X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר נכנסים לפרטים, התמונה מגלה כי הייצוג הדתי המתון בכנסת חסר וחוטא למציאות. נפקד מקומם של זרמים מסוימים, בעוד אחרים מיוצגים ייצוג עודף ובכ"ז, האם מהרב שי פירון או מאלעזר שטרן תבוא הישועה לזרם הדתי-מודרני המתבקש?
▪  ▪  ▪
אלעזר שטרן עם ציפי לבני. התקווה האחרונה? [צילום: פלאש 90]

לאחרונה פורסם כי נכון לסקרים הנוכחיים, בכנסת ה-19 צפויים לכהן לא פחות מ-40 ח"כים דתיים, זאת לעומת 29 אשר כיהנו בכנסת היוצאת. אומנם לא ברור כיצד אפשר לכלול ברשימה אחת חרדים ממוצא ליטאי וציונים דתיים עם דרגות בכירות בצה"ל, אך אין ספק שהדיווח מצביע על מגמה ברורה של עליית הכוח הדתי הפוליטי. ייצוג זה אמור לשקף במידת מה את הגידול הדמוגרפי של הציבור הדתי והחרדי בישראל. נתון נוסף שחשוב לציין הוא, שבפעם הראשונה מבין הרכב חברי הכנסת הדתיים אמור להיות רוב לציונות הדתית אל מול החרדים.
עם זאת, כאשר נכנסים לפרטים ובודקים מי אלו אותם 40 ח"כים פוטנציאליים, התמונה מגלה כי הייצוג הוא חסר וחוטא למציאות. נפקד מקומם של זרמים מסוימים, בעוד אחרים מיוצגים ייצוג עודף. שני זרמים מרכזיים בציונות הדתית מקבלים ייצוג: הזרם הבורגני-שמרני והזרם המתנחלי-חרד"לי. אולם קיים זרם שהשפעתו הולכת וגדלה ורבים מרגישים יותר ויותר משויכים אליו, אך אין לו ייצוג בתמונה הפוליטית הנוכחית. מדובר בזרם דתי מתון, אשר השקפת עולמו הדתית כוללת עקרונות של צדק, פלורליזם, פתיחות לגיור והסכמה עם זכויותיו של האחר והשונה. זרם שאינו שולל ישיבה עם מי שאינו דתי במסגרות דומות ורואה בהסתגרות מחנאית טעות קשה.
ניתן לראות הוכחה לכך באמצעות פילוח הח"כים הפוטנציאליים על-פי צביון ושיוך לזרם דתי בקרב מי שנכנס תחת ההגדרה "ציונות דתית", הכולל כ-23 מתמודדים לכנסת.
הישועה מפירון ומשטרן?
רוב המתמודדים מגיעים מרשימת "הבית היהודי", אשר מורכבת בין השאר מרשימת מפלגת "תקומה" אשר לה צביון דתי-חרד"לי ומאופיינת באישים כמו אורית סטרוק והלל הורוביץ מחברון. המתמודדים האחרים מגיעים מהבורגנות הדתית: בנט, אורבך וכל האחרים שאינם חלק מ"תקומה". מי שנשאר מתוך אותם 23 מתמודדים הם מעטים, ביניהם ניתן למצוא את אנשי "עוצמה לישראל" המתנדנדת, אשר ללא ספק ממשיכים את הקו של "תקומה". ישנם גם הח"כים הדתיים בליכוד. היינו מצפים שבתנועת השלטון נמצא מגוון של דעות אשר יכול להכיל מספר זרמים. אך לא כך הדבר, גם הם מייצגים בעיקר את הזרם המתנחל-חרד"לי.
מי שנשאר הם בודדים אשר מתמודדים ברשימות ה"חילוניות" – הרב שי פירון ב"יש עתיד" ואלוף (במיל.) אלעזר שטרן במפלגת "התנועה".
האם מהם תבוא הישועה לאותו זרם דתי מודרני? האם יהיה אפשר לתלות בהם תקוות לייצוג הולם לדעות דתיות שוויוניות, פתוחות ומכילות? התשובה נראית ברורה. הרב שי פירון ציין בפאנל שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה שהוא איננו מייצג את הציונות הדתית. גם אם מצביעים דתיים מסוימים יראו בו כדמות אשר תוכל לייצג אותם נאמנה בכנסת בגלל הצביון הדתי שלהם, הוא, בכל מקרה, לא רואה בכך את תפקידו.
על כן, אין אלא להודות כי אלוף (במיל.) אלעזר שטרן, המייצג דעות ברורות ונכוחות בנושאי דת ומדינה, גיור, יחס לאחר ולזר והיחס לחברה החילונית, הוא כנראה התקווה היחידה האחרונה לייצוג הדתי המתון.

הכותב הוא סטודנט לתואר שני בממשל ושיווק פוליטי, המרכז הבינתחומי הרצליה.
תאריך:  14/01/2013   |   עודכן:  14/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ייצוג דתי מתון בכנסת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נכשלת בניתוח !
ישמעאל   |  14/01/13 19:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
נסים גבאי
רבים עדיין הולכים לממש את "זכותם הדמוקרטית". רבים מאמינים שיש הבדל בין האישים, הגושים, המפלגות, וכל יתר החברויות הנמכרות כרגע בחוצות ערינו. לכן, יישר כוח לכל אחד מהרבים הנמנעים מללכת לבחור בבחירות הכלליות לכנסת ישראל
איתן קלינסקי
אני מייחל לכך, שנפתח את הלב לשורה ארוכה של פסקי הלכה, שנקבעו כדי לבלום אותה נטייה של היבדלות מעמדית-זהותית, המאפיינת דינמיקה של מבנה חברתי שקולט לתוכו קהלים חדשים, קהלים של גרים
אפרים הלפרין
כולם יודעים מה עונשו של נשיא אנס, אנס נשים, אך מה נעשה עם הנשיא פרס, נשיא המנסה לאנוס את האומה ללכת בדרכים שאינם מקובלים על השלטון? לי מותר לכתוב את מה שהנשיא אומר, לנשיא אסור להעלות דבריו על דל שפתיו, ודאי שלא בחוץ לארץ
עידן יוסף
יו"ר עם שלם אומר כי דחיית מתגיירים כהלכה בידי שס תגרום להתבוללות ולכן לא יסכים לשבת איתה    ישי: צפיתי בתשדיר כוכבית גיור לפני שידורו ואישרתי
עידן יוסף
לא פסל את התשדיר כי הציבור נחשף תדיר לחומרים אלה    המפלגה הסירה מיוזמתה את התשדיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il