בין שאר הגזרות של משרד האוצר ל-2013 נמצא הסעיף של הטלת מעמ על ירקות ופירות זוהי אחת הגזרות הקשות ביותר הפוגעת בראש וראשונה באוכלוסיה החלשה. נתחיל מהבחינה המעשית של גביית המעמ ממכירת ירקות ופירות. ידוע הדבר שמוכרי הירקות והפירות אינם מרבים להשתמש בקופות רושמות או כל כלי אחר של רישום. כל שרשרת המכירה החל בחקלאי הבודד עבור דרך הסיטונאי וכלה בירקן אינם מנהלים ספרים כפי שהדבר קורה בחנויות אחרות בהן השימוש בקופות רושמות הינו חלק מהליך המכירה.
גם התנאים שגובשו לאחרונה להחזרת סחורות לאחר קנייתן לא כולל את החזרת ירקות ופירות . לעומת זאת ברכישת סחורה אחרת הקונה לוקח חשבונית או קבלה מהסוחר משום שיתכן ויחזיר אותה ואז עליו להציג חשבונית מס או קבלה. כלאמר האינסנטיב מצד הצרכן להצטייד בחשבונית ברכישת ירקות ופירות הינו אפסי.
חישוב הפחת הינו בעייתי ביותר ויגרור ויכוחים אין סופיים עם שלטונות המס. מהבחינה הסוציאלית הטלת מעמ על פירות וירקות פגיעתה רעה יותר מקיצוץ הקצבאות לילדים. הירקות הנן מאכל בסיסי כמו לחם אחיד בשכבות החלשות וכפי שהלחם האחיד מסובסד הרי שאי הטלת המעמ משמשת כסובסידיה לחלש למרות שהוא מגיע גם לכיסו של החזק.
בעוד שקיצוץ הקצבאות הוא לאוכלוסיה מוגדרת הרי שהמעמ נופל על כל עם ישראל ובא בנוסף לקיצוץ הקצבאות. כך שדוקא האוכלוסיה החלשה תספוג גזרות באופן יחסי רבות יותר מאשר המעמד הגבוה לדוגמה.
המנגנון שיצטרכו להקים על-מנת לאכוף את הנושא יהיה מנופח ולא יעיל כי המסחר מתנהל בכל שעות היממה ויש כאלה המוכרים/קונים דמן עוד בהיות היבול בשטח. מהבחינה הבריאותית מדברים רבות על הצורך לאכול ירקות ככל הניתן על-מנת להפחית שומנים על-מנת להפחית צריכת גנק פוד ועוד, ואז בהנף קולמוס האוצר מבטל את הקמפיין.
לסיכום יש מספיק סעיפים אחרים אותם ניתן לבצע כגון קיצוצים בתקציב המדינה, הטלת מס אחר צודק יותר אחראי יותר ואפקטיבי יותר. בעניין זה אני רוצה להדגיש כי בעבר אמרו שאם טייקון יתמוטט כלכלית הוא יגרור אחריו את כל המשק או למצער בנק.והנה הסתבר שלא אחד מתמוטט אלא שלושה ארבעה ולא קורה דבר מהותי אז זה הזמן להפחית את ההטבות למגזר הזה ולתת להם פחות ופחות אמצעים ולא לפגוע בדלת העם.