X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התחזיות השחורות של נשיא אינטל ישראל מסרבות להפיל מהכסא את מקבלי ההחלטות בכנסת אבל שעון החול אוזל, ואם נמשיך להתעסק בטיעונים הדמגוגים של "הרווחים הכלואים", התוצאות הקשות לא יאחרו לבוא
▪  ▪  ▪
אינטל. אזהרות שכדאי לשמוע [צילום: AP]
הכל בשביל עוד מדנט
על-פי נתוני החברה, אינטל קיבלה מהמדינה 1.3 מיליארד דולרים, במקביל להשקעה של כ-10 מיליארדים באופן ישיר. אלו הם מספרים ידועים שגם הפוליטיקאים הדמגוגים מכירים אותם, אבל מה לא עושים בשביל לקושש עוד מנדט אחד או שניים כדי לשבת בכנסת?

מסיבת העיתונאים השנתית של אינטל (Intel) ישראל היא בדרך כלל אירוע עם לא מעט אופטימיות. כך, החברה דיווחה על גידול בייצוא, על השקעות בישראל ועוד. אלא שאתמול (א') נפל דבר. מעבר לדיווח על התוצאות החיוביות של החברה - הכפלת הייצוא ל-4.6 מיליארד דולרים - הזהיר נשיא אינטל ישראל, מולי אדן, כי החגיגה הזו עלולה להסתיים, לפחות על-פי מה שנראה לגבי השנה הבאה.
לדבריו, 2013 תהיה שנה שבה הייצוא של ענף היי-טק יירד. הוא לא הראשון ולא האחרון שמזהיר מפני מגמה זו. בשבוע שעבר פרסם רמזי גבאי, יו"ר מכון הייצוא, נתונים לא מעודדים על ייצוא ההיי-טק הישראלי, שלמעשה קפא במקומו. אדן הוסיף במסיבת העיתונאים, כי אם הייצוא של אינטל ישראל היה גדל מדי שנה, הייצוא של ענף היי-טק המקומי היה יורד ב-16%. סך כל ייצוא ההיי-טק הישראלי הוא 25 מיליארד דולרים - כמעט שני שליש מכלל הייצוא של המשק הישראלי. ללא ספק, ירידה חדה הייתה מהווה מכה עוד יותר קשה למשק הישראלי.
אדן לא פירט אילו צעדים הממשלה צריכה לעשות. אין זה מתפקידו. הוא אחראי למה שהחברה שלו עושה בישראל - והיא עושה לא מעט בתחום החינוך, בהשקעות בכלל בתעשיה בישראל ובתרומתה לייצוא הכללי של המשק. כך, למשל, גילה הנשיא המקומי כי בעוד שכל העולם צועד בצעדי ענק לעבר הגברת המכירות והשיווק בסין, כי שם מצוי העתיד, ישראל נשארה מאחור. סך כל הייצוא הישראלי לסין הגיע בשנה החולפת ל-2.8 מיליארד דולרים, מתוכם מילארד יצוא של אינטל. במילים אחרות: ללא אינטל, מצבנו גם בחזית זו היה חמור עוד יותר.
גם האזהרה הברורה של אדן לא גרמה לאף אחד ממקבלי ההחלטות ליפול מהכסא ולהתחיל לפעול. כל התוכניות שהוצגו לפני הבחירות על-ידי חברי כנסת ואנשי ההיי-טק נעלמו כלא היו. אבל שעון החול אוזל. אדן אף ציטט במסיבת העיתונאים את הפובליציסט תומס פרידמן, שכתב בספרו "העולם הוא שטוח" כי "הזמן להצלחה ולכישלון הולך ומתקצר".
בינתיים, מנגד, אין כל בעיה למצוא בכנסת ראשי מפלגות גדולות, שיקפצו מיד עם נושא הרווחים הכלואים בכל פעם שמזכירים את נושא הייצוא בהיי-טק, ובמיוחד אינטל. אפילו שדרן רדיו ועיתונאי מוערך כמו אריה גולן נפל קורבן לטיעונים דמגוגיים אלו, כאשר בפתיחת "יומן הבוקר" היום התייחס לאינטל ודיבר בזלזול מסוים בתרומתה למשק הישראלי. זאת, תך שהוא מציין את אחוזי המס הנמוכים שהחברה משלמת, כמו חברות בינלאומיות אחרות, כחוק, לעומת "העם הפשוט שנאנק תחת חוסר השוויוניות". על-פי נתוני החברה, אינטל קיבלה מהמדינה 1.3 מיליארד דולרים, במקביל להשקעה של כ-10 מיליארדים באופן ישיר. אלו הם מספרים ידועים שגם הפוליטיקאים הדמגוגיים מכירים אותם, אבל מה לא עושים בשביל לקושש עוד מנדט אחד או שניים כדי לשבת בכנסת?
הפרשנית הכלכלית סטרה קורן ליבר, עיתונאית ותיקה ומוערכת, השתתפה באחרונה באחת התוכניות הכלכליות של הטלוויזיה החינוכית - ונפלה גם היא בפח הדמגוגיה. בדיון שעסק ברווחים הכלואים של החברות הבינלאומיות, אמר נציג רשות המיסים, כי הנושא אינו פשוט כל כך והחברות עלולות לסגור את מרכזי הפיתוח בארץ אם זה לא יהיה כדאי להם. ליבר, בתגובה, אמרה "אז שיילכו". במקרה של אינטל זו לא נבואה; הם כבר ויתרו על מפעל אחד בקריית גת לטובת אירלנד. אבל אם תשאלו את ליבר, זה לא נורא, "יבואו אחרים".
זו רק דוגמה אחת לאבסורד שמתנהל סביב משבר תעשיית ההיי-טק. במקום לעסוק בעיקר, בדרכים כיצד לסייע למפעלים ולתעשיינים להמשיך לייצר פה תעשיה של ממש ולא רק תעשיית חלומות שבתחנה הסופית שלה יש אקזיט נחמד - עוסקים בדברים הלא משמעותיים. גם אם יימצא להם פתרון, הם בוודאי לא יגדילו את הייצוא של ההיי-טק מישראל.
השורה התחתונה: התחזיות השחורות של אדן לגבי עתיד ענף ההיי-טק משתלבות בתחזיות הלא מעודדות של בנק ישראל לגבי תחזית הצמיחה של המשק כולו. כבר הוכח יותר מפעם אחת, כי כאשר מפעל היי-טק נסגר בקריית גת או בכרמיאל, גם ענף המובילים והמסעדנים סובל. זה הוכח במיתונים קודמים, וזה יהיה נכון גם הפעם. ירידה בייצוא ההיי-טק, העומד כיום על 25 מיליארד דולדים, תקשה מאוד על כל תוכנית כלכלית של כל ממשלה שתקום. הקשיבו לאזהרות של אדן, גבאי ואלישע ינאי - יו"ר ונשיא איגוד איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. הם מכוונות לעתיד כולנו.

תאריך:  19/02/2013   |   עודכן:  19/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלישע ינאי  אריה גולן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשיבו לאזהרות של מולי אדן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אנו בורחים
אינטל  |  20/02/13 22:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
ההצגה כולה קולחת, מעניינת, לעיתים וולגרית ולעיתים מרגשת מאוד. זו היא הצגה קטנה וסולידית, אולם היא מפנה זרקור לעבר חיי יורדים בחו"ל עם כול העצב, ההומור והרגעים הקטנים
יוסי דר
גדעון סער - אדם לחלוטין לא טיפש - מבין היטב שאם המשטרה תחקור בדבר ותנסה להתחקות אחר שולח המכתב, יהיה עליה לחפש אחר חשודים שיש להם מניע לשלוח מכתב שכזה. הרשום הברור הוא שאדם בעל מניע חזק הוא גרושתו של סער
איתמר לוין
על האנונימיות ממנה נהנים השופטים, על השיעור הנמוך של התלונות הנמצאות מוצדקות ועל הבעיה המציקה ביותר ללקוחותיה של מערכת בתי המשפט
אפרים הלפרין
קבוצת ילדים חסרי הבנה וחסרי ניסיון הצטרפה לפוליטיקה הישראלית ומנסה לקבוע כללים חדשים יש מאין, והכל נובע משיגעון גדלות, חלילות ואווילות במקרה הרע, ומתמימות וחוסר ניסיון במקרה הטוב
צ'לו רוזנברג
ככל שהזמן חלף ופסטיבל מיסטר X נפתח, כך הלכה ונסדקה בי, שוב, אמונתי בדיווחים העיתונאים. מצער היה לגלות את עומק הבורות בכל הפרשה, ומאידך את היהירות והיוהרה של מי שדיווחו לנו. התחרות מי יהיה חתום על סקופ זה או אחר הפכה להיות לפרודיה מכוערת, ובמיוחד בלתי מקצועית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il