ערב שבת קודש, שבת אשר יש בה כוחות גדולים ונשגבים לענייני הפרנסה ואפשר להשפיע שפע מרובה בעניין זה. וידוע המובא בספרים הקדושים, שבימים אשר אחרי הפסח מרגיש האדם דוחק בנפש ודאגות בענייני הפרנסה, ובשבת זו בהתעלות ובהתרוממות יכול להוריד האדם השפעה הן בנפש והן במציאות בענייני הגשמיות.
והנה אחרי ימי הפסח ובפתח ימי העומר ובזמן של התבוננות עמוקה ודבקות גדולה בהקב"ה ובהסתכלות בדרכי אבותינו הקדושים, רוצים אנו לחזק בנפשנו ובנפש כל הנלווים אלינו מידה מהחשובות ביותר בימים האלו ובדור הזה: טוהר הלב ותום הלב.
הנה הימים האלו הם ימים של בלבול גדול, האדם אינו מספיק לחשוב על דבר ראשון ומיד נכנס בליבו עניין אחר, מסיים עניין אחר, שוב עולה בדעתו עוד דבר. המירוץ הגדול של החיים וחיי המותרות וחיי הפזרנות וחיי הידיעה האינסופית אשר העולם הזה חי בה, מביאים את האדם לחוסר תום לב ולחוסר טוהר הלב. חיים בדבר וחושבים על דבר אחר, נוסעים למקום אך הלב במקום אחר.
חוסר נקיטת קו אחד שריר בריר וקיים הוא מהקללות הקשות של הדור הזה; חיים בחוסר שלמות, חיים בחוסר תום לב, חיים בחוסר טוהר הלב; וזה פתח להידרדרות עמוקה בכל המובנים, גם ביראת שמיים; זה פתח להידרדר בדברים הקשים ביותר. אך גם בנפש האדם שחי בעולם ונפשו בעולם אחר ודעתו בכלל בעניין שונה - מצב זה מביא את האדם לבלבול ולפיזור הנפש, ולכן האדם צריך להיות בשלמות עם עצמו, עם מחשבתו וכולי.
האדם ככלב הים והנה המשנה אומרת לנו: "כל שבים טהור חוץ מכלב הים". ורבנו הברטנורא פירש ואמר: מכל הבריות אם עושים מעורם כלים אין מקבלים טומאה חוץ מכלב הים, אשר אם עשו מעורו כלי כן מקבל טומאה. ומדוע? משום שכל החיות כאשר באים לצוד אותן אין הן יכולות לברוח למקום אחר; מי שחי בים, בים; מי שחי ביבשה, ביבשה. אך כלב הים חי בשני עולמות; כאשר הוא בים, חושב על היבשה, וכן להפך, ולכן מאבד את הקו הישר של מחשבה אחידה ורצופה, ולכן כן מקבל טומאה. האדם יכול להיות בעולם ולחשוב על העולם, ולכן מאבד את המהות שלו. וכך יש אדם אשר יושב בישיבה, לומד תורה בדבקות, אך מדי פעם ככלב הים, חי ביבשה, הוא מאבד הרבה מחיותו, מכוחותיו ומתיש את כוחו הרוחני.
ועל זה פירשו המפרשים את אשר אנו מתוודים ביום כיפור: על חטא שחטאנו לפניך בתימהון לבב. ודרשו ואמרו, האדם פתאום מתפעל מדבר לא קדוש, לא רוחני - זה תימהון לבב, גם על זה יש עונש וחטא ביד האדם. ולכן ייזהר ויישמר האדם מאוד מאוד מנטיותיו הנסתרות והצפונות, אשר בסופו של דבר אינן מהנות אותו במאומה, וישתדל להזדכך ולהשתחרר מהן.
ניכנס לשבת קודש הזאת מקודשים בתמימות ובהזדככות, בנפש שלמה וחפצה לדבר ה'. ישתדלו אהובים וחביבים להרבות עלינו בתפילות ובתחינות ובעזרת השם נראה בקרוב ממש אור גדול ושמחת אמת. שבת שלום.