X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בכל תולדות הערבים לא היה מנהיג שכל התנהלותו היא ניגודים, סתירות ושקרים כמו נשיא סוריה בשאר אסד
▪  ▪  ▪
בשאר אסד. האם הוא מאמין לשקרים של עצמו? [צילום: AP]
נזהר מעימות
בשאר אסד מפעיל את חיזבאללה נגד ישראל ותומך בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, אך נזהר מעימות ישיר עם ישראל. על כך העניקו לו הערבים ולאביו לפניו את התואר: "אריה בלבנון וארנב בגולן".

זה יובל שנים שולטת בסוריה מפלגת הבעת' שתפסה את השלטון ב-8 במארס 1963. מאז 1970 שלטו בסוריה חאפז אסד ובנו בשאר. נביא כאן רק מקצת ממעלליהם, אופים והתנהלותם של האב ובנו שכה דומים זה לזה.
  • בשאר טוען כי הוא חילוני, וכי אם יופל, קנאים מוסלמים ישלטו בסוריה, ובכך המערב יפסיד אותו. אך למעשה המצב הוא הפוך: בשאר הוא בעל הברית הנאמן ביותר של משטר האיותאללה האירני המוסלמי הקנאי קיצוני. הברית בין שני המשטרים קיימת מאז 1982, השנה שבה כרת אותה אביו במטרה להשיג הטבות ולמגר את משטרו של סדאם חוסיין, שהיה עויין למשטר הסורי.
לא זו בלבד. משטרו של אסד הוא בעל בריתם של ארגונים איסלאמיים קיצוניים כמו חיזבאללה, חמאס, "הג'יהאד האיסלאמי" ו"פתח אלאיסלאם" – ארגון שהפעיל המודיעין הסורי נגד ראש ממשלת לבנון הנרצח רפיק אלחרירי.
  • בשאר הוא אומנם מנהיג מפלגת הבעת' הנושאת את סיסמאות השיוויון בין הקבוצות המרכיבות את הפסיפס הדתי, האתני, השבטי והעדתי שממנו מורכבת אוכלוסיית סוריה, אשר למען שימורו הקים מישל עפלק הנוצרי את מפלגת הבעת' בסוריה ב-1945. אך למעשה, אופיו של המשטר הסורי הוא עדתי וצר, ומייצג בצורה מעוותת את העדה העלאווית המהווה מיעוט של 13 אחוזים של האוכלוסיה.
  • המשטר חורת על דגלו את סיסמת הסוציאליזם והרווחה. אך למעשה, זהו משטר מושחת, המחלק את ההטבות הכלכליות לשכבה צרה של בני העדה העלאווית ולמספר מצומצם של סונים ונוצרים בני המעמד הבינוני, תמורת נאמנותם לשלטון.
  • המשטר נושא את סיסמת הסוציאליזם ( אשתרכיה). אך למעשה בשאר ובני משפחתו חיים חיי מותרות, ובבעלותו ארבעה ארמונות בדמשק ולטקייה.
  • גם האיחוד הוא אחד משלוש סיסמאות-המשטר. אך למעשה, המשטר הסורי הפך לסמל הפירוד בעולם הערבי. לא רק בגלל פירוק האיחוד בין סוריה ומצרים (קע"מ) ב-1961, אלא בגלל הברית הבלתי קדושה בינו לבין המשטר האירני העויין את מדינות ערב הסוניות.
  • המשטר הסורי מתיימר להיות ערש הלאומיות הערבית, אך למעשה הוא משתייך למחנה האירני הפועל נגד מדינות ערב.
  • צבא המשטר מכונה "הצבא האידיאולוגי" (אלעקאדי"). אך למעשה זוהי אידיאולוגיה המפלגת את העם. זאת, משום שצמרת הפיקוד הצבאי מושתתת על טהרת בני העדה העלאווית. אם יש קצינים גבוהים מבני העדות האחרות, המשטר מקפיד שלא למנותם לתפקידים שיסכנו אותו.
  • המשטר מתהדר בסיסמאות המלחמה נגד ישראל. הוא העניק לעצמו תארים כגון: ההתנגדות, המאבק המזויין, חזית הסירוב, חזית העמידה האיתנה. אך למעשה, המשטר נזהר ממעשי התגרות כלשהם ברמת הגולן, שכן הוא יודע מהו המחיר שייגבה. לכן, הוא מפעיל את חיזבאללה נגד ישראל ותומך בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, אך נזהר מעימות ישיר עם ישראל. על כך העניקו הערבים לבשאר ולאביו לפניו את התואר: "אריה בלבנון וארנב בגולן" ("אסד בלבנאן וארנב בגולאן").
  • בשאר חוזר ללא הרף על טענתו של אביו כי הוא קורבן של הטרור. הוא גם מכנה את המורדים נגדו "טרוריסטים". אך למעשה, משטר אסד מגואל בדם, יוזם ומבצע פעולות רצח לא רק נגד עמו, אלא גם נגד הלבנונים. רשימה ארוכה של נשיאים, שרים, ראשי ממשלה, חברי פרלמנט, סופרים, עיתונאים ואפילו כוכבת ערוץ טלוויזיה נרצחו ונפגעו מפעולות טרור של המודיעין הסורי.
כאמור, אלה הם רק מקצת "הישגיו" של משטר הבעת' הסורי ביובל שנותיו, שלידו האכזרית נחשף העולם בחודשים האחרונים. יש להניח כי יד זו לא תישאר נטויה זמן רב.
השאלה אינה אם עמי ערב ובמיוחד העם הסורי מאמינים לסתירותיו ושקריו של בשאר. השאלה היא האם בשאר מאמין להם. כמו שאמר הפילוסוף ג'ורג' ברנרד שאו: "האסון של השקרן הוא לא בכך שהזולת אינו מאמין לו, אלא בכך שהוא לא מאמין לעצמו".

פורסם במקור: מגזין 'מראה'
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  16/03/2013   |   עודכן:  17/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בשאר אסד  סדאם חוסיין
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחל ארנפלד, קן ג'נסן
כשהכסף הוא מלך - משטרים רודניים אינם יושבים על הספסל
ניצן הורוביץ
הכספים והמשאבים שלפיד נלחם כדי לקחת מהישיבות יעברו לבניית התנחלויות, במחיר חברתי ומדיני קשה מנשוא. ומצביעיו ימשיכו לשאול איפה הכסף ואיפה העתיד
נורית גרינגר
רבים באמריקה פשוט רצו להיות גאים בכך שבחרו באדם הראשון בעל צבע עור כהה כנשיאם, זאת מבלי לעשות את הבדיקה הנדרשת לכך. לכן, במקום זאת, הם היו ועדיין עדים לאדם שאינו כשר לתפקידו, שקרן מלידה, גברת ראשונה שהתביישה באמריקה כל חייה, כשלון במדיניות פנים וחוץ, הפחדה, חוסר כבוד והתנהגות כעסנית שעד כה לא היינו עדים לה מכל מנהיג פוליטי
עמוס שריג
לליכוד, עכשיו הליכוד-ביתנו, שבמשך עשרות שנים הציג את עצמו כמפלגה "מזרחית", לא יהיה בממשלה הבאה נציג ממוצא מזרחי    דווקא לשותפות הקואליציוניות יהיה נציג    לעניות דעתי, למזרחים בליכוד יש גם כישורים וגם כוח פוליטי, אבל אין להם די אומץ כדי להתעמת עם מי שרק הכיסא חשוב לו
רפי לאופרט
אין ספק, שהתנגדות אידיאולוגית ופוליטית הגובלת בשנאה עצמית ושינאת האחר והשונה שנגדה יוצאת יעל פז מלמד בשצף קצף במאמרה "המבחן של השר", מנחות את כתיבתה במאמר זה ולא רק בו. "הנקודה המתה" בראיית המציאות ובהבנת הדברים, היא חולשה מז'ורית חוזרת ונשנית אצלה. כל הנימוקים שהביאה במאמרה, אינם "מחזיקים מים", אינם רציניים ואינם משכנעים
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
איפא"ק - השדולה למען פלשתין?  /  דוד בדין
סביבה אסטרטגית חדשה  /  מרדכי קידר
על מה בנט לא התעקש  /  מרטין שרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il