ממחקר שנערך בין השנים 2008 ל-2010 בשותפות משרד הקליטה על ילדים בני העדה האתיופית במערכת החינוך הישראלית, יכול משרד החינוך לאמץ נתון אחד מהמחקר, ולראות בו השג חינוכי ערכי ממדרגה ראשונה.
בצד ממצאים כאובים רבים שעולים מהחקר, מעידים רוב רובם של 2000 המשתתפים במחקר, ילדים ובני נוער בגילאים 11-17 בני העדה האתיופית, כי הם זוכים ליחס תומך, מעודד ואוהב של המורים במערכת החינוך.
עם הנתון המאוד מעודד, המצביע על תחושת אמון גדולה ואהבה רבה למורים בכיתות ולמערכת החינוכית הקולטת, שיש לתלמידים יוצאי אתיופיה, ניתן להתגבר בהתמודדות הנדרשת עם ממצאים קשים לא מעטים המצויים בדוח.
נער יוצא העדה האתיופית, החש שהוא נמצא במסגרת אוהבת ותומכת, ניתן להעניק לו בפרק זמן קצר יותר כלים כדי להתגבר על מחסומים ועל כישלונות כואבים , שהמחקר מצביע עליהם.
ממצא מדאיג אחד העולה משלל ממצאים במחקר, ורק בו אתמקד , לפיו 31% בני הדור השני של העולים מאתיופיה, ילידי הארץ, נתונים בסד מכאיב של כישלון בשלושה מקצועות בבית הספר. אין ספק שזה נתון עצוב ומדכא. אבל אם ישנו ממצא המצביע על תחושת ביטחון והוקרת תודה למערכת החינוך מצד כמעט 100% מהנבדקים, הרי על מכשלת הכישלון של 31% ניתן להתגבר עליה.
נכון הוא שמערכת החינוך, אוספת אל חיקה תלמידים יוצאי אתיופיה, שרמת ההשכלה של חלק הארי של ההורים היא נמוכה משמעותית. על-פי ממצאי המחקר כ-70% -75% מהאימהות שנולדו באתיופיה לא למדו . גם המצב אצל האבות שנולדו באתיופיה רחוק מלהשביע רצון. השכלה תיכונית או גבוהה נעה בין 10% ל-15% . הממצא הכאוב המתייחס להורים יש לו השלכה על ממצאים המתייחסים לדור הבנים.
כדי להתמודד עם תוצאה זו של המחקר, חייבת להיות התגייסות להעצמה של השכלה לדור ההורים. אין ספק שמרבית ההורים כורעים תחת נטל מלחמת קיום בדרגות שכר נמוכות ושעות עבודה מרובות . אך גם בתנאים האלה ששעות הזמן הפנוי ללימודים אינן מרובות, חייבים להפנות משאבים להעצמת השכלה להורים. העצמת השכלה להורים יש בידיה לתרום להתמודדות עם מציאות כשלון של ילדיהם, כפי שעולה מהמחקר.
קיים ניסיון בעולם בדבר יוזמות להקמת בתי ספר להורים, במיוחד באותם בתי הספר של ילדיהם כדי ליצור סביבה תומכת יותר לילדים, המתמודדים עם כישלונות. ניסיון כזה הצטבר במשרד החינוך בישראל בתקופת המעברות בראשית שנות החמישים והיו לו הצלחות רבות.
לצערי, היה חסר לי במחקר בשלב ההמלצות המלצה ערכית מוכחת. הייתה חסרה המלצה להטות כתף להעצים את רמת ההשכלה של ההורים. בתי ספר להורים יש בהם כדי לתרום בהתמודדות עם אחת התופעות הכאובות בקרב הילדים שמצביע המחקר.
המלצה להוספת תקציבים בלי הצבת תמרורי דרך הופכת להמלצה עקרה, וחבל.