X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטות ללא-בקרה של מערכת הביטחון המיטו לא-מעט אסונות יקרים ועקובים מדם
▪  ▪  ▪
כיפת ברזל. החלטת הפיתוח התקלה ללא התייעצות [צילום: פלאש 90]
בישראל סיכון גבוה לשחיתות בטחונית
אביתר בן-צדף
לפחות עשרים מיליארד דולר מוקדשים כל שנה לשחיתות ביטחונית ברחבי העולם * רק לגרמניה ולאוסטרליה יש מנגנונים חזקים נגד שחיתות במגזר הביטחוני * בישראל יש חשאיות גבוהה וחוסר סובלנות לביקורת על מערכת הביטחון * "רוב הממשלות בעולם עושות מעט מדי על מנת למנוע שחיתות כזו - דבר המאפשר להחביאה בשלל דרכים מביקורת ציבורית, ומביא לבזבוז כספים, שניתן היה לנצלם טוב יותר"
לרשימה המלאה

בשלהי מבצע "עמוד ענן" התפאר קצין בכיר במדים, כי החליט - על דעת עצמו וולא התייעצות עם הממונים עליו - להשקיע בפיתוח "כיפת ברזל". גם אם אין הדבר מדויק לחלוטין, דבריו והעוז לאומרם בפומבי מאפיינים את חוסר-הבקרה על החלטות המערכת הביטחונית. ייתכן ש"כיפת ברזל" הייתה החלטה נכונה - אך לא-מעט החלטות כאלו הובילו לאסונות יקרים ועקובים מדם.
אתן לדוגמה את גשר הגלילים, שכמעט הוריד לטמיון את מבצע הצליחה במלחמת יום הכיפורים ואת הקמת קו בר-לב. לא מזמן התברר לקונגרס האמריקני, כי חיל האוויר האמריקני השקיע יותר ממיליארד דולר בפיתוח תוכנה לניהול פיננסי, שלא עבדה כלל, ופיתוחה לא עמד בלוחות-הזמנים, שהוכתבו לפרויקט. לפני כמה עשרות שנים התברר, כי, מבלי ששמו לב, התנפח תקציב פיתוח מטוס-התובלה הענק סי-5 גלקסי לממדים מפלצתיים, ומטוס-הקרב אף-16, שתוכנן להיות מטוס קטן, זול וחכם, אינו זול כלל.
הכוח משחית, נהוג לומר, וכוח בלתי מוגבל משחית לחלוטין. דוח שבי"ל מלמד שוב, כי הדבר נכון במרבית העולם - בעולם השלישי, כמובן, אך גם בעולם המפותח. עולה מהדוח, כי מדינות אירופה המערבית וארצות-הברית, הנמצאות ברמת סיכון נמוך, או בסיכון בינוני, לשחיתות ביטחונית, אינן כמונו. אנחנו ברמת די פלוס - סיכון גבוה - עם הרבה מדינות מתפתחות (כלומר, מפגרות).
בשנות השבעים הזדעזע העולם המערבי כשהתברר, שרוב יצואניות הנשק בעולם משחדות את לקוחותיהן, ובשוחד מעורבות גם ממשלותיהן. מאז, כנראה, למדו להעביר את השוחד עמוק יותר לחצרות האחוריות. עובדה - בשוק הנשק העולמי מסתובב הרבה כסף, שאין לו פנים, כיוון שמדינות וארגונים "מצורעים" מעורבות בקנייה ובמכירה; והרבה מתעשרים ממנו, וכמה נעשו מולטי-מיליונרים.
מצד שני, נהנות מערכות הביטחון מחשאיות - אפילו בדמוקרטיות - שחלקה המועט מוצדק, אך העיקר, כבר מצאתי במחקר, שעשיתי לפני כעשרים שנה, נועד לכסות את ערוות המערכות ואת ערוות מנהליה. דוגמה מאלפת קיבל הציבור הישראלי לא מזמן בדוח מבקר המדינה על פרשת הרפז.
"חדוות החשאיות" בישראל מכשילה כל ניסיון לפקח על מערכתנו הביטחונית העצומה, שמוסתרת מעיני הציבור, מעיני שרים ומעיני הח"כים (ולפעמים גם מעיני שרי ביטחון וראשי ממשלה, שאינם מהמערכת), פועלת כמערכת, שיש לה מדינה, שהיא סוחטת ועושקת לצרכיה. אין פלא, שח"כ זהבה גלאון, יו"ר סיעת מר"צ בכנסת, הגיבה על דוח שבי"ל באומרה, כי "במקום שהמדינה תנהל את מערכת הביטחון, מנהלת מערכת הביטחון את המדינה. בכירי מערכת הביטחון מזלזלים בגופים המפקחים בכנסת ובמשרד האוצר ומסתירים מהם מידע. לא ייתכן שמערכת, שמחזיקה בעשרים אחוזים מתקציב משרדי הממשלה, מתנהלת בחוסר שקיפות מוחלט וללא פיקוח חיצוני".

תאריך:  29/01/2013   |   עודכן:  29/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכוח משחית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הכל נכון, רק הערה קטנה שתעיד
רותי איזיקוביץ  |  29/01/13 17:11
 
- הצבא יסתדר בלי השמאל,אבל לא
להפך  |  29/01/13 22:56
 
- המשטרה כיסתה על גנבת כספים
נחום שחף  |  30/01/13 12:43
 
- אם אישיות מהימין היה באותו מצב
המשטרה היתה דורשת  |  31/01/13 11:08
2
Harpaz == Export deals ל"ת
General Exports  |  30/01/13 14:50
3
שחיתות לו כסף, ראוי מחדל הנגב.
בר דרור דוד  |  31/01/13 10:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
לא, אינני מחזיק זיקית בבית, יש לנו כזו בשלטון, שלי, שלי יחימוביץ'
ציפי לידר
בשולי הכותרות: אלכוהול - איפה תווית האזהרה?    ישראל מדינה קולטת עלייה ושפות    די לעריפת ראשים - שלי כמשל    הליכוד, האיחוד והשלטון    לא לתיק האוצר ללפיד    ולקינוח: האנטישמיות כבר כאן
דן אלון
אם לפיד הוא השלוח של נוני מוזס, אין לאיש יכולת לדעת זאת בבטחה. מה שכן אפשר לדעת בבטחה זה שאת השיטה לא ניצחו עד כה. מפלגת מעמד הביניים כבר נתונה בצבת האינטרסים של 100 אנשי-עסקים בעלי יכולות כלכליות, המאפשרות להם להניח 130 אלף שקל על קרן הלפיד, בציפייה לתשואה מינימלית של 4%, ותשואה נוספת של קרבה לשלטון. נשמע מוכר? זו השיטה
צבי מגן
במסווה של תרגיל, רוסיה שיגרה כוח ימי גדול לאזור לחימה רגיש. עצם נוכחותו הנשנית של הצי הרוסי באזור, בו מתנהל עימות הולך וגובר, בעיתוי זה, מהווה אמירה ברורה. מהלך רוסי זה מלווה במסרים בוטים למדי, המלמדים שלצד הפגנת כוח כללית, מדובר במאמץ הרתעתי במגרש הסורי
אהרון שחר
רבע מיליון קולות בשווי 9 מנדטים הושלכו אל הסל וחסל. האם אכן טובת הציבור עומדת מאחורי המהלך הברוטאלי הזה? כדאי לבדוק.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il