X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסיטואציה אליה נקלע ליברמן כשר ביחס לשגריר הייתה בכל מקרה סיטואציה מורכבת מאד וככול שאני מהרהר בה אין תשובות פשוטות ביחס לדרך ההתנהגות הנכונה מצד שר במקרה כזה. כאשר אין תשובות ברורות עדיף להימנע מהעמדה לדין פלילי ובוודאי לא לשאוף להטלת קלון
▪  ▪  ▪
אביגדור ליברמן. להימנע מהעמדה לדין פילילי? [צילום: AP]

איני מומחה לדיני עונשין אבל כתב האישום שעתיד להגיש היועץ המשפטי להגיש נגד ח"כ אביגדור ליברמן נראה מהבחינה המשפטית "היבשה" תמוה. לא אתפלא אם הטענה הראשונה שיטענו פרקליטיו של ליברמן תהיה הטענה לפיה כתב האישום על פניו אינו מגלה עבירה. אם עבירה על החוק אין בו קל וחומר שאין קלון, אלא אם כן הפרשן משה הנגבי גילה אפשריות פרשניות חדשות לפיהן ניתן להטיל קלון גם ללא עבירה. אם תתקבל הטענה לפיה כתב האישום אינו מגלה עבירה פלילית הרי שהקלון בפרשה יהיה נחלת היועץ המשפטי לבדו.
למה? - נתחיל בעובדות כפי שפורטו בכתב האישום. השגריר בן אריה מסר לח"כ ליברמן מידע שאסור היה לו למסור על החקירה וזאת ב10.2008. אין טענה לפיה ציפה השגריר לקבל גמול או קידום עקב הסיוע לליברמן שהרי בשלב זה היה ליברמן ח"כ רגיל ורק לאחר הבחירות מונה לכהן כשר החוץ ב-3.2009 .
בשלב זה מאשים כתב האישום את ליברמן שמינה את בן אריה כיועץ במטה המדיני- אין כתב האישום טוען שעל ליברמן כשר היה להעבירו מתפקידו במשרד החוץ, או לפטרו בשל המידע הידוע רק לשניהם. אין כתב האישום טוען שהיה על ליברמן למסור את המידע על התנהגותו הבלתי חוקית של בן אריה עם כניסתו לתפקידו ואכן דומני שאין חובה כללית על אזרח לדווח שנעברה עבירה.
כתב האישום בחלקו המהותי מאשים את ליברמן בכך שנמנע למיידע את וועדת המינויים שדנה במועמדותו של בן אריה לכהונת שגריר בלטביה בעובדה שהשגריר עבר על החוק וכן שנמנע מלמסור מידע זה לוועדת השרים שאשרה את המינוי. במילים פשוטות כתב האישום מייחס לליברמן עבירה על דרך של מחדל אי מסירת מידע, או אי סיכול המינוי על-ידי מסירת המידע שהיה לו.
ממה שזכור לי מלימודיי ומעיון בחוק העונשין, על-מנת להרשיע אדם בביצוע עבירה על-ידי אי עשייה- מחדל צריך להצביע על כך שקיימת חובה חוקית בדין, או בחוזה לעשות מעשה. לכל עבירה המבוצעת על דרך מחדל חייב להיות מקור חובה המחייב את העושה לבצע פעולה. האם ישנה הוראה חוקית או חוזית שחייבה את השר ליברמן לגלות את המידע שברשותו? כתב האישום אינו מגלה לנו ואני איני מכיר הוראה כזו.
האם יש במחדלי ליברמן משום הפרת אמונים? - כאן התשובה קשה יותר כי עבירת הפרת האמונים עדיין לא הוגדרה כראוי בפסיקה ובוודאי לא בקשר לפעולות המבוצעות בעיקרן על דרך של מחדל. בעניין "שבס" נקבע כי במצבים מסוימים פעולה בניגוד אינטרסים יכולה להיחשב כהפרת אמונים אולם ליברמן כלל לא נמצא במצב של ניגוד אינטרסים. עבירה של ניגוד אינטרסים צופה להווה ולעתיד ולא לעבר. בהיעדר טענה שבין ליברמן לשגריר נרקמה עסקה כלשהי, או שהייתה לו מחויבות כלפיו, לא ניתן להצביע על אינטרס של ליברמן בקידום המינוי, או על פגיעה אפשרית בו אם לא יקודם המינוי של בן אריה לתפקיד שגריר בלטביה.
אי בהירות ההגדרה של עבירת הפרת האמונים הביאה להצעה לניסוח חדש של העבירה בתזכיר הצעת חוק משנת 2009. גם כשאני מעיין בהגדרות החדשות המוצעות איני מצליח לאפיין את התנהגות או ליתר דיוק מחדליו של ליברמן בפרשה כעבירת הפרת אמונים.
משהו בסיטואציה מזכיר את האבחנה הקיימת במשפט בין ידיעה פרטית של השופט לבין ידיעה שיפוטית. כאשר שופט יודע עובדה חשובה הנוגעת לעניין המתברר בפניו, אך מדובר בידיעה פרטית שאינה נחלת הכלל, אסור לו לעשות שימוש במידע זה או להסיק על בסיס המידע הפרטי מסקנות כלשהן. מה שליברמן ידע על השגריר הוא ידיעה פרטית שנמסרה לו (תוך הפרת חוק מצד השגריר) בנסיבות פרטיות לחלוטין - האם היה זכאי בכלל לעשות שימוש כלשהו במידע זה? התשובה כלל אינה פשוטה. תשובה חיובית לשאלה יכולה להוות פתח לשלילת זכויות על בסיס של ידיעה פרטית של בעל הסמכות וזה יכול להיות מקור לעיוותי דין רבים.
הסיטואציה אליה נקלע ליברמן כשר ביחס לשגריר הייתה בכל מקרה סיטואציה מורכבת מאד וככול שאני מהרהר בה אין תשובות פשוטות ביחס לדרך ההתנהגות הנכונה מצד שר במקרה כזה. כאשר אין תשובות ברורות עדיף להימנע מהעמדה לדין פלילי ובוודאי לא לשאוף להטלת קלון.
השר ליברמן ויתר על חסינותו ואולם נראה לי שיש מקום גם לברר האם לא חלה במקרה זה החסינות המהותית שחבר כנסת אינו רשאי לוותר עליה ודומני שראוי כי הכנסת תיתן דעתה גם לנושא זה.

תאריך:  18/12/2012   |   עודכן:  18/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלון או קלון?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
יצאת "צנוע"
מישהו  |  18/12/12 16:56
2
שקוף כאוויר ומריח כמו פליץ..
הגוי..  |  18/12/12 18:19
3
מטרת האישום
ABE70  |  18/12/12 19:42
4
זוכרים את הבלתי משוחדים
שולטי  |  18/12/12 20:59
5
הבעייה היא עם העיתוי !
ישמעאל   |  20/12/12 07:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
מעולם לא הייתה הדמוקרטיה בארצנו מעוררת תקוות יותר אבל נמאס לשמוע מהמועמדים על שחיתויות, ספרו לנו משהו טוב יותר
גרשון אקשטיין
הבחירות הולכות וקרבות בקצב מואץ, ובתחילת השנה הבאה נדע מי ייבחר למשרה רמה זו וינהיג את המדינה ליעדיה. טרם הטלת הפתק בקלפי, האם אנו שואלים את עצמנו מה צריך לעשות ראש ממשלה, ואלו תכונות נדרש שיהיו לו לביצוע תפקידו הרם? וגם: כמה מילים על תכונות מנהיגות בכלל
ירדן ובר
חבר אחד בקבוצתנו אשר ביקרה בהר הבית החל לעמוד בגלוי ולנדנד את גופו בתפילה, מיד מיהר אליו איש הוואקף, תוך קריאות רמות לשוטרים שיטפלו בו. לאחר חילופי דברים ואזהרות, ניתנה לו עוד הזדמנות להמשיך בסיור, מבלי שיחזור על המעשה הנואל. לא ידעתי מה להרגיש. הזאת המדינה שלי, האלה השוטרים שלי, האלה החיים של עם ישראל בארצו?
אריה אבנרי
האחיות עדיין שובתות; שר החוץ אביגדור ליברמן רוצה לגמד את התיק הפלילי הקטן; העלאת המחירים נדחית לאחר הבחירות; והגרציות חוגגות
משה ניסנבוים
ויכוח פילוסופי בניסיון להגדיר את המוסר בהשוואה לגורמים אחרים: הרברט ליונל אדולפוס דיבר על החוק והמוסר, סוקרטס הפריד בין הגוף לנפש, רנה דקארט דיבר על גישת "הקוגיטו" בעוד שקאנט טען כי דקארט ניסה להוכיח באופן לוגי את מה שהניח מראש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il