X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היציאה לחירות היא גם יציאה אל מדבר של נחש, שרף ועקרב, וצימאון אשר אין מים. אנו חזקים דיינו כדי לעמוד בדרך החדשה של הציונות הדתית, וסופם של הפירות לבוא בעת שהתורה וההתיישבות יוכרו כצרכיה של האומה ולא כצרכיו של המגזר
▪  ▪  ▪
סגן השר, אלי בן-דהן בחגיגות מימונה באשקלון

בליל הסדר אנו מרבים לספר לבנינו על המרורים שאכלו אבותינו במצרים ועל קושי השעבוד. אנו מספרים להם על היופי שביציאה מן העבדות אל צִלם של ענני הכבוד המלאים בזיו השכינה שאפפו אותנו מכל צד, ואל המן שירד מן השמים, שכל אחד טעם בו את הטעמים שהתאווה אליהם. כמה טוב וחסד חווינו ביציאת מצרים!
אלא שאם כך, מה פשר התלונות החוזרות והנשנות של העם על היציאה מסיר הבשר ומקדרת הקישואים והבצלים? מה פשר רצונם החוזר ונשנה לשוב למצרים? כלום היו אלו טענות סרק ותו לא?
דומה שבחינת טענות העם בכובד ראש מעלה אכן את השאלה האם היה כדאי לצאת אל המדבר החם, אל הנדודים האינסופיים, אל הצמא והרעב שהיו מדי פעם ואל המלחמות בשוסי המדבר. העבדות במצרים, אף שהייתה רעה ומרה, נתנה ביטחון בעצם החיים וביציבותם, שהרי המצרים היו מעוניינים בקיומם של עבדיהם. היא לא הצריכה קבלת אחריות.
בני ישראל לא יצאו אל המנוחה. עול המצוות שקיבלו עליהם אינו בהכרח קל מעבדות מצרים. הם יצאו למסע מפרך, ארוך, מסוכן ותובעני, ממש כמו שהכרזת העצמאות בה' באייר תש"ח לא הביאה אותנו לשום מנוחה ולשום נחלה. לאחר הכישלונות בעיר העתיקה ובקרבות לטרון היו רבים ששאלו גם אז: למה זה עזב אותנו המנדט הבריטי. החירות, כאז כן עתה, אינה גן של ורדים, אך יש בה בשורת אמת שכדאי למסור עליה את הנפש. מי שאינו מבין זאת עדיין לא יצא ממצרים, ועדיין הוא ממשיך להתריס 'מה העבודה הזאת לכם'. בשורת האמת שבחירות היא נטילת האחריות של לאום על עצמו, ושל כל יחיד על הכלל. לא אחרים קובעים את גורלנו אלא אנו. את עבדות פרעה קיבלנו בעל כורחנו, את עבדות ה' קיבלנו מרצון, באמירת 'נעשה ונשמע'.
חירות בקואליציה
קיים דמיון בין סוגיית האופוזיציה והקואליציה לנושא העבדות והחירות. הנמצא באופוזיציה, אם מרצונו (כמפלגת העבודה) ואם בעל כורחו (כמפלגות החרדיות) - אחרים מושלים בו, ומחליטים עבורו נגד רצונו. זהו חסרונה של האופוזיציה. מעלתה היא בכך שחבריה יכולים להציע הצעות המושכות את הלב, ולבוא בביקורת על זולתם בלא ליטול אחריות על כלל התמונה. מפלגת העבודה תוכל לזעוק היטב את זעקת העשוקים, משום שהיא פטורה מלעסוק בשאלות התקציב ובשאלות הביטחון. החרדים יוכלו לזעוק את זעקת לומדי התורה, משום שהם פטורים מלעסוק בצורך האמיתי והדוחק לשוויון בנטל, ובשאלות כוח האדם בצה"ל. חברי הקואליציה לעומת זאת, נדרשים להחליט עבור עצמם ועבור אחרים. זוהי חירות. אך הם אינם יכולים להחליט לפי מה שלבם חפץ, או בהתאם לחזון אחרית הימים שלהם. הם חייבים לראות את התמונה הכוללת, ולהתחשב בכל צדדיה. זוהי קבלת האחריות, שהיא תאומתה הסיאמית של החירות, גם אם לעתים היא פחות מושכת ונעימה .
הציונות הדתית במשך כל ימיה הייתה מגזר. גם בימיה הטובים של המפד"ל, ימי שפירא ובורג, י"ב המנדטים והמקום הקבוע בקואליציה של בן-גוריון ושל אשכול, היא לא ממש נדרשה ליטול אחריות על כלל הנעשה במדינה. היא הייתה מגזר טוב ותורם, והאמינה שדרכה חשובה לכל עם ישראל, אך דאגתה לכלל ישראל עברה דרך צינור דאגתה למגזר שלה, בהתיישבות, בחינוך, ובקיומה של נוכחות דתית בחברה. ברגע שוויתרה על האחריות, היא ויתרה גם על הסמכות ועל היכולת להוביל. הסמכות והאחריות הן שני צדדים של מטבע אחד. חייה היו לעתים טובים ונעימים, אך היא איבדה את החירות. כך נוהגים היום החרדים. הם נוטלים אחריות על לימוד התורה, החשוב לכולנו, אך לא על כלל בעיות האומה.

המבחנים יבואו מיד

הציונות הדתית בנוסח נפתלי בנט וחבריו עברה למשהו חדש. הברית המפתיעה שלה עם לפיד, כלומר גם עם פרי, גרמן ושלח, עוררה הערכה רבה בנאמנות האישית שהייתה בה, ובעמידתה המרשימה בלחצים ובפיתויים. אך יש לה גם תוכן. המכנה המשותף בין לפיד לבין הציונות הדתית של בנט אינו בנושא ההתיישבות ולא בנושא התורה. הוא נעוץ בנכונות לראות יחד תמונה כוללת, וברצון הנחוש להשיב את האמון במערכת הפוליטית. דרכה הצפויה של הציונות הדתית החל מעתה היא נטילת אחריות על התמונה הכוללת, על כלל האומה, ורק מכוחה - גם על המגזר היקר שלנו, ולא להפך. זוהי מעין יציאה מעבדות לחירות, אך היא אינה פשוטה, ויהיה לה מחיר. ה'ברכות' שקיבלנו זה עתה מן החרדים הן הקדמה קלה ל'ברכות' שנקבל מעצמנו ומבשרנו, כשיתברר שהדאגה למגזר עברה לספסל יותר אחורי.
המבחנים לכך יבואו מיד. מנהיגי המפלגה קיבלו על עצמם בפומבי לדאוג לתורתם ולרווחתם של החרדים בד-בבד עם דרישת השוויון המוצדק בנטל הצבא ובנטל הפרנסה. הם התחייבו לעמוד בכך למרות היחס המנוכר והקשה שקיבלנו מן החרדים. הם קיבלו על עצמם לדאוג בתחילה להורדת יוקר המחיה ויוקר הדיור לכלל החברה, עוד לפני שיתבקשו לדאוג להורדת יוקר החינוך במגזר הציונות הדתית. הם קיבלו על עצמם יחד עם חבריהם לחבר את תורת ה' ואת פניה המאירות לכלל העם, והם יצטרכו לדאוג לכך עוד לפני שידאגו לחיזוק התורה בציונות הדתית. אני משוכנע שהם ידאגו גם למגזר הציונות הדתית. אני מאמין באמונה שלמה שבלא הציונות הדתית בטל הדבק היסודי המחבר היום את שבטי ישראל לעם אחד. אך ברגע שהורם העוגן ונפלה החלטה ליטול אחריות לגורלה של האומה כולה, יצאנו לא רק לחירות. יצאנו גם אל המדבר הגדול, מדבר של נחש, שרף ועקרב, וצימאון אשר אין בו מים. אנו חזקים דיינו כדי לעמוד בדרך החדשה, וסופם של הפירות לבוא, בעת שהתורה וההתיישבות יוכרו כצרכי האומה ולא כצרכיו של המגזר.
בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים. לעניות הבנתי אין הכוונה רק לנדידה תודעתית שלנו אל המחוזות שלפני שלושת אלפים שנה, אלא בעיקר לראיית דבר ה' המדבר אל דורנו במושגי יציאת מצרים שבהם דיבר אל דורם של משה ואהרן. דרכים רבות לראייה זו. גם בראיית גאולתו אותנו מכף אויבינו בכל שעה ושעה, אך אולי גם בצורך שלנו לקבל בעת הזו אחריות אמת על כלל ישראל ולהנהיג כבני חורין.

תאריך:  02/04/2013   |   עודכן:  02/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
הדרוויניזם החברתי: החזק ישרוד וחלש יחטוף מכות, יפחד, יעמוד בתור, לא יפצה פה, לא יעיר, לא יתערב כי הוא עלול "להיכחד" תחת מכותיהם של הולכים על שתיים מבלי שעברו תהליך אבולוציוני של מעבר מבהמה לבן אדם
רן מלמד
רוב מוחלט של ההורים (92%) תומך ברעיון, לפיו במסגרת תוכנית החיסכון עבור הילדים הם יוכלו להגדיל את החיסכון בהפקדות שונות במשך השנה, כאשר עבור כל הפקדה כזו המדינה תוסיף סכום דומה   יעור התמיכה ברעיון זה גבוה מאד בכל המגזרים
עומר דוסטרי
על ישראל להמשיך ולחזק את הקשרים עם מדינות סוניות - גם כאלה שעברו מהפכה - ובנוסף, עליה לנסות ולשמר על האינטרס הסוני הקיים, כדוגמת ירדן, שבנוגע אליה, האינטרס הישראלי מחייב שמירה על המצב הפוליטי הנוכחי בממלכה ההאשמית
עו"ד יוסי דר
קרן הכט מספרת כיצד, בתחילת דרכה, אביב גפן טיפח אותה והשקיע בה בתחום האמנותי והפך אותה לזמרת מבוקשת שזכתה לחשיפה גבוהה ולשבחים רבים בתקשורת    עד שהתברר לקרן הכט שגם אצל נציג הדור המזויין אין ארוחות חינם
איתמר לוין
ארה"ב נכשלה כליל במאמציה למנוע מקוריאה הצפונית להשיג נשק גרעיני, והדמיון למתרחש מול אירן צריך להטריד מאוד. כאשר מדובר במשטר שסדרי העדיפויות שלו הפוכים משל המערב, אמצעים מערביים אינם מספיקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il