X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפרשה שמציבה בפני מי שקורא אותה , מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים
▪  ▪  ▪
הכנסת ה-18. התייחסו בהבנה בעיקר לדרישת תספורות [צילום: פלאש 90]

הכנסת ה-19 הושבעה ערב קריאת פרשת "משפטים". החגיגיות של מושב הפתיחה דחקה לשולי השולים של העמודים האחרונים בעיתונות את הממצאים המדאיגים, שהתפרסמו באותו יום על גל מצמרר של מאות משפחות, שנזרקו השנה מבתיהם על-ידי הבנקים, כי לא עמדו בפירעון המשכנתאות . דיירים קשי יום שלא עמדו בפירעון משכנתאות לא זכו לתספורות כמו תשובה ודנקנר, כשבכנסת ה-18 היו לא מעט חברי כנסת שעבדו עבורם ודאגו להתייחס לפחות בהבנה לדרישת התספורות. מסתבר, שיש מתאם בין דייר, שלא עמד בחוב המשכנתאות ובין היותו עובד בחברת כוח אדם ללא ביטחון תעסוקתי, נתון לפיטורים שרירותיים ומעבר מחברה לחברה מצער, שהכנסת ה-19 מתכנסת ערב קריאת פרשת "משפטים", שלא הייתה נר לרגליה של פעולת הכנת ה-18.
בשנת 1946 השמיע הכומר הגרמני מרטין נימולר דברים מייסרים לנוכח גילויי אדישות ועמידה מהצד, כאשר מתחוללת פגיעה באחר -
כשעצרו את הקומוניסט לא צעקתי , כי לא הייתי קומינסט.
כשעצרו את הסוציאליסט לא צעקתי כי לא הייתי סוציאליסט.
כשעצרו את היהודי לא צעקתי כי לא הייתי יהודי.
וכשעצרו אותי - לא היה מי שיצעק להושיע אותי.
אמירה זו מלווה אותי בעת קריאת פרשת "משפטים", הפרשה השישית בספר שמות אותה קראנו בשבת. פרשה , שמציבה בפני מי שקורא אותה , מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים.
פרשת משפטים מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות חיים.
משלל המשפטים אני מבקש להפנות את תשומת הלב למחויבויות, שדורשת מאיתנו הפרשה כלפי החלש וכלפי האחר בחברה. החובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד, כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים בפרשת "משפטים" נרמס, הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו.
ניטול לדוגמה את ציוויי שמיטת עבדים בהם נפתחת הפרשה (שמות כ"א 1-11). שמיטת עבדים, כפי שמנוסחת בפרשה, אינה אקטואלית כיום. אך האם לא עלתה על בימת חיינו
גרסה חדשה ומודרנית של סחר בעבדים. האם אין בקרבנו שכבות חלשות עובדות, משועבדות תמורת שכר רעב . אם זה פליט האימה מסודן, אם זה הפלשתיני שמוכן למכור את כוח עבודתו, אם זה העולה מאתיופיה או מארצות חבר העמים שמוכן תמורת כל שכר שיוצע לו לעבוד, גם אם השכר הוא משפיל לפי שעת עבודה ללא תנאים סוציאליים וללא זכות להתארגן בארגון עובדים.
המחוקק העומד מאחורי חיבור המסמך של פרשת "משפטים" מודע לקושי של יישום חזון ההלכה למעשה, לכן יש בפרשה ירידה לפרטים במיוחד בכל הנוגע ביחס לחלש ולאחר - "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמְּךָ, לֹא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה , לא תָּשִׁים עָלָיו נֶשֶׁך" (שמות כ"ב 24) - ולא תזרוק אותו מביתו , אם הוא חייב כסף לבנק. המחוקק יורד לפרטים הקטנים ביותר בדרישתו מאיתנו כחברה להשתית במערכות חיינו כיום רגישויות רבות כלפי אדם, הנמצא במצוקה, במיוחד כשהוא נזקק להלוואה והחיים העמידו בפניו מצב של קשיי פירעון.
תופעה של אדם עובד, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, אסור שתסתיים בפינויו מביתו. במיוחד כשבפסוק הבא באה הדרישה "שֶׁאִם תַּחְבּוֹל שַלְמַת רֵעֲךָ עַד בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ תָּשִׁיבֵנוּ". הפרשנות החברתית - שחייבת להינתן כיום לשמיטת כספים, שהחלה בתיקון הפרוזבול - חייבת לקבל לבוש של תיקון עולם חברתי. תיקון עולם שביטויו בנית חברה על אדנים, שלא ההון יהיה המנווט בה, אלא גולת הכותרת שלה תהיה האדם העובד והיוצר בחברה, והגשת כל הכלים שחברה חייבת להגיש לאדם שנמצא במצוקה.
הרמב"ן שואל שאלה מענינת , מדוע פרשת "משפטים" ,על שלל המשפטים שישנם בה, התחילה דווקא במשפט הראשון שלה "וְאֵלֶה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶר תָּשׁים לִפְנֵיהֶם . כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי...בַּשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" . מדוע הצו הראשון בפרשה כה משמעותית בגיבוש דפוסי חייה של החברה היהודית מתחיל בָּעֶבֶד , בָּעוֹבֵד . ועל כך אומר הרמב"ן מפני שיש בשילוח העבד העברי בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים. זכר לחרות לחופש.
המסקנה שחייבת להנחות אותנו מפרשנותו של הרמב"ן, זו החתירה הבלתי פוסקת לבנות חברה יהודית לא על אדנים של קוטביות חברתית, אלא לבנות חברה, שקולו של האדם העובד יהיה בראש מעיניה, ולוֹ - ורק לוֹ - תהיה הגמוניה בחברה.

תאריך:  10/02/2013   |   עודכן:  10/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "משפטים" לא הנחתה את הכנסת ה-18
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
קוטביות חברתית , אני צוחקת.
עמליה בת-עמל  |  10/02/13 12:40
2
כנסת ישראל בורחת מפרשת,משפטים
השורש ע.ב.ד  |  10/02/13 12:50
3
התיחסות גם לכתבה הקודמת
איריס כהן  |  10/02/13 14:57
4
יותר פאטתי או יותר ניבזי ?
מגיב ותיק  |  10/02/13 17:02
 
- רק מוח חולני ראה כאן נאציזם
למגיב הוותיק  |  11/02/13 10:24
 
- לאלמוני שהוא בור ועם הארץ
מגיב ותיק  |  11/02/13 10:41
5
לא מפתיע
צפורה בנאי  |  10/02/13 17:12
6
לחיי הכנסת ה-19.
אדם.  |  11/02/13 07:39
 
- אי חושש מהכנסת ה-19
ضصث قفغ عهخ  |  11/02/13 14:16
 
- הכותב הנ"ל הוא ערב רב למהדרין
איריס כהן  |  11/02/13 18:36
7
רק פרשת משפטים ?
רותי גבאי  |  11/02/13 08:43
8
איתן,אתה לא משקיע את זמנך לריק
רותי גבאי  |  11/02/13 09:47
 
- לפליטי "מחסום" ואתרי שמאל
מגיב ותיק  |  11/02/13 10:47
9
איתן, "חזק ואמץ".
אבנר נאור  |  12/02/13 11:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מנותק, מה-יפית, נמוגים, ארבע, סייענים, עם לוֹקה ומחביא
נאוה קורן
בעקבות איומו של יאיר לפיד שלא יצטרף לקואליציה אלא ישב באופוזיציה ובעוד שנה וחצי ישוב היישר לכסא ראש הממשלה מבלי לספר לציבור "מאיפה הכסף?" יצא לי שירון מתוך שאט-נפש
יורם אטינגר
ביקור מרס 2013 יתקיים כאשר החורף הערבי מדגיש שיחסי ישראל-ארה"ב אינם סבים על הציר הפלשתיני, אלא על ציר של איומים אזוריים וגלובליים משותפים. כאשר האיומים על יעדים אמריקנים בארה"ב ובעולם גוברים עולה חיוניותה של ישראל כבעלת-ברית יחידה
ד"ר רון בריימן
אי-אפשר לדבר גבוהה-גבוהה על הדאגה למעמד הביניים ולהתעלם מחלק חשוב עד מאוד של מעמד זה - המתנחלים. אי-אפשר לדבר גבוהה-גבוהה על השוויון בנטל ולחבור ליוזמות שנועדו לפגוע בחלק הארי של הנושאים בנטל
אברהם שרון
התפישה הרווחת לפיה ציבור הצופים מתוודע לראשונה אל החדשות בשעה שהן משודרות היא המונחת בבסיס המתכונת הקבועה של הגשתן, שאינה משתנה, אף שחלק הארי של הצופים בה צורכים מידע בכלל וחדשות בפרט במשך כל היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il