X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחוקק חייב להתערב כדי להפסיק את הניצול הציני של מכשיר התביעה הייצוגית לצורכי סחטנות, המשרתת בעיקר את עורכי הדין המגישים תביעות סרק וסוחטים פשרות מן הצד השני
▪  ▪  ▪
לדחות על הסף תביעות נטולות בסיס
מנצלים לקוחות תמימים
יש תביעות ייצוגיות אמיתיות, כנות וחשובות. המכשיר הזה כבר הביא להרבה מאוד תוצאות חיוביות, ביטל עיוותים רבי-שנים והחזיר כספים משמעותיים לנפגעים. מה שחסר בו הוא האיזון, שימנע את המצב הסחטני הנוכחי, בו עורכי דין מנצלים לקוחות תמימים, מבטיחים להם הרים וגבעות - ולבסוף נאלצים הלקוחות לשלם אלפי ורבבות שקלים כהוצאות

"למנוע שימוש לא ראוי בתובענות ייצוגיות"
איתמר לוין
גרוניס, זילברטל ופוגלמן מדגישים שלצד חשיבותו של כלי התביעה הייצוגית, יש לזכור שמדובר בכלי עוצמתי העלול לגרום נזק רב הן לנתבע והן לעובדיו
לרשימה המלאה

"יש לשרש את התופעה של בקשות לאישור תובענה ייצוגית שמוגשות ללא תשתית ראייתית ראויה... אין להתיר ניסיונות ליצוק תוכן לבקשות נבובות לאישור תובענה ייצוגית תוך כדי הליך האישור. על כן, ככלל, אין להתיר הגשתן של ראיות שהיה ניתן, בשקידה ראויה, להגישן יחד עם הבקשה לאישור תובענה ייצוגית". כך כתב עוד בשנת 2007 השופט אשר גרוניס.
חלפו למעלה מחמש שנים, גרוניס הוא נשיא בית המשפט העליון, ובתי המשפט - כולל העליון - ממשיכים להידרש לתביעות ייצוגיות חסרות בסיס. לפעמים אין עילה משפטית לתביעה, לפעמים היא מוגשת אחרי שאותו נושא עצמו כבר הוכרע, לפעמים - כמו בפסק הדין המובא כאן - לתובע בכלל אין עילת תביעה.
אז למה התביעות הללו מוגשות? פשוט נורא: כי התביעה הייצוגית הפכה מזמן לסחיטה ייצוגית. שימו לב לנתון המדהים הבא: במשך שני עשורים של הגשת תביעות ייצוגיות, רק אחת הוכרעה לגופה בבית המשפט העליון - התביעה נגד תנובה בפרשת הסיליקון בחלב. זהו. כל השאר נגמרו במחוזי - או בדחייתן או בהסתלקות מהן או בפשרות. והאפשרות האחרונה הזו, להגיע לפשרה, היא ההופכת את התביעות הייצוגיות לכלי סחטני.
לשלם "ערכי מטרד"
בלשון המשפט מקובל לדבר על "ערכי מטרד": כמה שווה לי לשלם כדי להיפטר מתביעה נגדי, למרות שאינה מוצדקת. במילים אחרות: כמה שווה הזמן שלי וכמה יעלו לי עורכי הדין וכמה שווה הפגיעה במוניטין שלי וכמה שווה לי הסיכון המזערי שאולי התביעה כן תתקבל. השקלול של הסכומים הללו הוא "ערך המטרד" שאהיה מוכן לשלם לתובע. ובדיוק על זה בונים עורכי הדין המגישים תביעות ייצוגיות חסרות שחר.
בהערכה זהירה אני יכול לומר, שאין נושא בו אני מקבל יותר הודעות מעורכי דין מאשר תביעות ייצוגיות. כמעט תמיד הנתבע הוא מישהו שהתקשורת עשויה להתעניין בו: עירייה, חברה גדולה, רשות שלטונית. מאחר שבתביעות ייצוגיות אין אגרה, אין בעיה לנקוב באיזה סכום שרוצים. מאחר שבדרך כלל גודל הקבוצה לא ידוע, אין בעיה לטעון שמדובר באלפים ואף ברבבות. מאחר שכמעט תמיד יש דרישה גם לפיצוי על נזק לא-ממוני, אין בעיה לזרוק לחלל האוויר מיליוני שקלים. התוצאה היא, שעילת תביעה אישית של 500 או 1,000 שקל הופכת לבקשה לתביעה של 10, 20 או 50 מיליון שקל.
חייבים לומר, שהתקשורת מצידה מתמסרת בקלות. בחוסר מקצועיות זועק לשמיים, תראו כותרות על "תביעה ייצוגית בסך" - בעוד שמדובר רק בבקשה לתביעה ייצוגית. זהו הבדל עצום, שכן בתי המשפט בודקים לעומק את הבקשות ואז מגיעים לפעמים למסקנה עליה אנחנו מדברים כאן: שמדובר בבקשות סרק. אבל בתקשורת זו כבר תביעה, ואז כמובן "אין עשן בלי אש" וכל השאר.
מה שחסר הוא איזון
כאן נסגר המעגל. עורכי הדין יודעים שיש להם סיכוי טוב להכניס את הבקשה לאיזשהו אמצעי תקשורת, ובכך הם יוצרים לחץ משמעותי על הנתבע. הלה עשוי להסכים לשלם לא מעט כדי להיפטר מכאב הראש הזה, ושכרם של עורכי הדין תמיד יהיה גבוה פי כמה מזה שיקבל התובע הייצוגי עצמו. יתרה מזו: לעיתים עורכי הדין הם היחידים שאפשר להצביע עליהם כמי שנהנים במישרין מבקשות הסרק, שכן הנתבעים מוכנים לתרום למטרות ציבוריות. כך יוצא, שמי שאולי באמת נפגעו מקבלים במקרה הטוב כמה מאות שקלים, במקרה הרע הם לא מקבלים דבר, ורק עורך הדין צוחק כל הדרך אל התביעה הבאה.
חשוב להדגיש: יש תביעות ייצוגיות אמיתיות, כנות וחשובות. המכשיר הזה כבר הביא להרבה מאוד תוצאות חיוביות, ביטל עיוותים רבי-שנים והחזיר כספים משמעותיים לנפגעים. מה שחסר בו הוא האיזון, שימנע את המצב הסחטני הנוכחי, בו עורכי דין מנצלים לקוחות תמימים, מבטיחים להם הרים וגבעות - ולבסוף נאלצים הלקוחות לשלם אלפי ורבבות שקלים כהוצאות.
המחוקק חייב לתת את דעתו למצב הזה ולשנות אותו. צריך להגדיל את יכולתו של בית המשפט לדחות על הסף תביעות חסרות בסיס. צריך להגביל את הסכום שישולם לתובעים ובעיקר לבאי-כוחם במסגרת של פשרות. צריך לחייב את היועץ המשפטי לממשלה לחוות את דעתו בכל הסדר פשרה. והעיקר: צריך להטיל על עורכי הדין הוצאות אישיות במקום בו ברור שהם ניצלו את הלקוח לתועלתם האישית. זה יהיה האמצעי היעיל ביותר.

תאריך:  31/01/2013   |   עודכן:  31/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אשר גרוניס / Asher Grunis
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סחטנות ייצוגית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא רלוונטי
עורך דין בתחום  |  31/01/13 09:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
ברקע נשמעים קולות עמומים עדיין, נגד העמדת שאלת הגיוס כדרישה עיקרית של לפיד, ובעד התפשרות עם החרדים בעניין הזה, כדי להכניס דווקא אותם בכל מחיר לממשלה. זאת כדי לאפשר "חידוש המו"מ", כלומר - לסלול את הדרך למדינה פלשתינית ולחלוקת ירושלים
אהוד פרלסמן
מניתוח תוצאות הבחירות מסתבר שאין מצביע אחד שהשפיע על חלוקת המנדטים. ולכן, בין אם הצבעת לעבודה או לליכוד, ובין אם הצבעת לעוצמה לישראל או לעם שלם, קולך בוזבז! יכולת להישאר בבית!
נרי אבנרי
תעודת ההוקרה לשנינו סיפקה לי את התירוץ לשלוף תזכורת רלוונטית להיום מתוכנית ביקורת על תקשורת שהוא הגיש בערוץ הראשון. הנושא: נתניהו והתקשורת    הלכתי לארכיון...
עו"ד ד"ר אסף פורת
זכויות האדם אינן עוצרות בשערו של המחנה הצבאי בכלל ובשעריו של מחנה מטכ"ל (הקריה) בפרט
גיא חזן
התפטרותו של סטנלי פישר, שתצא לפועל בעוד מספר חודשים - עד סוף חודש יוני, בהחלט יכולה להעיב על שוק ההון וזאת עד להודעה על מינוי נגיד חדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il