X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר מדובר בפרסום דברי עלבון נגד עובד ציבור בפורום באינטרנט, יש לקחת בחשבון את מאפייניו של הפורום. העובדה שמדובר בתקשורת שדומה לשיחה בכיכר העיר, התחלופה הגבוהה של דפי האינטרנט, האפשרות של כל אחד להגיב למאמר ולהקטין את נזקו, הופכים פרסום לזוטי דברים
▪  ▪  ▪
פרסום בפורום באינטרנט. הופך לזוטי דברים [צילום: פלאש 90]

המשפט הישראלי מגביל מאוד את חופש הביטוי כשמדובר בעובדי ציבור. חוק העונשין אוסר על העלבת עובד ציבור, וביהמ"ש פירש את החוק באופן מאוד רחב. העלבת עובד ציבור היא פגיעה חמורה בכבוד האדם של העובד, ואין חשיבות אם אם מדובר בדברי אמת. הווה אומר שפרסום חשדות שעובד ציבור פלוני מקבל שוחד מהווה עבירה גם אם הטענה נכונה.
סעיף נוסף בחוק העונשין אוסר על דברי עלבון כלפי שופט או דיין. גם כאן אין חשיבות לאמת בפרסום. גם אם הטענות האישיות נגד השופט או הדיין הן נכונות, עדיין מדובר בעבירה.
מצב זה איננו מתקבל על הדעת במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטית. הענשת אדם על אמירת דברי אמת כשאין מחלוקת בדבר החשיבות הציבורית שיש לחשיפה, היא בלתי מוסרית, ובמדינה בעלת חוקה, סעיפים כאלה לא היו יכולים לעמוד.
הבעייתיות של החוק מתגברת נוכח עליית השימוש באינטרנט ככלי להעברת מידע. האינטרנט פתוח לכולם ורבים היו רוצים לשתף את הציבור במידע שאינו נוח לעובדי ציבור אבל ידיהם כבולות.
יחד עם זאת, יתכן שיש אור בקצה המנהרה. לאחרונה פסק המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון, כב' השופט ריבלין, שיש להתאים את דיני לשון הרע לאינטרנט. מה שנחשב עוולת לשון הרע, כשהפרסום מופיע בתגובית באינטרנט (טוקבק), עשוי שלא להיחשב ללשון הרע, אלא "זוטי דברים" ( רמי מור נ' ברק אי. טי. סי).
בעקבות הפסיקה הנ"ל, הרחיב בית המשפט השלום את הכלל גם למאמר באינטרנט, שעומד בפני עצמו (פוסט). באותה פרשה נדחתה תביעה של בעל עסק שדרש פיצויים בגין לשון הרע מגולש שטען בפוסט שבעל העסק נוכל. נפסק שהמאפיינים של האינטרנט שללו את אופיו הפוגע של הפרסום ( וקנין נ' מועלם).
לדעתי הדברים שקבע ביהמ"ש העליון נכונים לא רק לדיני לשון הרע אלא לכלל דיני המדינה לרבות דיני העונשין. אופיו המיוחד של האינטרנט משפיע על הפרשנות שיש לתת לחוק העונשין, או להגנות שלו.
כאשר מדובר בפרסום דברי עלבון נגד עובד ציבור בפורום באינטרנט, יש לקחת בחשבון את מאפייניו של הפורום. העובדה שמדובר בתקשורת שדומה לשיחה בכיכר העיר, או סלון הבית , התחלופה הגבוהה של דפי האינטרנט, האפשרות של כל אחד להגיב למאמר ולהקטין את נזקו, הופכים פרסום בפורום שבנסיבות רגילות היה נחשב להעלבת עובד ציבור או זילות בית משפט, לזוטי דברים.
זוטי דברים היא הגנה מוכרת בחוק. חוק העונשין קובע שאדם שביצע עבירה שמהווה מעשה קל ערך, לא יישא באחריות פלילית (ס' 34 יז).
לסיכום, דעתי היא שמי שפרסם בפורום מידע, או הביע דעה שבנסיבות רגילות מהווים עבירה של העלבת עובד ציבור או זילות בית משפט, והתקיימו המאפיינים המיוחדים לעיל, ייהנה מהגנת זוטי דברים, ולא יישא באחריות פלילית למעשה.

תאריך:  14/01/2013   |   עודכן:  14/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שאלת חופש הביטוי באינטרנט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צדיק בסדום
מזכיר_המדינה  |  14/01/13 23:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה גל
שמעתי את מבקר המדינה היוצא. 400 טון חומר מעכב שריפה היו צריכים להיות. 21 טונות היו. נראה לכם שבתחומים אחרים של חיים ומוות אצלנו זה אחרת?
אברהם פכטר
פצצת סירחון, רימון עשן, נכלוליות מעקבים, האזנות, איסוף דואר זבל, נא להוסיף ו/או למחוק את המיותר. מדובר בהתנהלות - ש"דגל שחור" מתנוסס מעליה ולכן, בלתי חוקית ומצדיקה סירוב פקודה. גם ברק, גם אשכנזי - לא יוצאים נקיים מהדוח כאשר עוזר הרמטכ"ל (אל"מ וינר) מפסיד בווינר בגדול
עמוס שנער
נתניהו חייב לשנות את סדר העדיפויות בתעמולת הליכוד ביתנו ולהציג בהדגשה וללא התנצלות את הישגיו הכלכליים
אברהם בן-עזרא
ההצעה היא לכלול במסמכי הרישום את מעמדו של הנכס מבחינת רישוי, ואז יוסר מכשול זה כליל והדרך לרישום כל מבנה תהיה פתוחה וזמינה. התרומה של הצעה זו היא בכך שגם נכסים אשר קיים לגביהם ספק האם בסופו של יום יישארו על-כנם- הרי קיימות זכויות ארעיות [לפחות] לגביהן, ואלה יירשמו ויהיו זמינות לעיני כל
יצחק אוסטרוב
כאשר נכנסים לפרטים, התמונה מגלה כי הייצוג הדתי המתון בכנסת חסר וחוטא למציאות. נפקד מקומם של זרמים מסוימים, בעוד אחרים מיוצגים ייצוג עודף    ובכ"ז, האם מהרב שי פירון או מאלעזר שטרן תבוא הישועה לזרם הדתי-מודרני המתבקש?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il