X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
"לא נשפך דם בתולדות המוסלמים כשם שנשפך על האימאמה (שלטון)" עדת השיעה (שיעה פירושה סיעה) שהתפלגה מן האיסלאם המקורי, נרדפה באכזריות על-ידי הרוב הסוני החל משנת 680 לספירה. עיקר השסע בין הסונים לשיעים מקורו במאבק עקוב מדם על הח'ליפות, כלומר על השלטון
▪  ▪  ▪
מחכים למשיח [צילום: AP]
לא מצפים למושיע
למוסלמים הסונים אין בית מקדש שנחרב ולכן אינם מצפים למושיע שיחדש להם את מקדשם. להם יש מקדש, אלכעבה שבמכה, העומד על מכונו מימים ימימה עד היום. אלא שהשיעים אינם מאמינים במקדש הסונים. אדרבא, הם רואים באלכעבה סמל לעבודת האלילים.

המשיחיות היא נחלתו של עם במצוקה. לכן הוא מחכה להצלה ולגאולה בידי המשיח.
המשיחיות קיימת ביהדות, היות שהיהודים בגלות ובמצוקה, והם מצפים לבואו של המשיח, ככתוב: "ותחזינה עינינו משובך לציון ברחמים".
המשיחיות אינה נפוצה בקרב מרבית המוסלמים. היא קיימת רק אצל העדה השיעית המונה כ-11 אחוזים מכל המוסלמים ב-57 מדינות, מספרם הכולל מגיע ל-1.2 מיליארד בני אדם.
עדת השיעה (שיעה פירושה סיעה) שהתפלגה מן האיסלאם המקורי, נרדפה באכזריות על-ידי הרוב הסוני החל משנת 680 לספירה. עיקר השסע בין הסונים לשיעים מקורו במאבק עקוב מדם על הח'ליפות, כלומר על השלטון. אמירה נפוצה בכתבי האיסלאם היא כי "לא נשפך דם בתולדות המוסלמים כשם שנשפך על האימאמה (השלטון)".
רדיפת השיעים במרוצת מאות שנים טיפחה אצלם את הציפייה למשיח (אלמהדי) שיושיע אותם ויתקן את העולם הטובע לשיטתם בעושק ובחמס. מדובר באימאם הנעלם מן המאה התשיעית מתוך 12 האימאמים השיעים. לפי המסורת השיעית, המהדי, שהוא צאצא של הנביא, נולד בעיר סמארה שבעירק ב-29.7.870. היעלמותו המסתורית מוסברת בחששו כי הסונים יהרגוהו. לו העדיף את החיים, היה עליו לחתום על חוזה שלום עם הסונים - מהלך שהיה מתפרש כסותר את שליחותו כגואל.
האיש בעל הפנים הזוהרות
השיעים באירן, ובראשם עלי חמינאי ואחמדינג'אד, הם מגדולי המאמינים בבואו של המהדי. אחמדינג'אד, שכיהן כראש עיריית טהרן, השקיע 35 מיליון דולר בבניית ארמון בצפון טהרן המיועד לשכן בו את המהדי הצפוי לבוא. הוא גם הניח קו רכבת בין קום לטהרן על-מנת להקל את הגעתו של המהדי לבירה.
מיד לאחר עלייתו לשלטון ב-2005, הכריז אחמדינג'אד כי מטרת המנדט שלו היא להחיש את בואו של המהדי. את נאומו בעצרת האו"ם ב-2009 פתח בתפילה לאללה שיזרז את בואו של המהדי. הוא גם דיבר על הילה ירוקה שאפפה אותו במהלך נאומו. בהזדמנות אחרת אמר נשיא אירן כי המהדי הבטיח לו אישית כי בואו קרוב, ובישיבות הממשלה הוא מתייחס לבואו של המהדי ולהכנות הנעשות לקדם את בואו.
אך אחמדינג'אד אינו לבד. בנאומו ב-1980, אמר רוחאללה חומייני כי המהדי ישלים את כל מה שמוחמד לא הספיק לעשות - דברים שקוממו את הסונים. במהלך מלחמת עירק-אירן, כשמורל הלוחמים האירניים היה בשפל, היה מופיע בשדה הקרב אדם רכוב על סוס, לבוש בבגדי פאר עתיקים, ופניו זהרו מאחר שהיו מכוסות בזרחן. החיילים הגיבו בפאניקה ורצו לעברו, ואז קרא להם "להתנפל על הכופרים ולנקום את רציחתו של האימאם אלחוסיין". כשנעלם הפרש המסתורי, נפלו החיילים על ברכיהם ויללו: "איפה אתה בעל הזמן (כינוי המהדי)" ולאחר מכן היו צועדים כאיש אחד לחזית.
הסונים מגלים התנגדות למהדי ונימוקיהם עמם:
  • באיסלאם אין גלות ואין רדיפה המשמשת מניע למשיחיות. להפך, האיסלאם חווה בראשית ימיו גל של כיבושים, תפוצה ונצחונות מזהירים.
  • למוסלמים הסונים אין בית מקדש שנחרב ולכן אינם מצפים למושיע שיחדש להם את מקדשם. להם יש מקדש, אלכעבה שבמכה, העומד על מכונו מימים ימימה עד היום. אלא שהשיעים אינם מאמינים במקדש הסונים. אדרבא, הם רואים באלכעבה סמל לעבודת האלילים. שהתקיימה בעידן אלג'אהליה. תומכי האימאם עלי שנרדפו במאה השביעית והיגרו ממכה לעירק, הפגיזו תוך כדי יציאתם ממכה את אלכעבה במטר אבנים שירו מכלי ירי שנקרא "מנגניק "- בליסטרה.
  • בקוראן אין זכר למשיחיות או למשיח ואילו המהדי, שלו מחכים השיעים, אמור לתקן את העולם. משום מאפייניו המשיחיים, הסונים מכתימים את השיעים בכפירה.
  • מוחמד בעיני הסונים הוא חותם הנביאים (חאתם אלנביין). הוא השלים את שליחות הנביאים, ולא יבוא אחריו נביא נוסףו מי שיטען לנבואה אחרי מוחמד הוא שקרן מתועב. ואילו אצל השיעים המהדי נתפס כבעל תכונות של נביא.
כך, סכסוך שבמקורו היה פוליטי וסימל מאבק על השלטון, קיבל עם השנים אופי דתי-משיחי, ובכך הרחיק עוד יותר את הסיכויים ליישובו, ודאי לא בדרכי שלום.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  02/12/2012   |   עודכן:  02/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד אחמדינג'אד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משיח בוא, אנו מוכנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המאמר מלא בטעויות
אלי1999  |  3/12/12 17:23
2
משיח בוא
מנשה שאול  |  5/12/12 08:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
המסע הבלתי ייאמן של דוד שטרן, המתואר ב"צופן בסיסי" - ספרו של אביחי שמידט    כתב היד והלוחות נמצאים בידיים שונות בקצוות שונים של העולם, וצירופם יכול לתת בידו של המחזיק בהם במצורף צופן שיש בו כדי להאריך מאוד את חייהם של בני האדם ולשנות את גורלה של האנושות
הרב אפרים זלמנוביץ
ההכרזה על מדינת פלשתין לא תוליד מדינה נוספת על שטחה של ארץ ישראל המובטחת לעם ישראל על-פי האמור בתורת ישראל    מדינת פלשתין רק תרחיק את השלום ותפגע קשות בסדר העולמי
אביטל פלפל
נראה כי חלק לא קטן של הכתבות בעיתונות עוסק, במכוון, בתיאור המציאות כפי זו משתקפת מנקודת ראותו המסוימת של הצופה    יהיה זה פזיז להסיק מזווית הראייה האישית, הפרטית, וניסיונו האישי של אדם אחד, מסקנות כלליות על החברה כולה
ניצן הורוביץ
יש כאלה שהופכים לצערי את הצדק החברתי ל"עיר מקלט", בה הם מתבצרים, כדי לא לעסוק בשלום, או כדי לדבר על שוויון רק במונחים "כלכליים", ולזנוח את החתירה לשוויון זכויות בין יהודים לערבים, ולחמוק ממאבק בכפייה הדתית
ציפורה חלפון
האם בחירת ראש ממשלה ממוצא מזרחי תביא שינוי אמיתי בעניין השד העדתי? איך זה ישפיע על הרכב מערכת בתי המשפט בה יש שלטון אשכנזי כמעט "נקי" ממזרחים, מאתיופים ומערבים?
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
מצרים בין המְצָרים  /  מרדכי קידר
הגיע הזמן להגיד להם  /  קובי קמין
דו-קרב בצהרי היום  /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il