X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה התבשרנו שהבנק העולמי דחה את פרויקט התעלה/הצינור ממפרץ אילת לים המלח, פרויקט שהוכרז עליו בקול תופים ומחולות הן ע"י נשיא המדינה והן ע"י השר סילבן שלום...המאמר דלהלן נשלח אז (דצמ' 2008) למספר עיתונים ולא פורסם,כנראה לרצות את איש העסקים תשובה ונשיאנו פרס
▪  ▪  ▪
ים המלח. להתנער מגימיקים כושלים [צילום: ספנסר טוניק]

לפני מספר חודשים הושקה בקול תופים ומחולות, ע"י נשיאנו פרס ואיש העסקים יצחק תשובה חזון ה"תעלה הדרומית"- -השניים יצאו במצגות והצהרות על תעלה שתחבר בין מפרץ אילת לים-המלח,- -מה שכביכול יציל את ים-המלח מהתייבשות וגם יפתור אגב כך את הבעיה המסוכנת של ה"בולענים". ואפילו יותר מכך, הנשיא פרס ומר תשובה דיברו על פיתוח הערבה (מגורים ל-3 מיליון איש, הקמת בתי מלון ומרינות לאורך התעלה, קזינו ואיזורי נופש ועוד ועוד.) וזה לא הכל, הכי חשוב,שזה יקדם את ה"בייבי" של שמעון פרס: שיתוף פעולה אזורי עם מדינות המפרץ בכלל, וממלכת ירדן בפרט - והכל במימון הבנק העולמי..
מי שהתלהב מהחזון הנהדר הזה "שכח" 4 דברים חשובים:
  • הרעיון נבדק כבר לפני 20 שנה ע"י שר התשתיות דאז יצחק מודעי ז"ל, ונפסל בגלל עלותו הגבוהה (9 מיליארד דולר), משך הזמן הדרוש לביצועו (יותר מ-10 שנים) ובעיות הנדסיות מורכבות של הפרשי גבהים.
  • מדינות המפרץ כלל לא מתעניינות בפרויקט מסוג זה ולבטח לא תהינה מוכנות להשקיע במיזם שלמעשה מתחרה במייזמים תיירותיים דומים לשלהם.
  • לממלכת ירדן אין כסף לפרויקטים מעין אלה למעט הצורך הקיומי בקבלת מים לשתיה לתושבי הממלכה בכלל, ולתושבי רבת-עמון בפרט.
  • הבנק העולמי מעולם לא הבטיח לממן פרויקט זה וגם אין ביכולתו להכנס ולממן פרויקטים ראוותניים מסוג שכזה. למעשה הוא דחה אותנו בעדינות בעבר כאשר פנו אליו בנדון. (הם "בודקים" את הנושא.. כבר הרבה זמן..)
מסתבר כי לאחר ששקע האבק מעל הפנטזיה הזו, ולאחר שהתאוששנו מהמצגות היפות באינטרנט, לפתע נדמו התופים..אבל, שמענו "טיפטופים" לתקשורת מכיוון אנשיו של מר תשובה כי מדובר בעצם בחפירת תעלה רחבה בורך של מספר קילומטרים מאילת צפונה, (שאולי פעם תתחבר לים-המלח...) פירושו של דבר: הרחבת מפרץ אילת צפונה, והשבחת שטחי קרקע למלונות ולמגורים סביב ה"תעלה" הזו,- מה שלבטח יביא לתמורה יפה על מחיר הקרקע. דהיינו,- מדובר בסה"כ בפרויקט נדלניסטי בלבד!
דרושה התנצלות
נכון שאין כל רע בפרויקט נדלניסטי שנועד לקדם את התיירות באזור אילת, ולתת מקורות פרנסה ומגורים לאלפי אנשים, ורווחים נאים למר תשובה.. אבל מה לזה ולהצלת ים-המלח? איפה פה בכלל ים המלח והצלתו? נדמה לי שהתנצלותם של פרס ומר תשובה על ההונאה הציבורית הפירסומית הזו דרושה בדחיפות..ובכלל, היכן התקשורת לדרוש הסברים מנשיא ואיש עסקים מכובד על כל הפארסה הזו?
מצד שני אנחנו חייבים להתאושש מהמעוף הכושל הזה, להתנער מגימיקים תקשורתיים ולהביא מה שיותר מהר את המים לים המלח שמתייבש בקצב של מטר בשנה. מספיק לקשקש על חפירת מנהרות ותעלות מה,- דבר שיקח שנים רבות בעלות של מיליארדים (שאינם זמינים לכך). ולהתרכז באופציה היחידה הניתנת לביצוע :"האופציה הצפונית"!
מדובר בהנחת צינור ענק (או שניים) בדומה למוביל הארצי, שיוביל את מי ים-התיכון ממפרץ חיפה דרך ערוץ הקישון, ימשיך על קו-גובה 0 ,על תוואי רכבת העמק עד לבית-שאן (ומכאן שלא תהיה הלאמת קרקעות). בבית-שאן יש להקים תחנת כח שתנצל מפל מים של כ-200 מטר ! כך שיווצר שפע חשמל להתפלת חלק מהמים להשקיה ולשתיה, וחלק ממי-הים יועברו בצינור לאורך תוואי הירדן עד לים המלח. (אגב, אין כל אמת ב"אסון" מעירוב מי ים-תיכון במי-ים המלח..אולי זה רק יפריע קצת לחברה לישראל בעלת מפעלי ים המלח..).
עיקריה של תוכנית זו מבוססת על רעיון אדריכל המים של המדינה,-פרופ' לאודרמילק, הקוספציה הזו פותחה מאוחר יותר ע"י סגן ראש הממשלה יגאל אלון ז"ל (ועוזרו המהנדס גור) - בקיצור, התוכנית עדיין אקטואלית וניתנת לביצוע במהירות ובעלות נמוכה יחסית ע"י גורמים עיסקיים פרטיים. אבל, לך תחפש מעוף ריאלי אצל מנהיגינו לביצוע פרויקט לאומי זה?

תאריך:  07/03/2013   |   עודכן:  07/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצלת ים-המלח: בין ישראבלוף לפתרון ריאלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא יפריע
יונה סוקולובסקי  |  7/03/13 17:22
2
חייבים להזרים מי ים לצפון הים ל"ת
לא לדרום  |  7/03/13 19:46
3
יש לחדש הזרמת הירדן לים המלח
ערן גפני  |  13/03/13 12:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אסתרליס
במוזיאון ארץ-ישראל מוצגת כיו תערוכה בשם "אתיופיה - מסע אל ארץ הפלאות" - לא ארץ ישראל ולא בטיח. לי זה צרם, אינני מתנגד לתערוכה על הארץ ההיא אבל לא במוזיאון האמור לעסוק בדברים שונים
אפרים הלפרין
כל מה שצריך לעשות זה לחזור למצע של מפלגת לפיד ואז להביט במציאות הסחטנית שלה. אוי לנו ואבוי לנו מהפוליטיקה החדשה, פוליטיקת הריאליטי החולה והמנוון
גלעד קדומים
בקרב הדתיים הלאומיים או הציונות הדתית, כל אחד והכינוי המועדף עליו (כן כן, "הציבור שלנו" בכללותו, כסטריאוטיפ) שולטת ברמה התפיסה הידועה הנוגעת לחרדים וסוף סוף היא גם יוצאת לאור לעיני כל - זה הם התחילו!
נסים גבאי
איך שלא תגלגלו עיניים, איך שלא תכבסו את המילים, ועם כל רצונכם לחזק עמדתכם בבחירה הנכונה שבחרתם בבחירות האחרונות - את התוצאה ההרסנית הבלתי אפשרית, בלתי אפשרי שאדם סביר יאכל ולבטח לא יעכל
הרב אליהו קאופמן
הסרת המעטפת הלאומנית מהחרדים - שמנהיגיהם מאיימים כנגד תקציבי ההתנחלויות, לא נעשתה משום שהחרדים הציונים חזרו הביתה באמת, להשקפות של מונקש, בריסק, סאטמר, אלא משום שעידן ה"מלחמה היא חיינו אבל לא בשבילנו" פשוט נגמר. בצבא הציוני למדתי את המשפט המסכם את האירועים האחרונים שבהם שס ו"יהדות התורה" הפכו ל"יונות צחורות":"מה שלא נכנס דרך הראש , נכנס דרך הרגלים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il