X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במו"מ הקואליציוני תמיד יגידו דבר אחד ויתכוונו לדבר אחר האם ש"ד הוא דו-פרצופי, או שמא תוכו כברו? ומה מתגלה במשפט הולילנד על קופות גמ"ח? קצת חוויות מפולין הספדו של אהרן ברק על מנחם אלון
▪  ▪  ▪
הוא לעולם לא יהיה ממלכתי ועל-מפלגתי [צילום: פלאש 90]
ועוד משהו קטן
בעקבות התבטאויותיו בשבועיים האחרונים, חשבתי לכתוב ששמעון פרס הוא לפעמים נשיא המדינה ולפעמים פוליטיקאי קטן, אך הגעתי למסקנה שיהיה זה בלתי הוגן להאשים אותו בדו-פרצופיות. הוא מעולם לא היה ולעולם לא יהיה ממלכתי ועל-מפלגתי.

מרכיבים ממשלה

עצה: אל תאמינו לאף מילה שתקראו ותשמעו בשבועות הקרובים בנוגע למו"מ הקואליציוני. אל תאמינו לאף פוליטיקאי שיאיים שלא ייכנס לממשלה ולאף מפלגה שתגיד שאין לה בעיה לשבת באופוזיציה. עוד לא נולד הפוליטיקאי שאינו רוצה להיות שר ועוד לא קמה המפלגה שאינה רוצה להיות שותפה בשלטון. אז למה הם אומרים את זה? כי מי שמנהל מו"מ הקואליציוני תמיד יפגין שתי פנים: הפומביות שמפגינות נון-שלנטיות מתובלת באיומים, והפרטיות המעונינות/משתוקקות להיות חלק מן הממשלה. ומכיוון שהקו התוחם בין אמת לשקר הוא גמיש מאוד אצל פוליטיקאים, ממש לא קשה להם להפגין את הפנים הרצויות בכל רגע נתון.

משפט הולילנד: עד המדינה

ככל שעובר הזמן מתחזק אצלי הרושם, שמשפט הולילנד יוכרע במידה רבה על-פי התשובה לשאלה כמה פנים יש לעד המדינה, וכאן העמדות הפוכות מכפי שניתן היה לצפות. המדינה תטען שמדובר באדם דו-פרצופי, שלמרות שלפי דברי עצמו היה רוב ימיו נוכל ורמאי חסר מעצורים – הפעם הוא אומר את האמת. ההגנה תטען, כי מדובר באדם שתוכו כברו, אשר לא הפך את פניו ונותר שקרן כרוני.
השבוע הגיע ש"ד לשיא של אבסורד, כאשר ייחס ל"יד שרה" זיוף של ספרי חשבונות כדי להסתיר את השוחד שלטענתו נתן לאורי לופוליאנסקי בדמות תרומות ענק לארגון שהקים. השופט דוד רוזן, שזמן קצר קודם לכן כינה את אנשי הארגון "צדיקים העושים עבודה התנדבות מופלאה", לא הסתיר את דעתו על הדברים: "מה שאדוני אומר הוא קשה", העיר. אם ש"ד ימשיך בדרך הזו, יהיה למדינה קשה יותר ויותר לשכנע את רוזן שהעד מראה לו את פניו כדובר אמת.

משפט הולילנד: גמ"חים

היבט צדדי במשפט הולילנד, שאינו זוכה לתשומת לב, הוא השימוש הנרחב שנעשה בקופות גמילות חסדים כדי להפוך צ'קים למזומן. מאחר שארגוני גמ"ח מקבלים ונותנים לא מעט תשלומים במזומן, לא מפריע להם לפרוט צ'קים כל זמן שיש להם כיסוי. בעלי הצ'קים מצידם חוסכים עמלות, ומה שהרבה יותר חשוב – עוקפים את מנגוני הדיווח בהם מחויבים הבנקים והחלפנים לפי החוק לאיסור הלבנת הון.
כך נוצר מצב, בו לגמ"חים יש שתי פנים. האחד: חיובי וחיוני, המשך מבורך של מסורת סיוע לנזקקים הנמשכת מאות שנים. השני: שלילי ובעייתי, בו הם עלולים להוות מכשיר נוח לעבריינים למיניהם. לאור מה שמתואר במשפט הולילנד, כדאי לפחות לשקול את האפשרות להטיל על הגמ"חים פיקוח כלשהו, שימנע את ניצולם למטרות הרחוקות כרחוק מזרח ממערב מאלו שלשמן נועדו.

פולין: היחס ליהודים
24 שקל ויצירת המופת הזו שלכם

אשתקד ראיתי באחד מדוכני המזכרות בקרקוב בובה זעירה של יהודי האוחז בידיו מטבע. בשבוע שעבר נתקלתי בתמונה המובאת כאן, ואשר באמת שווה הרבה יותר מאלף מילים. זוהי הוכחה לאנטישמיות השורשית בפולין, שאינה נעלמת גם כאשר בכל המדינה יש אולי 30,000 יהודים – אחוז אחד ממספרם לפני השואה ופחות מפרומיל מכלל תושבי המדינה.
את הפן השני של יחסי יהודים-פולנים גיליתי במלון עדן, גם הוא בקרקוב. פקידת הקבלה החביבה גילתה בקיאות מפתיעה בהלכות שבת, ושאלתי אותה בזהירות האם היא יהודייה. תשובתה הדהימה אותי: "אני בהליכי גיור". אחרי עשר שנים במלון הנמצא בלב קז'ימיז', האזור היהודי ההיסטורי של קרקוב, ואשר פונה בעיקר לקהל יהודי, ואחרי שלפני כן הדריכה טיולים באזור – היא מצאה את דרכה לדת ישראל. אז יש כאלה ויש כאלה.
ובהיפוך, הנה עוד שתי פנים. בלונדון, בפריז, במינכן, בניו-יורק – בכל אלו יש אבטחה בכניסה לבתי הכנסת, לעיתים הדוקה כמעט כמו במתקן ביטחוני. בקרקוב אין אפילו צל של שוטר ליד בתי הכנסת, לא אלו שהם מוקדי תיירות ולא אלו המשמשים לתפילה. ניתן איפוא לקוות, שאותה אנטישמיות עליה דיברתי, היא רק משהו פולקלוריסטי חסר כל משמעות מעשית.

פולין: הרכבת

השימוש ברכבת בפולין מזמן גם הוא חוויה דו-פרצופית. מצד אחד, יש שם רכבות ענתיקות, הנוסעות במהירות ממוצעת של 30 קמ"ש (ממש כך: הדרך מאושוויץ לקרקוב, 64 ק"מ, נמשכת שעתיים). בחלק מהרכבות יש תאים מיושנים לשישה נוסעים, בהם מקום האיחסון היחיד הוא מעל לספסלים – ולכו תניפו לגובה של שני מטרים מזוודה השוקלת 20 ק"ג. לעיתים אין כל קשר, פשוטו כמשמעו, בין הקרון לבין הרציף – והתימרון עם המטען הוא לא רק קשה אלא גם מסוכן. בתחנות הרכבת של ורשה וקרקוב לא שמעו על מעליות ועל מדרגות נעות, וכך על הנוסע לסחוב את מטענו במעלה המדרגות ובמורדן. הקו בין לובלין לקרקוב בוטל, ולפיכך יש לנסוע תחילה שעתיים צפונית-מערבית לוורשה ואז עוד שלוש שעות דרומה לקרקוב.
מצד שני, לנסיעות בין-עירוניות בקווים ראשיים אפשר להזמין חודשים מראש כרטיסים באינטרנט, והם מוכנים מיד להדפסה או מגיעים בדואר בתוך שבוע-שבועיים. חלק מהכרטיסים כבר נושאים ברקוד והמבקרים פשוט סורקים אותו במסופון נייד. ברכבת ישראל עוד לא שמעו על שתי ההתפחויות הטכנולוגיות המפתיעות הללו, ורכישת הכרטיסים והביקורת נעשים עדיין באמצעים דומים מאוד לאלו שלפני עשור ומעלה.

ברק ואֵלון

אני מודה ומתוודה, שכאשר ראיתי את כותרת הידיעה ב-ynet על דבריו של אהרן ברק בעקבות פטירתו של השופט מנחם אֵלון, רציתי לגנות אותו על צביעותו. "אבידה ללא תחליף" – זה באמת מה שחושב ברק על מי שהיה אחד מן הבולטים שבמתנגדים לאקטיביזם השיפוטי שלו, ועל מי שהתעמת איתו בצורה חזיתית על מקומו של המשפט העברי במשפט הישראלי?
אבל אז קראתי את הידיעה במלואה, ואני חייב לומר שהתרגשתי. ניכר היה שדבריו של ברק יוצאים מן הלב. "הוא היה אדם חם, לבבי, אוהב אדם, עממי, שהסתכל על כל אחד כשווה לו. מעטים הם שעושים את שהאיש הזה עשה. הייתה בינינו אהבה גדולה, הייתי קורא לו רֶבּ מנחם ואני חושב שהוא גם אהב אותי, וכינה אותי רֶבּ אהרן". ברק לא הסתיר לרגע את המחלוקות בינו לבין אלון: "הייתה בינינו הסכמה על הבסיס של התפישות היסודיות ולצידה מחלוקת איך להפעיל את הבסיס הזה, איך לעשות את האיזונים. ללא ספק בעניינים האלה הייתי בר-פלוגתא מאוד חריף שלו. אני לא נתתי לו לזוז והוא לא נתן לי לזוז, אך תמיד זה היה מתוך הערכה הדדית גדולה מאוד".
כל זה מלמד אותנו, שלפעמים שתי פנים הם תופעה חיובית ואפילו רצויה. שאפשר לחלוק על אדם בצורה חריפה ואפילו מוחלטת, ועדיין לכבד אותו. שאפשר להתעמת מדי יום במישור המקצועי, ועדיין לאהוב זה את זה במישור האישי. שאפשר לבוא מעולמות שונים ולהציג השקפות שונות, ועדיין למצוא את המכנה המשותף לדיבור ולהידברות. כמה חבל שהרוב המוחלט של אישי הציבור שלנו כל כך שונים ממנחם אלון ז"ל ומאהרן ברק יבדל"א.

תאריך:  08/02/2013   |   עודכן:  08/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אבנר שלו / Avner Shalev  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אהרן ברק  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי ויזל / Eli Vizzel  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אתי בן-דור  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  ג'ון איואן דמיאניוק  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלבנת הון  הלל צ'רני  הלל צ'רני  וינסטון צ'רצ'יל / Winston churchil  טל שפירא  טליה דאר  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יגאל אב-זיו / Yigal Even-Ziv  יד שרה  יהושע פולק  יובל גבעון  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם ראב"ד /  "  יעל גרמן / Yael  German  יעקב אפרתי  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת מנור-נהרי  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  ירון גולומב  ירון ליפשס  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  ישראל מאיר לאו / Israel Meir Lao  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר רבין  מיקי לוי / Mickey  Levy  מנחם אלון  משה  ישראל  משה שמיר  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עדי אלטשולר / Adi Altshuler  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  פניה (פאינה) קירשנבאום  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתי פנים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אז אתה מאמין לברק, ואני לא.
אהוד פרלסמן  |  8/02/13 10:21
2
על פושע ועל שולחיו
יוסי מ  |  8/02/13 13:20
3
ועדת חקירה
מתיתיהו  |  8/02/13 20:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 33
איציק וולף
ראש הממשלה נפגש עם יו"ר מרצ ושמע ממנה כי לא תצטרף לממשלתו    גלאון קראה לו לאמץ את תוכנית השלום הסעודית
איציק וולף
ראש הממשלה ייפגש בשבוע הבא עם יו"ר הבית היהודי בפעם הראשונה מאז הבחירות    השר ישי קבע להיפגש בקרוב עם בנט והתנצל על ההשמצות נגד בנט ונגד מפלגתו בביטאון שס 'יום ליום'
איציק וולף
אם שכולה הגישה לבית דין תביעה נגד אריה דרעי בגין חלקו בכינון הסכמי אוסלו    דרעי התעלם וטען שרק מועצת החכמים של שס מוסמכת בעניינו    בתגובה הוציא בית הדין צו מניעה שמורה לו שלא למלא תפקידי שררה עד לבירור התביעה    כאמור, דרעי כופר בסמכות בית הדין
יצחק קקון
כאשר מרן דיבר על הבית היהודי כ"בית של גויים", הם קמו וזעקו. והנה היום, כשאנו רואים את החיבור המסוכן בין בנט ללפיד, כולנו רואים את גדולתו של מרן
הרב ישראל מרגלית
מה באמת רוצים לפיד ובנט להשיג בברית ביניהם והאם בעצם מה שצריך זה לתת להם שולחן ריק שיכו בנו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il