X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עמדותיו של אבו מאזן לגבי פתרון הסכסוך קשות לעיכול. התבטאויותיו, לעתים, מעוררות זעם. מהלכיו מרגיזים ומטרידים. אך מכאן ועד להגדרת האין פרטנר המרחק רב
▪  ▪  ▪
עבאס. בעד מהלך מדיני [צילום: פלאש 90]
מדיניות בסתר
תפיסת ה"אין פרטנר" לגבי הפלשתינים השתרשה בכל מקום והפכה לנחלת הכלל. לראשונה, מאז הקמת המדינה, הנושא המדיני לא עמד על סדר יומה של הציבוריות הישראלית

יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות מעוררים בי תחושות סותרות של כאב וגאווה, של יגון ושל שמחה, בעיקר בגלל צמידותם. צער עמוק על חבריי הקרובים שנפלו. על האובדן הגדול של עמנו. שמחה על מדינה פורחת ומשגשגת. על כלכלה פורחת. על מדע מרקיע שחקים. על דמוקרטיה במיטבה.
השנה, בשונה מהעבר, נוסף אצלי גם לא מעט כעס. כעס על מקבלי ההחלטות בתקופות שונות, בזמנים שונים. אלו שלא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות. מתברר כי שנים של הלעטת הציבור בתזה שאין פרטנר בצד המצרי היו רק כסות למדיניות שגויה של מדינת ישראל. סוג של שכפ"ץ לחשש מהכרעות גדולות. פחד מהמחיר הפוליטי הכרוך בהן.
בימים האחרונים נחשפו חילופי מכתבים בין נשיא מצרים, גמאל עבדול נאצר, בתחילת כהונתו, לבין ראש ממשלת ישראל דאז, משה שרת. מסתבר שהנשיא המצרי הביע נכונות להגיע להסכם שלום עם ישראל. שרת, על-פי הפרסומים, אומנם ברך על היוזמה אך לא ידע לאחוז את השור בקרניו והציב תנאים מוקדמים שכמובן לא התקיימו וההמשך ידוע: פדאיון, פעולות תגמול, מבצע קדש ומלחמת ששת הימים. ראש הממשלה כמובן שלא הציג יוזמה זו לציבור ואף לא לחברי ממשלתו. שישים שנים היו צריכות לחלוף כדי שהדבר יתפרסם. מסתבר שבתחילת דרכו היה נאצר פרטנר. פרטנר קשה. פרטנר מסובך. לא בטוח שאמין אך בוודאי שהיה כדאי לנסות ואסור היה לפסול.
אין עם מי לדבר?
השנה גם התפרסם ספרו הקשה לעיכול של יגאל קיפניס "1973". הספר המתבסס על מסמכים, מתאר את מהלכי הטרפוד הישראלים ליוזמת שלום של אנואר סאדאת טרום מלחמת יום הכיפורים. על-פי קיפניס, סאדאת שלח את שר החוץ שלו לארצות הברית עם הצעת שלום נדיבה יותר מזו שעליה חתמנו אחרי המלחמה. ישראל, של גולדה, דיין וגלילי השתמשה בכל תחבולה בארסנל הדיפלומטי כדי למסמס את היוזמה. החל מבקשה הזויה להביאה בכתב שלמרבה הפלא המצרים קיבלוה והעבירו הצעה כתובה, ועד למשיכת זמן בלתי נסבלת ולהסכמה בשתיקה מזעזעת בראייה לאחור - כך בספר - עם אמריקה, כי ישראל לא תכה מכת מנע גם אם תדע בוודאות שפני המצרים למלחמה.
גם כאן התוצאות הנוראיות ידועות וביום הזיכרון אנו עולים לקברותיהם של יותר מ-2,700 צעירים ששילמו בחייהם על סרבנות שלום זו. שוב חשוב להיזכר כי המונח "אין פרטנר" היה שגור בפי קובעי המדיניות דאז שהסתירו מחברי הממשלה ומהציבור את יוזמת סאדאת וטפטפו, ללא הרף, את תפיסת ה"אין עם מי לדבר".
יש או אין פרטנר?
היום, ביום העצמאות ה-65, אני חש כב"דז'ה וו". תפיסת ה"אין פרטנר" לגבי הפלשתינים השתרשה בכל מקום והפכה לנחלת הכלל. לראשונה, מאז הקמת המדינה, הנושא המדיני לא עמד על סדר יומה של הציבוריות הישראלית. אומנם התנועה של ציפי לבני ועמיר פרץ חרתו זאת על דגלם והעמידו את הנושא במרכז מערכת הבחירות של התנועה וגם זהבה גלאון ומרצ עסקו בעניין. אלו גם אלו זכו ב-6 וב-5 מנדטים בלבד בהתאמה. הרוב המכריע של הציבור השתכנע כי אין עם מי לדבר ועל כן עמדות המפלגות בנושא זה לא עמדו על סדר יומו בבואו להצביע.
אחרי פרשות שרת-נאצר וגולדה-סאדאת מן הראוי להתייחס ברצינות לכל איתות מהצד השני. אבו מאזן אינו חבר באגודת חובבי ציון וכנראה גם לא יצטרף אליה בעתיד. הוא פטריוט פלשתיני שדואג לבני עמו. עמדותיו לגבי פתרון הסכסוך קשות לעיכול. התבטאויותיו, לעתים, מעוררות זעם. מהלכיו מרגיזים ומטרידים. אך מכאן ועד להגדרת האין פרטנר המרחק רב. עבאס יליד צפת הצהיר כי הוא מבין שלעולם לא יחזור לגור בצפת ואם זו לא נסיגה מהדרישה לזכות השיבה איני יודע נסיגה מהי. עבאס הצהיר כי הוא שולל טרור ודוגל במהלך מדיני. גם זה מוכיח שכנראה יש עם מי לדבר.
לקחי העבר צריכים ללמד את כולנו: פרטנר תמיד יש. פרטנר שהוא יריב. פרטנר שעמדות הפתיחה שלו אינן מקובלות, אך פרטנר שניתן לנהל מולו משא-ומתן ובמאמץ משותף גם להשיג הסכם יציב.

תאריך:  21/04/2013   |   עודכן:  21/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דווקא יש פרטנר
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הזיה בהקיץ
מנפץ אשליות  |  21/04/13 12:48
2
אתה מה-זה מעייף ל"ת
ספוילר  |  21/04/13 14:12
3
דוא"ל
יונה סוקולובסקי  |  21/04/13 17:19
4
דורי צודק ב100 אחוז ל"ת
מיקי מיהוד  |  21/04/13 20:54
5
או מדינה פלשתינאית או שלום
ד"ר רון בריימן  |  23/04/13 07:57
6
השוואה לא הוגנת...
GREEN  |  28/04/13 16:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יובל יועז
דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי: "אנחנו מייצרים היום סרטון שייצג את המציאות האמיתית בג'נין. בנוסף, פנינו ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, במטרה לנסות ולאסור את הקרנת הסרט 'ג'נין ג'נין' בבתי ספר"
דרור אידר
ההכרה היכתה בפניי; במהלך הפוך של ההיסטוריה יכול היה לעמוד היסטוריון ערבי ליד חורבות המושבה העברית הראשונה בארץ ישראל ולתעד את הניסיון היהודי הכושל להיאחז במקום    לכן יום ששוננו היה ליום אסונם
נרי אבנרי
היא כתבה מכתב התרפסות לרוצח בנה, המחבל הכלוא. התשובה שקיבלה הייתה יריקה בפרצוף: "אני לא יכול לקיים דיאלוג עם מי שמתעקשת להשוות בין הפושע (הבן הנרצח), לבין הקורבן (המחבל הכלוא)". הרופסים היהודים הם מקור האופטימיות של מבקשי אדמתנו. הלכתי לארכיון...
מנחם רהט
חברי כנסת ערבים אינם מסתירים מאווייהם לחיסול המדינה הציונית, ואוניברסיטאות בישראל מקדמות את תודעת הנכבה שלא היתה
דן אלון
הם מהלכים בינינו היום. עדיין חיים, אך לא לעוד הרבה זמן. הם אינם יודעים זאת, ואולי בעצם כן. אני כותב עליהם, ואולי בעצם אני כותב על עצמי. המלחמה הבאה היא עניין של זמן. היא עובדה. היא לא שאלה, אלא תשובה. היא תשובתו של הכשל שלנו למנוע אותה
רשימות נוספות
סקר: רוב בציבור היהודי תומך בשתי מדינות  /  מחלקה ראשונה
נתניהו: נחוש לקדם את תהליך השלום  /  עופר וולפסון
צפו: "צבע אדום" באמצע הטקס  /  עידן יוסף
לזכור ולא לשכוח?  /  ד"ר רון בריימן
שבע בום  /  עקיבה לם
האם מהפך?  /  אליקים העצני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il