X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קיים ויכוח תמידי בין האש לבין הסרגל, בין התזזיות לבין היציבות, בין הנוסחה לבין הספונטניות. נרות החנוכה מבטאים את העמדה הנותנת עדיפות לרוח על פני החומר, ולתפישה האמונית העומדת מול כל הרוחות והקשיים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

כשאני מתבונן בנרות החנוכה המרצדים מדי ערב בלילות החנוכה בביתנו, אני מדמה לשמוע את הוויכוח האינסופי שבין הסרגל לשלהבת הנר.
הסרגל, הממושמע והמוגדר היטב, אומר לשלהבת הנר התזזיתית והלא-צפויה: אולי תיכנעי לי? יש לך אומנם חן רב, ואת זאת אין להכחיש. אנשים נועצים בך את מבטיהם כמהופנטים, את לא צפויה, צבעייך משתנים תדיר, ואת נעה מצד לצד כאחוזת דיבוק, בעוד שאני הסרגל הצפוי מראש. הרי אצלי תמיד השתיים יופיע תמיד לפני השלוש והחמש לפני השש. אבל חוץ מזה, מה יש בך?
אינני מכחיש את חשיבותך בעולמנו אבל זה רק בגלל שאני כבשתי אותך; אני למדתי להכניס את עוצמתך לנוסחה המתמטית. למדתי לכלוא את כוחך בצינורות ובכבלים. ורק בזכותי יש לך תפקיד חיובי וחיוני בעולמנו. אלמלא אני, את היית לכל היותר מחממת ומאירה מערות חשוכות ומאפשרת לצלות את בשר הציד. ללא התבונה האנושית שאני מסמל, היית נותרת כוח פרוע שיש להיזהר מפניו, וקשה מאוד לנצל אותו.
האש נעה מצד לצד וענתה לסרגל המתריס: אין להכחיש את תרומתך העצומה לכך שאני יכולה לבוא לידי ביטוי. זאת הסיבה שאני גם מוכנה לשתף עימך פעולה בקלות כה גדולה. אבל המחלוקת שלי איתך נוגעת לשתלטנות הרבה שלך. כשאתה נשאר בגבולות החומר, אני מוכנה, כאמור, לשתף עימך פעולה. אבל כשאתה מנסה לכבוש את הרוח, אני מתקוממת.
אתה לוקח את הרוח האנושית ומנסה לשעבד אותה לנוסחה הפסיכולוגית. אתה כביכול מנסה לנבא את מידת הצלחתי או את כישלונותיי. אתה מצמיד לי תוויות כובלות, אך גם מנסה לכבוש את המלכה בביתה. את הרוח אתה מנסה לסגור בכבלי הנוסחה. ניסית במשך אלפי שנים להמיר את האמונה הנפשית הלוהטת בפילוסופיה שכלית וקרה. התכחשת לחווית האמונה באלוקים המפעמת בלב האדם, ובנית עולם של מוסר ומשמעות ללא אלוקים. חששת מהאידיאלים האמוניים, וניסית להכניס את חייהם של היחיד ושל החברה למערכת חוקים אנושית הגיונית נטולת נשמה ואמונה.
אורות חמקמקים אך קיימים
הוויכוח שבין הסרגל לנר לא ייגמר בחנוכה הזה. הוא התחיל בוויכוח החריף שבין ההתייוונות ליהדות. והיהדות, שאף היא נעה על הציר הזה, שבין סרגל לנר, שמה תמיד את הנר במרכז הווייתה. היא נמנעה מלייצר תיאולוגיה יהודית. היא העדיפה בדרך כלל את האמונה הפנימית הכמו-נבואית על פני הוכחות שכליות מפותלות למציאות האל. זה נכון שהיו בתוכה חכמים שחיפשו את הסרגל שבנר, וניסו להתאים את אש האמונה לסרגל השכלתני, אך הם לא אפיינו את נהר היהדות הרחב, העמוק ועתיק היומין. על כל פנים, לא על זה התכוונתי לכתוב. שכן לכווץ את הנהר האיתן לקופסת שימורים מצומצמת שהמסגרת הזו מאפשרת, זהו מעשה שלא ראוי כי ייעשה.
די לי אם אומר, כי הנרות הזעירים הם שגריריו של אותו נהר איתן של אמונה. להיכן שאתה לא פונה, אתה שומע אנשים מספרים על אמונתם. הם יכולים להיות שומרי מצוות יותר או פחות או בכלל לא. דומה, כי האמונה הפנימית בקיומו של האל מהווה בסיס איתן לאישיותו של האדם בן-ימינו. ולאדם זה באים הנרות-השגרירים ואומרים: החזק באמונתך, החזק ברגשותיך אלה, גם אם הם נראים מרצדים ולא יציבים, גם אם הם עוברים תהפוכות, גם אם ספקות ממלאים לפתע את ליבך. החזק באורות, כי הם מבטאים את המהות החמקמקה של הקיום שבנוף גם אם קשה לשקול אותם, למדוד אותם ולהוכיח אותם - הם שם, קיימים ואיתנים.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון פוירשטיין וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  11/12/2012   |   עודכן:  11/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
שאול דישי
"הקרפיון שהופשר ופער את פיו מחדש - בשידור חי"    לכבוד נר שלישי
ראובן לייב
לעומת גיבורי חגים אחרים המוזכרים בתנ"ך - הם היחידים שהופלו לרעה כשנותרו ללא מגילה בספר הספרים וגם ללא כל מסכת בתלמוד
חניאל פרבר
גבורת אמת היא זו אשר מגבירה את גבורת הרוח שהייתה אצל החשמונאים שעמדו איתנים בפני התרבות הזרה של היוונים. היא זו שהולידה את גבורת הנפש עד שיכלו לעמוד במלחמה ולגבור על היוונים ולאבדם
סיגל פארן
שמן שעבר טיגון מתחמצן, נוצרים בו רעלים העשויים להיות מסוכנים, לכן יש לטגן רק פעם אחת בכל מנה של שמן    העדיפו להשתמש בשמן זית איכותי שדרגת חמיצותו נמוכה    יש לשמור את שמן הזית בבקבוק זכוכית או פח
שרון נריה בר-און
המוטיב של הדלקת האור, שעומד במרכז חג האורים, חזר על עצמו שוב ושוב במקורות השונים. אנחנו נדרשים להדליק אור במקומות החשוכים שבחיינו האישיים והקולקטיביים כאחד. באמצעות הדלקת הנרות הסימבולית, ניתן להדליק את האור שנפש פנימה ובכך לשפר את הטעון שיפור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il