X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דומה שתחולת הציווי בדבר פגיעה בכבודו ובמעמדו של מנהיגי הציבור אינו עוצר במנהיג עצמו, ויש להרחיבו כך שיחול גם ביחס הציבור לאשת המנהיג. הרחבה זו מושתת על הראיה היהודית, שאשה לבעלה ובעל לאשתו נחשבים לאחד
▪  ▪  ▪
שרה ובנימין נתניהו. לאמץ את עקרון האיסור לקלל גם על אשת המנהיג [צילום: פלאש 90]

בפרשת משפטים, מופיע הציווי "א-להים לא תקלל ונשיא בעמך לא תאר" (שמות כב, כז). מפשט הפסוק המוגנים מפני קללה ומארה הם ה'א-לוהים' ו'הנשיא'. פרשני המקרא (אונקלוס, תרגום יונתן, ראב"ע, ספורנו, רבינו בחיי) ייחסו את התואר א-לוהים המופיע בפסוק ל'שופט' בשר ודם.
'נשיא' האמור כאן מוסב לדמות העומדת בראש האומה, הכוונה לבעל שררה בישראל וזאת מבלי כל קשר מהיכן יונק את כוחו מהתורה או מסדרי שלטון אחרים, כך מלמדנו בעל ספר החינוך (מצוה עא) "כוונת הכתוב להזהירנו על כל מי שהוא ראש שררה על ישראל בין ממשלת מלכות בין ממשלת תורה". הציווי אוסר את ה'קללה' ואת ה'מארה', ההבחנה בין השתיים הינה שקללה משמעותה זלזול ופגיעה בכבוד המנהיג, והמארה מבקשת לפגוע במנהיג ממש, כדוגמת טקסי 'פולסא דנורא'. ומכאן נוכל להגדיר בבירור שאיסור זה מטיל חובה על אזרחי המדינה לכבד את מנהיגי הציבור העומדים בראשה.
הטעם להגנה זו היא מפני שרגילים בני אדם לקללם מחמת ביקורת ציבורית הנמתחת על מעשיהם (רשב"ם). ספר החינוך (מצוה עא) מרחיב את ההסבר ותולה את האיסור בטיבם של יחסי מונהג מנהיג. לשיטתו מושכל יסוד בהלכות נבחרי ציבור שאין למצוא הסכמה גורפת מצד העם לגבי זהות מנהיג. גם אם ניטול את המנהיג האידיאלי הרי שגם לו נמצא מתנגדים וגם בפעולותיו נמצא דופי. יחד עם זאת כדי לשמור על חיי חברה תקינים אנו מחויבים בשמירה על כבוד המנהיג וכיבוד מוסדות השלטון.
בפועל יותר קל לציבור לקבל את הזהירות בכבוד מנהיגיו וזאת משתי פנים, מהפן ההלכתי זו מצווה, ומהפן הדמוקרטי הוא הנבחר, הוא המנהיג וזאת בלי כל קשר אם הענקתי לו את קולי, או אם אני מסכים לעמדותיו, עלי לכבדו, ולו מהטעם שמחר כאשר יבחר מנהיג לטעמי אצפה שיכבדו אותו. אלא שלעיתים דווקא כבודה של אשת המנהיג הופך לדבר שניתן לוותר עליו, שכן, ומציאות חיינו תוכיח, שאפשר לזלזל בכבודה של אשת המנהיג, שנכון להשמיץ אותה, שניתן להפריח עליה סיפורים, שזה בסדר לצרף אותה או להדיח אותה מקורס טרור ועוד כהנה וכהנה.
זאת לצד העובדה שכל המניעים לפגיעה בכבודה כשרים החל מסתם הערה בשביל ההלצה, וכלה בביקורת שמטרתה לפגוע במנהיג עצמו. כאשר ברור שהחשיפה הציבורית לה זוכה אשת המנהיג היא תוצר לוואי של תפקידו הציבורי של בעלה, היא כאשתו לא ביקשה להנהיג, היא לא התמודדה בבחירות, והיא גם לא זו שמנהיגה, היא רק אשת המנהיג ובכל זאת כל הזרקורים מופנים גם אליה. וכאן עולה השאלה האם דמה מותר? האם כבודה אינו חשוב כמו של בעלה בעל השררה? האם מותר לקללה, לבזותה להשפילה?
לטעמי דומה שתחולת הציווי בדבר פגיעה בכבודו ובמעמדו של מנהיגי הציבור אינו עוצר במנהיג עצמו, ויש להרחיבו כך שיחול גם ביחס הציבור לאשת המנהיג. הרחבה זו מושתת על הראיה היהודית, שאשה לבעלה ובעל לאשתו נחשבים לאחד. אושיותה של תפיסה זו נטועים בבריאת האדם וחוה בגן עדן שעה שמצהיר האדם: "זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת. על כן יעז איש את אביו ואת אמו ודבק באישתו והיו לבשר אחד" [בראשית ב, כג-כד] בחז"ל מוכר הביטוי "אישתו כגופו" לביטוי זה קיימות השלכות משפטיות, כך למשל אדם המבייש אשה נשואה חייב לשלם חלק מתשלומי הבושת והעוגמת נפש לבעלה, הטעם לפיצוי זה משום שאשתו כגופו של אדם ודינם כאדם אחד ומכאן שהמבייש אשה כאילו בייש את בעלה בעצמו. (בבלי יבמות, סז ע"א)
הנה כי כן ראוי לצד העיקרון של האיסור לקלל ולבזות והשמירה על כבודם, של מנהיגנו להחיל ולאמץ עיקרון זה גם על אשת המנהיג כך שגם היא תהא חסינה מפני ביזויה, השמצתה ופגיעה בכבודה. הבה נותיר אותה מחוץ לשיח הציבורי ונאמץ את אשר הורה לנו דוד המלך "כל כבודה בת מלך פנימה" (תהילים מה, יד).

הכותב הוא עורך דין, הפקולטה למשפטים במכללת שערי משפט הוד השרון
תאריך:  06/02/2013   |   עודכן:  06/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשה פוליטית: גם אשת נשיא בעמך לא תאור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התבזות עצמית - הסוף של נתניהו
אבי כהן  |  6/02/13 17:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יאשיהו יוסף פינטו
אלוהים חנן את האדם בכוח גדול של הבנת דבר מתוך דבר. כוח זה טמון בנפש האדם. ישנם אנשים המפתחים כוח זה יותר, וישנם שפחות, אך כוח זה טמון בנו, וכל אדם באשר הוא צריך לחדד ולחזק כוח זה
אפרים הלפרין
בשקט בשקט עוברים אל מול עינינו איש טלוויזיה מוכשר, ליאור שליין, אשר כנראה שיש יסוד "ימני" בדעותיו, וזוגתו העיתונאית וחברת הכנסת החדשה מירב מיכאלי שיש יסוד להניח שהיא "שמאלית" ועם כל הבסיס לניגודי עניינים צועקים לשמים, השניים האלה דוגמה ומופת לדמוקרטיה, והכל בגלל האהבה והכול בגלל "בואו נדבר על זה", הכול בגלל האינטגרציה והשקיפות
עו"ד משה גולדבלט
איני יודע מה תהיה התוצאה במשפט אם יתקיים, אבל בעיניי אין זה נכון לקבוע מראש שתביעתה של ענת קם מופרכת
מרדכי ליפמן
"חומות בטון וירטואלי" חוצצות כבר עשרות שנים בין הציבור החרדי לזה החילוני והממלכתי דתי. הן הוקמו על-ידי עסקנים חרדיים, בגיבוי אנשי דת, שנפלו ברשת הסיסמאות שיצרו עסקנים אלה, וביניהם הסיסמה המשתקת של שמירה על עולם התורה. הגטו הולך ונבנה בשקידה
אבנר אביב
חגיגת הדמוקרטיה הגיעה לשיאה, בה זקן חברי הכנסת כינס את המליאה. שלא כמנהגי, את דעתי באומר ושיר אביע, בתקווה שבבחירות הבאות אממש את זכותי להצביע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il