X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נראה כי חלק לא קטן של הכתבות בעיתונות עוסק, במכוון, בתיאור המציאות כפי זו משתקפת מנקודת ראותו המסוימת של הצופה יהיה זה פזיז להסיק מזווית הראייה האישית, הפרטית, וניסיונו האישי של אדם אחד, מסקנות כלליות על החברה כולה
▪  ▪  ▪
לא ניתן להסיק על הכלל [צילום: AP]
אין לבלבל בין ניסיון אישי לבין מחקר מדעי

לפני שבועות אחדים פרסם ידיעות אחרונות סדרת כתבות בשם "משרתם של ישראלים" - של אנשים בעבודות שירות: בודק ביטחוני בשדה תעופה, מלצרית, מוכרת בחנות ספרים, וכדומה. מסקנתם של העובדים היא כי הישראלים הם גסי רוח במידה יוצאת דופן. אך רבים מה"טוקבקיסטים" מטילים ספק בגסות הרוח של הישראלים, ואפילו מאשימים את ידיעות אחרונות בניסיון מכוון להכפיש את ישראל. זה, היות שהם מעולם לא נתקלו בכל כך הרבה גסי רוח, ומכאן שהכותבים ודאי משקרים.
אבל ייתכן כי שני הצדדים אומרים אמת, והסיבה לשוני בעמדות היא מתמטיקה פשוטה: גודל המדגם. מוכרת בחנות ספרים ממוצעת פוגשת כ-200 לקוחות ביום; גם אם רק 2 אחוזים מהישראלים התנהגו אליה בגסות, מה שמציב את ישראל ברשימת המדינות המנומסות בעולם, אותה מוכרת עדיין עלולה לפגוש ארבעה לקוחות גסי רוח, בממוצע, בכל יום נתון. כך, בודק ביטחוני בשדה התעופה, שעבודתו מזמנת לו מפגש עם אלפי בני-אדם בכל יום, עלול לפגוש עשרות אנשים גסי רוח, מה גם שהאווירה בשדה תעופה אינה מעודדת שלווה ונועם. קל אפוא להבין מדוע רבים אשר מעצם תפקידם משרתים מאות אנשים ביום, יגיעו למסקנה ש"הם", הלקוחות, חצופים ובלתי מנומסים. לעומת זאת, אדם שאינו עוסק בעבודה כזו, ולכן פוגש לקוחות מעטים ביחס, ייתקל בגסות רוח של לקוחות רק לעיתים רחוקות.
פניה האמיתיות של החברה
לא רק ההתעלמות מן ההבדל בגודל המדגם הופכת את הדיווחים האמורים לחסרי ערך כמדדים נכונים ובדוקים למידת גסות-הרוח (או נימוס) של הישראלי הממוצע. גם נטייתנו לזכור מאורעות שליליים בבהירות רבה יותר ממאורעות חיוביים תורמת לשיבוש בהערכותינו. סביר מאוד כי הבודק הביטחוני או הזבנית בחנות הספרים נתקלים מדי יום במאות או אלפים של אנשים מנומסים, אך אינם זוכרים (או אינם מזכירים) אותם. מה שנחקק בתודעתם הוא רק אותם חילופי דברים בלתי נעימים שאיתרע מזלם להיתקל בהם באותו יום.
נראה כי חלק לא קטן של הכתבות בעיתונות עוסק, במכוון, בתיאור המציאות כפי זו משתקפת מנקודת ראותו המסוימת של הצופה. אין בכך כמובן כל פסול; אדרבא, חלק מתפקידיה של העיתונות הם חשיפת הקורא לנקודת המבט של אנשים שונים ממנו, ואפילו שונים מאוד, כגון זו של מהגר מסודן או של זוכה פרס-נובל. אך יהיה זה פזיז להסיק מזווית הראייה האישית, הפרטית, וניסיונו האישי של אדם אחד, מסקנות כלליות על החברה כולה, מה גם שלעיים העיתונאים מחפשים מרואיינים לא לפי העניין שיש לציבור במעשיהם או בידיעותיהם, אלא משום שנקודת מבטם מבטיחה מראש שתציג את תמונת העולם שהעיתונאי (או העורך) מבקש להדגיש.
כשנתקלים בכתבות המראות לנו את "פניה האמיתיות של החברה הישראלית", באמצעות התנסויות האישיות של מספר קטן של אנשים אשר העיתון בחר לראיין, כדאי לזכור כי התמונה מורכבת הרבה יותר ממה שמשקפים לנו, ולהיזהר שלא לקפוץ למסקנות חפוזות. הרי כולנו מכירים את "הישראלי הממוצע" דרך ההתנסויות האישיות שלנו, ובעצם לכל אחד מאיתנו תמונה מעוותת שלו. בניגוד למקובל לחשוב, לעתים ניסיון אישי (שלנו או של אחרים) דווקא אינו הדרך הטובה ביותר להבין את המציאות.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה אורח במרכז הבינתחומי הרצליה. הוא בעל תארים בפילוסופיה ומתמטיקה ומתמחה בפילוסופיה של המדע ובחירה רציונלית. אתרו האישי הינו www.avitalpilpel.com (באנגלית).
תאריך:  02/12/2012   |   עודכן:  02/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצן הורוביץ
יש כאלה שהופכים לצערי את הצדק החברתי ל"עיר מקלט", בה הם מתבצרים, כדי לא לעסוק בשלום, או כדי לדבר על שוויון רק במונחים "כלכליים", ולזנוח את החתירה לשוויון זכויות בין יהודים לערבים, ולחמוק ממאבק בכפייה הדתית
ציפורה חלפון
האם בחירת ראש ממשלה ממוצא מזרחי תביא שינוי אמיתי בעניין השד העדתי? איך זה ישפיע על הרכב מערכת בתי המשפט בה יש שלטון אשכנזי כמעט "נקי" ממזרחים, מאתיופים ומערבים?
אלירם אלגרבלי
כ"ט בנובמבר הפלשתיני מחייב את ישראל ליטול את המושכות ולהכריז: רוצים מדינה? לכו לעזה
פרד כהן-קידר
בימים אלה ידיעות אחרונות ירד מתחת לקו התחתון של עיתונות קלוקלת והפך לכרזת פרסומת גלויה וארוגנטית. לטובת מי?
אהוד פרלסמן
מנתוני דוח העוני מסתבר ש-58% מהערבים, ו-59% מהחרדים, מוגדרים כעניים, בעוד שבשאר האוכלוסיה רק 10% מוגדרים כך. מתוך סה"כ העניים, שני שלישים הם ערבים וחרדים
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
הגיע הזמן להגיד להם  /  קובי קמין
דו-קרב בצהרי היום  /  יובל ברנדשטטר
חמאס - אוייב (קטן) של אוייב (גדול)?   /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il