X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המסקנה העיקרית והמשמעותית מכל, אליה הגיעה הוועדה, הינה כי "מנגנוני הבדיקה והחקירה של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה הקיימים בישראל מתיישבים, בדרך כלל, עם חובותיה של מדינת ישראל לפי כללי המשפט הבינלאומי". זוהי הגושפנקה המשפטית החשובה ביותר לכשרותה וכשירותה של מערכת אכיפת החוק הישראלית
▪  ▪  ▪
ועדת טירקל [צילום: פלאש 90]

ב-6 בפברואר 2013 פורסם הדוח השני של "הוועדה הציבורית לבדיקת האירוע הימי מיום 31 במאי 2010", בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס) יעקב טירקל. דוח זה, נדרש לעסוק באחת השאלות המהותיות והחשובות ביותר במשפט הבינלאומי, הנוגעת, מטבע הדברים, לכלל מדינות העולם - דרכי הבדיקה והחקירה של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני המלחמה.
בהתאם לסעיף 5 להחלטת הממשלה, בעניין הקמתה של ועדת טירקל, הונחתה הוועדה לבחון "האם מנגנון הבדיקה והחקירה ביחס לתלונות וטענות, המועלות בדבר הפרות של דיני הלחימה, הנוהג בישראל באופן כללי, וכפי שהוא מיושם ביחס לאירוע הנוכחי, תואם את חובותיה של מדינת ישראל בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי".
דוח זה אינו עוסק רק בבחינה בדיעבד של מנגנון הבדיקה והחקירה הישראלי ביחס לטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה, אלא מטרתו גם צופה פני עתיד, דהיינו, "להתוות עקרונות ודרכי פעולה שישפרו את המנגנונים הפועלים בישראל, תוך התאמתם לכללי המשפט הבינלאומי ולמגמות השוררות היום במדינות אחרות".
קשה להפריז בחשיבותו של דוח זה לתדמיתה, הגנתה המשפטית וערכיה המוסריים של מדינת ישראל, הן מבית והן מחוץ. ממצאיו ומסקנותיו של דוח זה, כפי שיובאו להלן, מעניקים, למעשה, את התשובה למבקריה של ישראל, שהכתימו השכם וערב את יכולותיה ואמינותה של מערכת המשפט הישראלית לבדוק ולחקור טענות בדבר הפרות של דיני הלחימה. הדבר בא לידי ביטוי החל מוועדות חקירה שונות, שמונו בעיקר על-ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם במהלך העשור האחרון, בתדירות הולכת וגוברת, דרך ניסיונות להפעלתה של סמכות השיפוט האוניברסאלית במדינות רבות ברחבי עולם וכלה במאמצים האחרונים לגרור את בית הדין הבינלאומי הפלילי לתוך הקלחת הפוליטית של הסכסוך הישראלי-פלשתיני.
בכולם, הועלתה הטענה, כי אין מערכת המשפט הישראלית (הן הצבאית והן האזרחית) יכולה ו/או חפצה לחקור ולהעמיד לדין מבצעי פשעים בינלאומיים חמורים ולפיכך, גם לא תעמוד למדינת ישראל טענת המשלימות complementarity, בהתאם לחוקת רומא, שיש להוכיחה בשלב המקדמי בטרם הדרישה להפעלתם של גורמים שיפוטיים בינלאומיים. כך, תחת אמתלה זו, הוצגה מערכת המשפט הישראלית, כמערכת המובנית ופועלת להענקת "חסינות" לדרג המדיני והמבצעי בישראל, באופן שהשליך גם על מעמדה הבינלאומי ותדמיתה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית-ליברלית, שבה קיים שלטון החוק.
הממצאים העיקריים והמשמעותיים של דוח זה, שנערך גם בהשתתפותם של משקיפים בינלאומיים ובתמיכתם של מומחים בינלאומיים למשפט בינלאומי, דוחים לחלוטין טענות אלו ומציבים מכשול כמעט בלתי עביר בפני אלו החפצים בהפעלתם של מנגנונים שיפוטיים בינלאומיים תחת מערכת האכיפה הישראלית.
במהלך עבודתה, השוותה הוועדה גם את מנגנון הבדיקה והחקירה הישראלי לזה הנוהג בשש מדינות בעלות מסורת דומה לזו של מדינת ישראל (ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, גרמניה והולנד), הניצבות גם הן בחזית הלחימה הא-סימטרית, בדומה למדינת ישראל.
המסקנה העיקרית והמשמעותית מכל, אליה הגיעה הוועדה, הנה כי "מנגנוני הבדיקה והחקירה של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה הקיימים בישראל מתיישבים, בדרך כלל, עם חובותיה של מדינת ישראל לפי כללי המשפט הבינלאומי". זוהי הגושפנקה המשפטית החשובה ביותר לכשרותה וכשירותה של מערכת אכיפת החוק הישראלית.
קביעה חשובה נוספת המופיעה בדוח, הינה, כי מערכת המשפט הצבאית, כשלעצמה, עצמאית דיה בכדי לקיים חקירות אפקטיביות, כנדרש במשפט הבינלאומי. זוהי קביעה, שלמעשה, דוחה את אחת הביקורות הקשות כנגד מערכת המשפט הצבאית בארץ ובעולם, הסוברת כי יש להוציא מידי הצבא את תפקיד הבדיקה והחקירה ביחס להפרות של דיני הלחימה ולהעבירו לידי גורמים החיצוניים לצבא.
יחד עם זאת, סברה הוועדה, כי ישנם תחומים בהם מומלץ לערוך שינויים מבניים ופרוצדוראליים במנגנוני הבדיקה והחקירה השונים, על-מנת לשפר את תפקודם בעתיד. הוועדה סיכמה את ממצאיה ומסקנותיה וגיבשה שמונה-עשרה המלצות לשיפור עתידי.
מקצת ההמלצות מתייחסות לשאלת ההוראות הנורמטיביות בישראל, המגדירות את הפרות כללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי ("מה חוקרים?"). בעניין זה, המליצה הוועדה על השלמת חסרים בחקיקה הישראלית, הנוגעים, הן לאיסורים הבינלאומיים והן לאחריותם של מפקדים וממונים אזרחיים, זאת במטרה לעמוד בדרישות הדין הבינלאומי המחייבות "לחוקק חקיקה שתאפשר ענישה פלילית אפקטיבית". באופן דומה, המליצה הוועדה לעגן בכתב את ההנחיות הצבאיות בהוראות הפיקוד העליון.
מרבית המלצות הוועדה מתייחסות לשאלה השנייה, שנדונה בהרחבה, והיא אופן ביצוע הבדיקה והחקירה ("איך חוקרים?"). בעניין זה, בחנה הוועדה את ההליכים בצה"ל טרם פתיחה בחקירה. הוועדה המליצה, כי לצד התחקיר המבצעי, שנועד לשרת את הצרכים המבצעיים של צה"ל, יש להקים מנגנון נפרד לצורך עריכת "הערכה עובדתית", במקרים בהם נדרש מידע נוסף בטרם הקביעה כי קיים חשד סביר לביצוע עבירה פלילית. עוד בחנה הוועדה את אופן עריכת החקירה בגופי החקירה השונים של צה"ל וזרועות הביטחון האחרות (משטרה, שב"כ ושב"ס) והתאמתם לכללי המשפט הבינלאומי.
הוועדה המליצה להעמיק ולהרחיב את הביקורת האזרחית על מנגנוני הבדיקה והחקירה הצבאיים, שכאמור הוועדה נותנת להם "תעודת הכשר", גם מהבחינה המבנית. כך, לעניין הליך הביקורת על הפרקליטות הצבאית, המליצה הוועדה כי בצד המחלקה לדין בינלאומי בפרקליטות הצבאית (דבל"א), תוקם יחידת דין בינלאומי במחלקת הייעוץ והחקיקה שבמשרד המשפטים, שתתמחה בכללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי ותרכז את כלל הטיפול המשפטי בתחום. עוד קבעה הוועדה המלצות הנוגעות להליך מינוי הפצ"ר, משך כהונתו ודרגתו, וכן המלצות העוסקות בהסדרת הליך הערר על החלטות הפצ"ר. בנוסף, קבעה הוועדה, כי ראוי שהליך הבדיקה והחקירה של פעילות משטרתית תחת פיקוד צה"ל באזורי יהודה ושומרון, יהיה בידי צה"ל ולא בידי משטרת ישראל. ביחס לשב"כ, המליצה הוועדה על העברת הפיקוח על הגוף החוקר תלונות של נחקרים בשב"כ לידי מח"ש שבמשרד המשפטים, ובהתאם לדבריו של ראש השב"כ בעדותו בפני הוועדה, הומלץ על תיעוד חזותי מלא של חקירות השב"כ.
בנוסף, קבעה הוועדה כי, בניגוד לביקורת שהושמעה, השיטה הנוהגת בישראל ביחס לטיפול בתלונות נגד הדרג האזרחי באמצעות ועדות חקירה (ממלכתיות וממשלתיות), תואמת את חובותיה של ישראל על-פי המשפט הבינלאומי.
לסיכום, יש לומר, כי לדוח חשיבות רבה לחיזוק תדמיתה של מדינת ישראל בעולם, וצעד משמעותי בהסרת הספקות בקרב הקהילה הבינלאומית בנוגע ליכולותיה ואמינותה של מערכת המשפט הישראלית לחקור תלונות וטענות להפרות של דיני הלחימה. בנוסף לכך וכפי שצוין לעיל, דן הדוח בשאלה בינלאומית חוצה גבולות, ומִשְכך כוחו יפה גם כלפי הערכתן של מערכות משפט של מדינות זרות. החותם המשפטי, שניתן בדוח זה למערכות המשפט הצבאיות, אינו מוגבל רק למנגנוניה הספציפיים של מדינת ישראל, אלא מעניק נפקות משפטית לסטנדרט הבדיקה והחקירה בדבר הפרות של דיני המלחמה לכלל מערכות המשפט הצבאיות בעולם, ועל-ידי כך מהווה הדוח גם תגובת נגד לניסיונות מצד גורמים מסוימים לשינוי כללי המשפט הבינלאומיים הקיימים.
לבסוף, לדוח גם תפקיד חשוב בקְרב על הלגיטימציה של מדינת ישראל, שכורסמה שלא בצדק במהלך העשור האחרון.
לא נותר אלא להצטרף לתקוותה של הוועדה, כי הדוחות שיצאו מתחת ידיה "יתרמו את תרומתם לא רק למשפט ולחברה בישראל, אלא לכל קהילת האומות שוחרות זכויות האדם".

תאריך:  13/02/2013   |   עודכן:  13/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדוח השני של ועדת טירקל: מסקנות והשלכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
פרץ פשוט מחכה לעוד מעידה של היחימוביצי'ת (שכידוע לכם היא המצאה בלעדית שלו...) ואז ישאג כי הוא "חוזר הביתה" וינסה לחקות את אהוד ברק ה"אגדי" ולכבוש שנית את מפלגת העבודה. אשרי המאמין
איתן קלינסקי
האתגר לתרגם חזון וערכים נשגבים לחיי היום יום הלכה למעשה, זה הביטוי הנעלה של בניית משכן החיים. קיום המצוות היורדות לפרטים בכל תחומי החיים. שמירת חוק יובל המקפיד להחזיר אדמה לבעליה החוקיים ומניעת ריכוז משאבי הקרקע בידיים של מעטים - זה המשכן שלי בפרשת "תרומה", ועליו אני מבקש לשמור
עידן יוסף
הרשות השנייה כופה עלינו לשמוע שידורי התרמה מייגעים. בתואנה של עשיית חסד גורמים עוול למאזין המתייסר שרוצה לשמוע תוכניות ברמה
אלעזר לוין
הנפיקה אג"ח לתקופות של עד 5 שנים, כדי לממן צריכה שוטפת של דלק    יו"ר ועדת הביקורת: "לא הייתה ברירה"
ורד פרבר
לאנשי עסקים ויזמים הרוצים ליצור קשרים עיסקיים באסיה - הכנה נכונה והיכרות עם תרבות העסקים המקומית יכולים להועיל בבניית קשרים עסקיים ואמון לטווח הרחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il