X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה החוט המקשר של גוש המרכז-שמאל? מה מחבר בין אולמרט, לפיד, לבני, מופז ויחימוביץ'? הרצון להפיל את ממשלת נתניהו. האם די בגישה שלילית זו ליצור אידיאולוגיה?
▪  ▪  ▪
שוב "או ציפי, או ביבי"? [צילום: פלאש 90]
נטולת כישורי מו"מ
ציפי לבני חוזרת כעת, במלוא המרץ, להציל את הפוליטיקה הישראלית מעוד ארבע שנים של קיפאון מדיני, חוסר הנהגה ושאר ירקות. אחרי משא-ומתן כושל עם שס ועם אבו עלא ב-2008, כעת כישורי המו"מ שלה שוב לא הועילו לה – הפעם עם יחימוביץ' ועם לפיד

מאז מותן של המפלגות הגדולות, אי שם בסוף שנות ה-90', החל שיח עוטף את הזירה הפוליטית בישראל. לא עוד חירות והמערך, לא עוד הליכוד והעבודה. גושים. גוש ימין, גוש שמאל. זה מול זה, ניצבים במשך מערכות בחירות. זה כבר לא משנה איזו מפלגה מקבלת כמה, אלא על מי הן ממליצות לנשיא בסוף הדרך. לתופעה זו נכנסו מפלגות המרכז, ובראשן קדימה - מפלגת המרכז היחידה שהצליחה ליטול את השלטון. השילוב בין יוצאי ליכוד ויוצאי העבודה הפך את קדימה לנבחרת מנצחת, שמבטאת את כלל הדעות בספקטרום הפוליטי הישראלי.
והנה, קדימה התפרקה. כי הפלורליזם שלה נפל. בחירה בקלפי היא גם בחירה אידיאולוגית, דבר שלקדימה לא יכול היה להיות. המפלגה, שהחלה במרכז, הפכה אט-אט למפלגה שמובילה את השמאל בישראל. אולמרט הפך קיצוני יותר ממרצ, לבני איבדה את ההדר הבית”רי ואת חלום ארץ ישראל השלמה לטובת פשרה טריטוריאלית שבעיניה היא היא השלמת החזון הציוני. הפועל היוצא מכך הוא שהמרכז הפך במקרה הטוב לשמאל מתון.
רק לא ביבי
פרשני הסקרים מודדים באופן כמעט אוטומטי את המרכז – בין אם הוא קדימה, 'התנועה בראשות ציפי לבני' ואפילו יש עתיד עם השמאל, גוש המרכז-שמאל, נגד כל הימין.
עוד תוספת קלה שהגוש השמאלי מקבל בהכללה גסה, הוא המיעוט הערבי. 11 מנדטים מסתפחים כמעט בכל ספירה בסקרים לגוש השמאל. דבר זה תמוה לחלוטין, שכן לאורך כל ההיסטוריה הפוליטית מאז קום המדינה – ואף לפניה, מפלגה ערבית מעולם לא הצטרפה לקואליציה. אין סיבה שזה ישתנה בקרוב. לחוגים אלו אין אף את הנטייה החרדית לתמוך בימין, על-אף שאין להם התנגדות מוחלטת לתמוך בשמאל כשהדבר מתאים. והנה – לא הערבים שנמנים על גוש השמאל ולא החרדים שנמנים על גוש הימין באמת נמנים על גושים אלו.
השנאה הזו הביאה בבחירות הקודמות לקדימה בראשות לבני את נצחון המנדטים, בעקבות הסיסמה שחצתה את הגבולות – "או ציפי, או ביבי". בשמאל העדיפו הכל, רק לא ביבי. כך התרסקה מפלגת מרצ לארבעה מנדטים בלבד.
ואותה ציפי לבני חוזרת כעת, במלוא המרץ, להציל את הפוליטיקה הישראלית מעוד ארבע שנים של קיפאון מדיני, חוסר הנהגה ושאר ירקות. אחרי משא-ומתן כושל עם שס ועם אבו עלא ב-2008, כעת כישורי המו"מ שלה שוב לא הועילו לה – הפעם עם יחימוביץ' ועם לפיד.
בלי שום קשר
אז איך הפך יאיר לפיד לאיש שמאל? הרי העמדות המדיניות שלו תואמות (כמו שלי יחימוביץ' אגב) כמעט לחלוטין את אלו של בנימין נתניהו – כמו כל הקונצנזוס הישראלי. אז מה החוט המקשר של גוש המרכז-שמאל? מה מחבר בין אולמרט, לפיד, לבני, מופז ויחימוביץ'? הרצון להפיל את ממשלת נתניהו.
האם די בגישה שלילית זו ליצור אידיאולוגיה? הרי מרבית האנשים שמניתי תומכים בגישה כלכלית דומה לזו של נתניהו. הגישה המדינית ביניהם אומנם די דומה, אך היא דומה גם לזו של נתניהו ולכן אין בשורה גם כאן. השנאה הזו כה עמוקה, עד שאפילו נשיא המדינה קיבל פניות רציניות לשוב אל הקלחת.
ולכן האיחוד של נתניהו וליברמן הוא כה עוצמתי. הוא מפרק לחלוטין את תזת המרכז-שמאל. לא רק כי בשמאל כל אחד רוצה להנהיג, אלא כי אין קשר אידיאולוגי ביניהם – אלא קשר של שנאה.

פורסם לראשונה במקור ראשון
הכותב הוא סגן יו"ר תא לביא גלעד באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  03/12/2012   |   עודכן:  03/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השקר הדו-גושי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מצטער, אבל אתה חי על הירח.
אהוד פרלסמן  |  4/12/12 11:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
דרור אידר
אהוד אולמרט היה מעדיף את אבו מאזן על פני נתניהו. חבל שבשל מידותיו הנאצלות קשה לו בינתיים לרוץ לכנסת. טוב שיש ציפי לבני. וידיעות אחרונות
עידן יוסף
נחשפו 20 המקומות הראשונים במפלגת יש עתיד    לפיד: "ראינו את הפוליטיקה הישנה בכל עליבותה. המפלגה שלנו הוקמה כדי להציג פוליטיקה חדשה"
שוש אידסיס
פוליטיקה היא מקצוע. פוליטיקה היא אידיאולוגיה. ופוליטיקה נועדה לאנשים משכמם ומעלה - מנהיגים! אז מדוע אנו רואים בימי טרום בחירות אלו אנשים המצטרפים לפוליטיקה כשזו כלל אינה בוערת בעצמותיהם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il