X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חזית רקובה חסומה ואטומה בלוחות פח [צילום: דרור עמית]
עיריית פ"ת מזלזלת ומפקירה את עברה
פתח תקוה, כ"אם המושבות" זכורה תהיה לתמיד בשל עברה הגדול והמפואר. אבל דינה של פתח תקוה להיות עיר עלובה ואפורה יחרץ אם לא יחל בה הליך של שיקום מבנים היסטוריים שנזנחו עם השנים.רק אם הדברים יבואו על תיקונם, עבר זה יזכה לכבוד הראוי לו, לעדנה מחודשת ולטובת העיר

מן משפטים המפורסמים הוא "עם ללא עבר, אין לו עתיד" של נפולאון בונפרטה. יגאל אלון אמר את אותם הדברים ולא פחות טוב: " עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל ". אבל כשזה נוגע למבנה ישן והיסטורי, לדעת לא מספיק. צריך לשמר ולתחזק על-מנת שדברים ישארו בשלמותם.
את הדברים הפשוטים והמובנים הללו לכל בר דעת לא השכילה עיריית פתח תקוה ליישם. בכל העיר פזורים מקומות ואתרים היסטוריים שהוקמו לפני כמאה שנים. כיום בשל הזנחה והפקרה של נושא שימורם, הם הפכו למבנים רקובים, מכוערים והם עומדים בעליבותם מזה עשרות בשנים ואין מושיע.
בין המבנים הללו אפשר למנות את בית הכנסת המוזנח והוותיק של שכונת עין גנים, הגן המתפורר והנרקב לילדי מגורשי יפו מעולי תימן ואליהם אפשר למרבה הצער גם לצרף את "בית אלישיב" הנמצא בפינת הרחובות ז'בוטינסקי ורוטשילד ובסמוך לכיכר.
ההיסטורה של המבנה:
יהודה ראב (1948 - 1858), בנו של אליעזר ראב שנמנה על חברי חובבי ציון בנה את הבית. יהודה ראב נמנה על מיסדי המושבה. הוא השתתף בחפירת הבאר הראשונה במושבה והיה מחורשי התלם הראשון באדמת פתח תקוה בחנוכה תרל"ט (דצמבר 1878).כמו-כן הוא הדריך את המתיישבים בענף החקלאות כמו גם את מייסדי ראשון לציון ונס ציונה והיה בולט בפעולתו הציבורית.
יהודה בנה את הבית בשנת 1901 והמשפחה התגוררה בו עד שנת 1911. בבית עברה בתו של יהודה, המשוררת אסתר ראב (1981 - 1894) את תקופת ילדותה ונעוריה מגיל שבע ועד גיל שבע עשרה.
בסיפור "המרתף" מתארת אסתר ראב את מרתף הבית, שקיים עד היום, וכך היא פותחת את הסיפור: "המרתף שהשתרע מתחת כל הבית היה מעין אולם מוארך, קריר ואפלולי, מאוורר על-ידי אשנבים מקבילים מסורגים".
הדברים טובים ויפים אולם כיום הבית נטוש. מצבו רע להחריד. חלקו הבנוי קרשים ועץ מתפורר ורקוב. העץ אכול ונמצא במצב התחלתי של קריסה. המקום כולו זנוח, הטייח מתפורר, הצבע נפול והמראה משדר עליבות של חורבה.
מה חבל שגם במקרה זה כמו במקרים אחרים רבים בעיר לא נמצא במשך עשרות בשנים תקציב, רצון ויוזמה לשיקום. העיר פתח תקוה שלא השכילה בשנים האחרונות להוסיף לנופה גנים וגינות בין אין-ספור הבתים החדשים הצצים לעייפה על כל מגרש ומגרש בעיר, אפילו לא טורחת לשמר ולהגן על מה שכבר קיים ומה שכבר נמצא בשטחה מן המוכן.
בכל מקום אחר בארץ ובעולם שימור בניינים מסמל את הקשר בין העבר והווה של עיר. בניינים, במיוחד בשל האפשרות לתחזקם למשך מאות בשנים נחשבים לגאוות העיר ולמיצגיה. בניינים משובבי לב ונפש מסמלים רשות מוניציפלית גאה, בטוחה ומשקיעה. ולעומת זאת בניינים מוזנחים למראה, מתפוררים ומכוערים מסמלים הנדסת אנוש לקויה, נפש גסה וזלזול של הרשות.
מדובר במקרה זה כמו גם בכל שאר המקרים במבנים חד קומתיים, קטנים ושניתנים בקלות יחסית ובתקציב לא גדול לשפץ מחדש. אבל אפילו את זה לא ניתן לקיים כאשר אין רצון טוב ובאין חפץ.
פתח תקוה, כ"אם המושבות" זכורה תהיה לתמיד בשל עברה הגדול והמפואר. אבל דינה להיות עיר עלובה ואפורה יחרץ אם הדברים לא יבואו על תיקונם ועבר זה יזכה לכבוד הראוי לו ולעדנה מחודשת. גם היום כמו במשך עשרות השנים האחרונות נשאלת השאלה: האם העיר תמשיך לדשדש או תפנה לכיוון חדש וטוב יותר?

טיח וצבע מתפוררים ונפולים [צילום: דרור עמית]
הכותב הוא מהנדס בניין
תאריך:  25/04/2013   |   עודכן:  25/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיריית פ"ת מזלזלת ומפקירה את עברה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר העיר
איתמר לוין
מאיר בן-גוזי הודה במירמה והפרת אמונים בשל סיועו לארגון הפשיעה שפעל בעירייה    עובד העירייה רוז'ה זפרני, שסייע לארגון להלבין כספים, נדון לעשרה חודשי מאסר בפועל
איתמר לוין
המבקר שפירא אסר על שמעון גפסו לפטר את עופר לוי, לאחר שהלה פעל למנוע שחיתויות ומינהל בלתי תקין    דוחה את טענותיו של גפסו כאילו ביקש לפטר את לוי משיקולים ענייניים
איתמר לוין
מנהל מחלקת רכב וחניונים לשעבר נדון ל-15 חודשי מאסר בשל קבלת שוחד בסך 17,800 שקל    ראש אגף מינהל שיטור וביטחון לשעבר נדון לארבעה חודשי מאסר בשל חלקו בפרשות השוחד
דרור עמית
ההזנחה והסחבת נמשכו עשרות בשנים בנושא אישור השיפוץ של בית הכנסת עין גנים. משאושר הצורך ומשאושרו התקציבים לבסוף, הם לא הועברו והעזובה וההזנחה של בית הכנסת בעין גנים והפקרתו הנמשכת הם בושה שרשומה על שם עיריית פ"ת
איתמר לוין
ביהמ"ש קובע שדרישת התשלום שהוציאה העירייה למפעל הצמיגים הייתה בלתי חוקית, שכן בעיקרה היא התייחסה לעבודות שבוצעו ברחובות שכלל אינם גובלים במפעל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il