X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארבע שנים נדרשו עד שבנק ישראל אמר בגלוי ובפירוש מדוע הודח דני דנקנר מראשות בנק הפועלים. התנהלותו של הבנק המרכזי בפרשה הייתה שערורייתית - עוד יותר מהצורה בה פעל דנקנר ואשר הביאה להדחתו
▪  ▪  ▪
חזקיהו. חייב דין וחשבון לציבור [צילום: קובי קנטור]
דנקנר הודח בשל המינוי החפוז של קינן
איתמר לוין
מינויו של ציון קינן למנכ"ל מיד אחרי התפטרותו של צבי זיו הביא לשיאו את משבר האמון בין מי שהיה יו"ר בנק הפועלים לבין המפקח דאז על הבנקים * "ראינו בחומרה את מכלול התנהגותו של דנקנר"
לרשימה המלאה

קשה לומר מה היה שערורייתי יותר: האופן בו פעל דני דנקנר כאשר עמד בראש בנק הפועלים, או האופן בו טיפל בנק ישראל בבעיה.
נתחיל עם דנקנר. נכון שמדובר בעדי תביעה, נכון שיש עדים בעלי חשבון אישי ארוך עם דנקנר, נכון שאנחנו רחוקים מאוד מפסק דין במשפטו. ועם כל ההסתייגויות הללו, התמונה המצטיירת במשפטו של דנקנר מטרידה ביותר. בנק הפועלים, השני בגודלו במדינה ועד לא מזמן הגדול ביותר בישראל, מתנהל כמו אחוזה פרטית. היו"ר מתערב בהחלטות, היו"ר מקבל הלוואה בנוהל לקוי, היו"ר מחליט על מינויים - כאילו אין מנכ"ל ואין הנהלה ואין דירקטוריון ואין רגולטור.
ומה עם בנק ישראל? הוא לומד על מה שקורה, ובהחלט מגיב במהירות ובתקיפות - אך במחשכים. עד היום, ארבע שנים לאחר הדחתו של דנקנר, לא שמענו בצורה רשמית ופומבית מה הייתה הסיבה לכך. נתחיל מזה, שהתנהלות כזו פוגעת בזכויות יסוד של דנקנר עצמו - שהציבור יידע את האמת, ושלא יהיה מקום לכל מיני שמועות פרועות ופרועות עוד יותר.
נמשיך בזה, שהציבור הוא לא רק הלקוח של בנק הפועלים אלא גם הבעלים שלו. שרי אריסון מחזיקה בכ-25% בלבד ממניות הבנק (אחרי שרכשה את חלקה של משפחת דנקנר), ובכל היתר מחזיק הציבור. אבל בנק ישראל משאיר את הבעלים/הלקוחות באפילה גמורה, כאילו שהעסק אינו נוגע להם. יתרה מזו: בנק ישראל עצמו התנהג כאילו שהוא גוף פרטי, ולא גוף ממלכתי ראשון במעלה המופקד על אינטרסים ציבוריים ראשונים במעלה.
הסיבה לכך היא התפישה עתיקת היומין של הפיקוח על הבנקים, הדואג בראש ובראשונה ליציבות הבנקים ורק לאחר מכן לטובתו של הציבור. מסיבה זו, למשל, דאג הפיקוח לחסל שורה של בנקים קטנים שיכלו להכניס עוד קצת תחרות למערכת. בענייננו, כפי שאומר משה שרעבי בצורה הכי גלויה, בנק ישראל חושב שכל מגעיו עם הבנקים צריכים להתנהל בחשאיות כדי שלא לפגוע באמון הציבור בבנקים.
הגישה הזו יוצרת מעגל של אבסורד. בנק ישראל אומר שהנכס החשוב ביותר שיש לבנק הוא אמון הציבור, ולכן לא צריך לספר את כל האמת על מה שמתרחש בו. ואז בנק ישראל רוצה שהציבור יתן את אמונו בו-עצמו, ויאמין שהוא-הוא הדואג לאינטרסים שלו אל מול הבנקים. אבל אז אומר בנק ישראל, שהדבר החשוב ביותר הוא יציבות הבנק - ולא זכויותיו של הציבור כלקוח וכבעלים.
לכן, אם לענות על השאלה בה פתחנו, דומה שההתנהלות של רוני חזקיהו וסטנלי פישר הייתה עוד יותר שערורייתית מזו של דני דנקנר. הוא עשה את שעשה כאיש עסקים; הם עשו את שעשו כעובדי ציבור בכירים ביותר. אם להביא את הדברים להגזמה, אזי מאנשי עסקים לא תמיד מצפים להתנהגות הכי ישרה והכי מסודרת, אבל מבנק ישראל אנחנו מצפים בדיוק להיפוכם של דברים. במובן זה, פישר וחזקיהו מעלו באמונו של הציבור.

תאריך:  17/04/2013   |   עודכן:  17/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעילה באמון הציבור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על הדיווח, מוחל על הדיעה ל"ת
קורא מתמיד  |  17/04/13 17:38
2
ניתן להכניס עוד 4 בנקים בישראל
מזרחי  |  17/04/13 22:45
3
דיווח אמת
itzhak0  |  20/04/13 11:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת דני דנקנר
איתמר לוין
צבי זיו מאשים את דני דנקנר ברמייה כלפיו, בכך שפעל מאחורי גבו ליצור מצב בו יאלץ להתפטר    "רוח הדיונים בדירקטוריון הייתה שמה שנחמה ודנקנר רוצים - עובר"
איתמר לוין
התובע: מדובר במקרה של יו"ר בנק הפועל במירמה נגד הבנק שלו עצמו    הסניגור: האינטרס העליון של דנקנר היה טובת בנק הפועלים; לכל היותר הוא חרג מהמתחם האסתטי המצופה ממנהל
איתמר לוין
הפרקליטות הודיעה שביקשה לחקור כיצד דלפו תמלילי חקירותיהם של אריסון וקינן בנוגע לדני דנקנר    יו"ר בנק הפועלים לשעבר כופר בהאשמות נגדו בפרשות בנק פוזיטיף וההלוואה שקיבל מהבנק
איתמר לוין
יו"ר בנק הפועלים לשעבר מואשם בעיקר בסדרה של עבירות בנוגע לרכישת בנק פוזיטיף הטורקי וניגודי עניינים עם אחזקותיו בחברת אלרן
חן מענית
כך טוען דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, בתשובתו לכתב האישום בתיק הולילנד    מואשם כי נתן שוחד למנהל המינהל כדי שיקדם אינטרסים של תעשיות מלח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il