X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על הציונות הדתית הפוליטית, קרי 'הבית היהודי', 'האיחוד הלאומי' לנקוט עמדה ניטרלית, שיסתדרו הצדדים לבדם ומה שיוסכם ביניהם - מקובל עלינו, פוליטית. איננו נמצאים כרגע בסיטואציה של "לחנך את החרדים", ואם בג"צ השליך אבן - שיסתדרו בלעדינו
▪  ▪  ▪
גיוס חרדים. שיסתדרו בלעדינו [צילום: פלאש 90]

הזוי
בעת כתיבת השורות דומה כי המשוכה הגבוהה ביותר להרכבת קואליציה ממשלתית היא מיתווה הגיוס החרדי. בעיני זה הזוי, אבסורדי ו...פורימי. זה הנושא, בה"א הידיעה, עליו תיכון או תימוט ממשלה בישראל, כאילו גזירות המן הפרסי כבר בטלו מן העולם, ואנחנו נמצאים בניו-זילנד, באיים הקנריים או על כוכב הלֶכֶת צדק. גם אם נקרא לנושא הקריטי 'שויון בנטל', ולצד הגיוס נסמיך את ההשתלבות בכח העבודה - עדין נישאר הזויים, אפופי עדלאידע ונעדרי פרופורציה לאומית.
דבריי מכוונים בעיקר כלפי קברניטי ה'בית היהודי', שאני מתגורר בו. ואומר את אשר בפי במשפט הפתיחה: הדיון איננו מענייננו בהיבטו הפוליטי-קואליציוני, ואנו מתעברים על ריב לא לנו. גם אם נרויח בפוקר המשא-ומתן המתנהל בימי כתיבת השורות, עדין נצא קרחים מכאן ומכאן, בתוך הבית ומחוצה לו. אם נציע את המיתווה שלנו לא נזכה לחיבוק משום צד, ובתוכנו נתפתל בין הפלג החרד"לי ליותר ליברלי, ועוד נכונו לנו מריבות כאלו.
עמדתנו בנושא זה צריכה להישמע בקול צלול בשדה האידיאולוגי והחברתי, ושם בלבד. על הציונות הדתית הפוליטית (להלן: 'אנחנו', קרי: 'הבית היהודי האיחוד הלאומי') לנקוט עמדה ניטראלית; שיסתדרו הצדדים לבדם ומה שיוסכם ביניהם - מקובל עלינו, פוליטית. איננו נמצאים כרגע בסיטואציה של "לחנך את החרדים", ואם בג"צ השליך אבן - שיסתדרו בלעדינו. בעיני משול הדבר שלא נצטרף לקואליציה עד שהחרדים יאמצו את לימודי הליבה.
גשר או מיקס
ואנפץ מוסכמה שגדלנו עליה; אינני יודע מי טבע את הסיסמה שהציבור הדתי-לאומי הוא 'גשר' בין הציבור החרדי לחילוני. אמיתה זו מועלית בעיקר כטפיחה עצמית על שכמנו: "אנחנו הגשר המקשר בין הצדדים"; "בכוחנו להביא לקירוב הדעות" וכיוצא באמירות נוסכות-גאוה מעין אלו. היגדים אלו נשמעים בעיקר/רק בקרב דוברי המחנה 'שלנו', וכמדומה שראשי הגשר משני צדדיו אינם מאמצים קביעה זו. אכן, אם הכוונה בהיותנו 'גשר' היא שאנו נטועים באמצע, ויש לנו 'מילה' הן עם החרדים והן עם המסורתיים והחילוניים - סביר וניחא. אכן אנחנו שם; מאמינים בשילוב תורה ומדינה, יהדות ולאומיות, דת ודמוקרטיה, חוקי הקב"ה וזכויות האדם - כמורכבות יחודית מופלאה. אבל אם הכוונה בסיסמת ה'גשר' למעמד של מגשר המסוגל לתווך בין הצדדים - אין זו אמת. אנחנו מסתדרים בערך עם כולם, וחלקים מתוכנו מרגישים קירבה להכא או להתם, אך איננו יכולים להניע אותם להסתדר ביניהם.
ללא ספק, יש לנו משנה ברורה שלנו בסוגיית הגיוס והשתלבות בכח העבודה ובכלל, והסרוגים והסורגות בצה"ל ובכל תחום בחיינו יוכיחו! אני תומך בפה מלא ובכל לב בהשקפת עולם שילובית, אך איננו יכולים לכפות השקפתנו על המיגזר החרדי, ואני מציע לא לעשות זאת בכח פוליטי. וכבר רמזנו כי הסקאלה העצמית 'שלנו' משתרעת מ'חרדל' עד 'לייט' בואכה חילוניות.
ברית בנט-לפיד
ומכאן היגד פוליטי ישיר בקשר ל'ברית' המכונה 'בנט-לפיד'. בעת כתיבת השורות היא נחזית כמוצקה, ומשמשת כמכפלת כח והעצמת מנדטים, ו"טובים השנים מן האחד". כמשחק טקטי מחושב בבורסה הפוליטית ובשוק ההון-סיכון - זה נשמע מוצלח (בעת כתיבת השורות). מאידך, אם ה'ברית' מצביעה על תוכן משותף, מלבד אינטרס, אזי 'מיתווה גיוס' או 'שויון בנטל' אינם פלטפורמה נכונה. ועד כה לא שמעתי שום רקע אחר לברית זו; האם בנט-לפיד מסכימים לקוי היסוד פוליטיים בסוגיית שלום וביטחון? או שמא מתואמים במדיניות הכלכלית וקיצוב בתקציב? וסוגיות נוספות במרחבי 'דת ומדינה' - האם הן כלולות ב'ברית'? דומה כי ה'ברית' מתמקדת ר ב'אויב' המשותף, המסרב לשאת בנטל. זה צורם ולא ערב לאזניי.
לפיכך, על משמרתי אעמודה; עלינו להישאר בעמדת ניטראליות כלפי ריב זה. שלפיד יסתדר עם החרדים ואנחנו נענה אמן! ממילא הפתרון לא יהיה ערכי אלא נוסחה מפותלת המרבעת מעגל או מעגלת משולש. וכבר כתבתי במדור זה כי אינני רואה דרך כלשהי לשילוב הערבים בנטל, וגם לא למכסות שהיא משימה בלתי אפשרית לראשי ישיבות שיצטרכו לדון דיני נפשות ולדחות נפש מפני נפש.
הדברים נכתבים בפורים, ואסוציאטיבית נזכרתי בפסוק החותם את מגילת אסתר בו נאמר שמרדכי היהודי היה "רצוי לרוב אחיו", "ולא לכל אחיו, מלמד שפירשו ממנו מקצת סנהדרין" (מגילה טז,ב). והסביר רש"י: "לפי שבטל מדברי תורה ונכנס לשררה", דהיינו לשירות לאומי ולאחריות על העם. פורשים אלו זכרו לו כנראה גם עוון נעורים של לימודי 'ליבה' ושפות: "בגתן ותרש היו מספרין בלשון טורסי... והן לא היו יודעין כי מרדכי מיושבי לשכת הגזית היה, והיה יודע בשבעים לשון". (מגילה יג,ב).

תאריך:  26/02/2013   |   עודכן:  26/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתווה הגיוס לא ענייננו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ביטול ההסדר, הנח"ל, ושרות לשנה
ה.א.  |  27/02/13 23:05
2
חייבים אלוף חרדי
הבמ"לים  |  28/02/13 08:54
3
ששת הרמטכ"לים האחרונים
מהשמאל  |  28/02/13 09:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 33
עידן יוסף
סקר: לרוב מצביעי המפלגות החרדיות לא אכפת להתפשר על עקרונות בדרך לכניסה לממשלה    רוב מצביעי יש עתיד והבית היהודי סבורים אחרת
חיים שאולזון
סבורים שיש להתכונן לאפשרות שלא תהיה פשרה בנושא הגיוס    בשלב ראשון יעזבו את הארץ בחורים בני 17, בטרם יגיעו לגיל הגיוס
עידן יוסף
יש עתיד והבית היהודי דורשות ממשלה צרה לכמה חודשים ללא לבני שבה יקדמו חקיקה שתאפשר מימוש הבטחותיהן    מקורב לראש הממשלה: ממשלה צרה - צרה צרורה    גורמים בליכוד: אם לא תישאר ברירה - שניהם יהיו בחוץ, לטובת יחימוביץ'
עקיבה לם
הבעיה של ראש הממשלה הנכנס כה גדולה, עד שגם אם יוביל שינויים משמעותיים עבור בעיית השוויון בנטל, מצוקת הדיור או בעיית יוקר המחיה, לא ברור אם יוכל באמת הליכוד לזקוף לזכותו את ההישג
אפרים הלפרין
כולנו חולמים באספמיה, כאילו לפיד אמר "אברה קדברה" והחרדים יתחילו לשרת. קשקוש בלבוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il