X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בניגוד לדעה הרווחת, לליברליזם הכלכלי יש יסודות במסורת הערבית. גם בישראל יש מקום לגישה כלכלית המגינה על חופש הפרט של ערבים ויהודים כאחד ומעודדת יזמות בשני המגזרים, גישה הנאמנה לכתביהם של הוגים ערבים
▪  ▪  ▪
יזמות - גם במגזר הערבי [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

אירועי המחאה החברתית, התמקדות מערכת הבחירות בנושאי כלכלה והוויכוח על תקציב המדינה מבהירים כי הוויכוח הפוליטי בין האסכולה הסוציאליסטית לבין האסכולה הקפיטליסטית-ליברלית עודנו חי ובועט. האוכלוסיה הערבית נמצאת לכאורה מחוץ למגרש הוויכוח, הן מכיוון שמוקד הפעילות של המפלגות הערביות הוא הסכסוך הישראלי-ערבי והן משום שממילא אינן חלק מהקואליציה הקובעת את המדיניות הכלכלית. אם כבר טורחים לכלול את הערבים-מוסלמים בוויכוח, הם משויכים כמעט אוטומטית לצד השמאלי של המפה, כיוון שהקפיטליזם נתפש כמדיניות מערבית-אמריקנית ואף אימפריאליסטית הזרה למסורת ולתרבות הערבית-מוסלמית.
אולם זוהי תפישה מוטעית ואף מתנשאת, אוריינטליסטית. הערבים הם חלק מהחברה הישראלית, וענייני הכלכלה נוגעים להם לא פחות מאשר ליהודים. אין בתרבות הערבית מוסלמית דבר ההופך אותה לאנטי-ליברלית יותר מאשר בתרבות היהודית או הנוצרית. אחד מגדולי ההוגים בתרבות המוסלמית, ההיסטוריון והפילוסוף התוניסאי בן המאה ה-14 עבד א-רחמן אבן ח'לדון, תמך במדיניות כלכלית ליברלית הרבה לפני שנוסד מדע הכלכלה האירופי.
שלושה מרכיבים יסודיים של הליברליזם הכלכלי מרכיבים את גישתו של אבן ח'לדון כפי שהיא מנוסחת בספרו הידוע "אקדמות למדע ההיסטוריה":
חשדנות כלפי השלטונות: על-פי אבן ח'לדון ההתאגדות המדינית היא אומנם הכרחית כדי למנוע אנרכיה, אולם נטייתם של השליטים (כולל השליטים המוסלמים) היא לתת דעתם קודם כל על טובתם האישית והאופן שבו ישמרו את שלטונם בכפייה ובעורמה. טובת הכלל אצלם מגיעה רק במקום השני. על כן הוא גרס כי יש לרסן את השליטים באמצעות כללי ההלכה, ואין לאפשר להם כוח מוחלט.
מיסוי נמוך: אבן ח'לדון הבין כי הבסיס לכלכלה צומחת הוא היוזמה והחריצות של האזרחים, וכי אלו נפגעים ככל ששיעורי המס גבוהים יותר. כששיעור המס עולה מעל נקודה מסוימת, כתב אבן ח'לדון באקדמות, "גזה מלב הנתינים חדוות הפעילות" ולכן "אין לך גורם חשוב לקידום תרבות היישוב מלהקטין ככל האפשר את שיעור המיסים, המוטלים על אלה המפתחים תרבות זו". מדיניות כזו תיטיב לדברי אבן ח'לדון לא רק עם העשירים אלא גם עם קופת המדינה, מכיוון ש"הדרך היחידה לשיפור הגבייה באופן שתזרים לאוצר שפע כסף היא: להתנהג בצדק עם בעלי ההון ולהתחשב בהם. בדרך זו ישתפרו סיכוייהם לרווחים ובכך ירחב לבבם וירבה רצונם לעסוק בריבוי הונם ובהפרייתו בעסקים, ועל-ידי כך יתרבו הכנסותיו של השליט מגביית מיסים".
זכויות קניין ותמריצים: עיקרון יסוד במדיניות ליברלית הוא שמירה על זכות הקניין של הפרט. כאשר מה שאדם מייצר נשאר קניינו, יש לו תמריץ לשמור עליו ולייצר עוד, דבר אשר תורם לכלכלה. אבן ח'לדון הבין את חשיבותו של עיקרון זה וטען כי "התנכלות מצד השליט לרכושם של בני אדם שמה קץ ליוזמתם להרוויח כסף ולרכוש רכוש. כיוון שהם רואים שסופו וגורלו של רכושם להיגזל מידיהם, הם מאבדים את תקוותם להפיק תועלת מרווחיהם ומהשגת רכוש, ולפיכך הם חובקים את ידיהם ואינם מתאמצים להרוויח... שגשוגה של תרבות היישוב וגאותם של השווקים מותנים בפעילות המשקית, במאמציהם של בני אדם למען רווחיהם וטובתם, בהתרוצצותם הלוך ושוב. אם הבריות יושבים בחיבוק ידיים מבלי לעמול לפרנסתם – משתלט השפל בשווקים, ומצב היישוב מתערער... עם התערערות מצבה של הארץ יתערער גם מעמדם של השליט והממשלה".
לליברליזם הכלכלי יש אם כן יסודות במסורת הערבית. דווקא המדיניות הכלכלית הסוציאליסטית, שלוותה במשטר חד-מפלגתי עריץ, משטרה חשאית אימתנית וביורוקרטיה מושחתת, היא ייבוא אירופי, מעין חיקוי של המשטר הקומוניסטי בברית המועצות והמשטרים הפשיסטיים באיטליה ובגרמניה. העמים הערבים האותנטיים מתנערים ממדיניות זו - כפי שמוכיחים אירועי השנים האחרונות בתוניסיה, במצרים, בלוב ובסוריה (אם כי טיב החלופה להם עדיין אינו ברור).
גם בישראל, בה קרויים רחובות ובתי ספר רבים ביישובים הערביים על שמו של אבן ח'לדון, יש מקום לגישה כלכלית המגינה על חופש הפרט של ערבים ויהודים כאחד ומעודדת יזמות בשני המגזרים, גישה הנאמנה להגותו של אבן ח'לדון.

הכותב הוא עמית מחקר במכון ירושלים לחקר שווקים.
תאריך:  09/04/2013   |   עודכן:  09/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוציאליזם, קפיטליזם, אוריינטליזם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עומר דוסטרי
על ישראל להמשיך ולחזק את הקשרים עם מדינות סוניות - גם כאלה שעברו מהפכה - ובנוסף, עליה לנסות ולשמר על האינטרס הסוני הקיים, כדוגמת ירדן, שבנוגע אליה, האינטרס הישראלי מחייב שמירה על המצב הפוליטי הנוכחי בממלכה ההאשמית
אריה גל
אריאל י. לוין
חופשת החג לא עצרה את ההתרחשויות הביטחוניות הסובבות אותנו וגם לא את אלו המתרחשות ממש אצלנו: מאירן ועד יו"ש, מסיפור זיגייר ועד למוסד, וגם מצרים שוב בכותרות
יהודה דרורי
ביקורו של אובמה היה חשוב מאד עבורנו, לא רק שהוא עשה שעורים וידע בדיוק מה לומר אלא שהוא גם הבין הרבה דברים עלינו ומה מניע אותנו, ולכן גם ניסה לפנות בצורה נכונה לנפש של הישראלי. אבל, דבר אחד שהוא עדיין לא הבין: את שורשי הסכסוך הישראלי-ערבי במזרח התיכון ומדוע לא יהיה שלום
אפרים הלפרין
בנאומו בפני הסטודנטים, שם הנשיא אובמה על השולחן שלושה נושאים: השלום, הביטחון וישראל כאור לגויים, אור לשכנותיה. הנשיא צודק בכל אחד מהנושאים שהעלה אך הסדר חייב להיות שונה
רשימות נוספות
ידלין: המצב בסוריה טוב לישראל  /  עידן יוסף
סוריה: תפסנו אמצעי ריגול ישראליים  /  עידן יוסף
נתניהו מעוניין בתיווך ירדני במו"מ  /  עידן יוסף
ניקיון פסח  /  אריאל י. לוין
תישארו בבית   /  מרדכי קידר
"פשוט, דעו את האויב"  /  מנשה שאול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il