X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משמעות הפס"ד של ביהמ"ש העליון היא שהעיריות והמדינה יתחילו עתה לקבל זכויות, בניגוד לרוב התב"עות הקיימות היום, שבד"כ קבעו שעצם רישום הקרקע כ'מתרוכה', איננו מזכה אותה בקבלת זכויות. מנגד גם ברור, שבשל שדרוג זה, הנפגעים ממנו הינם יתר בעלי הקרקעות הפרטיות
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון. הרשויות יתחילו לקבל זכויות ברי-פרצלציה [צילום: פלאש 90]

בית המשפט העליון, קובע כלל חדשני וחשוב, הפועל להטבת ושידרוג קרקעות העיריות והמדינה. הכוונה כאן לקרקעות מסוג מיוחד, הקרוי מתרוכה , מלשון - "טריק" = דרך, או מלשון - טראקה, בערבית - הפקרה הזנחה, קרי - העברה לרשות הרבים.
הכוונה למקרקעין המיועדים לטובת הציבור, הקרויים היום לפי חוק המקרקעין , מקרקעי ייעוד. פסק הדין קבע, שקרקע מתרוכה, אשר נכללת בתוכנית בניין עיר חדשה, הכוללת איחוד וחלוקה מחדש, נכנסת לתב"ע של הרי-פרצלציה והיא תקבל זכויות כלכליות אם ייעודה התכנוני היה בייעוד פרטי, למשל - חקלאי. אם ייעודה התכנוני הקודם היה בייעוד ציבורי, היא לא תקבל זכויות בנייה חדשות, אלא היא תישאר בייעודה הציבורי כדרך ותו לא.
פסק דין זה קבע לראשונה כלל זה, לטובת הרשויות כאמור, בשעה שבעבר ברוב המקרים התוצאה הייתה הפוכה, והרשויות לא קיבלו בתב"ע הרי-פרצלציה, כל זכויות שהן. רוב המתרוכות מהוות בפועל דרכים.
סעיף 5 לחוק הקרקעות העותומני קובע שמתרוכה ששימשה כפר, תשתייך לו ואילו זו ששימשה את המדינה כולה- תהא שייכת למדינה. וכך למשל - כביש עירוני יהא שייך לעיר אך כביש בינעירוני , יהא שייך למדינה.
הרישום כאמור הוא על שם המדינה או העירייה, והכינוי שמצוין בטאבו הוא או מתרוכה, או בשמה החדש - מקרקעי ייעוד, שנמנים עליהן דרכים למשל. אלא שחשוב לציין, שמדובר ברישום קנייני שאין לו נגיעה כלל וכלל בייעוד התכנוני, לפי תוכניות בניין העיר.
ראוי לדעת שבמדינתנו המורכבת והרוויית משפטיזציה , יש הבדל תהומי בין קנין לבין תכנון.
בטאבו מצוינים מטרוקות ומקרקעי ייעוד רבים, שרובם רשומים על שם עיריות או ע״ש המדינה ורק מיעוטן על שם בעלים פרטיים.
על-פי ההיגיון, קרקע ששימשה בפועל כדרך ונרשמה ככזאת בטאבו, גם רשויות התכנון יקבעו את סיווגה כדרך בתוכניות בניין עיר, אלא שהניסיון מלמד שקיימות עשרות רבות של מתרוכות קנייניות , שאינן מסווגות כדרך מבחינה תכנונית.
תשריטים של תוכניות בנין העיר, לעיתים רבות ממשיכים לתאר את המתרוכות (שלרוב אגב, הן חלקות צרות וארוכות, המזכירות דרכים), כחלק מייעוד פרטי , כגון ייעוד חקלאי בדרך כלל.
אמנם , לעיתים נמצא תוכניות בנין עיר ישנות , המציינות שמתרוכה מהווה דרך סטאטוטורית תכנונית, אפילו שהיא איננה רשומה כדרך, אבל גם במקרה הנדון, הייתה תב״ע כזאת, ומצערת העובדה שביהמ״ש העליון לא התחשב בכך, לא קיבל האמור בתקנון התב׳ע, וקבע שאין מדובר בדרך.
וכך יצא, בעקבות פסק הדין, שמתרוכה הרשומה על שם עירייה או מדינה ואשר איננה צבועה בסימון דרך, בתוכנית בניין העיר הקיימת, תקבל זכויות בנייה כמו כל קרקע פרטית אחרת!,
ואם נעשתה תב׳ע של רי-פרצלציה, הרי חלקות אלו תקבלנה זכויות בנייה פרטיות ורנטביליות, כמו קרקעות בייעודים מסחריים השייכים לבעלים פרטיים.
משמעות פסק הדין היא שהעיריות והמדינה יתחילו עתה לקבל זכויות, בניגוד לרוב התב"עות הקיימות היום, שבדרך כלל קבעו שעצם רישום הקרקע כמתרוכה, איננו מזכה אותה בקבלת זכויות. מנגד גם ברור, שבשל שדרוג זה, הנפגעים ממנו הינם יתר בעלי הקרקעות הפרטיות, אשר משתתפות בהליך האיחוד והחלוקה מחדש.
על-אף ההזדהות עם קופתן המידלדלת של הרשויות ומינהל מקרקעי ישראל, היה לטעמי מקום להגיע לתוצאה אחרת, שהרי עניני תכנון וקנין ממילא מעורבים בתוכניות רי-פרצלציה ובהחלט ניתן לאחד בין שני תחומים אלו.
טבלת ההקצאות בתב׳ע ריפרצלציה , כזכור, מבטלת בעלויות קנייניות, חותכת מגרשים וחלקות ועושה רישום חדש ומחודש שנרשם בטאבו!. כלומר, אין כל אבחנה בין קנין לתכנון בתוכניות בנין עיר כאלו, אבל ההיצמדות לאבחנה הנ׳ל, גרמה לאותה התוצאה.
להערכתי, פסק דין זה יעורר מצבי ביניים רבים חדשים, תוכניות בנין ערים קודמות, ייתקפו עתה ויבקשו לשנות אותן, יוגשו תביעות כספיות נגד הרשויות ותתעוררנה ודאי עוד ועוד בעיות מן הסוג של פסק הדין קראסיק המפורסם, אשר פתח בשעתו פרצה להחזרת קרקע שהופקעה, דבר שהכניס קרקעות רבות בארץ למחול שדים ממש.

הכותב הוא שותף במשרד עו"ד הרטבי, בורנשטיין, בסון ושות' העוסק בנדל"ן
תאריך:  20/12/2012   |   עודכן:  20/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חידוש גדול בתוכניות לאיחוד וחלוקת קרקע
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור עמית
יעקב מוריי הוא חוקר שחמט ותרם לתחום חידושים רבים שנרשמו על שמו. למרות עברו המפואר רב האמן בן ה - 71 חי בעוני מחריד ועניות משוועת. למרות זאת הוא נתקל באטימות, בחוסר רצון טוב וחוסר התייחסות שהביאה אותו עד לפת לחם
נורית גרינגר
ישראל היא המדינה המושמצת ביותר בעולם. אנשים חושבים שכל מה שקשור לישראל הוא בעניין הסכסוך עם הערבים. ישראל יכולה לעזור לעצמה על-ידי מיתוג חדש ולעניין את העולם במה שיש לה להציע
ציפורה בראבי
הילכו דתיים וחילוניים יחדיו? כן, בהחלט. וזוהי בשורת הבחירות הקרבות
דניאל שבקס
סקר של הלמ"ס שהתפרסם לאחרונה העלה כי חלק גדול הישראלים לא בקיאים במונחים פיננסיים בסיסיים, ומתקשים לקבל החלטות הנוגעות ל מהלכים פיננסים חשובים בחייהם
דן אלון
תביטו החוצה מהחלון ותראו: ביבי הוא שמכר לכם אשליה של "חזק בביטחון, חזק בכלכלה", והיום הביטחון הפך לאיומי מלחמה, בעזה קמה חמאסטאן. בכלכלה יש משבר והוא לא קשור לספרד או ליוון, הוא פרי הפרטות ותקציבים למקורבים שהפכו לגשם של ממש ולא סתם איזה ענן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il