X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ביקור מרס 2013 יתקיים כאשר החורף הערבי מדגיש שיחסי ישראל-ארה"ב אינם סבים על הציר הפלשתיני, אלא על ציר של איומים אזוריים וגלובליים משותפים. כאשר האיומים על יעדים אמריקנים בארה"ב ובעולם גוברים עולה חיוניותה של ישראל כבעלת-ברית יחידה
▪  ▪  ▪
ברק אובמה. האם יימנע משגיאות קריטיות? [צילום: AP]

ביקור אובמה במזה"ת כולל ישראל, במארס 2013, עשוי לבשר שינוי מדיניות לעומת ביקור 2009 שפסח על ישראל. אבל, המינוי של ג'ון קארי (מזכיר המדינה), צ'אק הייגל (מזכיר ההגנה) וג'ון ברנאן (ראש ה-CIA) - חברי "מועדון פלשתין-תחילה" - עלול לבשר שינוי טקטי בלבד לקידום מדיניות המשך.
ביקור 2009 התקיים בהשראת ההנחה שנשיא חדש וכריזמטי יכול לשקם את כלכלת ארה"ב ובמקביל ליישם מדיניות חוץ וביטחון המבוססת על הידברות ולא על הדברה, לפייס את העולם המוסלמי, לשכנע את אירן באמצעי דיפלומטיה וסנקציות לזנוח שאיפות מגלומניות ולפתור את הסכסוך הישראלי-פלשתיני. ביקור 2009 התבסס על התפישה הרואה בנושא הפלשתיני את שורש זעזועי המזה"ת, בבת-העין של המדיניות האיסלאמית, חוליה חיונית לגיבוש חזית ערבית נגד אירן וליבת הסכסוך הערבי-ישראלי. ישראל נתפשה כבעלת-ברית משנית במקרה הטוב או כנטל במקרה הרע.
ההתפרצויות האלימות, הבלתי-צפויות והאנטי-אמריקניות במזה"ת מאז ביקור 2009 - שאינן קשורות כלל לעניין הפלשתיני - טפחו על פני אובמה שנכשל בהשגת יעדיו. "החורף הערבי" הסוער, מהאוקיינוס האטלנטי ועד המפרץ הפרסי, שופך אור נוסף על ייחודה של ישראל כבעלת הברית היחידה של ארה"ב שהיא יציבה, צפויה, בעלת יכולות ביטחוניות ואזרחיות חדשניות, דמוקרטית וללא-תנאי.
ביקור מרס 2013 יתקיים כאשר האיומים על אינטרסים אמריקנים מחריפים בשיטתיות. שעון החול האירני אוזל, מדיר שינה מעיני בעלות-ברית ערביות של ארה"ב וחושף את אשליית הסנקציות. הלבה הרותחת ברחוב האיסלאמי מאיימת לגלוש לירדן, כווית, בחריין, סעודיה וחברות נוספות במועדון המתדלדל של משטרים ערביים פרו-אמריקנים, וחושפת את מועדון "האביב הערבי" בערוותו. עירק בסכנת התפוררות, הופכת למדינת-חסות של אירן ולבסיס של הטרור הבינלאומי, במקום אי של בחירות חופשיות, ומביכה את חסידי "מצעד הדמוקרטיה הערבית". מצרים הפכה ממוצב פרו-אמריקני למקפצה מרכזית של התנערות אזורית של "האחים המוסלמים" האנטי-מערביים. בניגוד לאנשי "פלשתין תחילה", מנהיגי ערב שקועים בזירה הפנימית הגועשת ובאיום הקטלני האירני, ולא בעניין הפלשתיני, שלא עמד אף פעם בראש מעייניהם, ללא קשר להתבטאויותיהם.
ביקור מרס 2013 יתקיים כאשר החורף הערבי מדגיש שיחסי ישראל-ארה"ב אינם סבים על הציר הפלשתיני, אלא על ציר של איומים אזוריים וגלובליים משותפים. כאשר האיומים על יעדים אמריקנים בארה"ב ובעולם גוברים, אך הפרופיל הצבאי האמריקני בנסיגה, עולה חיוניותה של ישראל כבעלת-ברית יחידה המסוגלת להוציא ערמונים לוהטים מן האש, עבור ארה"ב, ללא חיילי ארה"ב.
על-רקע האיומים הדרמטיים ב-2013, אובמה יוכל להציע הרחבה דרמטית בשיתוף הפעולה עם ישראל. לדוגמה, שדרוג נמל אשדוד לצרכי הצי ה-6 והעברת מערכות קרב מתוחכמות מבסיסי ארה"ב באירופה לישראל לשימוש ארה"ב בעת משברים בירדן ובמפרץ. התמקדות אמריקנית באיומים משותפים, ולא בעניין הפלשתיני, תעודד את ריאד ותרתיע את טהרן.
ביקור אובמה יבוא בעקבות הבחירות בישראל שהמחישו את מרכזיות ענייני הפנים. >B<הבוחר הישראלי ספקני לגבי "תהליך השלום" ו"שטחים תמורת שלום", אינו בוטח במחמוד עבאס ומסתייג מ"ויתורים כואבים". אך הבוחר הישראלי חרד מהאיום הגרעיני האירני.
ב-1981 הפעיל הנשיא רייגן לחץ ברוטלי על רה"מ בגין - כולל אמברגו צבאי - כדי למנוע מתקפת-מנע נגד הכור הגרעיני בעירק, מחשש שתגרום למלחמה אזורית. בגין הדף את הלחץ וארה"ב הודתה לישראל בעקבות מלחמת המפרץ ב-1991: "תודה לישראל שחסכה מארה"ב עימות גרעיני". האם אובמה ינסה לכבול את ידי ישראל, או ישכיל למנף את יכולות ישראל למניעת פגיעה קטלנית אירנית בארה"ב והעולם החופשי?!
הנשיא אובמה עלול להמשיך להתעלם ממציאות המזה"ת, לשעבד אינטרסים אמריקנים קריטיים לעניין הפלשתיני וללחוץ על ישראל - באמצעות "דבש" או "חומץ" - להמשיך במדרון הוויתורים. על אובמה ללמוד את לקחי הלחץ האמריקני לוויתורים ישראלים. למשל, ההקפאה חסרת-התקדים של הבנייה בירושלים המזרחית וביו"ש בנובמבר 2009 הקצינה את עמדות מחמוד עבאס. הנסיגה מלבנון והוויתורים חסרי התקדים שהוגשו ביולי 2000 הציתו את גל הטרור חסר-התקדים של האינתיפאדה השנייה. ההסכמה לשתף את החמאס בבחירות ינואר 2006 גרמה לשתי מלחמות בדרום ולטרור טילים שיטתי מעזה. לפי הביוגרפיה של המנהיג היהודי האמריקני, מקס פישר, Quiet Diplomat הנשיא אייזנהאואר הודה ש"לא הייתי צריך ללחוץ לנסיגת ישראל מסיני" שליבתה את הרדיקליות האנטי-אמריקנית של נאצר.
ביקור אובמה בישראל, במרס 2013, יבהיר האם נשיא האמריקני נחוש בדעתו ללמוד מההיסטוריה על-ידי חזרה על - או הימנעות משגיאות קריטיות.

תאריך:  10/02/2013   |   עודכן:  10/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד עבאס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקור אובמה - המשכיות או שינוי?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי מקים ביו"ש מדינה סלאפית
לאיסלם הנאצי  |  10/02/13 12:24
2
אובמה רוצה שביבי יתקוף בסוריה
חשדנית  |  10/02/13 23:34
3
איראן גרעינית = אינטרס אמריקאי
חשדנית  |  10/02/13 23:40
4
מורשת רבין הממאירה נמשכת עוד ל"ת
והג'יהאד מחייך.  |  11/02/13 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
אי-אפשר לדבר גבוהה-גבוהה על הדאגה למעמד הביניים ולהתעלם מחלק חשוב עד מאוד של מעמד זה - המתנחלים. אי-אפשר לדבר גבוהה-גבוהה על השוויון בנטל ולחבור ליוזמות שנועדו לפגוע בחלק הארי של הנושאים בנטל
אברהם שרון
התפישה הרווחת לפיה ציבור הצופים מתוודע לראשונה אל החדשות בשעה שהן משודרות היא המונחת בבסיס המתכונת הקבועה של הגשתן, שאינה משתנה, אף שחלק הארי של הצופים בה צורכים מידע בכלל וחדשות בפרט במשך כל היום
נחמן פביאן
הדרך לשטוקהולם עוברת בירושלים    כאשר מדובר בסכסוך הפלשתיני, חוזר חתן הפרס הנוכחי אנטוניו מולינה על אותם הביטויים שבהם עשה שימוש חתן פרס ירושלים לשנת 2011 הסופר האנגלי איאן מיקואין שהטיף לישראל בנושא הפלשתיני בנאומו במעמד קבלת הפרס
שבתאי עזריאל
הבורר בכספי ציבור שקבע ללא הנמקות שהשופטת שפוטרה, הילה כהן, תקבל פנסיה תקציבית של 8,000 שקלים בחודש הוא מי שהסתבך בעברו כיו"ר ועדת העזבונות, וחילק מליוני שקלים לעמותות אליהן קשורים בני משפחתו, ובהם רעייתו
דוד בדין
עיוורון לא מקרי של הוועדה האמריקנית לבדיקת ספרי הלימוד של הרש"פ ושל ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il