X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכסאות מחכים לכם [צילום: פלאש 90]
לקראת השבעת הכנסת החדשה
הכנסת ה-19: חוק ומשפט
הבעיה מספר אחת של מערכת המשפט אינה היחסים עם הרשויות האחרות אלא העומס הבלתי-נסבל, הגורם לפגיעה קשה בנכס החשוב ביותר של בתי המשפט: אמון הציבור. הנה מיפוי של הגורמים העיקריים לעומס והצעות מעשיות לפתרונם, לשימושם של חברי הכנסת ה-19
המילטון. לא חרב ולא ארנק

נקודת המוצא: מצב חירום
נקודת המוצא החשובה ביותר לטיפול בבעיות הללו חייבת להיות התחושה שאנו מצויים במצב חירום העלול להביא לאובדן אמון הציבור במערכת המשפט. יש לחזור ולשנן את אמירתו של אלכסנדר המילטון, שר האוצר הראשון של ארה"ב: "לשופט אין חרב ואין ארנק; כל שיש לו הוא אמון הציבור". מי שרואה שהשופט מאחר, מי שנתקל בעורך דין שרלטן, מי שמחכה שנים לפסק דין – עלול להחליט בפעם הבאה לוותר לחלוטין או לפנות לדרכים אחרות שלא בהכרח יהיו חוקיות. זוהי סכנה אמיתית, מוחשית ומשמעותית לשלטון החוק ולדמוקרטיה בישראל, והיא מחייבת טיפול אמיתי, מיידי ומעמיק.

כאשר עוסקים חברי הכנסת במערכת המשפט, הם נוטים להתמקד בנושאים מעוררי המחלוקת - שמטבעם מעניקים להם כותרות: יחסי בג"ץ והכנסת, אקטיביזם שיפוטי, אופן בחירת השופטים ועוד. אולם אלו אינם הנושאים החשובים ביותר. הבעיות הגדולות של מערכת בתי המשפט נמצאות בערכאות הנמוכות יותר - בתי משפט השלום, בתי המשפט המחוזיים ובתי המשפט המתמחים (עבודה, תעבורה, משפחה).
מינוי שופטים הוא כמובן נושא חשוב המצריך חשיבה וגם רפורמה, אך הרבה יותר דחוף לעסוק במה שקורה אחרי שהשופטים מתמנים. יחסי בג"ץ והכנסת הם עניין שולי שבשולי מבחינת מספר התיקים ומבחינת ההשפעה הישירה והמיידית על האזרח מן השורה. ואילו אקטיביזם שיפוטי הוא נושא עיוני, המשליך כמעט אך ורק על היחסים בין הרשויות ולא על עניינו של האזרח המבקש צדק.
העומס הבלתי-אפשרי של בתי המשפט - זהו הנושא המחייב את ההתייחסות המעמיקה והדחופה ביותר. כמעט חצי מיליון תיקים נפתחים מדי שנה, והמערכת רצה בכל הכוח כדי להישאר במקום - דהיינו: לסגור בערך את אותו מספר תיקים. היא אינה מסוגלת להתמודד עם המלאי הקיים, המסתכם גם הוא בכחצי מיליון תיקים. התוצאה היא שבהרבה יותר מדי תיקים אנו רואים פסקי דין הניתנים שלוש, ארבע ואפילו שש ושבע שנים לאחר שההליך החל. מעבר לעינוי הדין הזועק לשמיים, במקרים רבים לפסקי הדין הללו כבר כמעט שאין משמעות מעשית.
תוספת שופטים אינה הפתרון, משתי סיבות. ראשית: יש מגבלות תקציביות ויש צרכים לא פחות חשובים המשוועים למענה. שנית: מותר להניח שאם יהיו יותר שופטים יהיו גם יותר תיקים, בדיוק כשם שתוספת כבישים מגדילה את מספר כלי הרכב הנוסעים בהם. לכן, הפתרונות צריכים לבוא בתוך המערכת הנוכחית. הפתרונות הללו קיימים, הם פשוטים והם צודקים. חלקם אפילו לא מחייבים חקיקה, אלא רק הנחיות מתאימות ופסקי דין מדריכים. יש פתרונות רוחב שמן הראוי להחיל על כל המערכת, ויש פתרונות נקודתיים לבעיות ספציפיות.
אני מבקש להציג בשורות הבאות את הפתרונות המוצעים הללו, לתשומת ליבם של חברי הכנסת ה-19, לצד פנייה אליהם: במקום לעסוק באלפי הצעות חוק פרטיות שאינן מגיעות לידי סיום, במקום לחפש כותרות בהצעות חסרות היגיון, קחו לידיים את בעיית בתי המשפט. פתרונות לבעיה זו, ולו חלקיים, יהוו שירות ענק לדמוקרטיה הישראלית ולאזרחי ישראל.

הבעיה מספר אחת והסתעפויותיה

ריבוי עורכי הדין. זו הבעיה הגדולה ביותר. יש הרבה יותר מדי עורכי דין שאין להם מספיק תעסוקה, יש הרבה יותר מדי עורכי דין שאינם מתאימים למקצוע הזה, ומן הסתם – יש חפיפה רבה בין שתי הקבוצות הללו. הפתרונות: להעלות בצורה משמעותית את רף הכניסה למקצוע. התמחות ארוכה יותר, התמקדות בבחינות הלשכה במהות ולא בפרוצדורה, ציון נדרש גבוה יותר בבחינות, אולי אפילו דרישה לעמוד במבדקי אישיות בנוסף לבחינות.
הליכי סרק. בעיה הנובעת מן הקודמת: תביעות אזרחיות המוגשות ללא בסיס, כתבי אישום שאין להם מקום, בקשות והתנגדויות שכל מטרתן למשוך זמן. הפתרון: הטלת אחריות אישית על עורכי הדין. במישור האזרחי – חיובם בהוצאות אישיות כאשר בית המשפט מגיע למסקנה שאכן מדובר בהליכים מיותרים. במישור הפלילי – הקמת גוף מפקח חזק ועצמאי על רשויות התביעה, הידוק הדין המשמעתי לסניגורים המנצלים לרעה את ההליכים.
תביעות ייצוגית סחטניות. הסתעפות מהסעיף הקודם: בקשות לתביעות ייצוגיות שכל מטרתן להביא את הנתבע לשלם, בעיקר לעורכי הדין התובעים, כדי להיפטר מהנדנוד הזה. הפתרונות: הרחבה בחקיקה של סמכות בית המשפט לדחות בקשות כאלו על הסף וחיוב עורכי הדין התובעים בהוצאות אישיות. מי שפועל ממניעים של רווחים, חייב גם ליטול על עצמו את הסיכון שיפסיד.

לוחות זמנים וליטיגטוריות

אי-עמידה בזמנים. רעה חולה כללית של מערכת בתי המשפט: שופטים המאחרים לדיונים, עורכי דין ההולכים בעקבותיהם, נאשמים שאינם מופיעים. הפתרונות: חיובם של השופטים להגיע בזמן תוך אפשרות להטלת סנקציות במקרים קיצוניים, לצד הימנעות מקביעת שורה ארוכה של דיונים לאותה שעה. פסיקה מיידית נגד הצד שעורך דינו מאחר בצורה בלתי סבירה, ומתן אפשרות לשנות את הפסיקה רק אם האיחור נבע מכוח עליון. מעצר מיידי של נאשמים שאינם מתייצבים ושחרורם רק בהפקדת ערבות משמעותית במזומן.
חיבת-יתר להליכים משפטיים. מעבר לכך שהליכים רבים נובעים מחוסר מקצועיות ו/או מהכורח להתפרנס בכל דרך, לא מעט הליכים מגיעים לבית המשפט מתוך אופי ליטיגטורי של העם היושב בציון. הפתרון: הרחבת השימוש בכלים חוץ-משפטיים במימון המדינה. הפניה לגישור, פישור ובוררות במקרים בהם מתרשם בית המשפט שהפערים בין הצדדים אינם בלתי-עבירים. חשוב מאוד שהליכים אלו יהיו על חשבון המדינה, כדי שיהיו שווים לכל נפש. הצעתו של השר היוצא יעקב נאמן לבוררות חובה היא נכונה ביסודה וראוי ליישם אותה, גם אם ניתן להתווכח על פרטיה.

פחות כתיבה, יותר שקיפות

אורך פסקי הדין. הבעיה אינה גדולה כמו בשנים קודמות, בהן רוב השופטים הושפעו מכתיבתו האקדמית של אהרן ברק, אך עדיין ניתן לראות לא מעט פסקי דין שאורכם אינו עומד בשום יחס למהות הדיון. הדבר בולט במיוחד בבתי הדין לעבודה. הפתרונות: פסקי דין מדריכים של נשיא בית המשפט העליון ונשיאת בית הדין הארצי לעבודה בנוגע לחשיבות שבקיצור פסקי הדין, תוך איזון בין פריסת התמונה הכוללת לבין הימנעות מארכנות-יתר. להעביר לשופטים עוד ועוד סדנאות לכתיבה תמציתית. לעשות שימוש באמצעים המודרניים כדי להפנות לטענות הצדדים ולפסקי דין קודמים, כלומר: להסתפק בתמצית ולתת את השאר בקישורית.
היעדר ביקורת מספקת על השופטים. נציבות תלונות הציבור על שופטים פועלת כמעט במחשכים, תוך פרסום של דוח שנתי בלבד וללא שמות השופטים הנילונים. בבתי המשפט למשפחה ובבתי הדין הרבניים מתנהלים הדיונים בדלתיים סגורות, דבר המונע ביקורת תקשורתית וציבורית על הנעשה בהם. הפתרונות: לפרסם בצורה שוטפת את החלטות נציבות התלונות, כולל שמות השופטים. לאפשר לתקשורת ולנציגי ארגונים ציבוריים להיות נוכחים בדיוני המשפחה והרבניים, ואף לדווח על הנעשה בהם, ללא פרטים מזהים של הצדדים.

תאריך:  05/02/2013   |   עודכן:  05/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסת ה-19: חוק ומשפט
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
פוליגרף כראיה תוריד 50% מהעומס
עומרר  |  5/02/13 11:14
 
- כול מומחה לפוליגראף
עידןסובול  |  5/02/13 13:01
2
הפוך, אבל הכל הפוך... ל"ת
ירון זכאי 1  |  5/02/13 11:50
3
בדיחה מ-1970
לא בית דין   |  5/02/13 11:54
4
"לא חרב ולא ארנק" -- עמוד תליה
עידןסובול  |  5/02/13 12:07
 
- הוועדה לאיתור, בחירה וקידום
הנ"ל  |  5/02/13 12:21
5
לדוגמא התביעה המשטרתית 1
טנא  |  5/02/13 12:38
6
התיבעה המשטרתית מציפה את ביה"מ
טנא  |  5/02/13 12:45
 
- סוף המאמר
טנא  |  5/02/13 14:13
7
הבעיה האמיתית ....
שוקי משעול   |  5/02/13 13:12
 
- המפלצת התלת ראשית
חורפי  |  5/02/13 14:19
 
- המפלצת התלת ראשית 2
חורפי  |  5/02/13 14:26
 
- המפלצת התלת ראשית 3
חורפי  |  5/02/13 15:18
8
בעית הפיגור הינה רק פן אחד!
צרצר  |  5/02/13 16:42
9
ךלח
םו  |  6/02/13 03:58
10
הבעיה המרכזית לריבוי תיקים:
חבר  |  6/02/13 04:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
עידן יוסף
בטקס חגיגי בנוכחות נשיא המדינה ונשיא בית המשפט העליון יצהירו 120 חברי הכנסת ה-19 אמונים למדינת ישראל ולחוקיה
שולמית קיסרי
חוץ משלי יחימוביץ' הדוברת אמת כאשר היא אומרת "נלך לאופוזיציה" מגובה על-ידי כל נבחרי מפלגתה המאוכזבים, כל האחרים שמכריזים "אין בעיה, נלך לאופוזיציה" משקרים
עידן יוסף
ריבלין לחברי הכנסת החדשים: "הציבור בוחן וצופה; מי שלא ממלא את שליחותו יכול לסיימה אחרי קדנציה אחת"
עמוס שנער
מפלגת העבודה הינה מפלגת אוכלת ראשיה, כי הפסד בבחירות, צורב ככל שיהיה אינו תמיד מעיד על פגם במנהיג. תארו לכם מה היה קורה אילו היו מעיפים את מנחם בגין ז"ל מיד לאחר כישלונו הראשון בבחירות?
אפרים הלפרין
כולנו יודעים מי המרן של שס, עובדיה יוסף. מיעוטנו יודעים מי המרן של יש עתיד. הייתי רוצה לעמוד על ההבדלים ביניהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il