X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עגלי זהב וכסף משבשים דעתם של רבים כבר במדבר היה עגל זהב אחד ועל כך כמעט הושמד העם כולו
▪  ▪  ▪
כשלו בחטא הנורא

כשקוראים על עגל הזהב והכסף המשבש התנהגותם של שואפי שררה וממון במקומותינו, אפשר לעשות הפסקה בפרשת השבוע הזה, פרשת כי תישא, וללמוד על מנהיג מסוג מיוחד. נקי כפיים, נאמן ואוהב את עמו ישראל עד כדי מסירת נפשו עליו. מנהיג שהציל את עמו מפני עונש הכיליון על חטא עגל הזהב שייצר לעצמו.
זהו המנהיג משה. אותו משה בעל הרחמים שעליו מספר המדרש: "כשהיה משה רבינו רועה צאנו של יתרו במדבר, ברח ממנו גדי, ורץ אחריו עד שהגיע לחסות. כיוון שהגיע לחסות, נזדמנה לו בריכה של מים ועמד הגדי לשתות, כיוון שהגיע משה אצלו, אמר: אני לא הייתי יודע שרץ היית מפני הצמא, עייף אתה! הרכיבו לאותו גדי על כתפו והיה מהלך. אמר הקדוש ברוך הוא: יש לך רחמים לנהוג צאנם של בשר ודם כך – חייך, אתה תרעה את צאני ישראל" (שמות רבה ב, ב).
וזהו הסיפור:
כשעלה משה רבנו אל ההר כדי להוריד את התורה לעם ישראל השתהה שם יותר מידי לטעם העם.
בני ישראל חסרי הסבלנות, חסרי המנהיג למספר ימים, התקשו להסתדר בלי מנהיגות חזקה ומובילה, מגוננת ומכוונת. הם החליטו לייצר לעצמם מנהיג משלהם. מנהיג כפי שהכירו בארץ עבדותם, בארץ של עבודה זרה, בארץ מצרים.
הם דרשו מאהרון הכהן לעשות להם מנהיג כזה, לייצר להם פסל אותו יוכלו לעבוד בינתיים. וכך נוצר עגל הזהב. והעם חגג - "וישב העם לאכול ושתו ויקומו לצחק" (שמות לב, ו).
ככה העם שהוצא מצרים ביד חזקה ובזרוע נטוייה שכח מהר מאוד את הישועה הזאת, את הנסים הגדולים שנעשו לו, את ההבטחות שניתנו לו, את החלום על גאולה.
העם ביקש סיפוקים מיידים.
בני ישראל היו בטבעם עדיין אותם אנשים עבדים קשי יום שלא הורגלו בעצמאות מחשבתית וברוח גבוהה וכשמשה לא היה לצידם הם כשלו בחטא הנורא וה' מבקש להשמידם.
והוא אומר למשה: ""הנח לי ויחר אפי בהם ואכלם (אשמידם) ואותך אעשה לגוי גדול", אמר משה: דבר זה תלוי בי – מיד עמד ונתחזק בתפילה וביקש עליהם רחמים" (ברכות לב, א). כי משה אינו מעוניין להיות לבד "גוי גדול" הוא קשור לעם הזה וגורלו קשור בגורלו.
ומשה, שליח ה' להוצאת העם ממצרים מתגלה כאן כמנהיג אמיתי, מנהיג המגן על עמו. הוא מתגלה בכוחו ובדאגתו לעם:
בשלושה פסוקים הוא נושא נאום סניגוריה גדול על עם ישראל:
"ויחל משה את פני ה' אלוקיו ויאמר:
למה ה' יחרה אפך בעמך
אשר הוצאת מארץ מצרים
בכוח גדול וביד חזקה?"
לעומת דברי ה' שאמר למשה "כי שיחת עמך" (שמות לב,ז) משיב לו משה את העם ואומר: "למה יחרה אפך בעמך" ומזכיר לו את כל אשר עשה ה' לעם הזה שהוציאו ממצרים בכוח גדול וביד חזקה.
"למה יאמרו מצרים לאמור:
ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים
ולכלותם מעל פני האדמה,
שוב מחרון אפך
והנחם על הרעה לעמך" (שמות לב, יב)
מה יאמרו על כך המצרים? בשביל זה הוצאת אותם, כדי לעשות עימם רע? והוא מבקש מה': "שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך" שוב מזכיר משה לקב"ה שעם ישראל "עמך" הוא.
והפסוק השלישי - הזכירה, מה שהבטיח הקב"ה לאבות הקדושים:
"זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך,
אשר נשבעת להם בך ותדבר אליהם:
ארבה הרבה את זרעכם ככוכבי השמים,
וכל הארץ הזאת אשר אמרתי
אתן לזרעכם ונחלו לעולם" (שמות לב, יג)
ה' מקבל את דברי הסניגוריה הזאת ומיד: "וינחם ה' על הרעה אשר דבר לעשות לעמו" (שמות לב, יד). משה קיבל דחייה לעונש ההשמדה.
אבל כשהוא רואה את הנזק הגדול מקרוב, את העגל שעשה העם עולה הוא שוב לה' כדי לבקש סליחה וכפרה על העם... וכאן בהכנעה ובמסירות נפש גדולה הוא אומר: "ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא מספרך".
"שיותר קל לו המוות ולא לראות בפורענויות של ישראל" ( רב סעדיה גאון) איני כדאי לחיות אם כשלתי ככה בהנהגת העם הזה - עתידו שלו ועתידו של העם אחד הוא בעיניו.
ואז באה תשובת ה', התשובה המחברת בין העם למשה, הזוכרת את שליחותו הנאמנה של משה בהוצאת העם ממצרים ומזכירה את ההבטחה שניתנה לאבות:
"לך עלה אתה והעם
אשר העלית מארץ מצרים
אל הארץ אשר נשבעתי לאברהם ליצחק וליעקב
לאמור לזרעך אתננה" (שמות לג, א)

תאריך:  28/02/2013   |   עודכן:  28/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עגל הזהב ומנהיגות אמת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האליל החלול השתלט אז והיום!!!
ה.א.  |  1/03/13 09:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
דחיקת הקץ היא מתכון לייאוש. היא יוצאת לדרך באמונה ממוקדת-מטרה, בביטחון כי יכול אדם לרתום כל כוחות הנפש, הליכותיו, חלומותיו, תפילותיו, ליצול עגלת חייו להעמיס עליה את ההיסטוריה, להחישנה, ולדהור איתה במעלה הזמן. היא נגמרת במפח. אבל אימת הנטישה, החרדה שמא ייוותר האדם בעוניו כותשת את התבונה לאבק, ומאבק זה, נולדות הזיות
אברהם פכטר
יש קווים משותפים וקווים מנוגדים בין שני האירועים. המשותף, כולם מתחפשים, חלקם למה שרצו ולא יכלו להיות שאילו האחרים, משחקים במדינאים ופוליטיקאים שחושבים שיכולים להביא הסדר מדיני. לא צריך להיות פרשן מפורסם כדי להבין, שביקור הנשיא אובמה, עומד מאחורי כל התרחישים, ההצהרות והאיומים באינתיפאדה
אפרים כהנא
המחאה הצודקת על אי השוויון בחלוקת הנטל הכרוך בשירות צבאי או לאומי והחלתו על מגזרים נוספים, דוגמת חרדים וערבים, מסיט את המיקוד מסוגיה מהותית עוד יותר    האם בישראל של 2013 יש צורך בשרות חובה?
יוסף קנדלקר
זה כבר הפך להיות מקצוע, אפילו ראיתי פלאייר (או מנשר, בעברית תקנית) שפותר חצי מבעיות הנישואים    למה אני מתכוון? אני מתכוון לזה שתמורת תשלום, סמלי כמובן, יש סוף סוף, מי שייקח לך את הזבל מפתח הדלת
יהודה קונפורטס
Waze הישראלית הסבה הרבה אושר וגאווה עם בחירתה ליישום הטוב ביותר בתערוכת המובייל MWC 2013 בברצלונה    האפליקציה כחול-לבן יצרה מהפכה עולמית, עם 40 מיליוני משתמשים ושינויים בהרגלי הנהיגה שלנו - ועם זאת אסור לשכוח שמדובר בתוצאה חיובית נוספת של אומת הסטארט-אפים, אותה יש להמשיך ולטפח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il