X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארץ ישראל ("פלשתינה") היא ליבת ההיסטוריה, הדת, הלאום, התרבות והשפה היהודיים ל"פלשתינה" תפקיד זניח בהיסטוריה הערבית/מוסלמית
▪  ▪  ▪
עם, היסטוריה וגיאוגרפיה יהודיים [צילום: פלאש 90]

בניגוד לתובנה המקובלת, המונח "פלשתינה" התייחס - מתקופת התנ"ך עד 1948 - לעם, היסטוריה וגיאוגרפיה יהודיים, לשאיפות הלאומיות היהודיות ולבית הלאומי היהודי.
ב-135 לספירה ניסה הקיסר הרומי אדרינוס לחסל את הלאומיות היהודית, לעקור את הזיקה היהודית לארץ ישראל ולמחוק את השם "יהודה" מהזיכרון האנושי ע"י החלפתו ב"פלשתינה", כפי שניסה למחוק את "ירושלים" ע"י השם "אאליה קפיטולינה".
מ-1948, ובמיוחד מ-1967, הפך המונח "פלשתינה" למכשיר במערכה לדה-לגיטימציה של המדינה היהודית. באפריל 1950 שינתה ירדן את שמם של "יהודה ושומרון" ל"גדה המערבית" - ולא ל"פלשתינה" - כדי לקדם את הכיבוש הירדני ולהעלים את הקשר היהודי לערש ההיסטוריה היהודית. עד 1950 היו "יהודה ושומרון" השמות המקובלים של האזור.
מקור השם "פלשתינה" הוא "פלשת" ו"פלשתים" שמוצאם באיים האגאיים ופניקיה - ולא בחצי האי ערב - והיגרו לארץ ישראל במאה ה-12 לפנה"ס. "פלשתינה" מוזכרת בכתביו של ההיסטוריון היווני הרודוטוס מהמאה ה-5 לפנה"ס.
לפי פרופ' ברנרד לואיס, זקן ובכיר המזרחנים (International History Review, ינואר 1980), הניסיון הראשון להעניק שם לאתר הידוע כ"פלשתינה" היה בתקופת התנ"ך. האימפריה הרומית ניסתה לקעקע את השאיפות הלאומיות היהודיות וסיפחה את פלשתינה לפרובינציה הסורית. בשנת 400 לספירה חולקה פלשתינה ל"פלשתינה פרימה" - שבירתה קיסריה - ול"פלשתינה סקונדה" - שבירתה בית שאן. ירושלים נועדה לקמילה. לדברי לואיס, הכיבוש הערבי במאה ה-7 האיץ את הזנחת ירושלים והעלה את קרנן של רמלה, לוד וטבריה.
פרופ' לואיס כתב: "פילסטין (פלשתינה) ואורדון (ירדן) הפכו לאזורי משנה בסוריה הגדולה. פלשתינה נבלעה תחת שלטון הרומים, הבזנטים והמוסלמים. היא צצה מחדש תחת שלטון הצלבנים - ממלכת ירושלים... תחת שלטון ממשיכיו של סלאח א-דין, במיוחד בתקופת הממלוקים, האזור עבר תהפוכות טריטוריאליות... בירתו הייתה דמשק... העותומנים (מ-1516) קבעו את מקור הסמכות בדמשק. המונח "פלשתינה" - שהפכה לתת-אזור - לא היה בשימוש המוסלמים... השלטון הבריטי - מ-1917 - חידש את השימוש ב"פלשתינה"... שכלל את שתי גדות הירדן... ב-29 לנובמבר 1947 אימצה עצרת האו"ם החלטה (בלתי-מחייבת) לחלוקת פלשתינה ל-3 חלקים: מדינה יהודית, מדינה ערבית ואזור בינלאומי... (הערבים) התנגדו להחלטה ויצאו למלחמה למניעת יישומה... היחידה הטריטוריאלית 'פלשתינה' שהוקמה ע"י בריטניה נמוגה עם סיום המנדט הבריטי."
ארץ ישראל ("פלשתינה") היא ליבת ההיסטוריה, הדת, הלאום, התרבות והשפה היהודיים. ל"פלשתינה" תפקיד זניח בהיסטוריה הערבית/מוסלמית. לכן, בין היתר, ייעדה הצהרת שה"ח הבריטי בלפור, ב-1917, את פלשתינה - משני צידי הירדן - למדינה יהודית. ב-1922 אימץ חבר הלאומים את ההחלטה, אך צמצם אותה לצד המערבי של הירדן בחסות המנדט הבריטי. סעיף 80 של מסמך הקמת האו"ם - המאשרר החלטות של חבר הלאומים - כולל את המנדט הבריטי על פלשתינה שהועיד את האזור למדינה יהודית. תוקפו של הסעיף שריר וקיים.
מאות כפרים וערים ביו"ש נושאים שמות תנ"כיים - בעגה ערבית - ושופכים אור על ארץ ישראל בכלל, ויו"ש במיוחד, כערש ההיסטוריה היהודית. לדוגמא, בית לחם, חברון, א-דורא (אדוריים), א-רם (הרמה), ענתא (ענתות), בתיר (ביתר), בית חור (בית חורון), ביתין (בית אל), מוכמס (מכמש), סיילון (שילה), תקוע (תקוע), בורקן (ברקן), ועוד. ההתייחסות לנוכחות היהודית ביו"ש כ"כיבוש" מעוותת את המציאות ההיסטורית, המשפטית והמוסרית של האזור.

תאריך:  08/03/2013   |   עודכן:  08/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהי פלשתינה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
"אאליה" (קפיטולינה) הוא שמו  ל"ת
הפרטי של אדריאנוס  |  9/03/13 14:51
2
ו"סילוואן" שהוא "כפר השילוח" ל"ת
היהודי כל כך.  |  9/03/13 21:16
3
איך זה שקם כאן דור שלא מכיר את
קורןנאוה טבריה  |  10/03/13 06:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
המניין שלא התפלל, מעקב לממשלה שתהיה, נחש האופוזיציה והכל חוקי בפרקליטות המדינה
יחיאל אמיתי
ברק אובמה נשיא ארצות הברית חייב למנוע השתלטות החמאס על הרשות הפלשתינית, משום שסופו של תהליך זה מי ישורנו
ציפי לידר
פרשת ויקהל-פקודי: המשכן במהדורה חוזרת - מדוע?    מה לומדים מאדריכלי המשכן בצלאל ואהליאב?    ומה פשר ההופעה הסדרתית של השבת?    וגם: משה הממונה על הקופה הציבורית    על כל אלה ועוד בפרשתנו
הרב יאשיהו יוסף פינטו
רוענו הנאמן משה רבינו לקח איתו את לוחות הברית הראשונים, הורידם לארץ ושברם שם על-מנת שלא להשאירם להיות קטרוג על העם
נסים ישעיהו
השינוי המיוחל אמור להתבטא קודם כל בהסרת המחיצות הגבוהות שצמחו בין קבוצות שונות של יהודים. כלומר, כמו שכל בית נורמלי כולל טיפוסי אישיות שונים ודעות שונות ואף מנוגדות, והוא עדיין בית, כך הבית היהודי בארץ ישראל אמור לכלול ולהכיל את כולם באהבה ובאחווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il