X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יום פטירתו של ר' שמעון בן יוחאי הפך ליום שמחה, משום שבעולם האמת יש מקום לתורתו הטוטאלית. היום הזה מלמד אותנו על הצורך בראייה פנימית - שבלעדיה גם קשה לחגוג את יום העצמאות ואת יום ירושלים
▪  ▪  ▪
פורים, יום כיפור ול"ג בעומר [צילום: AP]

אחד המועדים היותר משונים שיש לנו בלוח השנה הוא ל"ג בעומר. אומנם בהלכה מוזכר היום הזה כיום שיש להרבות בו קצת שמחה, אך לא הסבירו מהו מקור שמחה זו ומה ההצדקה לה.
האמת היא, שאנו נדרשים למקורות מאוד לא-שגרתיים כדי למצוא הצדקה לשמחת ל"ג בעומר. חכמי הקבלה הסבירו את שמחת ל"ג בעומר ביום פטירתו של ר' שמעון בר יוחאי, שספר הזוהר הקדוש, לפחות לפי חלק מהמסורות, מיוחס לו. מאחר שר' שמעון גילה בעולם תורה חדשה, היא תורת הסוד, נקבע יום פטירתו החל ב-י"ח באייר ליום של שמחה.
מעבר לשאלה ממתי יום הפטירה הופך מיום אבל ותענית ליום של שמחה והילולה, במקרה של רשב"י השאלה אפילו גדולה עוד יותר. אחת העובדות הידועות לגבי ר' שמעון בר יוחאי היא, שברוב מוחלט של המחלוקות שהוא חולק בהן, ההלכה לא נקבעה על פיו. דווקא משום כך מוזר שפטירתו של רשב"י, שנדחה כמעט כליל מעולם ההלכה, הפכה למועד חשוב. דבר זה בא לידי ביטוי גם בהתייחסות האנמית של עולם ההלכה לל"ג בעומר, במיוחד בהשוואה לעולם הקבלה והפנימיות ששופכת על יום זה אור בכמויות לא רגילות.
יש אמיתות נוספות
כמדומני שמקרה מיוחד זה של רשב"י ול"ג בעומר בא ללמדנו כלל חשוב. נדמה לנו פעמים רבות שההלכה והחוקים הדתיים הם חזות הכל. אומנם להלכה משקל מכריע בחיים היהודיים ויש לנהוג כפי שנקבע, אולם ברובד פנימי יותר ישנן גם אמיתות נוספות.
ביטוי לכך מצוי גם במדרש המספר על הקב"ה שרצה לברוא את העולם במידת הדין - עולם של חוקים מוחלטים שאין אפשרות לסטות מהם. אולם כיוון שראה שאין העולם מתקיים, בא ושיתף גם את מידת הרחמים. אנו חיים בעולם מעשי שבו יש לנהוג בדרכים מאוד מסוימות, אולם אין הדבר אומר שאנו מפסיקים להתייחס אל הפנים והעומק.
יום פטירתו של רשב"י הוא יום שמחתו. בעולם הזה, שממנו הוא הסתלק, עמדתו לרוב לא התקבלה. היא נדחתה לרוב משום שלא ניתן היה להגשימה במציאות. ר' שמעון היה אדם טוטאלי. הוא אדם שחולם על מציאות אוטופית שלרוב לא מתקיימת תחת השמש.
ל"ג בעומר הוא יום שמחתו, כי בעולם האמת שאליו הוא עבר, עמדתו כן מתקיימת. רשב"י רואה את הדברים באופן היותר פנימי ונכון, אולם מאחר שאי-אפשר לנהוג כך כאן בעולם הזה, הפמליה של מעלה היא זו שמחכה ושמחה לבואו. נמצא שביום פטירתו של רשב"י אנו מקבלים מבט חדש על המציאות; מבט של הכרה מדויקת יותר, הרואה מעבר לעיניים ומעבר לטראגיות של המוות.
האדמו"ר מצאנז היה נוהג לומר, כי יום כיפור הוא כמעט כמו יום הפורים, ויום הפורים הוא כמעט כמו ל"ג בעומר. ביום כיפור אנו מבקשים מחילה מצד הדין. אנו מכירים בחטא ומבקשים לעוזבו. בפורים אנו מבקשים תשובה אחרת, כזו שטוענת, כי מלכתחילה גם החטא לא היה מתוך כוונה ורצינות. ראייה שכזו מזכירה את ל"ג בעומר, ואת הפנימיות העמוקה שבה הכל טוב, ללא פחד וללא צורך בתשובה מצד הדין. הכל מתבהר והנקודה הפנימית הטובה מתגלה מאליה.
המון העם ופשוטיו
את ל"ג בעומר חוגגים המון העם ופשוטיו, יותר מאשר הלמדנים. זהו יום שמרומם גם את הפשוטים בעם, באמצעות הסרת המדרגות הקבועות במציאות וקירובנו אל הפנימיות והמהות של כל נשמה ונשמה בעולם.
הפער בין העולם ההלכתי שלא מבין את מהותו של היום הזה ולא מוצא לו סיבה, אל מול הספרות החסידית שהעמידה את ל"ג בעומר מעל יום הכיפורים וחג הפורים, הוא גם הפער שקיים בדמותו של רשב"י. רשב"י לא מתקבל במציאות ההלכתית הנגלית, מכיוון שהוא לא שייך לעולם הזה. בעולם הפנימי, לעומת זאת, הוא נמצא במקום הגבוה ביותר כמייסדה של כל תורת הסוד והקבלה.
ל"ג בעומר חל בחודש אייר שכולו חגים שהתחדשו בדורנו. חלקים בעולם ההלכתי לא מסוגלים ולפעמים לא תמיד רוצים להכיל את נקודת המוצא של החגים הלאומיים. הם טוענים כי התנועה הציונית, הקמת המדינה החילונית, הבניין החילוני בארץ, הם ביטוי חיצוני לתהליכים קשים ואפילו נוראיים מבחינה הלכתית. נמצא שאי-אפשר לחגוג באמת את ל"ג בעומר, מבלי לחגוג את יום העצמאות ואת יום ירושלים. כדי לחגוג את כל המועדים הללו, צריכים ראייה אחרת, פנימית, כמו זו שהייתה לרשב"י.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא יו"ר ארגון רבני צהר ורב העיר שהם.
תאריך:  24/04/2013   |   עודכן:  24/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אורנית יונה
תתחילו עם אכילה מסודרת של בשר עם תוספת וירקות ולאחר-מכן תתפנו לקינוחים והממתקים    לכו לבופה ובחרו לצלחת את כל הדברים שאתם אוהבים ובכמות שתספק אתכם בלבד
ד"ר אילת רמון
כשאתם שולחים את הילדים למדורה, הקפידו על לבוש הולם כדי למנוע פגיעות    חשוב לא להיעזר בחומרים מעודדי בעירה שיכולים להבעיר אש גדולה מדי
מנחם רהט
לא רק במדינות ערב: גם בישראל גובר הקיטוב בין השבטים והכיתות, שמגיע לשיאו דווקא ביום חגה של המדינה
עדי וילדר
עפר דרורי
בניגוד לעבר בו נעשו ניסיונות למציאת יום בשנה המרוחק חודשים מיום העצמאות עלתה לאחרונה הצעה שיש להפריד ביום אחד בין שני הימים כך שיום הזיכרון יחול יומיים לפני יום העצמאות ויקבע לג' באייר (במקום ד' באייר כיום). קל לראות שללא קושי ניתן לשנות את כללי קביעת היום מבלי לשנות את העיקרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il