X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני מאמץ את הצו של הקולות שבקעו בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צֶדֶק סוציאלי ולא של חברת צְדָקָה עם פערים חברתיים. לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל
▪  ▪  ▪
מודעות על דרשות שבת הגדול בשכונת מאה שערים

כאדם אתיאיסט אני שואב מארון הספרים היהודי ובמידה רבה מפרשת השבוע של השבת הגדול ומההפטרה של השבת מספר ירמיהו פרק ז' את הנדבכים, המעצבים את כמיהתי לחברה, המבוססת על דפוסים של שוויון חברתי, חברה שמבססת את הצדק הסוציאלי גם על צדק מדיני.
פרשת צו, אותה קוראים בשבת שלפני הפסח, ידועה בשם "שבת הגדול". שבת זו מיוחדת באמונה המתחדשת שהתגלתה בה. מצביעה על היות חג הפסח לא רק חג המציין את החרות, אלא גם חג המבטא קבלת עולם הערכים המוסריים שמייצגת התורה. שבת בפתחו של חג החרות ואימוץ הצווים שמייצג ספר התורה. שבת המשלבת כמיהה לחרות עם כמיהה לחברה, החיה על-פי סולם ערכים שניתנו על-ידי אל, שמילא תפקיד משמעותי ומכריע במימוש היציאה מעבדות מצרים
לחיי חרות.
הפרשה מתחילה בספר ויקרא פרק ו', בו דובר אלהים אל משה : "צו את אהרון ואת בניו לאמור זאת תורת העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד הבוקר....". מכאן שה"צו" מתייחס לצווים הקשורים במלאכת הקרבת הקורבנות על-ידי הכוהנים.
מלאכת הקרבת הקורבנות אינה עומדת על סדר היום של חיינו, יהודים שומרי מצוות ויהודים, שספר התורה יקר להם גם אם אינם מקיימים את המצוות הטקסיות. לכן אני מאמץ את ציווי המלה "צו" מתוך נאמנות לערך הגלום בכלל "גדול המצווה ועושה משאינו מצווה ועושה ". אני פתוח ל"צו", אני פתוח לאימוץ צווי הערכים של ספר הספרים.
אני מאמץ את הצו של הקולות שבקעו בהר סיני : צו קול הצדק - לפעול לחברה של צֶדֶק סוציאלי ולא של חברת צְדָקָה עם פערים חברתיים. לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל.
צו מעשה הבריאה הוא קריאה לפעול להגנת היקום מפני סכנת הכחדה על-ידי מעשים בלתי אחראים של מכונת תעשיה דורסנית, שתאוות רווחי ממון מניעה אותה, בלי לתת את הדעת לנזקים לעתידו של הדבר הנפלא שנקרא טבע: "כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך , ירח וכוכבים אשר כוננת". (תהילים ח' 4).
צו הקול המוסרי מתבטא באימוץ ההכרה, שיצר לב האדם הוא טוב מנעוריו. על הטוב הזה חובה עלינו לגונן בטיפוח מערכות של השכלה וחינוך, שיסיעו בבניית חברה שנעים ובטוח לחיות בה .
פרשת "צו" יש בה כדי לעורר כל אחד לראות עצמו כחלק מישות גדולה יותר. לראות עצמו כמי שנכון לתרום ולפעול, כי גדולה המצווה ומי שעושה אותה. והמצוות אינן בהכרח רק ההלכות של שולחן ערוך המסדיר לנו את מערכת העשייה לפרטיה ולדקדוקיה.
בהפטרה של פרשת "צו" אנחנו קוראים בירמיהו פרק ז' פסוקים כ"א-כ"ח. בנוסח אשכנז ממשיכים עד פרק ח' פסוק ג'. מן הראוי שנאזין לקול המחאה של הנביא ירמיהו. ירמיהו לועג לחברה ומנהיגיה, שאימצו את פולחן הקורבנות כערך טקסי ראשוני תוך רמיסה בוטה של ערכים סוציאליים וחברתיים.
בהפטרה הנביא מקצין את דבריו בלעגו עד כדי אמירה : "כה אמר אלוהי צבאות...כי לא דיברתי את אבותיכם ולא צויתים ביום הוציא אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח". (ירמיהו פרק ז' פסוקים 22-23)
בהפטרה של הפרשה אומר לנו הנביא את הדבר החשוב ביותר - העשייה הדתית הערכית מתבטאת בעשייה מוסרית ובהשתתת מסד לחברה של צדק סוציאלי. בלעדיהם אין ערך ואין ממשות לביטויי הטקס הפולחני. הנביא חוזר ושונה לא צוויתי את אבותיכם בעת היציאה ממצרים בקורבן זבח ועולה אלא - "תעשו משפט ...גר יתום ואלמנה לא תעשקו" (שם פסוק 7).
מצערת העובדה שהקול המוסרי של הנביא ירמיהו היה קול בודד של נרדף על-ידי השלטון. במידה רבה יותר מצערת וכואבת העובדה שהוא נרדף גם על-ידי דעת קהל עוינת.
קולו הצלול של ירמיהו במישור המדיני נגד המלחמה, ובמישוריות החברתית בעד צדק סוציאלי, כפי שבא לידי ביטוי בנבואותיו, גרם לבידודו החברתי. מכאן הייתה קצרה הדרך שתגובת הממסד השלטוני תהיה בוטה ותסתיים במאסר. הסיבה הישירה להשלכתו לכלא בתנאי בידוד קשים קשורים במיוחד לאמירות, שנאמרו בפרק הזה.
חסרה לי היום העוצמה של הקול, אותו ביטא הנביא ירמיהו, קול ששחה נגד הזרם ולא נרתע מהמחיר שזה דרש ממנו.

תאריך:  25/03/2013   |   עודכן:  25/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"השבת הגדול" - קריאה לצדק סוציאלי ומדיני
תגובות  [ 34 ] מוצגות  [ 34 ]  כתוב תגובה 
1
מאחל חברה של צדק ולא צדקה
איצי  |  25/03/13 10:10
2
של ירמיהו נכבל באזיקים
קול חברתי ומדיני   |  25/03/13 10:15
3
לאחר שהקדמת ב-4 שבועות את
פלא יועץ  |  25/03/13 10:53
4
מדהים שפעם היהדות היתה כזו
58  |  25/03/13 19:42
5
מדהים שפעם היהדות היתה כזו
58  |  25/03/13 23:18
6
לאיתן הרבה בריאות וחג שמח. ל"ת
qwertyu  |  26/03/13 09:01
7
חג חרות שמח לכל עם ישראל
qwertyui  |  26/03/13 09:10
 
- מצטרף לברכה ,שיתגשם חזון אובמה
איצי  |  26/03/13 10:54
 
- "חזון אובמה"-הצחקתני
איריס כהן  |  27/03/13 09:00
 
- ממברך את איריס כהן
איצי  |  27/03/13 10:43
8
הקול הפמיניסטי של חג החרות
הקול הפמינסטי  |  26/03/13 10:47
9
קשה לי עם הקרבנות
עמוס שנער  |  26/03/13 21:29
 
- לעמוס עניין הקורבנות
איריס כהו  |  27/03/13 09:06
 
- איריס כהן יכולה לענות כמו בת א
מירית ל.  |  27/03/13 10:04
 
- למירית ל
עמוס שנער  |  27/03/13 11:11
 
- למירית
איריס כהן  |  27/03/13 16:19
 
- תגובה לאיריס
עמוס שנער  |  27/03/13 10:58
 
- למר עמוס
איצי  |  27/03/13 12:06
 
- לעמוס שנער
איתן קלינסקי  |  27/03/13 13:15
 
- לאיצי וקלינסקי
איריס כהן  |  27/03/13 16:07
 
- מסכים לתשובת איריס כהן ל"ת
עמוס שנער   |  28/03/13 21:06
10
מה זה הקשקוש הזה ?
מגיב ותיק  |  26/03/13 23:30
 
- ובמחשבה שנייה ולאחר שאני קורא
מגיב ותיק  |  27/03/13 00:57
 
- מגיב ותיק -תשמידם מתחת שמי מדי
מירי לי.  |  27/03/13 09:54
 
- למירי לי
איריס כהן  |  27/03/13 17:01
 
- לאיריס תודה
מגיב ותיק  |  27/03/13 20:29
 
- לגב' מרי לו, אוי יוי יוי...
מגיב ותיק  |  27/03/13 20:16
 
- נגעלת מהמגיב הותיק.
יהודית ר.  |  28/03/13 13:06
 
- ועוד על המגיב הותיק
זיוה.  |  29/03/13 09:33
 
- יהודית, זה הדדי. ל"ת
מגיב ותיק  |  29/03/13 11:38
 
- יהודית, זה הדדי ל"ת
מגיב ותיק  |  29/03/13 11:41
11
שבת הגדול, שבת של הגדול
לא השבת הגדול  |  28/03/13 01:49
 
- מכל מלמדי השכלתי. ל"ת
יפה כתבת  |  28/03/13 12:31
12
המקורות מנחים אותנו
שולה .  |  28/03/13 12:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צפריר זוהר
ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה את מה שעלול לקרות בסוריה בקרוב מאוד, מבלי שתהיה לה האפשרות להסתייע בטורקים בעת הצורך    על שיקום וחידוש היחסים בין ישראל לטורקיה
אפרים הלפרין
רק פרצה הממשלה לאוויר וכבר שמענו על סדרת החלטות עם הרבה עתיד, החלטות "מאוד-מאוד חשובות" אשר תפסו כותרות, והשאלה היא אם לא נועדו לתפיסת כותרות בלבד, שאם לא כן, כיצד הגיעו לכותרות, כי על-מנת להגיע לכותרות, מישהו צריך להתאמץ
אלברט שבות
מסלול החשיבה האנושי התבסס מעודו על קיום "משהו" תקף ושריר שהאדם הצביע עליו וקרא לו "מציאות", בעוד מתמונת המציאות המצטיירת להלן עולה "משהו" שלא היה לו קיום גם אין לו בזה הרגע קיום, הוא חולף לפנינו כהרף ואיננו, אם תרצה - הוא נברא לפנינו ללא הפסק
ד"ר צ'לו רוזנברג
פוליטיקאים ציניים או עיתונאים ופרשנים שכל עניינם פוליטיקה בלבד, לא יצליחו לרפות את ידי חיילי צה"ל, תהיינה המשימות שיוטלו עליהם אשר תהיינה. מוטב שיפסיקו כל מחרחרי הזדון והמדון להפחיד אותנו
נבון קצב
חובה עלינו לזכור ולהזכיר תמיד ובלשון "והגדת לבנך" כי היציאה והשחרור שלנו כעם ישראל מעבדות לחירות יש להם משמעות גשמית ותודעתית יהודית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il