תוכנו הדרמטי העשיר של חג הפורים כחג עממי היווה מקור-השראה עילאית לאמנים בעלי-שם בעולם הרחב. ציורים אמנותיים ממגילת אסתר, למשל, מעטרים במוזיאונים גדולים שמעבר לים - החל בלובר שבפריז וכלה במוזיאון של פירנצה. כל הציורים הם פרי-יצירתם של אמנים ידועים כמו רובנס ורמברנדט, שתמונות השמן שלהם, המעטרות את סיפורי המגילה, מפארות היכלות של מלכים ובתי-נכות ידועים.
יותר מכל חג יהודי אחר מתאפיין חג הפורים בגילויי-שיא של אמנות פלסטית. הבולט שבהם הוא מגילת אסתר המצויירת והמקושטת. בהבדל מספר התורה אין המגילה נגללת משני צידיה אלא לצד אחד כאיגרת. בשל כך יצרו לה נרתיק, כשהיא נגללת אל תוכו בעזרת ציר.
מרבית הנרתיקים עשויים מכסף או מנחושת, בטכניקה של מיקשה, פיליגרן או פיתוח. ומאחר שהנרתיקים אינם מיוצרים כחפץ המוני, אלא כמשהו שמוזמן מראש - הם זוכים לפיתוח אמנותי של ממש. גם המגילות האמנותיות עצמן מופקות על-פי הזמנה אצל ציירים וחרשי-נחושת שונים.
אמנות יתרה מגילות מקושטות בציורים נפוצו במיוחד בתקופת הרנסנס, שהרימה בתוך כך את היהודים מחשכת הגטו ועוררה את ליבם לצורות קלאסיות נאות. מצוי גם מספר לא-מבוטל של מגילות עתיקות מאוד, שמוצאן מספרד ואיטליה, אלא שעד היום הן לא זוהו, גם האמנים שעיטרו אותן, מקומם וזמנם המדויק, אינם ידועים.
עם זאת נמצאו פיתוחי-יד אמנותיים על תוכן סיפורי המגילה, מעשי-ידי חרשי-עץ, נחושת ושנהב, שהושקעו בהם כישרון רב ואמנות יתרה. מצויים ביניהם גם קישוטים בנקודות-עט, מתקופה מאוחרת ובאחדים מהם רשום בנקודות אלה אף שם האמן.
במרוצת המאות ה-17 וה-18 הופקו בידי אמנים שונים מגילות מעוטרות עם פיתוחי-נחושת. אלה התחבבו במיוחד על-ידי משפחות יהודיות מכובדות, שנתנו לאמן לפתח בתחילת המגילה ובסופה דגם-נחושת אמנותי הנושא את שמו של ראש המשפחה. מגילות אלה קושטו בתמונות מרהיבות. יש מהן המעוטרות במראות-נוף של נחלים, פרחים ועצים, בעוד אחרות מעוטרות במדליונים שונים.