X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צריך למצוא דרך כיצד לחדור למוחם של כל אחד ואחד מ-4 מיליון בקירוב של הנהגים, בזמן אמיתי ומעשי, כאשר הם על הכביש. צריך לשנות את נורמת ההתנהגות שלהם בפרק הזמן שבו הם נוהגים ברכבם. צריך לדבר אל הנהג בזמן הנהיגה ולתאר בפניו מה צפוי לו אם יבצע את אשר הוא רוצה לבצע
▪  ▪  ▪
להקים ערוץ ממלכתי שיפעל ללא הפסק [צילום: AP]

המלחמה בתאונות הדרכים היא בראש וראשונה מאבק על מוחם של קרוב ל-4 מיליון נהגים הנעים כיום בכבישי ישראל. לא בעיות תשתית, לא מצב הרכב אלא מאבק על מוחו של כל נהג ונהג. מאבק זה יחריף, ללא כל ספק, עם ההחלטה להעלות את מהירות הנסיעה באי-אלו כבישים ראשיים ל-110 קמ"ש.
המאבק הוא על כל אחד ואחד מ-4 מיליון נהגים הנמצאים על הכבישים. כי הם ורק הם קובעים אם יגיעו בשלום ליעדם, והם ורק הם גורמים לכך אם אני, אתה ואת נגיע בשלום ליעדנו. הכביש המשופר והרכב החדש והתקין חשובים מאוד למערך התנועה בכבישים, אך הם אינם משנים ומשפרים במאומה את רמת ההתנהגות של הנהג הישראלי.
ייאמר כאן בצורה חד-משמעית: לא הכביש ויהיה זה הכביש הגרוע ביותר, לא הרכב ויהיה זה רכב ישן כפי שיהיה, לא הם גורמים לתאונות הדרכים. אין ספק כי כביש גרוע ורכב ישן מסייעים לתאונה אבל לא הם הגורמים לתאונה.
כל מי שעוסק ועסק במאבק בתאונות הדרכים יודע כי אנחנו הנהגים גורמים לתאונות הדרכים. אנחנו אשמים בתאונות הדרכים, מאחר שאנו לא מתאימים עצמנו למצב הכביש או למצב הרכב או למצב התנועה. אנחנו נוהגים כ"שיכורי הגה" ואומרים בלבנו ואולי אף בקול רם: "לי זה לא יקרה" ובסופו של דבר אנחנו מקבלים החלטה שגויה ובשנייה אחת אנחנו קובעים גורלות וחיי אדם.
לחדור למוח הנהג בזמן אמת
צריך אפוא למצוא דרך כיצד לחדור למוחם של כל אחד ואחד מ-4 מיליון בקירוב של הנהגים, בזמן אמיתי ומעשי, כאשר הם על הכביש. לא לחנך אותם כי זה לא ניתן. מה שצריך הוא לשנות את נורמת ההתנהגות שלהם בפרק זמן נתון בו הם נוהגים ברכבם ובכביש עליו הם נוסעים. צריך לדבר אל הנהג כאשר הוא נוהג וצריך לתאר בפניו מה צפוי לו אם יבצע את אשר הוא רוצה או חושב לבצע או חושב שהוא יכול לבצע וצריך להזכיר לו כי הוא עלול שלא להגיע לאן שהוא רוצה להגיע. צריך לחדור למוחו בזמן אמת, בעת הנהיגה בכביש כשהוא ליד ההגה. צריך להזהיר אותו משורה של עבירות תנועה מובהקות שגרמו עד כה לתאונות קטלניות ולדבר אל הנהג כאילו מדברים איתו אישית.
האמצעי - ערוץ שידור רדיו ממלכתי
לעניות דעתי, ניתן לעשות על-ידי הקמת ערוץ שידור-רדיו ממלכתי, ערוץ מקצועי בנושאי תחבורה המשדר ישירות לנהגים, ערוץ שיפעל ללא הפסק. ערוץ שישדר בנוסף למהדורות חדשות גם עצות מקצועיות לנהגים וכמובן גם מוזיקה מגוונת, כדי לגרות את הנהגים להקשיב אל ערוץ זה.
אולם החידוש והבסיס לשידורי ערוץ זה יהיו פניות בשידור חי של בני משפחה של נהגים הנמצאים בכבישים באותו עת. בני המשפחה יפנו - דרך ערוץ השידור - בזמן אמיתי אל הנהגים, אם בשמותיהם המלאים ואם בשם פרטי בלבד וידברו על ליבם [ובעצם אל מוחם] ויקראו להם, או ליתר דיוק - יבקשו מהם בקשות בתחום הנהיגה, כגון לא לפרוץ לצומת כאשר אור אדום לפניו ;לא לעקוף רכבים כאשר יש קן הפרדה לבן רציף; לא להתקרב לרכב שלפניהם; לא לעבור על המהירות המותר; לא לפרוץ מחסום של רכבת ועוד שורה ארוכה של הנחיות מקצועיות שאותם יקבעו מומחים.
הפניות האישיות תהיינה של נשים לבעליהן, של גברים לנשותיהם, של בנים לאביהם, של אבות לבניהם וכיו"ב. כשכולם פונים אישית אל מי שנוהג ברכב ונמצא באותה שעה על הכביש. הקשר האישי של בני המשפחה אל הנהגים, יהווה גורם מגרה לנהגים להאזין לתוכנית ואף להיענות לבקשות של בני המשפחה.
הקשר בערוץ רדיו זה, יהיה חד סטרי. בני המשפחה מדברים אל הנהג והוא לא יוכל לדבר או לענות. הוא בעצם לא צריך בכלל לענות לבן המשפחה הפונה אליו. הוא חייב להתרכז בנהיגה ובשמירה על חייו ועל חיי נהגים אחרים הנוהגים על הכביש באותה שעה וכל מה שעליו לעשות הוא להאזין לפניות של בני משפחתו ולפניות שלהם אליו, להימנע מלבצע עבירת תנועה זו או אחרת.
כדי להפעיל את ערוץ השידור לנהגים ולמלא אותו בתוכן ובהנחיות מקצועיות הקשורות בתהליך הנהיגה, וכדי שיהיה אטרקטיבי ונהגים ירצו להאזין לו תוך כדי נהיגה, צריך להקים צוות מומחים שיפעל בקביעות ושיכלול פסיכולוגים, אנשי תחבורה מקצועיים, מורי נהיגה, קציני משטרה העוסקים בחקר תאונות דרכים ומומחי הסברה, שיישבו על המדוכה וייקבעו את תוכן השידור ואיזה הנחיות מקצועית אפשר וצריך לשדר ולשגר לנהגים.
להרתיע את "מלכי הכביש"
אף אחד לא משלה את עצמו כי תוכנית זו עשויה לחסל את תאונות הדרכים. זאת תוכנית סיוע למלחמה בתאונות הדרכים וחלקה של משטרת ישראל במלחמה בתאונות הדרכים הוא דומיננטי וחיוני לאין ערוך.
כבישי הארץ ובמיוחד הכבישים המועדים לפורענות חייבים להיות מוצפים במכונית משטרה ובשוטרים הרכובים על אופנועים שינועו הלוך ושוב על אותו קטע כביש המועד לפורענות וכן בכבישים הראשיים ויהוו גורם מרתיע בפני נהגים אחוזי "שכרון הגה" הרואים עצמם כ"מלכי הכביש".
אני מבקש להדגיש כי אין תחליף לפיקוח המשטרתי וכל נהג גם אם הוא משתייך לקבוצת "שיכורי ההגה", גם הוא לא רוצה לשלם קנסות של אלפי שקלים וגם להסתכן בשלילת רישיון הנהיגה. כמובן שהכול תלוי גם בבתי המשפט לתעבורה ולפעמים שופטים מקבלים החלטות תמוהות, אם לא אוויליות, בתחום הנהיגה בשכרות וקובעים קביעה המאפשרת לנהגים לנהוג כשרמת האלכוהול בדמם היא גבוהה, אם לא כפולה מהמקובל. החלטה שעלולה לגרום לתאונות רבות ואולי אף להרוגים ופצועים.
לסיכום. המלחמה בתאונות הדרכים היא בידי משטרת ישראל ומשרד התחבורה וההצעה להקים ערוץ שידור מיוחד לנהגים כשהם נוהגים, עשויה ללא ספק לסייע במלחמה בתאונות הדרכים.

הכותב הוא סמנכ"ל להסברה לשעבר, דובר משרד התחבורה ויועץ תקשורת ל-12 שרי תחבורה
תאריך:  07/02/2013   |   עודכן:  07/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
איתמר לוין
למרות שהסכימה להסדר בו יוטלו עונשי פסילת רישיון חופפים - ביקשה המדינה בשלב הערעור לבטל את ההסדר בטענה שאינו חוקי    ביהמ"ש דחה את הבקשה ועקץ את המדינה
איתמר לוין
הסדר הטיעון בתאונה בה נהרגו חמישה בני אדם הוגש לבית המשפט    הרכבת תיקנס בסכום גבוה פי חמישה מהמירבי, המנכ"ל לשעבר והממונה על הדרכים נמחקו מכתב האישום, בקשה להימנע מהרשעת הסמנכ"ל
איתמר לוין
בית המשפט: הירשזון לא הפנים את חומרתה של עבירת הנהיגה בשכרות    גרם לתאונה בה נפצעה בצורה אנושה מי שהייתה אז חברתו, אך הסתפק במילה "טעות" להגדרת התנהגותו
איתמר לוין
ביהמ"ש המחוזי אישר את העונש שנגזר על צעיר שנרדם בנהיגה וגרם למותם של שני רוכבי אופניים: 26 חודשי מאסר בפועל
איתמר לוין
סולברג: יִראו עברייני התנועה ויִיראו, כי נהיגה במהירות-קצה, יכולה להביאם אל מאחורי סורג ובריח; לא רק לאחר שיהרגו אדם, אלא גם קודם לכן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il