X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במרד גטו ורשה בפסח תש"ג באו לידי ביטוי רוחו של הנוער וכוחן של תנועות הנוער, אך גם חוסר היכולת להתאחד ולהתעלות מעל המחלוקות. לקראת הוועידה הארצית של בני עקיבא
▪  ▪  ▪
אילוסטרציה
הכבוד יינצל
ערב המרד אמר אנטק צוקרמן: "אנחנו נישמד, דין הוא שנישמד. אך הכבוד יינצל. ימים יבואו ויזכירו: קם לו נוער לעם זה, חסר הישע, והוא הציל את כבודו ככל שהיה לאל ידו"

בחול המועד פסח יתכנסו קרוב ל-500 צירים מסניפי בני עקיבא בישראל לוועידה הארצית הכ"ג, 'ועידת האמת והאמונה', שבה תיקבע במידה רבה דרכה של התנועה לשנים הקרובות. בימים אלו ממש יצוינו 70 שנה למרד גטו ורשה שהיה המרד היהודי הגדול ביותר שפרץ בתקופת השואה, והיה לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית בתקופת הכיליון.
בערב פסח תש"ג נכנסו לגטו ורשה כוחות גרמניים בדרכם לחסל את שארית תושבי הגטו. מולם התייצבו מאות צעירים יהודים מצוידים בנשק ובתחמושת מייצור עצמי, ובמשך יותר מעשרה ימים הם הצליחו למנוע מהאויב לבצע את זממו.
מאירועים אלו אני מבקש ללמוד על כוחו של הנוער ורוחו הגדולה. הנוער ובעיקר תנועות הנוער גילו בשעות הקשות, כשהכול נראה אבוד, רוח גדולה, רוח שינקה מערכים ושתבעה מעשה, ומיאנה להשלים עם המציאות. הם גילו תושייה, גבורה ותעוזה, ולא הסתפקו בהיענות לקריאות או במילוי תפקידים שהוטלו עליהם. הם היו לנושאי הדגל ולמחוללי המרד. כך אמר ערב המרד יצחק (אנטק) צוקרמן: "אנחנו נישמד, דין הוא שנישמד. אך הכבוד יינצל. ימים יבואו ויזכירו: קם לו נוער לעם זה, חסר הישע, והוא הציל את כבודו ככל שהיה לאל ידו".
לימים, עם כינוס הקונגרס הציוני הראשון לאחר השואה, הכיר בכוחו זה של הנוער גם מי שיהיה בעתיד ראש ממשלתה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון. עם פתיחת הקונגרס הוא עלה לבמה יד ביד עם נערה צעירה. נשיא ההסתדרות הציונית חיים ויצמן מסר לידי הנערה את פטיש ההנהגה ההיסטורי שבו החזיק בנימין זאב הרצל בקונגרס הראשון, והנערה הוכרזה כיו"ר הכינוס לקול מחיאות כפיים סוערות של הקהל. הייתה זו צביה לובטקין, שהייתה כבר בת שלושים, אך תדמית הנערה דבקה בה בין היתר בגלל שירו של אלתרמן שנכתב עליה שעה שהגיעה ידיעה שגויה על מותה: "נערה בך דברי הימים מביטים".
במלאת 65 שנה למרד כתבה חווקה פולמן-רבן, מלוחמות הגטו: "המרד חייב להימשך. מרד אחר, שונה. על הארץ הרחוקה, הנכספת והבלתי מושגת חלמנו גם בגטאות וגם במחנות. בחלומנו היא הייתה טהורה, צדק שלט בה, שוויון ערך אדם, חלום נפלא של בית. ויש לא מעט אכזבה. במה נמרוד, שואלים אותי לא פעם צעירים שלהם אני מספרת על התקופה ההיא. ואני עונה: החשוב לי עכשיו זה העתיד, זה אתם - הדור השני, השלישי, הרביעי והדורות הבאים... אתם, בעלי חולצות כחולות ושרוכים אדומים ולבנים ועניבות צופים וכיפות סרוגות... יש בכם כוח למרוד בנגעים שבפנים. איך? דרך אכפתיות ואי אדישות, מעורבות ועשייה בבית, בבית הספר, ברחוב, בכל מקום שבו פוגשים רוע. תהיו ראויים ללוחמים, לכל אלה שנאבקו ואבדו לנו בהרג, בגז ובמיתות משונות. תחנכו עצמכם ואחרים לאהבה ולא לשנאה, לשלום, לרעות, ליופי, לצחוק ושמחה".
זוהי תביעה גדולה ואנו יכולים לה. לנוער יש העוצמות לפעול במקום שבו אחרים אינם יכולים. כן, נוער יקר וחביב, גם היום בכם דברי הימים מביטים!

ללא שפה משותפת

אך יש נקודה נוספת שאני רוצה להעלות. שבועות ספורים, אולי חודשים, עמדו להנהגות ארגוני הנוער להתארגנות ולהכנות לקראת המרד. הסיוע מצד הפולנים לא הגיע, היכולת להשיג תחמושת וכלי מלחמה הייתה מצומצמת מאוד. הסוף המר ידוע היה לכולם, ולמרות זאת לא ננטשו החלומות הגדולים, כפי שכותב מרדכי אנילביץ' במכתבו האחרון: "חלום חיי קם והיה. זכיתי לראות הגנה יהודית בגטו בכל גדולתה ותפארתה". אך לצד הגבורה הגדולה והאומץ שהפגינו, חסרה הייתה אחדות. גם בשעותיו האחרונות של הקיבוץ היהודי בוורשה לא הצליחו חברי הארגונים השונים להתעלות מעל המחלוקת, והניסיונות לשיתוף פעולה לא צלחו. הדבר היחיד כמעט שניתן היה לסכם הוא גִזרות הלחימה.
שני ארגונים מרכזיים פעלו בגטו: הארגון היהודי הלוחם – אי"ל, והארגון הצבאי היהודי – אצ"י. אף ששני הארגונים פעלו למען מטרה זהה, הם מעולם לא שיתפו פעולה בשל ההבדלים האידיאולוגיים: אי"ל השמאלי ראה באנשי אצ"י פשיסטים. מנגד, אנשי אצ"י ראו באידיאולוגיה הסוציאליסטית של אנשי אי"ל עירוב שמסוכן למפעל הציוני. מספרם של אנשי אי"ל היה רב יותר, ואילו אצ"י היה מצויד ומיומן יותר.
כל מי שקורא את תיאורי המרד עומד ומשתאה נוכח העובדה שגם ברגעים הללו לא נמצאה שפה משותפת ולא ניתן היה להגיע לשיתוף פעולה, אולי כמו לפני חורבן בית שני, כאשר הכוחות השונים בירושלים נאבקו זה בזה.
ערב כינוסה של ועידת בני עקיבא אני חש כי הנוער של ימינו חדור מוטיבציות וכוחות גדולים. הוא מצויד בעוצמות וברוח גדולה ומוכן לחיים של שליחות, חיים של עשייה ותרומה למען הכלל, ונכון למשימות גדולות. אך בתוך כל אלו עדיין דרושה לנו אחדות. אחדות בתוך המחנה הציוני-דתי על זרמיו, דעותיו וגווניו השונים, ואחדות בתוך כלל ישראל. עלינו ללמוד משגיאות העבר ולהימנע מהסתגרות ובדלנות. אין אנו תובעים אחידות אלא אחדות, היחד אינו מבטל את הייחוד. אולי דווקא בשעה זו, חובתנו להתעלות ולחפש את המשותף בין כל חלקי העם ולהיות גשר מחבר בין הקצוות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/03/2013   |   עודכן:  27/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
70 שנה למרד גטו ורשה: המורשת והלקחים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עידן יוסף
מצמרר: 68 שנה אחרי השחרור, מתפרסמות תמונות צבע נדירות של אסירי מחנה הריכוז דכאו
ציפי לוין
"שאלנו את עצמנו פעמים אין-ספור: האם נהגנו נכון כאשר ניסינו במשך שנים להגן על העמדות ולשמור עליהן [...] האם לא היינו צריכים לומר מיד בהתחלה: הכל אבוד! הצילו את נפשותיכם! צאו מכאן! לא עשינו זאת, כי לא יכולנו לדעת כיצד יתנהלו הדברים" [פרידריך ברודניץ, ממנהיגי האגודה המרכזית]
עפר דרורי
הרב ישראל מאיר לאו פנה לברק אובמה נשיא ארה"ב וביקש ממנו שאמריקה לא תאחר שוב, ברמזו לצורך שלנו בסיוע אמריקני לאתגרים הקיומיים שעוד נכונו לנו. המחשתו הייתה ברורה
עידן יוסף
נשיא ארצות הברית חתם את ביקורו בהר הרצל וביד ושם ואמר שעם ישראל חזקה לא תהיה שואה    יושב-ראש יד ושם, הרב לאו, הזהיר אותו כי עיכוב אמריקני בפעולה נגד אירן עלול להיגמר רע
עופר וולפסון
במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין "יש עתיד" ו"הליכוד" נכללה התחייבות להגדלת סל השירותים לניצולי השואה ב-110 מיליון שקל בשנת 2013, וכן להגדלה נוספת על-פי הצרכים לחמש השנים הבאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il