X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק הדין בנוגע לצווי איסור פרסום בעידן האינטרנט, מאזן כראוי בין המציאות התקשורתית החדשה לבין החובה לשמור על החוק ועל צווי בתי המשפט. ואנו נוסיף: רשויות אכיפת החוק חייבות להקפיד על קיומו גם בפינות אליהן קשה להגיע
▪  ▪  ▪
לא שטח הפקר [צילום: AP]

קל לבוא ולומר, שבית המשפט העליון מפגין שמרנות וטומן את ראשו בחול לנוכח מהפכת האינטרנט. להוציא צווי איסור פרסום כאשר כל זב ומצורע יכול להפר אותם בכל בלוג נידח? נו, באמת. ואולם, פסק הדין שכתב השופט עוזי פוגלמן הוא למעשה מלאכת מחשבת של איזונים, שמעל להם מתנוסס עיקרון יסוד: כולם מחויבים בשמירת החוק.
פוגלמן כלל אינו מתעלם מן הקלות בה ניתן להפר צווי איסור פרסום. להפך: המסקנה המעשית שלו היא, שעל בית המשפט להביא אותה בחשבון כאשר הוא מחליט האם להוציא צו איסור פרסום על שמו של חשוד, ואם כן - האם ניתן להסתפק בכך, או שמא יש לאסור גם פרסומם של פרטים מהחקירה העלולים להביא לזיהויו.
בהקשר זה חשוב ביותר לשים לב לכך, שבית המשפט העליון אינו משנה במילימטר את נקודת המוצא: ככלל יפורסמו שמותיהם של חשודים, ורק נזק חמור בצורה יוצאת-דופן שייגרם להם, יכול להביא את בית המשפט לאסור את הפרסום. כל שאומר פוגלמן (בהסכמת השופטים אסתר חיות ויצחק עמית) הוא, שיש לשקול את היקפו של איסור הפרסום, ולא את עצם מהותו, לנוכח האפשרות שמאן דהוא ינצל את האינטרנט כדי להפר אותו.
פוגלמן מבחין בצדק בין שני סוגים מרכזיים של פרסומים באינטרנט. האחד - אתרים ממוסדים ומסודרים, ואנו נוסיף: בעיקר אתרי חדשות. הללו מפעילים צוות מקצועי, שאחד מתפקידיו הוא לוודא את הציות לחוק. לצד האחריות הברורה המוטלת בכך על האתרים (בדומה לכל אמצעי תקשורת אחר), יש בכך גם הבלטת יתרונם: הם מקצועיים, אמינים ושומרי חוק.
הסוג השני הוא בלוגים, תגוביות, רשתות חברתיות ושאר מקומות בהם יכול הגולש לומר כמעט את כל העולה על רוחו. כאן יהיה הרבה יותר קשה לאכוף איסורי פרסום - אך הדבר עדיין אפשרי. חוץ מזה, אומר פוגלמן, רוב הציבור פונה לאתרים הממוסדים, ובין השורות הוא רומז שרוב הציבור גם מייחס פחות אמינות למה שהוא קורא למשל בפייסבוק.
מבחינה מעשית, יוצר פסק הדין שלבים מסודרים בנוגע לאיסורי פרסום. השלבים הללו חשובים מאוד לכל מי שנוגע לנושא - השופטים, עורכי הדין, החשודים ואמצעי התקשורת. ואלו הם:
1. ככלל - שמותיהם של חשודים והעבירות המיוחסות להם מותרים בפרסום.
2. על חשוד המבקש לאסור את פרסום שמו, מוטל להוכיח שייגרם לו נזק חמור בצורה יוצאת-דופן כתוצאה מהפרסום.
3. ככל שהחשדות בהם מדובר הם בעלי עניין ציבורי רב יותר - כך יגדל נטל הוכחת הנזק שעל החשוד. ככל שהנזק חמור יותר - כך יגדל נטל העניין הציבורי שעל מבקשי הפרסום.
4. חשש בעלמא מפני הפרת הצו באינטרנט אינו עילה להימנע מהוצאתו.
5. חשש של ממש מפני זליגת השם לאינטרנט, במיוחד כאשר מדובר בפרשה בעלת עניין ציבורי רב, צריך להילקח בחשבון בידי בית המשפט. במקרה כזה, יכול בית המשפט להרחיב את איסור הפרסום, כך שיחול גם על פרטים מן החשדות שיש בהם כדי לזהות את החשוד.
יורשה לנו להוסיף נקודה חשובה מאוד, בה לא עוסק פסק הדין משום שלא נדרש לכך. על רשויות אכיפת החוק להקפיד על קיומם של צווי איסור פרסום, גם באינטרנט וגם באותן פינות שקשה להגיע אליהן. מי שמתנגד לאיסור פרסום - פתוחה הדרך בפניו לערער בערכאות המתאימות. אסור להפוך את האינטרנט לשטח הפקר, בו כל אחד אומר כל דבר, תוך התעלמות בוטה וחצופה מן החוק ומהוראותיו של בית המשפט. זה איננו חופש; זוהי הפקרות.

תאריך:  25/02/2013   |   עודכן:  25/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
עתיקות היהודים שייכות להיסטוריה הפלשתינית, משום שהעברים הקדמונים היו פלשתינים, כמו גם הכנענים, היבוסים וכל יתר העממים הקדמונים. לכן, אל תשאלו כיצד ניתן להיות בו-זמנית גם פלשתינים ('פלשתים') שהיו בני הגזע הארי (פולשים מאיי יוון) וגם בני ישמעאל בן אברהם שהיה שמי
יחיאל אמיתי
אני מציע לגייס קבוצות של צעירים חרדים למספר חודשים בלבד על-מנת שיעברו אימונים צבאיים ויוכשרו כחיילים קרביים, כשבסופם יחזרו לספסלי הישיבות, אך בעת חירום יצורפו לכוחות הלוחמים של צה"ל
דקל-דוד עוזר
תוצאות הבחירות, שבהן ניתן למפלגת יש עתיד 19 מנדטים, לשס וליהדות התורה 18 מנדטים ובאמצע 13 מנדטים לבית היהודי, הביאו אותנו לנקודת שבר חדשה ביחסים בין ה"חילונים" לבין ה"דתיים" בישראל. לפני 200 שנה לערך החל תהליך ההפרדה במרד ההשכלה. כעת הגיע הזמן שהתומכים במדע יחזרו לחיק היהדות. הגיע הזמן לאחד את היהדות ולהקים את הזרם היהודי-חילוני
אפרים הלפרין
אובמה היה בטוח שהוא מביא את פולארד כמתנה לראש הממשלה לפיד, ועכשיו הוא צריך להביא אותו לביבי. אז האם אובמה בוגר מספיק כדי להבין שלא הוא שולט כאן אלא עם ישראל? והאם הוא בוגר דיו כדי לומר שפולארד ריצה כבר את עונשו? ימים יגידו
ד"ר רון בריימן
כאשר נתניהו מתנכר לבית היהודי, לפני הבחירות ולאחריהן, וכאשר הוא מכניס "סוסה טרויאנית" לממשלתו המתהווה - הוא משדר מסר מדאיג לאזרחי ישראל, המצפים ממנו לאופק מדיני ליהודים ולא לאויביהם. משימתו של נתניהו היא סיכול ממוקד של ה"פתרון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il