X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יסוד הכרעת הרוב מצוי בפרשת השבוע - ואותו פסוק גם מלמד אותנו כללים חשובים באופן בו יש לשמוע את כל הדעות ואז להגיע לכלל החלטה
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הימים הם ימי "חגיגה לדמוקרטיה". למרות שמסורת שלטון העם מיוחסת ליוון העתיקה, העיקרון לפיו הרוב קובע מופיע כבר בפרשתנו: "לא תהיה אחרי רבים לרעות ולא תענה על ריב לנטות אחרי רבים להטות". אכן, מהסיפא של הפסוק "אחרי רבים להטות" למדו חז"ל, שכאשר יש ספק, הולכים אחר רוב הדעות.
אמנם הדברים מופנים לדיינים היושבים במשפט, אבל עיון בחלקיו האחרים של הפסוק מלמד אותנו תובנות לגבי ניהול מצבים של ריבוי דעות ואי-הסכמה בין אנשים בכלל. כדרכנו, נתמקד בהיבט הארגוני, אך כוחם של הדברים יפה גם למישור החברתי והפוליטי.
כאמור, אומנם יש חובה להישמע לדעת הרוב, אך מחלקו הראשון של הפסוק למדו חכמים את החובה על האדם שלא לבטל את דעתו שלו מפני דעת חבריו בשלב הדיון בדעות השונות. כדברי הרב יעקב צבי מקלנבורג, מרבני גרמניה במאה ה-19, בפירושו "הכתב והקבלה": "והנה מטבע לב האדם שיסמוך על הדעת הגדול ממנו בחכמה, וכשישמע להיכן דעתו נוטה יסכים עימו, מבלי שים לבבו לחקור באותו דבר, והנטייה הזאת אסרָהּ הכתוב". על האדם המשתתף בדיון לגבש לעצמו את דעתו על הסוגייה הנדונה באופן עצמאי, ולא לבטל את דעתו ביחס לדעתם של אחרים, גדולים ככל שיהיו.
האחריות להשמעת הדעות השונות חלה לא רק על משתתפי הדיון, אלא גם על מנהל הדיון - שהוא בהרבה מקרים גם מנהל הארגון. למשל, מילות הפסוק "ולא תענה על רִב", כאשר המילה ריב מופיע בכתיב חסר, הביאו את חז"ל לדרוש "ולא תענה על רב - לפיכך מתחילים בדיני נפשות מן הצד". שואלים קודם לדעתם של הדיינים הזוטרים, היושבים בצד, ולא את דעתו של הרב, הגדול שבמרכז תשומת הלב. על-ידי כך מונעים מצב שהדיין הצעיר יבטל את דעתו מפני הגדול, או לחלופין שהשמעת דעתו הסותרת תתבטא כהתרסה כלפי הגדול שדעתו הושמעה קודם.
השמעת כל מגוון הדעות בדיון כה חשובה, עד כי אם התקבלה החלטה פה אחד, הדבר משקף פסול בהליך הדיון. כך, אם נוצר מצב שכל הדיינים אומרים על הנאשם שהוא חייב בדיני נפשות, הרי הוא פטור! אם אין ולו דיין אחד שרואה את הדברים מזווית אחרת, אזי יש חשד כבד לכך שהדיינים הושפעו אלו מאלו או מגורם חיצוני (למשל אווירה ציבורית או דעה קדומה לרעת הנאשם).
וכעת נחזור לתחילת דברינו: אם הדיון התקיים תוך נקיטת אמצעי זהירות אלו, של מתן מקום וכבוד להשמעת מגוון דעות ודיון ענייני על אודותיו, אזי מתקיים הציווי של "אחרי רבים להטות" - יש לקבל את הכרעת רוב הדעות כהחלטה מחייבת. "אם כפי שִכלו וחקירת ליבו ידון כך, וחבריו חולקים עליו, אף על-פי שאין דבריהם נראים בעיניו חייב לשמוע להם, ולבטל דעתו ולעשות כאשר יורו הרבים", ממשיך בעל "הכתב והקבלה".
כאשר עוסקים בניהול אנשים, מציאת האיזון בין מחשבה חופשית לבין עבודת צוות היא מהאתגרים החשובים ביותר הניצבים בפני מנהל. הקושי נעוץ בעובדה שאותם חברי צוות שחושבים באופן עצמאי מעדיפים לעיתים גם לפעול באופן עצמאי, ואילו אלו ששמחים לפעול כקבוצה, לעיתים גם מבטלים את דעתם האישית כדי להבטיח אווירה טובה בין חברי הקבוצה.
מודעות לבעיה ויישום העצות שלעיל יעזרו להביא לידי כך שהידיים אומנם יעבדו ביחד, אך הראשים יחשבו באופן עצמאי ויצירתי, וקולו של כל אחד יישמע בהתאם.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מנכ"ל חברת פרסטו הנדסה ומחבר הספר "בין ישיבה לישיבה - סוגיות ניהול בהשראת ספר בראשית" בהוצאת "מטר".
תאריך:  06/02/2013   |   עודכן:  07/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב שי פירון
לאורך כל הדורות חששו חכמים מכך שיהיו מי שיקבעו שרק עשרת הדיברות מחייבים וינסו לבטל את שאר התורה. מצד שני, אין לזלזל בחשיבות מעשיהם של מי שאכן בחרו להם מצוות בודדות והקפידו עליהן
הרב יובל שרלו
כמו כל חגי ישראל, גם ט"ו בשבט עבר עקירה משורשיו ההלכתיים וקיבל משמעות ציונית-חילונית שונה. לאחר שנשיב את ט"ו בשבט לחשיבותו המקורית, נוכל לשמוח בנטיעות
הרב רפי פוירשטיין
משה רבינו מביא לעם בשורת גאולה, אך מאבד את תשומת ליבם כאשר הוא פורש את חזון ירושת הארץ. הלקח הוא שיש לשלב את החזון בהווה, אך לא לשכוח את קשיי ההווה בעת בריאת החזון
משה זלצברג
משה רבינו אינו המנהיג הקלאסי: אין לו כריזמה או אישיות עוברת מסך. אבל הוא בהחלט המנהיג האולטימטיבי, היוצא אל אחיו ורואה בסבלותם והמעמיד בראש את הערכים ולא את הדיבורים
הרב יובל שרלו
ברכת יעקב לתריסר בניו והתלכדותם המחודשת סביב מיטתו, מלמדת אותנו על הכוח שבאחדות - לקח שחשוב ללמוד דווקא בימים אלו שערב בחירות
רשימות נוספות
אחריות מנהיגותית  /  הרב שי פירון
שלהבת האמונה  /  הרב רפי פוירשטיין
ממשבר להצלחה  /  הרב רפי פוירשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il