X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשמדובר בטייקונים, ננקט משנה זהירות וזה מיותר, פוגע בהסדר האג"ח ומשדר מסר פסול ואסור, לפיו תספורות הן דבר מקובל. ראוי כי בית המשפט ינהג ביד קשה כלפי חייבים גדולים כפי שהוא נוהג כלפי חייבים קטנים
▪  ▪  ▪
נוחי דנקנר. בתי המשפט שלחו למאסר חייבים מבקרים קלים יותר [צילום: פלאש 90]

לקראת חג הפסח הקרוב, אנו שומעים על בעלי שליטה רבים שמתפרקות להן הפירמידות. חברות החזקה ונדל"ן שהיו עד לא מזמן מאוד מוצלחות הולכות היום להסדר חוב. במצב הזה, שבו בעלי שליטה הם חדלי פירעון, ניצבים מחזיקי אגרות החוב שבראשם הגופים המוסדיים בפני דילמה. האם נטילת השליטה מבעל השליטה הנוכחי תפגע בהסדר החוב או בתפקוד החברה בה הוא איבד את השליטה. לדעתי, המחזיקים בסדרות אג"ח, גם אם הן קשורות בטייקון מפורסם, אינם צריכים לחשוש מאובדן השליטה של הטייקון בחברה. בישראל ובעולם, יש מספיק מנהלים מוכשרים בשוק ואין לבעלי השליטה הקיימים יתרון ממשי על פני מנהלים מקצועיים.
במקרים בהם מגיע הסדר החוב לבית המשפט, גם שופטים עומדים בפני השאלה - האם יד קשה תוביל להסדר חוב המיטיב יותר עם בעלי החוב או שדווקא הקלות ואורח רוח יאפשרו לחייב להחזיר כמה שיותר נתחים מהחוב. בעבר, ייצגתי את אלי רייפמן, מי שהיה בעבר בעל השליטה בחברת אמבלייז, בעניינו של רייפמן שהיה מורכב ומעורפל, לא היססה השופטת ורדה אלשיך לשים אותו מאחורי סורג ובריח על-אף שדובר בנושאים מורכבים אשר לכאורה הצריכו את מעורבותו. החלטה זו לא שינתה במאום את מצב הנושים. השופטת אלשיך היא גם השופטת שלאחרונה לא היססה להוציא צו מאסר כנגד השף איל שני וכנגד אשת עסקים אחרת, רחל סייג סופר.
השף אייל שני מצא לעצמו מימון רגע לפני פתיחת שערי הכלא ולאחרונה הגיע להסדר כולל.
הנה ראינו, בתי המשפט לא היססו לשלוח למאסר חייבים במקרים קלים יותר מאלו של זיסר, חבס או דנקנר. שם לא היו מעורבים חוסכים של קרנות פנסיה, אלמנות ויתומים, היו שם נושים מתוחכמים ונושים מרצון. החייבים שנשלחו עד כה למאסר לא פגעו בציבור כה גדול, אך כשמדובר בטייקונים, ננקטת משנה זהירות וזו מיותרת, פוגעת בהסדר האג"ח ומשדרת מסר פסול ואסור לפיו תספורות הן דבר מקובל. ראוי כי בית המשפט ינהג ביד קשה כלפי חייבים גדולים כפי שהוא נוהג כלפי חייבים קטנים.
הזהירות מצד גופים מוסדיים ובעלי אג"ח שלא לפגוע חלילה בבעלי השליטה אינה משרתת את בעלי החוב וזהירות זו נובעת ככל הנראה מן העובדה שאין מוסדי אחד שידבר בשם החוב אלא כמה מוסדיים שמדברים בקולות שונים. מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, לימדנו לאחרונה שגישה בלתי מתפשרת כנגד בעלי החוב, מובילה לפתרון שמשרת בצורה הטובה ביותר את בעלי החוב. בנק הפועלים החליט להסיר את הכפפות לאחר שהסיק כי סיכוייו של זיסר לשרת את החוב שלו נמוכים. מה יודעים המוסדיים שלא יודעי הבנקים עד כדי שהמוסדיים שוגים באשליות של ספינים והבטחות לעתיד ורוד יותר? חובות צריך לשלם, גם במחיר של אובדן השליטה, גם לבעל שליטה דומיננטי. מקרים קודמים מוכיחים כי הותרת השליטה בחברה בידיו של בעל השליטה, לא זו בלבד שאינה משרתת בצורה נכונה את האינטרסים של בעלי החוב, היא משדרת מסר פסול לפיו מי ש"מספר" את הציבור ונותר בעל שליטה החזיר את חובו, יש לזכור שמדובר בכספי חיסכון שלעיתים הם הכספים היחידים של ציבורים מסויימים שאף לא בחרו בהשקעה שכזו.
קשה לאפשר הימשכותו של מצב לפיו יש אנשים שווים ואנשים ששווים יותר. בעוד שחוב של עשרות אלפי שקלים של אזרח פשוט מטופל ביד קשה על-ידי הרשות השופטת, ראוי ורצוי שבתי המשפט והציבור יתייחסו בחומרה למצבים של חדלות פירעון גם של טייקונים.

הכותב הוא מרצה באונ' בר-אילן, מכללת שערי משפט ומשמש כבורר בסכסוכים בין בעלי מניות ובסכסוכים עסקיים מורכבים
תאריך:  17/03/2013   |   עודכן:  17/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב גלילי
דור הכיפות הסרוגות, שחולל את מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, משווע למנהיג ומצא את בנט    נפתלי בנט לא צמח מתוך הדור הזה    כאיש עסקים מפולפל גילה מפד"ל כושל, השתלט עליו ושידרג אותו עד לאקזיט הבא    ואפה הכסף של יאיר המיליונר?
חיים שאולזון
מבט חרדי על הממשלה החדשה: מהו התנאי האמיתי של יאיר לפיד לשילובה של שס, מהו האיום החמור ביותר על החרדים ומדוע העלאת אחוז החסימה תגרום למהפכה ביהדות התורה
יואב יצחק
מינויו של יאיר לפיד לשר האוצר, למרות אי-התאמתו לתפקיד, הינו צעד מופקר וחסר אחריות    הדרת החרדים הינה גזענית. לא פחות    האחריות לזאת הינה על ראשו של נתניהו    פוליטיקה חדשה? כן. בהחלט. פוליטיקה מופקרת.
עמוס גורן
ביקורו הצפוי של אובמה העומד להתבצע במזג אוויר שרבי, מבשר גם הוא ביטול לימודים מסיבי, ביטול עסקים והמשך האווירה של "חול המועד" המלווה את ירושלים מאז תחילת השנה
מנשה שאול
בכל תולדות הערבים לא היה מנהיג שכל התנהלותו היא ניגודים, סתירות ושקרים כמו נשיא סוריה בשאר אסד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il