X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נרטיב בר כוכבא הפך להיות הנרטיב הרשמי של הציבור החילוני. אך יש לזכור שהוא בגדר מיתוס שהנחילה התנועה הציונית, מאז המאה ה-19, שבאמצעותו מועבר מסר - האדרת תכונת הגבורה במאבק לחירות לאומית ואין לו בלעדיות על האמת ההיסטורית
▪  ▪  ▪
מגילות בר כוכבא במוזיאון ישראל [צילום: פלאש 90]

כשהחלו ניצני האידיאולוגיה הציונית לבצבץ ותודעת הלאום היהודי בישרה על תחילתה של תחייה לאומית בשלהי המאה ה-19, הורגשה תחיה גם בעיסוק באישיותו של בר-כוכבא. הנרטיב הציוני העלה את דמותו על נס כלוחם חירות, והציג אותו כחוליה בשרשרת היסטורית מפוארת של מעשי גבורה בהם הוכיחו העם היהודי וגיבוריו נחישות ולחמו למען חירותו ועצמאותו הלאומית. בר-כוכבא הפך מאז לסמל המרד וילדי ישראל מציינים את זכרו בל"ג בעומר. דא עקא, הנרטיב הציוני טרח כל כך לפאר את דמותו של בר-כוכבא אבל בה בעת העלים במתכוון את כישלון המרד שאותו הוביל. נרטיב מתחרה מריץ חוגגים רבים בל"ג בעומר אל הגליל, ואלו חוגגים במירון בהילולת הרשב"י - רבי שמעון בר יוחאי.
איזה משני הנרטיבים נשען על טיעון טוב יותר, האם יש מקום להאדיר את האחד על פני זולתו או לעמת ביניהם? האם נרטיב יכול להיות "צודק", והאחר - "טועה"?
טראומה לאומית תמיד מצמיחה נרטיבים שחלקם סותרים זה את זה
על-רקע טראומות לאומיות צצים נרטיבים ומונחלים מיתוסים על-ידי קבוצות אידיאולוגיות אינטרסנטיות. במאה הקודמת זה בדיוק מה שהתרחש סביב מלחמת יום הכיפורים (1973), שנחוותה על-ידי הציבור בכללותו כאירוע טראומתי. אבל אידיאולוגיות של קבוצות אינטרסנטיות, כגון קברניטי צה"ל ובראשם שר הביטחון, משה דיין, הביאו למלחמת גרסאות וליצירת נרטיבים שונים סביב מלחמת יום הכיפורים. מיתוס צה"ל ( ראו רשימה קודמת) הונחל על-ידי שלטונות צה"ל ומפקדיו ולפיו צה"ל הביא לניצחון כאשר הפך את קרבות הבלימה לקרבות תקיפה. לעומת גרסה זאת, הציבור הרחב זכר את הכישלון, את ההפתעה, את הימים הראשונים של המלחמה ואת קרבנותיה הרבים. ועדיין, הגרסה הרשמית החזיקה מעמד שנים רבות, במקביל לגרסת הציבור בכללותו.
בדומה לכך, נרטיב בר כוכבא הפך להיות הנרטיב הרשמי. מיתוס שהנחילה התנועה הציונית,מאז המאה ה-19, שבאמצעותו מועבר מסר - האדרת תכונת הגבורה במאבק לחירות לאומית.
מחזה מוסיקלי ביידיש - 'בר-כוכבא' שמו - הציג את סיפורו של בר כוכבא שהומצא באמצע המאה ה-19 על-ידי נציגי התנועה הציונית ושימש בסיס למחזה מוסיקלי ביידיש, שהועלה על-ידי התיאטרון המודרני של גולדפארן (ותודה למרים קצ'נסקי). במחזה היו שזורים אלמנטים אידיאולוגיים. אלו בלטו במיוחד בנאום שנשא בר כוכבא. הנאום מבטא את מה שחש כותב המחזה והיווה השראה לאידיאולוגיה הציונית ולהקמת תנועת "חיבת ציון" שהתכנסה באופן רשמי ב-1884 בוועידת קטוביץ.
נרטיב יכול להיות "שגוי"?
בעוד שהזרם הציוני אימץ את דמותו של בר כוכבא, האדיר את גבורתו ואומץ ליבו בנרטיב שיצר,ואף ציין את המרד כחוליה בשרשרת היסטורית של מאבקים לחירות לאומית, הגרסה שאמצו חוגים שומרי מצוות וחרדים סביב אותה תקופה היסטורית, שמציינים אותה בל"ג בעומר, משדרת לקחים אחרים. ראשית, חוגים אלו מציינים שבאותה עת הגיעה לקיצה מגפה שקטלה עשרים וארבעה אלף מתלמידיו של רבי עקיבא. שנית, חוגים אלו מציינים בל"ג בעומר את יום פטירתו של שמעון בר יוחאי, שהנחיל לחסידיו את ספר הזוהר ואף ציווה במותו לחגוג ביום זה את ניצחון הרוח (ותודה לרנית אברמוביץ).
בסופו של יום, נרטיב אינו מתחפש לתיעוד היסטורי, יש המאמינים בתקפותו ויש גם כאלו שגרסתם אחרת ובה הם רוצים להאמין.
אפשר להתווכח על השאלה האם אבות הציונות פעלו נכון כשהנחילו מיתוסים לאומיים המבליטים את דמות הגיבור ומעלים אותו לגדולה, כמודל לחיקוי על-ידי כל "צבר". אך העובדות מראות שראשי התנועה הציונית העדיפו מאז ומעולם להעלות על נס גיבורים היסטוריים מהמורשת היהודית שניחנו בתכונות שראוי לחקותן. אפשר לומר שיוסף טרומפלדור שייך למודל בשל האומץ שגילה ובשל תודעת החירות שהפגין. מסר דומה עולה גם מהגרסה המעלה על נס את אומץ ליבם של המורדים ברומאים, שהתבצרו על פסגת המצדה ולא נכנעו עד סופם המר.
בימינו יודעים ילדי ישראל לספר בל"ג בעומר שהיה אדם ושמו בר כוכבא והוא היה גיבור. אין ויכוח על אומץ ליבו של בר כוכבא, כהוא מרד בגלוי נגד שלטון רומי וגזרותיה, לאחר חורבן בית שני. הנרטיב של בר כוכבא, שנעשה פופולרי בעיקר בקרב הציבור החילוני, מספר שה"גיבור" הושלך לגוב אריות, נלחם באריה ויצא כמנצח כשהוא רכוב על גב האריה . הגרסא הזאת מונצחת לדוגמה בשירו של שאול טשרניחובסקי. גם שירו של לוין קיפניס מתאר את בר כוכבא כגיבור שיש להתגאות בו ובמעשיו - איש היה בישראל - בר כוכבא שמו... הוא היה גיבור, גיבור גיבור.

תאריך:  26/04/2013   |   עודכן:  26/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה  דיין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בר-כוכבא גיבור? תגידו אתם
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
שמיטה והר סיני
יונה סוקולובסקי  |  26/04/13 14:28
 
- הרומאים לא ידעו קרוא וכתוב?
חייםק'ה  |  26/04/13 16:38
 
- כדאי ללמוד
יונה סוקולובסקי  |  26/04/13 19:02
 
- מה שציינת זה בסה"כ נרטיב
תרצה  |  27/04/13 17:32
 
- את שאלת
יונה סוקולובסקי  |  28/04/13 21:45
2
הנרטיב הציוני של המכביםן
ק.ר.  |  26/04/13 17:43
3
לא ניתן לדעת את האמת
אלון פלג  |  27/04/13 03:55
4
בר-כוכבא שנלחם לשחרר את הארץ
קורןנאוה טבריה  |  27/04/13 10:28
5
מרד בר-כוכבא כמפץ אדיר לעתיד ה
יהודה דרורי  |  27/04/13 12:39
6
"אמת היא תורת בר כוכבא
אהוד פרלסמן  |  27/04/13 12:59
7
מהרגע שמופיעה המילה "נרטיב"
הפסיכיאטר המחוזי  |  28/04/13 00:14
 
- הינך צודק,גם אני חשתי בכך.
פלא יועץ  |  9/08/13 02:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ציפי לידר
פרשת אמור: חגים עממיים? - לא על האוכל בלבד. עשֵה ולא תעשה בחגים, ועל הסמלים הקולינריים שביניהם    כיפורים כְּפורים    על החירות והמדיטציה היהודית    השילוש הקדוש בחג הביכורים    על משמעות החגים
יוסי יודקוביץ'
ד"ר עאמר חוסיין
לקראת חגיגות ל"ג בעומר מזהירים במרכז הרפואי זיו מפני כוויות - הגורם הרביעי בשכיחותו לתמותה בילדים, המהווה 5.3% ממקרי התמותה
אנדרי מטיאס
בטיחות ובריאות במדורות ל"ג בעומר: מנו בוגר שיהיה אחראי על הבערת המדורה וישגיח על הילדים; דאגו לתחום את המדורה בשורת אבנים שתגביל את התפשטות האש; אל תשאירו מדורה בוערת ללא השגחה והקפידו לוודא את כיבויה המוחלט
יפעת גדות
במסגרת מבצע נבדקו 58 אתרים    כנגד ארבעה מפעילים המחזיקים בתעודת מפעיל זיקוקין יינקט הליך של שימוע בטרם שלילת רישיון, כנגד שניים מתוכם הגיש משרד הכלכלה תלונה למשטרת ישראל    יבואן זיקוקי דינור, שנמצאו ליקויים חוזרים באתר ההפעלה שבאחריותו, יזומן לשימוע    במהלך יום העצמאות נפצעו קל שני מפעילי זיקוקין לאחר שלא פעלו בהתאם לנהלי הבטיחות והתפעול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il