X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה רבינו אינו המנהיג הקלאסי: אין לו כריזמה או אישיות עוברת מסך. אבל הוא בהחלט המנהיג האולטימטיבי, היוצא אל אחיו ורואה בסבלותם והמעמיד בראש את הערכים ולא את הדיבורים
▪  ▪  ▪
"לא איש דברים אנוכי...
כי כבד פה וערל לשון אנוכי"
הפרשנים אינם תמימי-דעים מה הייתה בעיית הדיבור של משה. כפי שהורגלנו לחשוב, ייתכן שהוא גימגם (כפי שטוען רש"י), או שהוא התקשה לבטא אותיות וצלילים מסוימים (כדברי אבן עזרא). לעומתם, הרשב"ם טוען שלא סביר שהנביא החשוב ביותר יהיה לקוי-דיבור, ולכן לדבריו משה מייחס לעצמו דווקא את החיסרון שהנחנו שהוא יתרונו המובהק: "איני בקי בלשון מצרים בחיתוך לשון, כי בקטנותי ברחתי משם ועתה אני בן שמונים"

   רשימות קודמות
  רילוקיישן נוסח אברהם
  "בקטנה"
  מקוששי המיילים

בפרשת שמות עולה משה רבינו, המנהיג האולטימטיבי של עם ישראל, על במת ההיסטוריה. איזה מין מנהיג היה משה? נראה כי הוא עונה לתבניות המוכרות של מנהיגים רבים: משה לא גדל בבית עבדים, אלא צמח בתוך האליטה המצרית. הוא מכיר את מנהגי המקום, יודע להתנהל במסדרונות בית פרעה, יש אומרים שאף היה ראש לשכתו של פרעה או מנכ"ל משרדו: "ויגדל משה - שמינהו פרעה על ביתו" [רש"י על שמות ב', י"א].
אבל גם אם היה בתפקיד רם במנגנון המצרי, משה לא נשאר ספון במשרדו אלא הוא יוצא אל אחיו לראות בסבלותם. אגב, בניגוד לדעה הרווחת, הפרשן ר' אברהם אבן עזרא טוען שבשלב זה משה ראה כאחיו דווקא "המצרים, כי בארמון המלך היה". אבל גדולתו הייתה שללא קשר לקבוצת ההזדהות הטבעית שלו, הוא מזהה אי-צדק ומתקן אותו מיידית (באמצעים שהיום היו פחות מקובלים).
עד כאן משה מצטייר כדמות קלאסית של מנהיג: משכמו ומעלה גבוה מכל העם מחד-גיסא, ומאידך-גיסא מחובר אל העם וקשוב למצוקותיו. אבל במובן אחר, משה הוא אנטי-מנהיג! כפי שהוא מעיד על עצמו "לא איש דברים אנוכי... כי כבד פה וערל לשון אנוכי". הפרשנים אינם תמימי-דעים מה הייתה בעיית הדיבור של משה. כפי שהורגלנו לחשוב, ייתכן שהוא גימגם (כפי שטוען רש"י), או שהוא התקשה לבטא אותיות וצלילים מסוימים (כדברי אבן עזרא). לעומתם, הרשב"ם טוען שלא סביר שהנביא החשוב ביותר יהיה לקוי-דיבור, ולכן לדבריו משה מייחס לעצמו דווקא את החיסרון שהנחנו שהוא יתרונו המובהק: "איני בקי בלשון מצרים בחיתוך לשון, כי בקטנותי ברחתי משם ועתה אני בן שמונים".
איך בוחרים מנכ"ל
על כל פנים, משה לא מצטייר כאיש תקשורתי במיוחד, אחת התכונות שנחשבות כבסיסיות למנהיג. בספרו "חיפוש אחר הגואל: השאיפה הלא-רציונלית למנכ"ל כריזמטי" טוען החוקר מאוניברסיטת הרווארד רקש קורנה, שכיום, בין השאר בגלל התפקיד שהתקשורת ממלאת בחיינו, יש האדרה דווקא של מנהיגים אשר שובים בקסמם ובמתק שפתם את קהליהם:
"במחקרי על תהליך החיפוש אחר מנכ"ל חדש בחברות גדולות בארה"ב במשך שש שנים, מצאתי שהתרשמות חיצונית משחקת תפקיד משמעותי באופן מפתיע בקביעה מי נחשב מתאים להוביל את התאגידים הגדולים בארה"ב. הגעתי למסקנה שהאמונה הנפוצה והכמעט-דתית בכוחותיו של המנהיג הכריזמטי היא בעייתית ממספר סיבות. ראשית, אמונה זו מתייחסת בהפרזה להשפעה שיש למנכ"לים על החברות. שנית, הרעיון שלמנכ"ל חייבת להיות כריזמה, גורם לחברות להתעלם ממועמדים מבטיחים ולקחת בחשבון דווקא כאלו שאינם מתאימים לתפקיד. ולבסוף, מנהיגים כריזמטיים יכולים לעתים להביא חברות לחוסר יציבות באופן מסוכן".
קורנה מוסיף: "בעצם, מה מגדיר מנהיג מוצלח? כאשר אנשים מתארים את התכונות שבזכותן מנכ"ל מסוגל להוביל, הם על-פי רוב עושים שימוש במילה 'כריזמה'. עם זאת, כריזמה נותרה קשה להגדרה, בדומה ל'אמנות' ול'אהבה'".
"כריזמה" ו"אישיות עוברת מסך", גם אם יקשה עלינו להגדירן, הן בוודאי תכונות חיוביות וכלים יעילים להעברת מסרים, וכמובן לא פוסלות אף מנהיג או מנהל. אבל, בבואנו לבחור מנהיג או מנהל - דמותו של משה האנטי-תקשורתי מביטה בנו מתוך הפרשה כדי להזכיר לנו כי הדברים החשובים באמת הם המהות: התכנים, הערכים והשליחות שהאדם מייצג. ויאמר ה' אליו: מי שם פה לאדם או מי ישום אילם או חרשׁ או פיקח או עור? הלא אנכי ה'! ועתה לך, ואנכי אהיה עם פיך והוריתיך את אשר תדבר [שמות ד', י"א-י"ב].

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל חברת פרסטו הנדסה ומחבר הספר "בין ישיבה לישיבה: סוגיות ניהול בהשראת ספר בראשית" בהוצאת מטר.
תאריך:  02/01/2013   |   עודכן:  02/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יובל שרלו
ברכת יעקב לתריסר בניו והתלכדותם המחודשת סביב מיטתו, מלמדת אותנו על הכוח שבאחדות - לקח שחשוב ללמוד דווקא בימים אלו שערב בחירות
הרב שי פירון
יהודה וראובן מציגים שני דגמים שונים של מנהיגות ונטילת אחריות, הנובעים משני מניעים שונים. המנהיג האמיתי, כפי שמלמד דוד - בן-בנו של יהודה - הוא זה המונע מהאמת הפנימית שלו, אינו מגלגל הלאה את האחריות ונושא בה לאורך ימים
הרב רפי פוירשטיין
קיים ויכוח תמידי בין האש לבין הסרגל, בין התזזיות לבין היציבות, בין הנוסחה לבין הספונטניות. נרות החנוכה מבטאים את העמדה הנותנת עדיפות לרוח על פני החומר, ולתפישה האמונית העומדת מול כל הרוחות והקשיים
הרב רפי פוירשטיין
חייו של יעקב נראים כרצופי משברים וטרגדיות, כמעבר בלתי פוסק מאסון לאסון. אך מתחת לפני השטח מבעבעים חיים חדשים, ומתוך שרשרת הצרות צומח עם ישראל. זה יכול לקרות גם לנו, אם רק נאמין בכך
הרב יובל שרלו
נאומו הקשה של יעקב נגד לבן, בו הוא חושף את הנצלנות שהייתה מנת חלקו במשך 20 שנה, אקטואלי גם לימינו. הוא מסב את תשומת ליבנו לחובות המעביד כלפי עובדו - וגם לחובות העובד כלפי מעבידו
רשימות נוספות
עניין של מעמד  /  הרב רפי פוירשטיין
"לכם הדתיים יותר קל"  /  הרב רפי פוירשטיין
מעשה סדום  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il