X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הם הקריטריונים לבחירת המונצחים והאם הם נבחרו לפי פועלם? זמן כהונתם? או לפי מידת קירבתם למקבלי ההחלטות? לא נוכל לדעת. השאלה היא האם מישהו מהנבחרים שלנו יהיה מוכן לעשות בזה סדר?
▪  ▪  ▪
לעשות סדר שמתן שמות הרחובות בישראל

אני נוסע במונית שירות, מקווה שהיא תתמלא בפחות מחמש דקות ולא תגרום לי מחלת ים. אני חושב שרק במונית שירות אני ממש שומע את שמות הרחובות בעיר.
שכונת יוספטל, רחוב טבנקין. יש גם שמות יותר מוכרים לנו יוצאי ארצות המזרח ותושבים דתיים- רוב רבי מאיר, אבוחצירא, רשב"י, הרב פינטו ועוד שמות שאני מניח שלא תמצאו בקיסריה או בעומר הקרובה אלינו. אז מי זה יוספטל הזה שזכה לרחוב ובית ספר על שמו. מי זה שיש על שמו רשימה ארוכה ומכובדת של רחובות מוסדות וקרנות על שמו. למשל: בית חולים באילת, "מכון יוספטל", "פרס יוספטל" , השכונות "קריית יוספטל" בפתח תקוה, נהריה, וקריית ים, שכונת יוספטל בכפר-סבא, חדרה ובלוד, קריית גיורא באור יהודה, שכונת גיורא בגבעת שמואל, חטיבת הביניים בהרצליה, תחנת הרכבת בת-ים יוספטל, ו"גן גיורא" - גן ציבורי על-שם יוספטל בחולון. בהחלט רשימה מכובדת ועשירה לאדם. אז מה היה יוספטל גיורא?
ד"ר גיורא יוספטל(1912-1962) היה פעיל ציוני בגרמניה, מבכירי הסוכנות היהודית ושר העבודה ולאחר כשנה שר השיכון בשנים 1960-1962. שנתיים של כהונת שר וכמה שנים של עשייה ציבורית הקנו לו כבוד לא קטן שאנשים לא קיבלו בחייהם. אני לא מתכוון להמעיט בערכם של ראשונים, שאנו הדורות החדשים, כעפר לרגליהם. אבל יש לא מעט אנשי ציבור שעושים, תרמו (וגם התרימו) וכיהנו כשרים יותר משנתיים, ולמרות זאת הם לא זכו לכבוד כזה. ד"ר יוסף בורג למשל, שכיהן כשר עשרות שנים, שר החינוך לשעבר זבולון המר או שיבדל לחיים ארוכים דוד לוי. אז למה דווקא יוספטל כן?
ומילא שמות של רחובות על שם אנשים, מה עם רחובות על שמות אחרים כמו: השלווה, ניצחון, נווה דוד, טיילת הספורט. על שם מה הרחובות האלו נקראים? האם הם נלקחו מהיכן שהוא? ושאלת טריוויה קצרה- מהו שם הרחוב הכי נפוץ בארץ?
בעיר ראשון לציון למשל התעוררה סערה, ולא בדמות מזג אוויר, במחלוקת סביב קריאת רחוב על שמו של הזמר זוהר ארגוב. זהר ארגוב למי שלא זוכר, נולד בשיכון המזרח בעיר ראשון, ולמרות בקשות חוזרות, לא זכה לרחוב על שמו. הסיבות מגוונות ומרובות ובהן נסיבות מותו והתמכרותו לסמים. לעומת זאת, להבדיל ממסכת חייו האומללה של ארגוב, האמן והזמר ג'ו עמר יונצח בשכונת נחלת יהודה בעיר, על-אף שלא התגורר בה. לטענת תושבים מסוימים הבחירה היא לא מוצדקת. אלו אותם אנשים אני מניח שטוענים שמשרות בעירייה יש לשמור עבור תושבי העיר דווקא, ולא לכוכבי חוץ. לגרסתם, יש הרבה אנשים שתרמו תרומה ניכרת לחינוך ולעיר ראשון, והם צריכים לקבל מקום על שמם, מאשר מישהו שלא ברורה תרומתו.
גם העיר לוד רעשה וגעשה, וזה לא אופייני לעיר רדומה כמותה, כאשר הוחלט לקרוא לכיכר הסמוכה למסגד בעיר - כיכר הפלמ"ח, החטיבה שכבשה את לוד ביולי 1948 ובמהלך הקרבות נהרגו למעלה מ-200 תושבים ערבים, רובם בתוך המסגד עצמו.
תושב ערבי במקום מבקש שבלוד ינהגו כמו בעיר חיפה שם בשכונות הערביות קראו לרחובות בשמות ערביים. לעומתו מחמיר השייח' עאדל אלפאר ממסגד אלנור בלוד, והוא מציע הצעה יותר סבירה. "במקום 'כיכר הפלמ"ח' צריך להיות השם 'כיכר השהידים'.
כל אחד רואה את ההיסטוריה במשקפים אחרות מסתבר.
אז מי מחליט למי לקרוא על שם מה? ישנה ועדה עירונית הנקראת ועדת שמות שהיא אמורה להחליט על כך. היא גם זו שהחליטה כנראה לתת שמות לכיכרות, בניינים ומוסדות בעיר, על שמות אנשים שנפטרו - בדרך כלל נבחרי ציבור ומנהלים במוסדות העירייה. מה הם הקריטריונים לבחירת המונצחים והאם הם נבחרו לפי פועלם? זמן כהונתם? או לפי מידת קירבתם למקבלי ההחלטות? לא נוכל לדעת. השאלה היא האם מישהו מהנבחרים שלנו יהיה מוכן לעשות בזה סדר?
ולפתרון החידה
שם הרחוב הכי נפוץ בארץ הוא - הזית.

תאריך:  18/02/2013   |   עודכן:  18/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
הכותרות בעיתונים מספרות לנו שנשיא ארה"ב אובמה בא לדבר אתנו, עם עם-ישראל, ישירות. אובמה יקירי, נשיא ארה"ב, יש לנו מנהיגות נבחרת, רק עכשיו אישררנו את העניין, דבר איתם, מהם תשיג הרבה יותר מאתנו
אברהם שרון
מותר לראש הממשלה להמתיק לעצמו רגעים קטנים בחייו הקשים והמרים בשבתו כראש ממשלת ישראל וללקק גלידה. רבים מלקקים לו. מותר גם לו ללקק. חלקו את הסכום למספר ימי השנה ותקבלו סכום סביר, אפילו נמוך, ודאי לגיטימי, כמו כל הוצאה סבירה ואנושית אחרת
הרב אליהו קאופמן
גב' קלדרון עמדה על הבמה ושפכה את כל מה שקראה בספרי החילוניים או ה"דתיים" למחצה על היהדות ועוד בנימה שהיא ורק היא יודעת הכל ובכך תביא את הגאולה ליהדות ולעם ישראל דרך כהונתה בפרלמנט הישראלי. גב' קלדרון היא הנציגה של ה"עם החדש" - זה שחי בתוך "יהדות" דמיונית והבטוח שרק הוא יודע אותה
אלעזר לוין
ממשלת טורקיה סירבה לסייע ל-760 מעפילים, שנלכדו באוניית המעפילים הרעועה בנמל איסטנבול    ספינה טורקית גררה את האונייה לים השחור, שם טובעה על-ידי צוללת סובייטית
נאוה קורן
קשר השתיקה של כתבלבי התקשורת וה"יבסקציה" (המחלקה היהודית) בשב"כ בפרשת רצח רבין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il