X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר הצלחה מסחררת בכ"ה כסלו במאבק צודק להשתתת תכנים סוציאליים צודקים ומתן ביטוי לערכי דת ישראל מול גזירות נפשעות ופוגעניות של אנטיוכוס, בית החשמונאים עולה על שרטון
▪  ▪  ▪
התרחקו מאור החנוכה [צילום: פלאש 90]

חג החנוכה שלי זה לא חג הנס ולא חג פך השמן, זה החג בו ההרה עלינו, לעמק ירדנו כדי לחשוף ולגלות את האורות הגנוזים. וזאת למרות שלדור הנכדים והנינים אמשיך להעניק סביבונים עם המסר "נס גדול היה פה". עבורי זה חג של תמרורי אור ולקח היסטורי רב-משמעות לימינו אנו.
ב-166 לפני הספירה מתחיל קומץ אנשים, שהתקבצו סביב מתיתיהו החשמונאי, מנהיג דתי בעיירה קטנה, מודיעין, בשיפולי המדרונות המערביים של הרי יהודה ויוצאים מהלא-כלום המדיני והחברתי למלחמה ערכית ואידיאית. כנגד כל ההערכות מצליח הקומץ הזעיר בגדול ומהר.
כבר ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס, פחות משנתיים ממועד תחילת המערכה, מגיעים החשמונאים לניצחון מזהיר, שיש השוזרים לו הילה של נס. אני נמנה עם שוללי ההילה של הנס. מקובלת עלי יותר הילה הרואית של אותם מעטים, ש"נס לא קרה לנו פך שמן לא מצאנו, העמק ירדנו ההרה עלינו - מעינות האורות הגנוזים גילינו".
על שום מה מת יהודה המכבי
לצערי, אחרי הצלחה מסחררת ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס במאבק צודק להשתתת תכנים סוציאליים צודקים ומתן ביטוי לערכי דת ישראל מול גזירות נפשעות ופוגעניות של אנטיוכוס אפיפאנס, בית החשמונאים עולה על שרטון כתוצאה מאימוץ נתיבים של כיבושים טריטוריאליים, שבינם ובין מלחמת קיום והגנה שהחלה בשנת 166 לפנה"ס אין מאומה.
מותו של יהודה המכבי ב-161 לפנה"ס, ארבע שנים אחרי טיהור בית המקדש, לא היה על הגנה קיומית, אלא חלק מהסתבכות במלחמה לא לנו על מזבח אינטרס זר. חלק מהסתבכות של כמיהה בלתי מרוסנת להרחבת גבולות. כך שלצערנו נפער פער מכאיב בין התחלה אידיאית ערכית ובין המשך שביטויי הסתאבויותיו הקשים נעוצים במידה רבה במלחמות לא לנו.
היכן ומדוע פרץ המרד
לפני שנעקוב אחרי המסע הכואב במדרון מ-161 לפנה"ס ועד הסוף הטראגי, מן הראוי שנחזור אל נקודת ההתחלה. חובה לבחון את משמעות המקום שם פרץ המרד ומדוע הוא פרץ?
המרד לא פרץ בירושלים ולא בטבורן של ערים מרכזיות. ראשיו לא היו מבכירי המנהיגות הקיימת. נס המרד מונף לראשונה בשיפולי המורדות המערביים של הרי יהודה. את אש המרד מצית מרכז דתי-
כפרי שהיה מאוד שולי ורחוק מכל מרכזי ומוקדי הכוח העיקריים, שהיו מרוכזים בירושלים, ובעיקר בבית המקדש.
הקריאה "כל המקנא לתורה העומד בברית ילך אחרי" [ספר המקבים, פרק ב', פסוק 20], המוכרת לנו בלשונה העממית "מי ל-ה' אלי", מושמעת לראשונה במודיעין הקטנטונת. זו קריאה שיש בה שילוב של קבלת המונותיאיזם היהודי עם מאבק להשתתת חברה צודקת.
מה שמצית אלפי לבבות איכרים במורדות הרי יהודה, במידה רבה הייתה מחאה חברתית של מנושלים מאדמותיהם המואסים בקוטביות מעמדית, מואסים בכהונה מנוונת המתמכרת להון ולתרבות יוון. מה שמצית את האש בלבבות המוני הכפריים זו כמיהה למיגור כהונה מנשלת, כהונה עתירת ממון, שגזלה מהמוני כפריים את מקורות הקיום, והותירה אותם ללא הדבר היקר להם ביותר - האדמה.
על בסיס המרי החברתי התעצם המרכיב של שלילת התופעות של התייוונות. יש לזכור שתהליך ההתייוונות דבק למעשה רק בקרב הכהונה השלטת ובקרב אצולת הממון. להתייוונות לא הייתה עדנה בקרב העם העובד, היא לא מצאה לה אחיזה בקרב ציבור האיכרים.
אז מה בעצם הניב המרי?
מובן, שאי-אפשר להתעלם מהמלט המאחד, שסחף ביותר את הארץ כולה. זו הייתה השנאה לשלטון הזר, שהגיע לשיאו בימי אנטיוכוס אפיפאנס. ועל כך מעידים הכתובים בספר המקבים [פרק ב', 8-7]: "אוי לי למה יולדתי לחזות בשוד עמי ושוד עיר קודשי לשבת בה בהינתנה בידי אויבים בית המקדש ביד-נכרים. היה היכלה כבית איש נקלה כלי תפארת בשבי הובלו ילדיה הורגו ברחובותיה בחוריה בחרב אויב". המאבק לשחרור לאומי נשזר במאבק לשינוי סדר יום תרבותי-דתי ולשינוי סדר יום חברתי.
היום בספרי הלימוד שלנו מצניעים, ולמעשה הייתי אומר מעלימים את המניע החברתי והמעמדי, שהיה מניע משמעותי, מניע ממריץ ומלהיט את המוני הכפריים לצאת מהלא-כלום, שהיה מנת חלקם, לעבר תקווה ושינוי במישוריות הלאומית הדתית והמדינית.
עכשיו מוטלת עלינו החובה המוסרית לחזור לנקודת ההתחלה ולבחון מה הניב המרד הזה, שתחילתו מעידה ללא ספק על מימוש היעדים הצבאיים-המדיניים ומעוררת תקווה למימוש היעדים הדתיים והחברתיים. במישוריות הדתית אפשר לקבוע ניצחון של רגע ב-כ"ה בכסלו 164 לפנה"ס.
בצער אני מקבל את ההערכה, שדווקא ניצחון צבאי מסחרר בשלבים הראשוניים היה בהמשך בעוכרי בית החשמונאים, שלא מימש את היעדים החברתיים וגם לא את היעדים הדתיים.
התרחקות מהלהבה שהצית מתיתיהו
נכון שמעל בית החשמונאים מעיבה עננה כבדה של עוצמות דורסניות של האימפריה היוונית ולאחר מכן האימפריה הרומאית, המכבידות והכובלות, אך אל לנו להתעלם מכשלים פנימיים, שמחייבים אותנו להתייחסות במיוחד במציאות חיינו כיום.
מן הראוי שנשים לב להערכה של פרופסור הרב אפרים אלימלך אוורבוך: "בית החשמונאים התחיל את דרכו המדינית כלוחם לדת ישראל וזכה לתמיכתם של החסידים ושל נאמני התורה בעם. אולם משעלה על דרך הכיבושים לאחר שהושגה העצמאות המדינית, מתחילה ההתדרדרות המוסרית והפוליטית, התחיל להתבלט ניגוד בין השליטים, שהתקרבו לצדוקים ובין המוני העם הפשוט שהתקרבו לפרושים...".
אם נבחן מה קורה אחרי המוות הטראגי של יהודה המכבי בימי יהונתן 161-143, שמעון 142-135, יוחנן הורקנוס 135-104, אלכסנדר ינאי 104-76, שלום ציון המלכה 76-67, אריסטובולוס 67-63, הורקנוס 63-40, מתיתיהו אנטיגנוס 40-37 - הקו המאפיין זו התרחקות מהאש והלהבה שהצית מתיתיהו ב-166 לפנה"ס. התרחקות מוחלטת מהיעדים החברתיים והדתיים של מרד החשמונאים, התרחקות מאור החנוכה.

תאריך:  09/12/2012   |   עודכן:  09/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חג החנוכה שלי זה לא חג הנס
תגובות  [ 23 ] מוצגות  [ 23 ]  כתוב תגובה 
1
על הרב אפרים אלימלך אווורבוך.
קצת היסטוריה   |  9/12/12 16:52
 
- תודה למגיב
איתן ק.  |  9/12/12 20:24
 
- מדי פעם יש למר קלינסקי שגיאות
כתיב, דבר שאינו   |  10/12/12 17:12
2
נס לא קרה לנו פך שמן לא מצאנו ל"ת
קצת היסטוריה  |  9/12/12 16:55
3
חבל שלא לומדים
צפורה בנאי  |  9/12/12 17:49
4
א.ק
י.ש  |  9/12/12 17:56
5
קלינסקי, היסטוריון אתה לא !
חשדנית  |  9/12/12 19:19
 
- החשדנית שסתם משקרת
לא חשדן  |  10/12/12 10:36
 
- גם לא מורה לתנ"ך !!!
חשדנית  |  10/12/12 19:40
 
- 1:0 לטבת החשדנית
איתן ק.  |  10/12/12 21:15
6
משכתבי היסטוריה לא מתים הם מתח
קורןנאוה טבריה  |  10/12/12 05:43
 
- בורות של טבריינית . איפה רומא?
לא לבורות  |  10/12/12 13:14
 
- ברבו?איזה כף?תפסת אותי בטעות כ
קורןנאוה טבריה  |  11/12/12 09:38
 
- ומה זה קשור לטברייניות?גזען מש
קורןנאוה טבריה  |  11/12/12 14:51
7
הנס הכי גדול שעם ישראל שורד גם
קורןנאוה טבריה  |  10/12/12 09:52
 
- המצחיק הוא שהמתיוונים של חד"ש
אירי ס כהן  |  11/12/12 00:14
 
- הגיחוך הוא אצל איריס
נעמי ..  |  12/12/12 11:02
8
חנוכה ל"ת
חנוכה  |  10/12/12 10:04
9
צער מוצדק
עידןסובול  |  10/12/12 10:32
 
- בטח שמזכיר לנו משהו
סובוליסט מדופלם  |  10/12/12 22:39
10
בורחים מהצדק הסוציאלי
צ. עמליה  |  10/12/12 10:53
 
- לא גורם משמעותי אלא הגורם
איריס כהן  |  11/12/12 18:45
11
חג חנוכה לרוחי
חג חנוכה  |  10/12/12 11:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ראובן לייב
בחג האורים ישמש האתר המשוחזר שבחבל מודיעין מוקד עלייה לרגל להמוני מבקרים המבקשים לתהות על אורח-חייהם של החשמונאים
רונן הלל
לחג הקרוב ניתן למצוא בג'נטלמן חנוכיות מזכוכית קריסטל. חנוכיות מהודרות בעיצוב שמשלב מודרניות עם מסורת
ציפי לידר
בין חנוכה לפרשת וישב: מסלול הקידום של יוסף הצדיק    מדוע חזה את מותו של שר האופים?    מפלס הכינרת הוא נס? התשובה היא כן    מוסיף והולך
יצחק מאיר
לעולם ייזהר אדם ללכת בענווה לאור הנר, ואל ישאף להתעטף בראש דרכו באור הגדול, שמא יסתמא, שמא תכה אותו ההתעטפות בזוהר מיד בראשית הדרך בסנוורים. שיעורין-שיעורין ילך האדם, ידליק נר מנר, מצווה ממצווה, יפורר בטוב את הרע לרגליו    וינייטה לחנוכה התשע"ג
רשימות נוספות
נרות חנוכה - להדליק על בטוח  /  אנדרי מטיאס
חוגגים חנוכה ב-"בן&ג'ריס"  /  עדי וילדר
פסטיבל חנוכה בקניון הזהב!  /  עדי וילדר
חנוכה על שום מה ולמה?  /  אלכס לוין
חנוכה: על הניסים ועל הנפלאות  /  טלי לוי
עושים חנוכה בטוח לילדים  /  רומי אוסטרובר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il