X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרי. מה אמר עד המדינה [צילום: פלאש 90]
קלנר. מה נשאל עד המדינה [צילום: פלאש 90]
התנהלות בעייתית של המשטרה והפרקליטות

האם המדינה מטעה את בתי המשפט?

יום לאחר שעו"ד איתן מעוז הוכיח שהודעה של ש"ד אינה משקפת את שנאמר בחקירתו, חשף קלמן ליבסקינד כיצד "שופצו" בצורה שערורייתית הודעותיו של עד המדינה בפרשת ישראל פרי מה קורה לנאשמים שאין להם עורכי דין ומשאבים כדי לבדוק כל מילה בכל הודעה?
▪  ▪  ▪
לך תתווכח
לעיתים עדים וחשודים אפילו לא יודעים מה החוקרים כותבים בשמם. מי שנופל במלכודת של "שיחה לא רשמית" עם החוקר אינו יודע, שלאחר מכן יכתוב החוקר זכרון דברים (זכ"ד) שיתיימר לתעד את שנאמר - ואז לך תתווכח עם מה שכתב שוטר. הגיע הזמן לאסור לחלוטין על שימוש בטכניקת החקירה הזו, במיוחד כאשר אנו רואים שקשה לסמוך אפילו על התיעוד של חקירות רשמיות וגלויות.

האם ניתן לסמוך על מהימנות של הודעות שמגישות המשטרה והפרקליטות לבתי המשפט? אירוע שהתרחש וכתבה שפורסמה, שניהם בתוך יממה בסוף השבוע האחרון, מלמדים שסימן השאלה מוצדק, מטריד וחמור.
הודעות הן ראיה חשובה ביותר. הן מהוות את הגירסה הראשונה של נאשמים ועדים, בטרם יכלו להתייעץ עם עורכי דין או לשקול מה כדאי להם לומר. כאשר יש סתירה בין הודעה במשטרה לבין עדות בבית המשפט, אפשר לבקש מהשופט להעדיף את ההודעה. גירסה שאינה מופיעה בהודעה ועולה לראשונה בבית המשפט היא "גירסה כבושה", שאמינותה מלכתחילה נמוכה יותר. מכאן החשיבות העצומה של רישום מדויק ומדוקדק של הודעות, מעבר לחובה הבסיסית של כל צד - ובמיוחד של המדינה - להגיש ראיות אמיתיות ונכונות.
ביום חמישי שעבר (13.12.12) הוכיח עו"ד איתן מעוז, סניגורו של אביגדור קלנר במשפט הולילנד, כי הודעה של ש"ד אינה משקפת את מה שבאמת נאמר באותה חקירה. ש"ד נשאל על מעורבותו של קלנר בתשלומי השוחד והשיב שהוא היה מעורב - אך בהודעות הושמטו השאלות ונוצר הרושם שש"ד מסר על כך מיוזמתו. מובן שיש הבדל גדול מאוד בין גירסה ספונטנית לבין גירסה המושמעת רק במענה לשאלות. יש מקרים בהם אף ניתן לטעון, כי הגירסה הושתלה בפיו של העד, אשר הבין מה חוקריו רוצים לשמוע וסיפק להם את הסחורה.
הצניעו את נוכחות הפרקליט
למחרת חשף קלמן ליבסקינד במעריב התנהלות חמורה ביותר של המשטרה והפרקליטות בפרשת ישראל פרי. באוקטובר 1999 נחקר במשטרה מרטין הקה, מנהל ההשקעות של פרי, שהפך לעד מדינה נגדו בפרשת הפנסיה הגרמנית. מפרוטוקול החקירה, מגלה השוואה בינו לבין קלטות הווידאו שלה, הושמטו פרטים רבים ומשמעותיים. החוקרים עשו הכל, מגלה ליבסקינד, כדי להצניע את העובדה שבחדר נכח גם פרקליטו של הקה, ד"ר בורקהארד אימל - שבעצמו היה עד תביעה, ושככזה לא יכול היה להיות נוכח בחקירתו של עד תביעה מרכזי אחר. יתרה מזו: אימל החליט על מה יענה הקה ומתי לא, מתי ייצא להפסקה ומתי ישוב ממנה. בעשרות מקומות אימל גם ענה במקומו של הקה. אבל כל ההתערבויות הללו שלו בחקירה נעלמו מן ההודעה.
מה שאמר אימל, כותב ליבסקינד, הושם בפיו של הקה. ההודעה מחקה את בקשתו של אימל מראש צוות הפרקליטות, עו"ד שריג דמארי, לעבור מראש על השאלות שעמד הקה להישאל. משפטים אחרים של אימל מוצגים בהודעה כאילו נאמרו בידי המתורגמן. שמו של דמארי אינו מופיע בהודעה אפילו פעם אחת, למרות שההקלטה מוכיחה שהוא נטל חלק פעיל בחקירה. אפילו כאשר דמארי הציג את עצמו, נמחקו מילים אלו ובמקומן נכתבו שלוש נקודות.
רק 144 מבין 521 עמודי התמלול חתומים בידי המתמללת; שמו של אימל נשמט תמיד דווקא בעמודים הבלתי-חתומים. מספר פעמים יצא אימל להתייעצות עם דמארי מחוץ לחדר; מכשיר ההקלטה תיעד אותם משוחחים על דגשים רצויים בעדות. למותר לציין שלשיחות אלו אין כל זכר בהודעה. לעומת זאת, מוסיף ליבסקינד, בהודעה נכתב כאילו אחת ההפסקות נגרמה בשל "סערת רגשות" שאחזה בהקה - בעוד הווידאו מגלה שזהו רישום שקרי.
במילה אחת: זיוף
אם לתאר את כל ההתנהלות הזו של המדינה במילה אחת, היא תהיה: "זיוף". מסמך המתיימר לתאר מציאות בצורה השונה מן המציאות, הוא זיוף. מי שמגיש אותו לבית המשפט, עובר גם עבירה של זיוף, גם עבירה של שימוש במסמך מזויף, וגם עבירה של שיבוש הליכים. לא מדובר פה באיזושהי בעיה אתית או משמעתית; המעשים שחשף ליבסקינד מלמדים לכאורה על עבירות פליליות חמורות שחובה לחקור אותן.
זה מה שקרה בשתיים מן החקירות החשובות, המורכבות והרגישות ביותר שניהלו המשטרה והפרקליטות בשנים האחרונות. אז מה קורה בחקירות שגרתיות? מה קורה כאשר לנאשמים אין עורכי דין ומשאבים כדי לעבור על כל הקלטה ולהשוות כל מילה לכל תמליל? האם המשטרה והפרקליטות מטעות במזיד את בתי המשפט? האם חפים מפשע יושבים בכלא בשל הודעות חלקיות ואף מזויפות?

תאריך:  15/12/2012   |   עודכן:  16/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אתי בן-דור  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ישראל  ישראל פרי / Israel Peri  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  משה  ישראל  משה שמיר  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם המדינה מטעה את בתי המשפט?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
רומן זאדורוף, כמשל.... ל"ת
הניה  |  16/12/12 09:13
2
ערוות תאוות ההרשעות
עידןסובול  |  16/12/12 09:21
3
חזקת החפות במדינת ליליפוט
הנ"ל  |  16/12/12 09:27
4
גדוּלה גמדית של שופט עליון
הנ"ל  |  16/12/12 09:31
5
מערכת צבועה ושקרנית
אורן אדרת  |  16/12/12 10:28
6
"פיקוח" היועץ המשפטי על המשטרה
רפרף  |  16/12/12 10:57
7
המשך..."פיקוח" היועץ המשפטי..2
רפרף  |  16/12/12 11:16
8
הקלטה וצילום מלאים תמיד.
ירון זכאי 1  |  16/12/12 13:47
9
הרשעות שווא
משה גורליק  |  16/12/12 14:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט הולילנד
איתמר לוין
עו"ד מעוז טוען שקטעים מהותיים בחקירותיו של ש"ד במשטרה לא הוכנסו להודעות ולתמלולים    עו"ד פינס: לא מצאנו את הכתובת בלונדון בה לטענת ש"ד הייתה לו דירה
איתמר לוין
סתירות בגירסתו של ש"ד לגבי השוחד שלטענתו נתן לאורי שטרית במימונה של פולאר    טוען: תיקנתי את עצמי כבר בחקירה במשטרה כאשר הוצגו בפני המסמכים שנתפסו בחקירה הגלויה
איתמר לוין
אומר בעדותו שאינו זוכר מי קיבל את כל השוחד מיזמי הולילנד בשנות ה-2000    חברת גלוב, שלכאורה עסקה בתחום האמנות, קיבלה מש"ד תשלום תמורת ייעוץ בשיווק פרויקט הולילנד
איתמר לוין
מודה שזייף מסמכים של הולילנד תיירות וחתימה של צ'רני על שורה של מסמכים    השופט רוזן הודה שהתערב יתר על המידה בחקירה הנגדית שמנהל עו"ד אדרת
איתמר לוין
טוען שכבר בשנת 2005 כתב לצ'רני שעליהם להשלים את ההתחשבנות בגין "ההוצאות המיוחדות" וטוען: "הוא לא קפץ אז, הוא לא רץ למשטרה"
רשימות נוספות
ש"ד: ייתכן שזייפתי חתימה על מסמכים למס  /  איתמר לוין
שותפו של מסר ייצג במו"מ לשותפות בהולילנד  /  איתמר לוין
ש"ד: אם אני עושה פשע, שיהיה מושלם  /  איתמר לוין
הרזים של רוזן  /  איתמר לוין
סדרי עדיפויות  /  איתמר לוין
מכסחי הש"ד  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il