X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד לא הושבעה הממשלה החדשה ויחד עימה שר החינוך החדש וכבר סוערת המערכת סביב פרשת המכתב שביזה תלמידים. אך גם במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, נראה שממהרים יותר להיפטר בהקדם מהשליח במקום לתת את הדעת על השיטה
▪  ▪  ▪
מורה טוב. מורה לחיים [צילום: פלאש 90]

"לא חכמה גדולה", "תינוקת מגודלת", "נבונה, אבל מדברת כמו בת 4", "התפרצויות של צחוק וחרדה", "אין הרבה חברים" ועוד שורה של עלבונות קיבלו תלמידים מבית ספר התיכון רבין בכפר סבא. אך בניגוד למקרים אחרים שנפוצו לאחרונה במחוזותנו בהם תלמידים הם אלו שנוהגים להשפיל את התלמידים ומפרסמים עליהם את הדברים השליליים, הרי שאת המכתב הזה הם קיבלו מלא אחרת מאשר המורה שלהם שהייתה אמורה לעמוד בראש המשלחת שהייתה צריכה לצאת לפולין. וכך, במקום לקבל את רשימת הצוותים (מי נמצא בחדר עם מי), קיבלו התלמידים את רשימת התכונות שלהם, כפי שאלו נאמרו בישיבה מיוחדת של המורים שנערכה קודם לכן.
מורה חייב לשמש דוגמה אישית
אין ספק שמדובר בפרשה עגומה ולא נעימה, בלשון המעטה. לא למשרד החינוך (שכבר הבטיח למצות את הדין), לא לסגל בית הספר, לא להורים ובטח שלא למורה עצמה או לתלמידים ובכל זאת רצוי וכדאי לעשות הפרדה בין שני דברים חשובים בכל הסיפור הזה. מחד, בכל מוסד חינוכי נהוג ומקובל לתת הערכות לתלמידים אשר מסייעים בידי המורים לדעת טוב יותר במי מדובר ובמיוחד בעת שמדובר ביציאה לטיול שבו לא כל המורים מכירים את התלמידים. מאידך, יש דרך לעשות זאת. גם כשכותבים הערכה כזו או אחרת על תלמיד, יש לשמור על כבודו גם אם אין שום כוונה לחשוף את המסמך לפניו.
המורה חייב לשמש קודם כל דוגמה אישית לתלמידיו. איננו יכולים לדרוש מהם לכבד את עצמם, אם אנחנו לא מכבדים אותם. יתר על כן, אנחנו לא יכולים לדרוש מהם לכבד אותנו כמורים אם אנחנו מראים כזה זלזול כלפיהם. יהיו שיגידו כי מדובר במסמך פנימי ושהכל יצא מפרופורציה אך צריך להבין שאנחנו בני אדם. הרי כל אחד מאיתנו וודאי שם לב לכך - ואינני מתכוון להיכנס במסגרת מאמר זה להיכנס לסיבות הפסיכולוגיות לכך - שאם הוא קורא או שומע חוות דעת על אדם מסוים, לא בהכרח תלמיד, עוד בטרם יצא לו להכיר אותו, הרי שזה כבר משפיע על הדרך שבה הוא תופס אותו או מתנהג אליו. דווקא בגלל שהתודעה כל כך קובעת ומעצבת את ההוויה, כדאי ורצוי להיזהר.
לערוך משפט צדק ולא משפט שדה
אך כמו מקרה, יש פה מעבר לכך. אנחנו ממהרים לשפוט את המורה, וכבר אפילו נשמעים קולות לערוף את ראשה בכך שיש לפטר אותה, או לא לאפשר לה לעבוד בשום משרה הקשורה בתחום החינוך, ושוכחים שהיא רק השליח. היא לא זו שחיברה את המסמך אלא רק רשמה את ההערות. עצם מכתב ההתנצלות שפורסם ע"י ההנהלה ביום שלמחרת שבו נכתב כי "נפיק לקחים לגבי התנהלותנו ולגבי דרכי ההתבטאות והשיח בינינו" מראה שהכתובת הייתה כבר מזמן היה על הקיר ולכן היה זה רק עניין של זמן עד שמישהו היה רואה אותה, שומע אותה (וכל מי שהיה פעם בחדר מורים יודע שישנם פעמים בהם מורים משתפים ביניהם מידע אודות התלמידים) או במקרה הזה קורא אותה ומיידע בכך לא רק את הוריו וחבריו לשכבה אלא גם את התקשורת.
על כן, אם אנחנו מבקשים באמת לערוך משפט צדק ולא משפט שדה (דבר שאף הוא נפוץ במחוזותנו במידה לא מבוטלת), אם אנחנו באמת רוצים להראות לתלמידי י"ב אשר לומדים לבגרות לא רק את הזכות לשם טוב אלא גם את הזכות להליך הוגן, ראוי לערוך שיחה מקיפה עם כל מי שנכח בישיבה הזו. ראוי לבדוק מי השתתף בה, מי אמר את הביטוי המכפיש הראשון כלפי התלמיד או התלמידה ולמה לא היה אף אחד שקם מנגד ואמר שנעשה פה משהו לא בסדר, שיש דרך לגיטימית יותר לציין את תכונותיהם הן החיוביות והן השליליות של התלמידים. אם היה ולו צדיק אחד אז ראוי לבדוק מדוע הושתק קולו או קולה ועל-ידי מי? ואם לא היה אפילו אחד כזה או אחת כזו אז רצוי לערוך בדיקה מקיפה הרבה יותר לגבי מי האנשים שמלמדים במקום הזה את הדור הבא של אזרחי כפר סבא בכלל ומדינת ישראל בפרט.
לסיכום, אם כבר בענייני שליחים עסקנו, אז בעיניי להיות מורה הוא סוג של שליחות בפני עצמה, שליחות שבה יש העברה לא רק של ידע ומידע אלא גם של נורמות וערכים. שליחות שבה אנחנו מנסים לעורר השראה, לפתח פוטנציאל ובעיקר לגרום לתלמידים להאמין בעצמם וביכולות שלהם. מי שמגיע לשיעור רק כדי להקריא או לסכם לתלמידים את החומר שכתוב בספר איננו מתאים בעיניי לשמש כמורה. אדם שמגיע למקצוע ההוראה שלא מאהבת האדם והרצון בטובת הזולת, חוטא לא רק בפני המקצוע אלא גם בפני תלמידיו ותלמידותיו, ורק יגרום להם עוול שלא לומר שנאה לאותו תחום דעת שאותו הוא בא להעביר.
על כן, אין מבחינתי שום ספק כי ראוי ואף רצוי להתנצל בכל הכנות בפני התלמיידם שנפגעו והוריהם, ראוי ואף רצוי לגנות את המילים שנבחרו, ואולי במידת מה את חוסר האחריות של המורה שהעבירה את המכתב, אבל לא את שיטת ההערכות, לפחות לא עד שתומצא שיטה אפקטיבית אחרת...

תאריך:  13/03/2013   |   עודכן:  13/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
והיו עיניך נשואות אל מוריך
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
...
דניאל666  |  14/03/13 19:08
2
מסכימה איתך...
ד.א.  |  14/03/13 19:38
3
אלכסנדר...
שיר  |  14/03/13 21:46
4
:)
שני  |  15/03/13 00:26
5
תותח:‏)‏ כתבה נהדרת‏!‏!!
מישהי  |  15/03/13 10:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
העם כולו צריך לייחל לתיפקוד יעיל ומועיל של הממשלה ה-33, עם הכוחות החדשים בתוכה, כי בנפשנו היא. אבוי לנו אם גם אנחנו הישראלים ניקלע למריבות פנימיות מתמשכות, שהן מעבר לחילוקי דעות לגיטימיים במדינה דמוקרטית. אבוי לנו אם דעתנו תוסח מן החזיתות העיקריות, שישראל כמדינה יהודית חייבת לתת עליהן את מלוא דעתה
הרב רפי פוירשטיין
הקורבנות בהם עוסקת פרשת השבוע מציבים מראה בפני האדם, במטרה שיבין את תוצאות מעשיו. מראה דומה שנציב בפנינו תסייע לנו להימנע מהחרפת השסע הגוזר לגזרים את החברה הישראלית
הרב יאשיהו יוסף פינטו
עת יצאנו ממצרים לא יצאנו רק לחרות מעבדות הגוף, בחומר ובלבנים, אלא אף נפשנו שהייתה משועבדת שיעבוד קשה ביותר גם היא יצאה לחרות
מנחם ברוד
מצער מאוד לשמוע את האמירות כי ה'תגמול' על השארת המפלגות החרדיות מחוץ לממשלה יבוא בדמות תמיכה בעקירת יישובים ביהודה ושומרון
נרי אבנרי
מר דרוקר, דן שילון הגדיר אותך כאמיץ. הנה לך אתגר! - תעשה תחקיר ותשדר אותו בתוכניתך "המקור", בו תגלה לציבור מהי השקפתם האידיאולוגית-פוליטית של כל העיתונאים, בכל ערוצי התקשורת בישראל. כדי לעודד אותך, הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il