X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוב חברי הכנסת מונו בידי מועצות, ועדות ואפילו יחידים סטטיסטיקה מעניינת של יחסי הכוחות בין הגושים האם גורלה של יש עתיד יהיה שונה משל מפלגות מחאה קודמות? לחוסר הניסיון של הח"כים והשרים יהיו תוצאות מרחיקות לכת גוש הימין-חרדים מתעקש להמשיך לירות לעצמו ברגל מוזס הביס את אדלסון
▪  ▪  ▪
אחרי מיליוני המילים
ועוד משהו קטן
למקרא מצעי המפלגות ניתן היה לברך "הטוב והמיטיב". כאשר תקום הממשלה יהיו מי שיברכו "דיין האמת". מה שברור הוא, שאחרי מיליוני המילים שנשפכו עלינו בחודשיים האחרונים, אפשר לברך כעת "ברוך שפטרנו".

לא נבחרו

מבין 120 חברי הכנסת ה-19, רק 49 נבחרו בידי חברי מפלגותיהם בפריימריז פתוחים ודמוקרטיים: 20 בליכוד, 15 בעבודה, 12 בבית היהודי ושישה במרצ. זהו. כל ה-71 הנותרים לא נבחרו אלא מונו – בידי מועצות, ועדות או אפילו בידי אנשים בודדים. ארבעה אנשים שולטים במישרין ב-47 מחברי הכנסת הנכנסת: יאיר לפיד (19), אביגדור ליברמן (11), הרב עובדיה יוסף (11) וציפי לבני (6). במילים אחרות: לארבעת האישים הללו יש כוח כמו למאות אלפי מתפקדי הליכוד, העבודה, הבית היהודי ומרצ ביחד.
הדבר בולט במיוחד לגבי לפיד. השותף הבכיר בקואליציה המסתמנת יהיה מי שיקבע במידה רבה את קווי היסוד של הממשלה ואת חלוקת התיקים בה - ממש ממש לבדו. ליש עתיד אין מוסדות, כל חברי הכנסת שלה הם בחירה אישית של לפיד ותלויים בו, מקומו-שלו בראשות המפלגה מובטח; בקיצור: שלטון יחיד לכל דבר.
אני לא אומר ששיטת הפריימריז היא בהכרח הטובה ביותר; רחוק מכך, בעיקר לנוכח תלותם של המתמודדים בבעלי הון, שעמדנו עליה כאן בהרחבה. ייתכן גם שוועדות מסדרות מגיעות לתוצאות טובות יותר מבחינה ציבורית, מאשר רבבות מצביעים הבוחרים בהתאם ל"דילים" שהונחתו עליהם. אני רק מציין את העובדה, שבבית הנבחרים שלנו יש כעת רוב למי שלא נבחרו, ותוהה מה זה אומר לגבי מידת הדמוקרטיה המונחת בבסיסו.

הגושים

תראו נתון מעניין. מאז הכנסת ה-11 ועד הכנסת ה-19, נרשמו לעיתים תנודות משמעותיות בין הגושים – אבל מיד נראה מה היה הממוצע והוא מפתיע. כך למשל בכנסת ה-12, בכנסת ה-16 ובכנסת ה-18 היו לימין ולחרדים (בהתאמה) 65, 68 ושוב 65 ח"כים – ואילו בכנסת ה-13, בכנסת ה-15 ובכנסת ה-17 היו לשמאל ולמרכז (בהתאמה) 69, 66 ולבסוף 70 מנדטים. לא תמיד התוצאות הללו באו לידי ביטוי בהרכבי הממשלות, כי החרדים הלכו גם עם הימין וגם עם השמאל, וגם מפלגות מרכז מצאו את מקומן בממשלות משני צידי המתרס.
ועכשיו, כמובטח, הממוצע. מאז הבחירות לכנסת ה-11 ב-1984 ועד הבחירות השבוע, גודלו הממוצע של גוש הימין-חרדים הוא 60, כך שגם גודלו הממוצע של גוש השמאל-מרכז הוא 60 – קרוב מאוד ל-59־61 לימין-חרדים בבחירות לכנסת ה-19. אז נכון שסטטיסטיקה היא לעיתים השקר הגס ביותר (כהגדרתו של מארק טוויין), אבל דומה שהפעם הממוצע הזה מלמד רבות.

הצבעת מחאה

מבלי לזלזל לרגע בהישג של יש עתיד, אני מבקש להפנות את תשומת הלב למקרים דומים בעבר ובעיקר לדרך שבה הסתיימו. בבחירות של 1977 קיבלה ד"ש 15 מנדטים, נכנסה לממשלה ונעלמה. בבחירות של 1992 קיבלה צומת של רפאל איתן שמונה מנדטים ונעלמה. ב-1996 הגיע תורן של ישראל בעלייה (שבעה מנדטים) ושל הדרך השלישית (ארבעה); ישראל בעלייה עוד הצליחה לשמור על שישה מנדטים בבחירות הבאות ואז נעלמה. ב-1999 זינקה שס ל-17 מנדטים, אבל גם היא לא הצליחה לשמר את כוחה.
ב-2003 היה זה אביו של יאיר, יוסף לפיד, שהכניס לכנסת 15 נציגים של שינוי – וכידוע גם מפלגה זו לא שרדה. עברו ארבע שנים והגמלאים קיבלו שבעה מנדטים, ומאז נעלמו עקבותיהם. אפשר אפילו לטעון, ש-28 המנדטים של קדימה בכנסת היוצאת היו סוג של מחאה נגד הליכוד; בכנסת הקרובה, כידוע, יהיו לה רק שניים.
מה זה אומר? שהציבור הישראלי מחפש שמות חדשים ופנים חדשות, בעיקר כדי להביע מחאה ואולי גם מיאוס מהפוליטיקאים הוותיקים – אבל זה לא מחזיק מעמד יותר מדי זמן. פעם זו ד"ש, פעם זו שס, לפעמים זהו לפיד-האב ולפעמים אלו הגמלאים; בסופו של יום, הצבעה שבבסיסה עומד "אנטי" מתקשה ליצור משהו יציב. אז נכון שההישג של יש עתיד יוצא דופן מבחינת גודלו, ונכון שהיו מקרים של מפלגות חדשות שהוקמו והצליחו, אך אני מציע לחכות בטרם נקבע שלפיד וחבריו יטביעו חותם ארוך טווח על המדינה.
ועוד נקודה, בה נעסוק מיד בהקשר נוסף: לפיד ו-18 חבריו הם חסרי כל ניסיון פוליטי, להוציא את יעקב פרי שטבל בפוליטיקה בתפקידיו בשב"כ ובעולם העסקים, ויעל גרמן שבאה מעיריית הרצליה. במובנים רבים, זוהי קבוצת נוער המשחקת לפתע בליגת העל. קל מאוד לזכות באהדה כאשר מדברים ומבטיחים; הרבה יותר קשה לשמור עליה כאשר צריך לעשות ולקיים. דיבורים יכולים לאחד ולקרב; מעשים מחייבים החלטות הגורמות מחלוקת.

המנצחים האמיתיים

כמובטח, כמה מילים על חוסר הניסיון. בכנסת הקרובה למעלה מ-50 חברי כנסת חדשים, ואם הממשלה אכן תהיה מורכבת מהליכוד ביתנו, יש עתיד והבית היהודי – ניתן להניח שלפחות מחצית מחבריה יהיו חסרי ניסיון מיניסטריאלי. מובן שיש לזה יתרונות, אך אני מבקש להצביע על חיסרון בולט.
במצב הזה, חברי הכנסת ובמיוחד השרים יהיו תלויים יותר מאשר אי פעם בעבר בפקידים בכלל וביועצים המשפטיים בפרט. הם יצטרכו הדרכה וייעוץ, ויעבור זמן רב עד שיעזו להתווכח עם אנשי המקצוע. מי שחשב שהבחירות הללו יחזירו את היועצים למיניהם למקומם הראוי וישיבו את השלטון לידי נציגי העם – התבדה ובגדול. זה רק יהיה עוד יותר גרוע מאשר בעבר.

רק הימין יכול

140,579 – זהו מספר הקולות שניתנו לעוצמה לישראל, כוח להשפיע (אמנון יצחק) ועם שלם (הרב חיים אמסלם). זהו מספר הקולות שאיבד גוש הימין-חרדים, שהרי ברור שהם היו הולכים למפלגות אחרות באותו גוש. מדובר בשלושה-ארבעה מנדטים, שעושים את כל ההבדל בין ניצחון מובהק של גוש הימין-חרדים לבין הניצחון הזעום שלו בפועל. זו לא הפעם הראשונה שהגוש הזה מצליח לירות לעצמו ברגל, והוא מתעקש לא ללמוד את הלקחים.
אז אולי יצחק ואמסלם קלקלו לשס וימנעו את שותפותה בממשלה הבאה, אבל אני ממש לא בטוח שהם מאושרים מכך שבמקומה הם יראו בממשלה את לפיד וחבריו. ואולי מיכאל בן-ארי ואריה אלדד לקחו מנדט או שניים מהבית היהודי, אבל אני ממש לא בטוח שהם מאושרים מכך שהם עשויים לראות בממשלה הבאה את ציפי לבני ו/או שאול מופז.
עוד מילה על החרדים: הם ניצחו בכמות הרפש, ההכפשות והגסות ששפכו, במיוחד שס על יצחק והבית היהודי, וגם הפלגים השונים ביהדות התורה זה על זה. "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם", אמר ר' יהודה הנשיא בסוף המשנה. המסקנה המתבקשת: מי שאינו מרבה שלום, כנראה אינו תלמיד חכם.

העיתונים

נוק אאוט לידיעות אחרונות על פני ישראל היום – זהו עוד היבט של תוצאות הבחירות. יאיר לפיד, הבן-יקיר של נוני מוזס, הוא המנצח הגדול. גם ציפי לבני, אותה הריץ ידיעות אחרונות כאשר דומה היה שלפיד לא מתרומם, הצליחה להיכנס ואולי אפילו תהיה בממשלה. לעומת זאת, מסע התעמולה הבוטה של ה"ביביתון" לטובת הליכוד נכשל בענק. מה שמוכיח שוב, שלמרות תפוצתו – לישראל היום אין השפעה על הציבור ועל קביעת סדר היום. הציבור לא אידיוט והוא לא מוכן לקנות תעמולה בנוסח "פראבדה", וחוץ מזה – מבחינה מקצועית ידיעות אחרונות עולה פי כמה על ישראל היום, וגם זה עושה את שלו. מעניין מה יהיו הלקחים של שלדון אדלסון.

תאריך:  25/01/2013   |   עודכן:  25/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אוריאל  קונסטנטין  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אמנון יצחק  אריה אלדד  בן-דוד מרב  בן-חיים מאיר  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דניאלה יקירה  זהבה גלאון  חיים אמסלם  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יוסף לפיד  יעל גרמן / Yael  German  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מיקי לוי / Mickey  Levy  מקסים אוקנין  משה צרפתי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עובדיה יוסף  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  פניה (פאינה) קירשנבאום  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  ראובן אגסי  רפאל איתן  שאול מופז  שלדון גארי אדלסון / Sheldon Gary  Adelson
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין בחירות לממשלה
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
שתי הערות
יוסי מ  |  25/01/13 09:20
2
גם השמאל יכול, קצת פחות.
אהוד פרלסמן  |  25/01/13 09:52
 
- תיקון?
יוסי מ  |  25/01/13 13:32
 
- האבחנה בין ימין לשמאל-ההתנתקות
אהוד פרלסמן  |  25/01/13 17:14
 
- אתה מבלבל שוב את היוצרות.
לפרלסמן הנכבד.  |  25/01/13 18:53
 
- לאהוד
יוסי מ  |  25/01/13 21:30
 
- לבלבל עובדות עם דיעות.
פרלסמן ממשיך  |  25/01/13 16:07
 
- אז כולם דראקס כמוך, גם מכבי
צאליק  |  26/01/13 03:12
 
- הסכמי העודפים באדר-עופר
שרגא  |  26/01/13 10:18
3
הזדמנות להסיר את העלוקות !
נירון קיסר   |  25/01/13 11:24
 
- ניירון קיסר, כאן שלומציון.
סיישל.  |  25/01/13 14:53
4
חזרה לשורשים
באום  |  25/01/13 14:01
5
הדיקדטטורים הפנים מפלגתיים
דרור5  |  25/01/13 16:08
6
צריך לחשוב
משה זוכמיר  |  25/01/13 17:07
7
בטח אלוהים שנוא חרדים ודתיים .
הסגן של אלוהים  |  25/01/13 17:17
8
גדעון סער הוא נהנתן מתל אביב.
מ.  |  25/01/13 17:26
 
- סער פעל בכוונה להפלת נתניהו
ליכוד נבער  |  26/01/13 15:36
9
הטעות של אדלסון-דו מרגלית
עינים ולא יראו  |  26/01/13 08:32
10
פרימריס?שיטה פסולה למשל המתנחל
בולגרי  |  26/01/13 08:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
איציק וולף
ועדת הבחירות המרכזית פרסמה את תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-19    הבית היהודי עלתה במנדט ורעמ-תעל ירדה באחד
הרב אליהו קאופמן
דרוש לציבור החרדי כוח מגן פוליטי חוץ פרלמנטרי שרבנים גדולים באמת יעמדו בראשו עם עסקנים לוחמים ויראי שמים ועם עיתון יומי עצמאי באמת ואנטי לאומנים שמחד-גיסא יחשפו את פניהן של שתי הכנופיות ה"חרדיות" המהתלות בנו ומנגד כוח שינהל מלחמה פוליטית והשקפתית אמיתית נגד המדינה שהשתלטה על הדת ומנסה להכחיד אותה
איציק דנינו
אם מקובל לפרש את תוצאות הבחירות כהבעת אכזבה של מעמד הביניים מהמדיניות החברתית של הליכוד, הנה, התוצאות בדרום מוכיחות את ההיפך. הבעת אמון. ממה נובע הפער בין המרכז לדרום? לדעתי, הליכוד לא הצליח לרענן את הרשימה במידה מספקת ולשבץ בה צעירים
אפרים הלפרין
ראינו אתמול את מופע האימים של שלי. שצף קצף של מילים אשר יותר מכל מזכירים את שאול מופז. שלי לא אשמה במפלה על הנייר של מפלגתה, אך היא מאוד אשמה בנאום בחירות של טירון פוליטי, ואולי קומוניסט מודחק - אשר מרחקו מן השלטון רב רב מאד
ד"ר אביעד הכהן
בשעה ששלטי חוצות בגובה של עשר קומות מתנוססים בכניסות לערים הגדולות עם צילומי המועמדים, ועשרות סרטי תעמולה משייטים להם באין מפריע במרחבי האינטרנט, ממשיך החוק להתייחס לאינצ'ים ולסנטימטרים של מודעות המודבקות על לוחות המודעות
רשימות נוספות
"לא נקים גוש חוסם עם חנין זועבי"  /  איציק וולף
רהב: העם לא קיבל את אג'נדת יחימוביץ'  /  שירות גלובס
מאושפזים פסיכיאטרים בחרו בביה"ח  /  עדנה דור-און
הסיפור האמיתי של בחירות 2013  /  רפי לאופרט
הקב"ה הפקיר את לפיד  /  אפרים הלפרין
עומדים מאחורי יחימוביץ'  /  דניאל גיגי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il