X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שאלת החיים, כפי שנראה להלן, אינה שייכת למי שחפץ בחיים אלא למי שמבין את החיים, והמסקנה היא אחת: ככל ואני ממשיך להבין את המציאות שאני חלק ממנה כך אני ממשיך לחיות, פשוטו כמשמעו; ללא הפסק.
▪  ▪  ▪
כל שמבינים את המציאות כך ממשיכים לחיות ללא הפסק [צילום: פלאש 90]
   אלברט שבות
התורה נגד המדע (י')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ט')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ח')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ז')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ו')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ה')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ד')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ג')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (ב')

   אלברט שבות
התורה נגד המדע (א')

בפרק י' התמקדנו באחד העצמים שתלינו בו את השינוי בגרגר שלנו, ואני מדבר על כוכב השמש שפלט את הקרינה אשר השפיעה על הגרגר ושינתה את רכיביו. למען הרצף האנלוגי של המחשבה- אעתיק לכאן את הקטע העוסק בזאת:
ובכן הבה נתרכז באחד העצמים בו תלינו את השינוי בגרגר - כגון כוכב השמש שפלט את הקרינה אשר השפיעה על הגרגר. וכאמור קרינה זו לא נרשמה בפתח הצפי שלנו אלא שניה לאחר תחילתו, הווה אומר שחל בשניה הזו שינוי מסוים בשמש שהשפיע על הגרגר שעל פני כדור הארץ, ואת השינוי הזה שחל בשמש נתלה מן הסתם בעוד אחד מהכוחות המוכרים בטבע שמקורו בעצם זה או אחר ויכול להיות מחוץ לשמש או חלק ממנה. ואם נמשיך במנהרת היקום במטרה לעקוב אחר שרשרת העצמים שהשתתפו באירוע אשר בסיומו השתנו רכיבי הגרגר עקב הקרינה שנפלטה מהשמש - אזי נגיע במסע שלנו עד אחרוני העצמים שבקצה הגלקסיה ונעבור ללא ספק גם לצביר הגלקסיות שהגלקסיה שלנו מנויה עליו, ואף נסרוק את העצמים שבצביר העל ובקיר.
חשוב לציין שאינני בוחן את שאלת השינוי בעצמים כדוגמת הביטוי של אפקט הפרפר שבוחן את השינויים ההתחלתיים במערכת דינמית לא לינארית... ואף אינני בוחן את סכום העצמים שהשתתפו בחגיגה והביאו לשינוי זה או אחר, ברור לי שכל העצמים בסביבה משתתפים בכל שינוי ובכל אירוע, והסביבה שאני מדבר עליה היא היקום לאורכו ולרוחבו על כל העצמים שבו; אין עצם במרחב ללא קשר לממדיו שאינו תלוי בקיום חברו, וגם קיום הגלקסיה הגדולה תלוי בקיום חבריה ואפילו הגלקסיה שלכאורה נדחקה לקרן זווית מרוחקת במרחב - היא לא מתנתקת ממשפחת עצמי היקום ומקיימת עימם יחסי גומלין; עצם קיומה במרחב מעיד על השתייכותה למרחב, היינו לשדה הכוחות אותו העצמים מייצרים כתוצאה מיחסי הגומלין ביניהם.
אינני בוחש איפוא בשאלת הגורם לשינוי העצמים, אלא בהיקף המעגל שבו התרחש השינוי של העצם, כמו המעגל התיאורטי שציירתי לעיל בן מטר מרובע בו נתחם הגוף שלי כצופה עם החלקיק שצפיתי בשינוי שלו, או מעגל יותר גדול של יקום בו נתחם סלע- בנוסף לצופה ולחלקיק; בשני המודלים שציירתי, המעגל בו התקיים אותו החלקיק בטרם השינוי שנצפה בו- הוא אותו המעגל שבו התרחש השינוי בחלקיק. לכאורה אני מציין דבר מופשט, אולם הדבר המופשט הזה יביא אותנו לאבחנה כה עקרונית שניתן לעמוד עליה כאשר נגדיל את המעגל התאורטי לממדיו של היקום המציאותי.
ובכן, בשני המודלים התאורטים שציירתי לעיל, אני, הצופה, יכלתי לעמוד ברצף על שתי תמונות נפרדות: בראשונה זיהיתי את המעגל ששייך אליו החלקיק בטרם השתנה, וכעבור שניה וברקע אותה התמונה זיהיתי את השינוי בחלקיק. מכאן הסקתי כמובן שהמעגל שהחלקיק השתייך אליו הוא אותו המעגל בו התרחש השינוי בחלקיק. כלומר המעגל שהביא לקיום החלקיק ולמיקומו בנוקדה נתונה במרחב הוא אותו המעגל שהביא לשינוי זהותו או לשינוי מיקומו במרחב; את זאת ראיתי כצופה במודל התאורטי שהייתי חלק ממנו.
הבה נעבור איפוא מהמודל התאורטי אל המודל המציאותי, היינו אל עולם המציאות שלנו, אל היקום הגדול. וגם ביקום הגדול אני שומר על תפקידי כצופה ואף החלקיק שאני צופה בו נשאר על ידי. ההבדל בין המודל התאורטי לנוכחי הוא כי עכשיו ובנוסף לי הצופה ולחלקיק שלי- התווספו כל יתר עצמי היקום. ובכן אבקש לערוך גם במודל המציאותי את הצפי שלי בחלקיק על שני שלביו:
1. הצפי הראשוני בחלקיק מאשר את קיום החלקיק ומצביע על מיקומו בנקודה נתונה במרחב. להזכירכם במודל הראשון הצלחתי לזהות את מלוא מעגל העצמים שהביא לקיום החלקיק, אולם במודל זה המציאותי ומפאת גודלו אינני מסוגל לזהות את מעגל העצמים שהביא לקיומו, אני יכול רק להניח שכל העצמים ביקום הביאו לקיום החלקיק, למרות ואין בידי הגדרה למניין העצמים האלה ויכול ואין להם סוף, אבל קיום ומיקום החלקיק שלי נגזר מעצם קיומם.
2. כעבור שניה מהצפי, ועדיין במודל המציאותי, אני מזהה שינוי בחלקיק שצופה בו. מכאן המסקנה שהעצמים אשר בשלב הראשון של הצפי הסתפקתי בלהניח כי קיימים הם משום שהביאו לקיום החלקיק שלי והגדרת מניינם יכלה להיות אינסופית - אותם העצמים וכעבור שניה הפכו לדידי למעגל סגור בו התרחש השינוי בחלקיק שלי ומכאן ניתן לקבוע כי מניינם הוא סופי בהחלט; אחרת, דהיינו אם מניינם המשיך להיות אינסופי - המעגל שלהם לא היה נסגר לעולם והשינוי בחלקיק לא היה יוצא אל הפועל לעולם.
את סיבת קיומו ומיקומו של עצם מסוים במרחב ניתן להשליך על מספר אינסופי ובלתי מוגדר של עצמים ביקום- כי אנו צופים בתמונה מוגמרת, אולם השינוי בזהותו ובמיקומו של עצם במרחב מבטא שינוי בתמונה המוגמרת, ולכן הוא יכול להתרחש רק במעגל סגור של עצמים שזהותם מוגדרת וסופית וגם מניינם מוגדר וסופי, אחרת אין משמעות לשינוי.
במילים אחרות ואם ערוכה לפני סדרת עצמים אינסופית שאין לה קץ ואני צופה בחלקיק מתוכה, אזי משמעות הדבר שנגזר עלי כצופה לצפות לעד בתמונה מוגמרת שלא יחול בחלקיקיה כל שינוי, זאת כי סידרה אינסופית של עצמים הביאה לקיום חלקיקי התמונה הזו במרחב וסדרת העצמים האינסופית זו ממשיכה לעד, דהיינו קיום החלקיק בתמונה הזו תקף לעד; דומה וכאילו אני מתבונן בתמונה רדומה שאין לה סוף.
היה וזיהיתי שינוי מה בחלקיק מתוך סדרת עצמים אינסופית, ובמקרה שכזה מה יכול להיות פשר השינוי?
1. סדרת העצמים, ובניגוד להגדרתי, הינה סופית בהחלט, זאת כי עצם השינוי שזוהה באחד מעצמי הסדרה מצביע על סוף הסדרה.
2. השינוי שזוהה בעצם מקורו בדמיון המתעה; או במילים אחרות לא ראיתי שינוי - ראיתי בתמונה הרדומה והאינסופית עצם נוסף הדומה להפליא לעצם הראשון אך בשינוי קל.
אם כן ובכל הנוגע למשמעות השינוי שאנו מזהים בעצמים או בחלקיקים - קיים הבדל משמעותי אם אנו מזהים את השינוי בעצם מתוך סדרת עצמים סופית או מתוך סדרת עצמים אינסופית. אני מציע לכולנו להבין היטב את ההבחנה הדקה הזו ולא כי היא משקפת את עיקר המאמר שבידכם, אלא כי היא משקפת את המציאות הפיסיקלית של כל בן אנוש. שאלת החיים, כפי שנראה להלן, אינה שייכת למי שחפץ בחיים אלא למי שמבין את החיים, והמסקנה היא אחת: ככל ואני ממשיך להבין את המציאות שאני חלק ממנה כך אני ממשיך לחיות, פשוטו כמשמעו; ללא הפסק. אשר על כן המשך המאמר מכאן ואילך שייך למי שעמד על ההבחנה הדקה, ולאו-דווקא למי שטרח עד כאן.

תאריך:  10/03/2013   |   עודכן:  10/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התורה נגד המדע (י"א)
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הודעת המחבר לקהל הקוראים
אלברט שבות  |  17/05/13 17:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצן הורוביץ
השבוע במליאת הכנסת, דרשתי להכיר בחסן אוסרוף כקורבן של פעולת איבה, קורבן טרור. אין שום הבדל. יהודים שמותקפים "על-רקע לאומני" מוכרים, ובצדק, כנפגעי פעולות איבה. זו המשמעות של פשע שנאה: פשע נגד החברה. חסן אוסרוף הותקף בגלל שהוא ערבי. הפגיעה בו היא פשע שנאה
עמיר סגל
רות קלדרון בחרה לשים עצמה במקום הנוח ביותר - ח"כית שלא מתחייבת. מי שמביע עמדה מיד גוזר על עצמו בקורת. מי שאין לו דעה אין עליו בקורת. מי שלא מתחייב לא מאכזב
אילן ריס
הביקור המיועד של נשיא ארה"ב, אובמה, מעורר את השאלה האם ההיסטוריה חוזרת על עצמה והאם אובמה ישחק את התפקיד של צ'מברלין לאחר כ-75 שנה? שכן הנשיא אובמה משדר אותות סותרים
חיים שטנגר
ישראל אינה יכולה להתנהל בהתנהלות המאפיינת מערבונים מסוג "הטוב, הרע והמכוער", בהם ממתין הצופה לראות מי ישלוף את האקדח ראשון ומי ייפול שדוד על הקרקע. הגיע הזמן שנתניהו יבין שהוא אומנם ראש הסיעה הפוליטית הגדולה בכנסת, אבל הוא הפסיד בבחירות את אמון העם
מנשה שאול
עמאד אלדין אדיב: "בעולם הערבי ההיגיון הוא הפוך: ערבים הורגים ערבים יותר ממה שישראל הורגת ערבים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il