X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגזירות המתרגשות עלינו במסגרת התקציב זהות לאלו שכבר הוצעו ובוצעו בשנים קודמות. המשותף להן: הן יפגעו בעניים יותר מאשר בעשירים, והאוצר בוחר בהן משום שהן קלות לביצוע. הדרך הנכונה היא להתחיל לחשוב בצורה יצירתית, גם אם זה יהיה יותר קשה
▪  ▪  ▪
פחות כסף לצריכה [צילום: עומר שיקלר]
מס הכנסה יעלה ב-1.5% בכל מדרגות המס
עידן יוסף
בגזירות: מס ערך מוסף יעלה ל-18% * קצבאות הילדים יקוצצו ל-140 לכל ילד * בוטל הפטור לעקרות בית המוענק מביטוח לאומי ומביטוח בריאות
לרשימה המלאה

הבעיה עם הגזירות בתקציב המדינה איננה עצם קיומן וגם לא היקפן. זהו רע הכרחי, אם איננו רוצים - ואנחנו באמת לא רוצים - להיקלע למשבר חמור בהרבה. הבעיה היא שכמו תמיד, משרד האוצר מחפש את המטבע מתחת לפנס במקום להיות יצירתי ונועז.
הגזירות הללו זהות לחלוטין לאלו שנדונו, הוצעו וגם בוצעו בשנים קודמות: עוד אחוז למע"מ, עוד מס הכנסה, גביית ביטוח בריאות מעקרות בית, קיצוץ בקצבאות הילדים וכך הלאה. המשותף לכל הצעדים הללו: הם רוחביים ויפגעו בכולם. ועוד משהו שמשותף להם: מבחינה טכנית ומינהלית, קל מאוד לבצע אותם.
הפגיעה בכולם משמעותה שהעשירים ייפגעו קצת והעניים ייפגעו הרבה. המע"מ, שהחל את דרכו לפני ארבעים שנה ב-8%, יחזור לשיא של 18%. מס ההכנסה, שירד בהתמדה והותיר לאזרחים יותר מפרי עמלם, שוב יעלה. הקיצוץ בקצבאות הילדים יפגע גם הוא בראש ובראשונה בעניים, כי לעשירים עוד 100 שקל או פחות 100 שקל ממש לא משנים. השילוב של שלושת הצעדים הללו יביא לכך, שיהיה הרבה פחות כסף לצריכה - מתכון בטוח למיתון.
תהיו בטוחים שאנשי האוצר מבינים את זה לא פחות טוב ממני, אז למה הם מבצעים אותם? בגלל הקו המשותף השני: זה קל. העלאת מע"מ היא הדרך הנוחה ביותר להכניס למדינה עוד מיליארד או שניים. העלאת מס הכנסה קצת יותר בעייתית, כי צריך להתמודד עם העלמות, אבל המערכת קיימת. וקצבאות הילדים - זה בכלל הכי פשוט: משלמים פחות וגמרנו.
אלא שמה שאנחנו צריכים זה מוח ולא כוח, סכין מנתחים ולא גרזן. רוצים להעלות את מס הכנסה? בבקשה: תחילו את זה על המאיון העליון. רוצים לקצץ את קצבאות הילדים? בבקשה: תצמידו אותן למבחני הכנסה ואל תשלמו כלום למי שלא צריך אותן. רוצים להעלות את המע"מ? בבקשה: תנהיגו מיסוי דיפרנציאלי כך שהמס יהיה גבוה על מוצרי יוקרה ונמוך על מוצרי יסוד.
חוץ מזה - וכבר אמרתי זאת ואני מבטיח להמשיך להגיד זאת - כדאי שתחפשו עוד מקורות הכנסה. בעצם, לא צריך לחפש יותר מדי: הם נמצאים מתחת לאף שלכם. תתחילו בזה שתגבו רק 10% מחובותיהם של אזרחי ישראל למדינה - זה לבד יכניס 6 מיליארד שקל. ואם תגיעו ל-20% - יש לכם 12 מיליארד שקל וכמעט כל הקיצוץ מתייתר. תמשיכו בזה שתאפשרו להביא ארצה רווחים של חברות ישראליות הפועלות בחו"ל במס מופחת, כמו שעשיתם עם הרווחים הכלואים בארץ. זה יכניס עוד כמה מיליארדי שקלים.
שלא לדבר על רפורמות אמיתיות, כאלו שיקדמו את המשק וירחיבו את התחרות ויורידו את המחירים. תחרות אמיתית בנמלים, התייעלות של ממש ברכבת ישראל, הפסקת הנפוטיזם ברשות שדות התעופה, צמצום מספר העובדים בחברת החשמל. אי-אפשר לדבר כל הזמן על ריכוזיות המגזר העסקי ולהותיר בעינה את ריכוזיות המגזר הציבורי. נכון, זה יהיה קשה. נכון, זה לא יהיה מושלם. אבל זה עדיף על חיבוק ידיים והשלמה עם הנזקים האדירים שגורם המצב הנוכחי.
הנה עוד נקודה שכבר אמרתי: אם יש ליאיר לפיד יתרון אחד בכך שהוא אינו מבין כלום בכלכלה, זה יכולתו לדרוש מפקידי האוצר להביא לו פתרונות חדשים, זה יכולתו לסרב לקבל שוב ושוב את אותן תרופות ישנות. למרבה הצער, גם את היתרון האחד הזה הוא לא מנצל. את התוצאה כולנו קוראים בהצעת התקציב וכולנו נרגיש על בשרנו בעוד שבועות אחדים.

תאריך:  07/05/2013   |   עודכן:  07/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוב אותן גזירות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למה באמת צפיתם ממר
דידה  |  7/05/13 15:17
2
"ביבי התחמן הפיל לפיד התמים
שושפרי  |  8/05/13 11:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תקציב המדינה
עופר וולפסון
תגובות קשות באופוזיציה על התוכנית הכלכלית הדו-שנתית שהציג משרד האוצר    "לפיד אמר לפני הבחירות כי הפוליטיקאים הישנים יעלו עוד מיסים ועוד מיסים למעמד הביניים הישראלי. פשוט הונה את הציבור"
עופר וולפסון
במהלך השנים 2013 ו-2014 יוצעו לציבור 20% ממניות כל אחת משתי חברות התעשיות הביטחוניות    הממשלה מצפה לגייס מאות מיליוני שקלים מההנפקה, שתסייע לקופת המדינה הגירעונית
עופר וולפסון
על-רקע הקיצוצים החדים בתקציב הדו-שנתי הצפוי ל-2013 ול-2014, מתכוונת הממשלה להגביר את המלחמה בהון השחור    בין השאר תיקבע חובת דיווח מיוחדת של נותני שירותי מטבע וכל עוסק בעל מחזור של 1.5 מיליון שקל ומעלה יחויב בדיווח מפורט
נסים גבאי
במקום להתחיל ולתקן עוולות, החליט שר האוצר המוזר שלנו לדחות את הקץ "לשנה הבאה"?! ההגיון מחייב לפחות קול נגדי (קונטרה) לטמטום המסתמן לקראת אישורו של תקציב המדינה
עופר וולפסון
יעלה בשנת 2013 ל-4.65% מהתוצר, במקום 4.9% כפי שביקש בהצעתו המקורית    זו הפעם הראשונה מאז 1985 בה הממשלה לא תעמוד במסגרת ההוצאה
רשימות נוספות
תגובות מעורבות להחלטה להגדיל הגרעון  /  עופר וולפסון
מקורב ללפיד לא ישתתף בישיבות התקציב  /  עופר וולפסון
ועדת הכספים אישרה: סוף לתקציב הדו-שנתי  /  עופר וולפסון
קרטלים ברשות המדינה  /  קובי קמין
רוקדים על החתונות  /  חיים שאולזון
שני כובעיו של לפיד   /  שאול רוזנפלד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il