X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחלוקת בין יש עתיד לחרדים היא לא על הגיוס, אלא על קבלת הרעיון הציוני עם זאת, דיאלוג שסובב סביב ה"מה" ולא סביב ה"איך" גורם נזק אדיר לתהליכים שמתחוללים בחברה החרדית, דווקא כשפניה לשינוי
▪  ▪  ▪
אין שנאה אלא "רצון להושיט יד". הרב שי פירון, מפלגת יש עתיד [צילום: פלאש 90]
שינויים איטיים
טבעה של חברה שמרנית - ובמיוחד אולטרה שמרנית - ששינויים מתחוללים בה באיטיות. אבל הם קורים. המגמה ברורה: בדור הבא רוב החברה החרדית יעבוד וישרת - אם בצבא ואם בשירות האזרחי. דרושה סבלנות. ואמונה

1. הקמת הממשלה מתעכבת. מזמן יכולה הייתה לקום ממשלה לאומית רחבה עם הבית היהודי ויש עתיד, עם החרדים והתנועה של ציפי לבני. הבעיה היא הווטו שיש עתיד הטילה על צירוף החרדים. אפשר להקשיב לכתבי המפלגות על האינטריגות שאכן קיימות ברקע; אבל משיחות עם בכירים בשני הצדדים, מצטיירת מחלוקת עקרונית בין הדוגלים באבולוציה לדוגלים ברבולוציה.
אין חולק שההסדר בין המדינה לחברה החרדית דורש תיקון והסדרה. השאלה היא אם רוצים זאת עכשיו או מוכנים להתאזר בסבלנות.
הרב שי פירון מיש עתיד אמר לי: "הוויכוח האמיתי עם החרדים הוא על הריבונות. אמרו לנו שזה סיפור של לומדי תורה. זה לא. זה סיפור של ההכרה בציונות, במדינה. יש פה בעיניי מעשה מאוד בעייתי - להיות יו"ר ועדת הכספים ולקבוע סדרי עדיפות כלכליים של עם ישראל זה בסדר; אבל לקחת אחריות במובן העמוק של המילה ולהגיד אני חלק מהסיפור הזה - פה מתחילים להיות בבעיה השקפתית. את זה אני לא יכול לקבל". עוד אמר הרב פירון: "בשיחות סגורות הם אומרים לי, מה שאתה מבקש הוא שנודה בטעותנו - ציונות לא ציונות, מדינה. חשוב על תפיסת העולם הליטאית - לא סתם הם רק סגני שרים. כשאנחנו אומרים שמוכנים להגיע לפשרות מפליגות במבנה ולא במהות - התוצאה: שס בחוץ, בלי חרדים".
פירון ציטט את חכמינו: "אין חבוּש מתיר עצמו מבית האסורים"; "חייבת להיות פה טראומה נקודתית, כדי להתחיל לדבר באמת. נקים ממשלה לחצי שנה (בלי החרדים). אנחנו מוכנים לשמור להם תיקים! אבל בינתיים נניע את המהלך". פירון שב והדגיש שאין פה שנאה כמו בימי שינוי העליזים, אלא "רצון לבנות, הושטת יד".
2. אני מאמין לו. באמת. ובכל זאת, מדובר בדחיקת הקץ. בבית המדרש שבו למד הרב פירון הודגש העיקרון ההיסטוריוסופי של "גאולה קמעה קמעה". האמונה בתהליכים היסטוריים ארוכי טווח, ולא בקיצורי דרך. הדברים אמורים גם ביחס לנפתלי בנט ולציונות הדתית.
להתעקש עם החרדים על ה"מהות" זה להאמין שאפשר להכריחם לוותר על עיקרון מכונן באמונתם.
זה לא יצלח, אלא יגרום נזק אדיר לתהליכים החשובים המתחוללים בחברה החרדית. מבחינה גיאוגרפית, החרדים מזמן אינם ממוקמים בשני מרכזים עיקריים, אלא מפוזרים על פני כל הארץ.
נכון שהקהילות מסתגרות, אבל לא כמו פעם. הפיזור הרב החליש את מוקדי השליטה הרבניים ואיפשר ליוזמות מקומיות להתחזק. עוד גורם הפיזור להיחשפות החרדי לחברה הכללית המקיפה אותו, לתנאי חייה. פעמים רבות זה ממש מעבר לרחוב.
ביחס להשכלה כללית, החברה החרדית רואה כיום בחיוב רכישת תארים אקדמיים ומקצוע. הוויכוחים החריפים של חרדים עובדים עם הקו השלילי שהוביל "יתד נאמן" נגדם, מעידים על עוצמת השינוי. לולא השינוי, לא נדרש ביטאון החרדים הליטאים להתנגד בצורה כה תקיפה.
אפילו סוגיית הדרת הנשים, שעלתה במלוא עוזה בשנים האחרונות, מעידה ההפך מביטוייה בתקשורת. כל חוקר שו"ת יודע שבמקום שמתגלות תקנות רבניות מחמירות בהלכות צניעות, אין הדבר מעיד על הקצנה, אלא ההפך - שהחברה עברה שינוי רציני. דבר זה הזעיק חלקים בממסד הרבני לפרסם תקנות נגדיות. במונחים היסטוריים, החברה החרדית יותר ליברלית משהייתה בעשורים קודמים. התהליך ברור.
3. גם בשיח החרדי - צריך להיכנס לאתרים החרדיים כדי להבין שמתחוללת דמוקרטיזציה של השיח. הטאבו נשבר מזמן - יש ביקורת חופשית על ההנהגה הרבנית ועל מנהגים שנחשבו מקודשים. זאת אינה ביקורת שנועדה לשבור את האמונה, אלא ביקורת פנימית הנוגעת לנקודות רבות בחיי החרדי. בחברה המקדשת את המילה והפסק ואת ההיררכיה הרבנית - מדובר במהפכה, לא פחות.
במישור הפוליטי - לא סוד הוא שהרחוב החרדי מעורב בפוליטיקה הישראלית הרבה מעבר לעיסוק סקטוריאלי בתקציבי הישיבות. אכפת לחרדים מה חושב עליהם הציבור. גם המושג "כבוד ישראל" - במובן של כבוד מדינת ישראל - לא זר יותר. אכפת לו מהסכסוך עם העולם הערבי והפלשתינים.
הרב פירון אומר שלא הוגן שחרדי יעמוד בראש ועדת הכספים ויחליט על סדרי העדיפויות הכלכליים שלנו, בעוד שאינו מקבל מהותית את הרעיון הציוני; ואני אומר שהיא הנותנת. העובדה שיו"ר ועדת הכספים חרדי מביאה אותו בהכרח להתעסק בסוגיות כלל ישראליות ולא מגזריות. יתרה מזו, הוא לא עושה זאת כמי שכפאו שד, אלא ברצון. אכפת לח"כ משה גפני מכלכלת ישראל. כך באשר לסגן שר הבריאות, משה ליצמן. אומנם אידיאולוגית הם לא מוכנים (עדיין) לקבל תואר שר, אבל בפועל ליצמן שימש שר בריאות טוב, שזכה לשבחים משלל סיעות. כשליח החברה החרדית, ליצמן התעסק בבעיות כלל ישראליות, שנגעו לבריאות כל האזרחים. הוא היה הכי פחות סקטוריאלי בקדנציה הזאת. זה לא מקרה. ועוד לא דיברנו בשס, ששברה את הטאבו על ישיבה בממשלה ובקבינט, ושריה נושאים באחריות להחלטות מדיניות וביטחוניות הרות גורל.
4. השינויים הללו מגובים בעשרות מחקרים שנערכו על החברה החרדית. אי-אפשר לפטור את המהלך המקיף הזה כאילו הכל עומד על עומדו ומוכרחים לפוצץ את הסיפור. טבעה של חברה שמרנית - ובמיוחד אולטרה שמרנית - ששינויים מתחוללים בה באיטיות. אבל הם קורים. המגמה ברורה: בדור הבא רוב החברה החרדית יעבוד וישרת - אם בצבא ואם בשירות האזרחי. דרושה סבלנות. ואמונה.
חשוב להתווכח עם החרדים על "מהות", כדברי הרב פירון; אבל זה שייך למלחמת הדעות, לתחום הרוח והמחשבה, לא לפוליטיקה. כאן צריכים להקים ממשלה, ואסור שהחרדים יודרו ממנה. דווקא כשפניה של החברה החרדית לשינוי.
זה מעשה לא אחראי מבחינה היסטורית. החרדים מבינים שמה שהיה לא יהיה. גם הם קוראים את תוצאות הבחירות. הרחוב החרדי בשל לפתרון. אבל סוגיית השוויון בנטל צריכה להתקבל תוך שיתוף אמיתי וכן של נציגי החברה הכללית עם החרדים. אין פה "קומבינה" וניסיון "למרוח", אלא הכרה בתהליכים ארוכי טווח ובאחריות שלא לפגוע בהם בשל חישובי קיצים.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 1.3.13)
תאריך:  01/03/2013   |   עודכן:  01/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גאולה מופיעה קמעה קמעה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אין יותר שלם מכלי שבור
שלום עליכם  |  1/03/13 16:01
2
הבעייה עם החרדים - האמינות .
נירון קיסר   |  2/03/13 10:48
3
הי, ביבי: הובסת בבחירות !
עזרא מנצור  |  2/03/13 19:24
4
מדוע יהודים אמורים להמיר את דת
קורןנאוה טבריה  |  3/03/13 09:21
 
- תגובה
תובנותINSIGHT  |  3/03/13 13:31
 
- נאוה קופי של עובדיה בטירלול
נירון קיסר  |  3/03/13 14:03
 
- שתי הדתות- דיזלבע דרעק
לנאוה תשובה  |  3/03/13 15:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
מכתב גלוי אל נפתלי בנט: רשמתי לפניי שאתה חובב בלשים וחוקרים פרטיים, והם משמשים בידך אמצעי עזר להפוך בעל הבית היהודי שעל פיו יישק כל דבר, וכל יתר אנשי ההנהגה והח"כים הם דיירים לא מוגנים שניתן לסלקם מהבית בכל רגע נתון
נסים ישעיהו
אפילו אם נופלים לתהום, תמיד יש דרך לשוב לדרך הנכונה, להמתיק את המר. רק שכדי להצליח בכך, צריכים להכיר במצב האמיתי שנמצאים בו, שנפלו אליו, ולהתמרמר על מצבם
איתמר לוין
החוק מאפשר לקבל את עדותו של ש"ד, אך על ביהמ"ש לקבוע את משקלה. בנסיבות המיוחדות של משפט הולילנד, ההכרעה בשאלה זו אינה פשוטה. מצד שני, המשפט הגיע לנקודה בה בהחלט אפשרית הכרעה משפטית ועובדתית בשאלה האם היה שוחד
איתמר לוין
מצלמות הן כלי נשק לא פחות חשוב מאשר אמצעים לפיזור הפגנות    מדוע דווקא סרטים של שינאה עצמית ייצגו את ישראל בתחרות האוסקר?    שני פסקי דין שוב מגלים מחדלים וטמטום של המשטרה    הגיע הזמן לעשות שימוש מושכל בצילומים ממשחקי כדורגל    מתי באורח פלא התמלא האולם במשפט הולילנד?    וגם: המלצה חמה על מוזיאון נוסטלגי בעכו
צבי גיל
בהשוואה לתל אביב המוגדרת כ"עיר ללא הפסקה", ניתן להגדיר את ירושלים כ"עיר עם הפסקות רבות" אך בין אחת לשנייה אנו שומעים ורואים הפגנות צעקניות בכיכר השבת, מודעות נגד ביזוי שם שמיים, פשקווילים נגד פריצות, נגד לבוש לא צנוע, יידוי אבנים באוטובוסים והדובדבן בפסטיבל הזה- העלאה באש של פחי אשפה. באחרונה שקט    עיר האלוהים, של סיינט אוגוסטין, המבשר את עידן תרבות המערב החדשה שבמרכזה הנצרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il