X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הפסיכולוגיה החיובית שמה דגש על מניעת בעיות פסיכולוגיות ע"י כך שהיא מעודדות את הפרט לנצל את היכולות והכישורים שלו במטרה למצוא משמעות ומטרה בחייו ובכך להגביר את הרווחה הפסיכולוגית שלו.
▪  ▪  ▪
פגישה עם פסיכולוג. לכוון את החשיבה לכיוון החיובי [צילום: פלאש 90]

לפני כ-15 שנים מרטין זליגמן, פרופסור לפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת פנסילבניה וראש האגודה הפסיכולוגית האמריקנית, הכריז על יסוד "הפסיכולוגיה החיובית". באותה עת פרופ' זליגמן היה דמות מוכרת ומעורכת מאוד בעיקר בגלל מחקריו על הקשר בין חוסר אונים נלמד לבין התפתחות דיכאון קליני. ליוזמה של פרופ' זליגמן הצטרף הפרופסור לפסיכולוגיה חברתית, אד דינר שבמשך שנים רבות חקר את ההיבטים הפסיכולוגים של "שביעות רצון מהחיים".
הנימוק להקמת הפסיכולוגיה החיובית אליבא דה פרופ' זליגמן היה שהמחקר והטיפול בפסיכולוגיה קלינית התמקד יתר על המידה בחקר ובטיפול בבעיות פסיכולוגיות כמו דיכאון, חרדה, וכדומה מבלי להתמקד ב"צד החיובי" של תפקוד האדם, כלומר, בתכונות החיוביות ובחוזקות.
פרופ' זליגמן הציע מערכת אבחונית הבודקת את החוזקות והיכולות של הפרט ופרופ' דינר הדגיש יותר את "מדע האושר". מכאן, הפסיכולוגיה החיובית התמקדה בראשית דרכה בשני נושאים מרכזיים: חקר האנשים "החזקים ו"המצליחים" וחקר גורמי האושר ושביעות הרצון של הפרט.
"הפסיכולוגיה החיובית" זכתה לפופולריות רבה לא רק בקרב הפסיכולוגים אלא גם בקרב העוסקים בצורה ישירה או עקיפה בהתנהגות הפרט והקבוצה כמו מורים, מחנכים, מנהלי ארגונים, מאמנים וכד'. עשרות ספרים ומחקרים התפרסמו על היתרונות הפסיכולוגים והפיזיים של היות האדם מאושר ושבע רצון בחייו. למרות שמקימי האסכולה החדשה בפסיכולוגיה, לא התכוונו לכך, עקרונות הפסיכולוגיה החיובית השפיעו גם על הטיפול הפסיכולוגי - הקליני.
התפתחות מודל המחלה ברפואה
בניגוד בולט לשאר התחומים בפסיכולוגיה כמדע, דרך הטיפול של הפסיכולוגים הקליניים הושפעה רבות ממודל המחלה שפותח ע"י רופאים. שתי האסכולות המרכזיות בפסיכותרפיה פותחו ע"י רופאים- פסיכיאטרים : פרויד - הפסיכואנליזה ואהרון בק - טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ((CBT. הטפול הפסיכואנליטי וההתנהגותי-קוגניטיבי מתחילים באבחון "המחלה" או הבעיה הפסיכולוגית על-פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM) וממשיכים בריפוי הגורמים הפנימיים והחיצונים שגרמו כביכול לבעיה הפסיכולוגית.
הטיפול על-פי עקרונות הפסיכולוגיה החיובית משנה מקצה אל קצה את עקרונות הטיפול הפסיכולוגי. במקום לשאול: מה הם הגורמים לבעיה הפסיכולוגית וכיצד אפשר לצמצם את השפעתם על הפרט (קרי: לסלק את גורמי "המחלה") הפסיכולוג שואל: מהי המטרה שהמטופל רוצה להשיג וכיצד הוא יכול להגשים את מטרתו בכוחותיו למרות "חולשות" מסוימות שיש לו. למשל, בטיפול בילד שמתנהג בצורה אגרסיבית כלפי חבריו, המטפל לא יקדיש זמן לאבחון ולטיפול בגורמים הנפשיים "העמוקים" הגורמים לילד להתנהג בצורה אגרסיבית, אלא ינסה לברר מה הילד רוצה להשיג בהתנהגותו.
לאחר שהמטפל מזהה את המטרות שאותן רוצה הילד להשיג, המטפל יעזור לילד להגשים את מטרותיו תוך כדי ניצול המיומנויות והיכולות של הילד כמו הפעלתן של שליטה עצמית לשליטה במחשבות עוינות וברגשות בכעס. כך למשל, גם בטיפול באדם מבוגר שלאחר חיים פעילים ומלאי משמעות יוצא לגמלאות ומתלונן על מצבי רוח דיכאוניים. במקרה זה, המטפל על-פי עקרונות הפסיכולוגיה החיובית ינחה את המטופל איך למצוא משמעות חדשה לחייו וכיצד הוא יכול להעצים את השמחה בחייו.
הפסיכולוגיה החיובית שמה דגש על מניעת בעיות פסיכולוגיות ע"י כך שהיא מעודדות את הפרט לנצל את היכולות והכישורים שלו במטרה למצוא משמעות ומטרה בחייו ובכך להגביר את הרווחה הפסיכולוגית שלו. אחד הכישורים הבסיסים ביותר של אדם הוא היכולת לשלוט ולכוון את מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו. מחקרים רבים הראו שאנשים המאמינים בכוחם לכוון את חייהם לאפיקים חיובים בחיים, מאושרים ובעלי רווחה רגשית גבוהה.

כנס בנושא פסיכולוגיה חיובית של המרכז ללימודים אקדמיים יתקיים ב 7.2.13 במרכז אליהו סעדון באור יהודה.
הכותב הוא פרופ' בחוג לפסיכולוגיה המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה
תאריך:  05/02/2013   |   עודכן:  05/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטיפול על-פי עקרונות הפסיכולוגיה החיובית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה סבלנות מאפשרת טיפול
טל עודד  |  5/02/13 12:43
2
פסיכולוגים קליניים קצת משמיצים
ד"ר אורי להט  |  5/02/13 12:55
3
הפעלת מיומנויות מצליחה
ספיר אבן,פסיכולוג  |  5/02/13 13:10
4
הפסיכולוגיה החיובית עוזרת
אורית שטטנר  |  5/02/13 13:22
5
לאסוף כוח חיובי
אסף רדון  |  5/02/13 15:57
6
שילוב בין השניים
מטופלת   |  3/07/13 16:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
בממשלת החירום הלאומית הרחבה יחולקו תיקים מכל הבא ליד כי נתניהו התחייב שלא לכלול בה שרים ללא תיק    תפקידים חדשים שניתן לשבץ בהם שרות ושרים: שר לענייני "דה וויס", שרה שתייצג את עקרות הבית, שר לענייני חתולי רחוב ושרה לענייני נשים עגונות
אפרים הלפרין
מי שקורא בעיון את עמוד 138 בדוח המבקר בעניין הרפז יכול להבין שסעיף 420 לחוק העונשין (שימוש במסמך מזויף), צועד אט אט לכיוון אולפן השידור. היועמ"ש מורה על חקירה נגד חיילים מסוימים בלבד, ובמקביל מנסה לפתור את הבעיות הקשות של זכייניות הערוץ השני. אם זה לא חשש לניגוד עניינים אינני יודע חשש לניגוד עניינים מהו
אבנר יופי
העובדות מצביעות די בברור כי התקיפה הייתה ביוזמת אמריקה והתרוץ שנבחר היה אותם טילי סא-17. באם כך מה היה הרציונל האמריקני ליזום תקיפה כזאת. האם זו שוב אחת מהטעויות הגורליות של אובמה כמו במצרים שרוצה לרמוז לאסד כי סופו מתקרב?
סיני גז
פרדוקס בסיס הארגון דומה לדעתי לניצרה התחובה ברימון. זוהי ניצרה מטאפורית שמבטאת פרדוקס ברור: היא זו ששומרת על שלמות הארגון מצד אחד, ומאידך-גיסא, היא זו שעלולה להשמידו במידה ותשוחרר
איתן אדרי
במסיבת הניצחון של יש עתיד בחצר נצר בקיבוץ נצר סירני של יש עתיד ראיתי כמיהה לעתיד חדש, לפוליטיקה חדשה, לרוח צעירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il