X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלושה פירושים לאחד הקטעים המרגשים ביותר בהגדה, ושלושתם רלוונטיים כתמיד ואולי יותר מתמיד למדינת ישראל ולדור השואה והתקומה
▪  ▪  ▪
תפילה לאכילת חמץ בברגן-בלזן [צילום: בית לוחמי הגטאות]

"אני מאוד מבקש ממך שתיקח על עצמך את טקס בר המצווה הזה", כך נפתחה השיחה בין הדובר לביני, שהמשיך ואמר: "מדובר במשפחה שרחוקה מהיהדות, אבל מגיעה לעשות בר מצווה לבנם הצעיר, והם מבקשים שתהיה איתם".
לבקשות כאלה אני מתקשה לסרב. מצאתי את חלון הזמן והתייצבתי במועד ליד הכותל. חתן הבר מצווה, נער מתוק כבן 14, נשא דברים. אחרי התודות המקובלות להורים, סיפר הנער שהוא בכלל לא רצה לעשות בר מצווה. אין לו קשר להוויה הזאת, אבל דווקא השנה, הוא חש פתאום רצון ושהוא מרגיש שייך. הוא רצה להגיע לישראל, ולעבור טקס של בר מצווה.
גאולה בזכות גולה
הסיפור הזה מחובר היישר לפירושו של הנצי"ב מוולוז'ין על אחד הקטעים המרגשים ביותר בהגדה של פסח: "והיא שעמדה לאבותינו ולנו, שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם". שואלים הפרשנים לדורותיהם מהי אותה "והיא שעמדה", ועונה הנצי"ב שה"והיא" מתייחס להבטחה שלא נתבולל, שניתנה לאברהם אבינו ב"ברית בין הבתרים" - שם נאמר לו "גר יהיה זרעך". לעולם לא ניקלט בחברה הלא-יהודית, תמיד נצוף, כמו שמן על גבי המים. והנה ההכנה הטובה שלי לליל הסדר, הייתה בפגישה עם נשמתו הזכה של הילד, שמעבר לכל המציאות שבה הוא נמצא, יצאה ממנה זעקת השייכות.
"איך אתה חש כשופט, עם כל השחיתות, והעוול שאתה פוגש במדינה?" שאלתי פעם אישיות משפטית בכירה. "דע לך, כי האורות גדולים הרבה יותר מהצללים", הוא ענה. חשבתי שכדי לראות אורות בתוך כל כך הרבה צללים, צריכים להיות בעלי ראייה טובה. להיות מסוגלים לנקות ולצחצח את הזגוגיות המכוסות בכל כך הרבה אבק ופיח.
כוחן של הנשים
וזאת ההכנה השנייה שלי ל"היא שעמדה". "למה והיא, בלשון נקבה דווקא?" שואל השל"ה הקדוש. ותשובתו היא שהכוח הנשי עמוק יותר מהכוח הזכרי. הכוח הנקבי יודע לזהות "אור חוזר", דהיינו הוא יודע לזהות אורות העטופים בצללים. לכן הכוח הנשי גם היה הכוח דומיננטי ביציאת מצרים. המיילדות העבריות שפרה ופועה ידעו להציל את הבנים היילודים מההשלכה ליאור. יוכבד ומרים, האם והאחות של משה, הן אלה שהצילו אותו ממוות, ובתיה בת פרעה היא זו שגידלה אותו. הנשים לא חטאו בעגל ועוד ועוד.
הכוח הזכרי, לעומת זאת, צריך עובדות ברורות נחרצות. הוא לא רואה את האורות העמומים, הוא צריך זרקור, "אור ישר". גאולת מצרים היא גאולה נקבית, כיוון שאורות וצללים התערבבו בה. גם מדינת ישראל נמצאת במרחב העמום הזה, ולכן גם אנו צריכים את "והיא שעמדה", את הקול הנקבי, היודע לזהות את האורות הבוקעים מהאופל.
על המקרר של חמותי תלוי צילום דהוי ומצהיב עם ברכה מיוחדת. בליל הסדר במחנה הריכוז ברגן-בלזן, העניקו הנאצים ברשעותם ליהודים מנה גדולה ומכובדת יותר (הכל יחסי כמובן) של... לחם. חייהם של האסירים המורעבים והמעונים היו תלויים בלחם הזה. אחד הרבנים שהיה שם הורה לאכול מהלחם בליל הסדר כדי להציל את נפשם ממוות, ולברך ברכה מיוחדת על אכילת לחם במקום מצות בליל הסדר הנורא ההוא.
פשוט: "אנחנו יהודים"
בעל "ספר התודעה" כותב ש"והיא שעמדה לאבותינו ולנו" היא אותה אמונה תמימה. היא זו שעמדה במבחנים הנוראיים שעמדנו בהם בכל קצות תבל ולכל אורך ההיסטוריה. אותה דבקות בלתי מתפשרת בזהות היהודית שלנו. בלי נימוקים פילוסופיים, בלי אינטלקטואליות יתר, פשוט כך: "אנחנו יהודים".
בי"ז בתמוז לפני ארבע שנים, חצינו את נהר הריין על גשר עץ שמפריד בין שווייץ לגרמניה. הגענו אל הכפר שממנו באה משפחת אמי. שם בכפר הנורא ההוא היה נוהג במשך שנים רבות (עוד הרבה לפני שתושבי הכפר נלקחו למחנות ההשמדה), והוא שמספר היהודים בכפר צריך להיות קבוע. אסור ללדת תינוק בכפר אם מישהו לא נפטר. אם מישהי ילדה "מעבר למכסה", היא גורשה מהכפר.
איך שרדנו את התלאות האינסופיות הללו? איך אנחנו עדיין כאן ועוד במדינה שלנו? איך הפכנו ממאובן לעם חי ומתפתח בכל המישורים? האר"י הקדוש קובע כי "והיא שעמדה" היא שכינתו של הקב"ה, שהייתה איתנו בתוך הגלות. היא ששמרה עלינו, לכבודה - נגביה את הכוס.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  20/03/2013   |   עודכן:  20/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפעת יחסי ציבור
איתן קלינסקי
הפרשות הנסמכות לחג הפסח מחייבות אותנו לפתיחות חברתית ואהבת אדם באשר הוא אדם. הקדושה בפרשה כמוה כאהבה, היא הקו שצריך להנחות אותנו ולנווט את חיינו
אבנר עובדיה
עם זאת במהלך פגרת הפסח ניתן יהיה להנפיק ולשלם רישיונות נהיגה ורכב באמצעות הטלפון, האינטרנט ועמדות השירות הממוחשבות. במרכזי הבחינות יתקיימו מבחני תיאוריה. תחנות צילום ומכוני הרישוי לרכב יפעלו כרגיל
שחר וייסמן
במהלך חול המועד פסח תתגבר רכבת ישראל את רכבות הנוסעים במספר קווים ראשיים
ציפורה בראבי
רבים מעם ישראל עסוקים בימים אלו בקניות ובהתרוצצויות לקראת חג הגאולה - חג הפסח. דווקא עכשיו רוצה גם אובמה להביא לנו גאולה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il